بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » توضیحات و راهنمای کامل متروی تهران
متروی تهران
گوناگون

توضیحات و راهنمای کامل متروی تهران

۱۰ بهمن ۱۳۹۷ 13۰2,006

با توجه به جمعیت زیاد پایتخت ایران و مسافرانی که هر روز به دلایل مختلف به آن سفر می کنند، در نتیجه ترافیک بالایی را در سطح شهر شاهد هستیم و یکی از بهترین روش ها برای رهایی از این معضل بزرگ زندگی امروزی، استفاده از متروی تهران می باشد.

برخلاف سایر شهرهای ایران، متروی تهران مسیرهای زیادی دارد و کوچکترین بی دقتی در انتخاب مسیر مناسب می تواند منجر به هدر رفتن زمان زیادی شود و داشتن دانش کافی در این زمینه، سفر راحت و ارزانی را به همراه خواهد داشت.
برای شناخت بیشتر متروی تهران با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “گشت یک روزه در تهران

مقاله مرتبط : “محله های اعیان نشین تهران از گذشته تا امروز

 

متروی تهران

تاریخچه ی متروی تهران

ردپای اولین متروی تهران را می توان در لابه لای صفحات تاریخ و سفر با قطار طرح واگن اسبی پیدا کرد که زیارت به یادماندنی در حرم حضرت عبدالعظیم و رفتن تا میدان حر را به همراه داشت. این شیوه ی سفر و حمل و نقل تا سال ۱۳۱۰ ادامه داشت و برای چندین سال تعطیل شد. با رشد زندگی شهری در تهران و نمایان شدن ترافیک در خیابان ها، زمزمه هایی برای راه اندازی و تاسیس مترو در پایتخت ایران به گوش رسید.
طرح اولیه ی راه اندازی مترو در ایران که شامل ۷ خط بود، با حضور سوفرتو و سایر مشاوران فرانسوی در سال ۱۳۵۳ مطرح و کار ساخت و ساز آن شروع شد. فرآیند ساخت مترو بخاطر رخ دادن انقلاب و قطع ارتباط با کشورهای خارجی متوقف شد، اما رشد ترافیک باعث شد تا دوباره و در سالهای ۶۰ تا ۶۴ راه اندازی مترو جدی گرفته شود و طرح هایی به منظور شروع کار ساخت آن ارائه شد. در نهایت، اولین خط مترو تهران که خط ۵ بود، در سال ۱۳۷۷ راه اندازی و به مرور سایر خطوط نیز ساخته شدند.

 

متروی تهران

سازندگان متروی تهران

هر یک از خطوط مترو در دورهای مختلف و به مرور ساخته و به سیستم حمل و نقل عمومی تهران افزوده شدند. به طور خلاصه روند ساخت برخی از خطوط متروی تهران به شرح زیر می باشد:
خط ۵: ساخت از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷ و تردد در مسیر تهران، صادقیه و کرج
خط ۱: ساخت از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰، تردد در مسیر ایستگاه های علی آباد تا شهید حقانی
توسعه ی خط ۵: ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، ایستگاه کرج، گلشهر و ایران خودرو
بهره برداری از خط ۲: ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ در ایستگاه های امام خمینی و بهارستان
توسعه خط ۵: ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶، بهره برداری از ایستگاه چیتگر
بهره برداری از ایستگاه شاهد خط یک و ایستگاه اکباتان خط ۵، سال ۱۳۸۶
سایر خطوط و ایستگاه ها نیز به مرور در سالهای مختلف به بهره برداری رسیدند و آخرین تغییر در متروی پایتخت را در سال ۹۶ می توانید مشاهده کنید. توسعه ی خط ۷ یکی از پروژه های در دست ساخت این سالها می باشد که هنوز تکمیل نشده است و با راه اندازی آن، تعداد خطوط مترو به ۷ خط اصلی میرسد.

 

متروی تهران

نقشه و مسیرهای متروی تهران

در حال حاضر متروی تهران در مجموع شامل ۶ خط اصلی و دو خط فرعی به فرودگاه مهرآباد و امام خمینی می باشد و با انتخاب هر یک از خطوط می توانید به مناطق مختلفی از تهران با هزینه کم سفر کنید. لازم به ذکر است که هر یک از خطوط مترو دارای رنگ منحصر به فردی می باشد و اطلاعات کامل هر خط را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید.

شماره خط رنگ مسیر شروع حرکت پایان ساعت کاری مدت زمان سفر
۱ قرمز تجریش به کهریزک ۵:۳۰ ۲۲:۳۰ ۷۲ دقیقه
۲ آبی پر رنگ صادقیه به فرهنگسرا ۵:۳۰ ۲۲:۳۰ ۴۷ دقیقه
۳ آبی کمرنگ قائم به آزادگان ۵:۳۰ ۲۲:۳۰ ۶۳ دقیقه
۴ زرد ارم سبز به شهید کلاهدوز ۵:۳۰ ۲۲:۳۰ ۴۳ دقیقه
۵ سبز صادقیه به گلشهر ۵:۳۰ ۲۱:۳۰ ۵۷ دقیقه
۷ بنفش نواب صفوی به مهدیه ۵:۳۰ ۲۲:۳۰ ۱۰ دقیقه
خط فرودگاه زرد ایستگاه بیمه تا مهرآباد ۵:۳۷ ۲۲:۳۰ ۵ دقیقه
فرودگاه امام قرمز ایستگاه شاهد-باقرشهر به فرودگاه امام و شهر پرند ۵:۳۷ ۲۲:۳۰ ۳۵ دقیقه

خط مترو به فرودگاه های تهران

خطوط فرودگاه مهرآباد و امام خمینی به ترتیب جزو خطوط فرعی ۴ و ۱ هستند که از ایستگاه‌های ذکر شده در جدول، می‌توانید مسیرتان را برای رسیدن به مقصد ادامه دهید.

  • خط فرودگاه امام خمینی (ره)

خط مترو فرودگاه امام انشعابی از خط ۱ محسوب می‌شود که در حدود ۵۰ کیلومتر است. این خط از ایستگاه شاهد-باقرشهر شروع می‌شود و در فرودگاه خاتمه می‌یابد.

  • خط فرودگاه مهرآباد

این خط که طول آن ۲ کیلومتر است از خط ۴ انشعاب می‌گیرد شامل ایستگاه‌های مترو بیمه (فرودگاه مهرآباد)، پایانه ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد و پایانه ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد می‌شود.

 

 

 

 

 

پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از جزئیات دقیق مسیرها و زمان حرکت قطارهای شهری حتما از نقشه راهنما استفاده کنید. یک نمونه از نقشه ی همراه مترو را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

متروی تهران

قطارهای سریع السیر گلشهر-صادقیه

با توجه به شلوغی زیاد، مخصوصا در ساعات ابتدایی روز در مسیر گلشهر به صادقیه، خطوط تندرو برای خط ۵ در نظر گرفته شده است که تردد را بسیار ساده تر خواهد کرد و زمان کمتری را در انتظار قطار و همچنین رسیدن به مقصد هدر خواهید داد. ساعت حرکت این قطارها هر روز از ۵ صبح شروع میشود.

کارت بلیط الکترونیک مترو

علاوه بر داشتن شناخت کافی از مترو، لازم است تا درباره ی نحوه ی پرداخت هزینه ی بلیط نیز اطلاعات کافی داشته باشید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید. لازم است بدانید که برای استفاده از مترو، هر یک از افراد با توجه به شرایط سنی و داشتن ویژگی های خاص مانند جانبازی یا معلولیت می توانند کارت های ویژه و با تخفیف دریافت کنند. علاوه بر پرداخت هزینه سفر با مترو، با کارت های بلیط مترو می توانید هزینه ی اتوبوس های شهری و همچنین تاکسی های محدوده ی مترو را نیز پرداخت کنید.

 

متروی تهران

کارت بلیط مبلغ دار مترو

اگر به هر دلیلی قصد دارید از مترو به دفعات زیاد استفاده کنید، بدون شک لازم است تا نسبت به خرید کارت بلیط های الکترونیک یا همان بلیط های مبلغ دار اقدام نمایید. استفاده از کارت مبلغ دار شرایط سفر با تخفیف ۶۰ درصدی را فراهم میکند. لازم به ذکر است که هزینه ی سفر با توجه به ناحیه و طول سفر به کیلومتر محاسبه میگردد و قابل شارژ هستند.

کارت بلیط تک سفره

این نوع کارت برای افرادی مناسب می باشد که فقط میخواهند در یک مسیر تردد داشته باشند. برای مثال مسافرانی که قصد دارند با مترو از سطح شهر به فرودگاه بروند، با تهیه کارت های تک سفره که امکان سفر رفت و برگشت را برایتان فراهم می کنند، هزینه را می توانند پرداخت کنند.

کارت بلیط مترو برای اقشار خاص

همان طور که قبلا اشاره کردیم، برای شهروندان و مسافرانی که دارای شرایط خاص سنی یا جسمی هستند، کارت های ویژه با تخفیف صادر میگردد. این دسته از افراد شامل سالمندان، جانبازان و معلولین، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، دانشجویان، خبرنگاران و دانش آموزان می باشند.

 

متروی تهران

اپلیکیشن مترو تهران

با توجه به اهمیت بسیار زیاد داشتن اطلاعات کافی درباره ساعت حرکت، مسیر و ایستگاههای هر یک از خطوط و پیچیدگی زیاد این مسیرها، بهترین کار نصب کردن اپلیکیشن متروی تهران می باشد که می تواند تا حد زیادی نگرانی هایتان را در طول سفر کاهش بدهد. اپلیکیشن مترو در دو نسخه ی اندروید و ios طراحی شده و می توانید از کافه بازار و سایر سایت ها دانلود و نصب کنید.

زیباسازی مترو

یکی از مهم ترین ویژگی های منحصر به فرد متروی تهران، استفاده از آثار هنری در ایستگاه های مختلف می باشد که از مهم ترین آنها می توان به کاشی کاری های فوق العاده زیبا اشاره کرد. با قدم زدن در هر یک از ایستگاه های مترو حداقل ۱۰ اثر هنری را می توانید ببینید که نشان از همراه بودن هنر با فرهنگ و ذات ایرانی هستند.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×