بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » جزیره آشوراده ؛ تنها جزیره ایرانی دریای خزر
ashuradeh 3
گوناگون

جزیره آشوراده ؛ تنها جزیره ایرانی دریای خزر

۳ آبان ۱۳۹۷ 13۰1,825

در جنوب ایران جزایر بزرگ و کوچک بسیاری وجود داشته و با سفر به این بخش از کشور می توان تجره های بی نظیری را کسب کرد؛ اما نکته ای که شاید کمتر کسی از آن خبر داشته باشد، وجود جزیره ای در بخش شمالی کشور و در دریای خزر است، جزیره آشوراده  تنها جزیره دریای خزر بوده که جز خاک ایران بشمار می آید و به‌عنوان نخستین مناطق زیست کره جهان شناخته شده و با این نام به ثبت رسیده است.

اگر می خواهید با جزیره آشوراده آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی این جزیره همراه باشید.

 

مقاله مرتبط: ” جزیره هنگام : دیدنی ها و تصاویر

مقاله مرتبط: “ آشنایی با سواحل شگفت انگیز جزیره هنگام

 

جزیره آشوراده
جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر

 

جزیره آشوراده کجاست؟

جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر بوده که در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندر ترکمن، استان گلستان واقع شده است.

این جزیره  از شمال به دریاچه خزر ، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به تنگه چیق اوغلی، از جنوب به شهر گرگان و از غرب به کانال طبیعی خزبنی و ادامه شبه جزیره میانکاله منتهی می شود.

جزیره آشوراده یکی از زیباترین مناطق گردشگری شمال کشور بوده و گردشگران را به تماشای خود فرا میخواند.

 

جزیره آشوراده
برای رسیدن به جزیره باید از داخل بندر عبور کرد

 

جاذبه ها و دیدنی های جزیره آشوراده

سفر به این جزیره راهی است به درون بیکرانه خزر و فرصتی است برای همسایگی با آبی دریا و مناظر چشم نواز و خاطره ساز.

برای رسیده به جزیره آشورده باید راهی ساحل اسکله بندر ترکمن شده و خود این حضور در ساحل و سفر درون آبهای دریای خزر، فرصتی برای آرامش و خلق خاطرات بی نظیر فراهم می سازد.

از اسکله بندر ترکمن تا جزیره زیبا آشوراده چیزی در حدود ۱ کیلومتر فاصله بوده که برای سپری کردن این مصافت تنها می توان از قایق استفاده کرد.

این جزیره از قدمت بالایی برخورداری بوده و در زمان صفوی به‌عنوان شکارگاه موردتوجه و استفاده قرار می‌گرفت و وجود دژهایی باستانی بنا شده در این جزیره سندی بر این ادعا است.

این جزیره امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین تفرجگاه های اهالی بندر ترکمن و همچنین سایر گردشگران شناخته شده و در طول سال جزیره آشوراده شاهد حجم بسیاری از مسافران و گردشگران است.

با سفربه آشوراده علاوه بر بهره مندی از زیبایی های طبیعی و چشم نواز آن می توان در تنها رستوران جزیره طعم بی نظیر و گوناگون غذاهای دریایی را نیز تجربه کرده و خاطراتی فراموش نشدنی را بوجود آورد.

تماشای سید ماهی های خاویار، پرواز پرندگان مهارجر بر فراز آبهای آبی دریای خزر و ساحل آرام و بکر جزیره، آشوراده را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری طبیعی ایران بدل ساخته و می توان به جرات گفت کمتر جزیره ای ریبایی آشوراده را دارد.

 

جزیره عاشوراده
غروب زیبای جزیره عاشوراده

 

ویژگی های زیست محیطی آشوراده

آب این منطقه که محلی ها به آن مال شیر نیز می گوینند، شور بوده و این موضوع سبب شده تا پوشش گیاهی خاصی نظیر بوته های تمشک، انار ترش و خار در جزیره آشوراده به چشم بخورد.

جزیره آشوراده به عنوان یکی از مناطق بین المللی ذخایر طبیعی زمین به ثبت رسیده و در فصول گوناگون سال مقصد پرندگان زیبا مهاجر بشمار می آید.

تماشای پرندگان مهاجر یکی از محبوب‌ترین تفریحات در جزیره آشوراده است. این جزیره یکی از بزرگ‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش است و هر سال در اواخر فصل پاییز، پرندگان بسیاری مانند انواع کاکائی، گیدانشاه، چوب پا، پرستوی دریایی و گلایول، انواع قو، اردک، فلامینگو، پلیکان و غاز به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

همچنین این جزیره زیستگاه حیواناتی مانند روباه، خرگوش، شغال، قرقاول و کبک بوده که می توان با سفر به این جزیره آنها را مشاهده کرد

در این منطقه که از آن به عنوان یکی از دیدنی ترین مناطق استان گلستان همواره نام برده می شود، ۴۰ در صد از خاویار ایران تولید می شود.

 

جزیره آشوراده
در زبان ترکمنی آشوراده به معنی جزیره آشور بوده و از دو بخش آشیر و آدا به معنی جزیره

 

معنی نام جزیره آشوراده

در زبان ترکمنی آشوراده به معنی جزیره آشور بوده و از دو بخش آشیر و آدا به معنی جزیره تشکیل‌شده است.

اگر قصد سفر به آشوراده را داشته و می خواهید شب را نیز اقامت کنید، چون گرگان در فاصله نزدیکی از بندر ترکمن واقع شده، می توانید از هتل های گرگان مانند هتل آذین گرگان، بوتانیک، زیارت و هتل شهاب نهارخوران گرگان بهره ببرید.

قلعه مثلثی

در شمال جزیره آشوراده، قلعه‌ای نظامی وجود دارد که توسط روس‌ها در دوران اشغال جزیره ساخته شده است. این قلعه در دوره حکومت رضاخان بازسازی شد و در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۳۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. بنای قلعه به‌شکل مثلث متساوی‌الساقین است و در سه راس آن، سه برج دیده‌بانی دایره‌ای شکل قرار دارد. این قلعه در زمان اشغال آشوراده توسط روس‌ها، یک مقر نظامی بود و بعدها در دوره پهلوی اول به پاسگاه نظامی تبدیل شد. قلعه روس‌ها دارای ۱۱ اتاق بوده است: سه اتاق در قاعده این بنای مثلثی شکل و چهار اتاق در هر دو ضلع دیگر.

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×