روستای حیله ور
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

روستای حیله ور

۲ اسفند ۱۳۹۷ 10۰1,935

ایران به همان اندازه که زیبایی و بناهای تاریخی دارد، درست به همان اندازه و چه بسا بیشتر در آن می توانید شگفتی و جاذبه های حیرت انگیز ببینید و روستای حیله ور یکی از همان شگفتی ها می باشد. حیله ور؛ روستایی دفن شده در دل خاک و یادگاری از سال های دور، نه تنها از نظر معماری منحصر به فرد و ارزشمند است، بلکه از نظر جذب گردشگر نیز اهمیت زیادی داشته و در چند سال اخیر به لیست جاذبه های غرب کشورمان در لیست روستاهای ایران اضافه شده است.

در ادامه روستای حیله ور و رازهای نهفته در آن را مرور خواهیم کرد. اگر به دنبال تجربه ی سفری ماجراجویانه به روستای حیله ور هستید با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط:گردشگری روستایی لذت بخش ترین نوع سفر

بنر دسکتاپ رزرو هتل های تبریز از اقامت24

مقاله مرتبط : “روستای زرگر قزوین، روستایی خاص در ایران

مقاله مرتبط : “سفر به روستای آدم کوتوله ها، روستای ماخونیک

روستای حیله ور
Photo By : Khalil Gholami

معرفی روستای حیله ور

روستای نهفته در دل خاک حیله ور؛ یکی از مناطق مسکونی قدیمی بازمانده از قرن هفتم هجری قمری می باشد که مردم این منطقه برای نجات جان و در امان ماندن از حمله ی دشمنان به این شیوه ی زندگی و ساخت خانه و اتاق ها در دل کوه روی آورده بودند. سبک ساخت خانه ها و نشانه های بدست آمده در بخش های مختلف این مجموعه، بیانگر این می باشد که شغل و پیشه ی اصلی مردم حیله ور دامداری بوده و البته گلیم بافی، ورنی بافی و فرش بافی نیز در این منطقه رواج داشته است. چاله های بزرگ و کوچکی که زمانی به عنوان خانه مورد استفاده قرار می گرفتند، بخاطر بافت عجیب و نهفته بودن از دیدها باعث شد تا نام این منطقه حیله ور انتخاب شود و بدون شک بهترین لقبی می باشد که می توان برای آن در نظر گرفت.
لازم به ذکر است که سرازیر شدن آب نهرهای مختلف موجود در این منطقه باعث شد تا این روستا به مرور زمان کاملا در دل خاک دفن شود و در حال حاضر و با تلاش های باستان شناسان بخش هایی از آن شناسایی و خاک برداری شده و امکان بازدید فراهم شده است.

روستای حیله ور
Photo By : Khalil Gholami

موقعیت جغرافیایی حیله ور

روستای حیله ور در استان آذربایجان شرقی و در شهرستان اسکو واقع شده است و با شهر زیبای تبریز تنها ۴۴ کیلومتر فاصله دارد. قرار گرفتن این روستا در دامنه ی کوه زیبای سهند، شرایط مناسبی را برای تلفیق کوهنوردی و بازدید از جاذبه های تاریخی فراهم می کند و به همین خاطر در چند سال اخیر به شدت مورد توجه گردشگران واقع شده است. جالب است بدانید که حیله ور و روستای صخره ای کندوان تقریبا به هم متصل هستند و می توانید با پیاده روی بسیار کوتاه، هر یک از این دو مجموعه ی بی نظیر را ببینید.

دسترسی به حیله ور

برای بازدید از حیله ور ابتدا باید به آذربایجان شرقی بروید و خودتان را به اسکو برسانید. در قسمت جنوب این شهر باید مسیر را ادامه دهید تا به ۲۲ کیلومتری روستای کندوان برسید. در نهایت با ورود به کندوان از اهالی آن سوال بپرسید تا مسیر خاکی را برای رسیدن به حیله ور نشان دهند. یکی از بهترین بخش های این سفر، بازدید از زیبایی های کندوان و همچنین مسیر رسیدن به مقصد نهایی تان خواهد بود که از طبیعت منحصر به فردی برخوردار می باشد.

روستای حیله ور
Photo By : Khalil Gholami

بهترین زمان سفر به حیله ور

برای اینکه بتوانید با سفر به هر نقطه از دنیا بیشترین لذت را ببرید، در مرحله ی اول باید زمان مناسب برای سفر را با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر فاکتورها تعیین کنید. با توجه به کوهستانی بودن شهرهای غرب ایران و بارش باران و برف زیاد و کاهش دما در فصل های پاییز و زمستان، در نتیجه نمی توان انتظار داشت که در این مدت بتوانید بازدید خوبی از حیله ور داشته باشید. بهترین زمان برای رفتن به این منطقه از اواسط فروردین تا شهریور ماه می باشد که طبیعت سرسبز و خارق العاده ای را در کنار خانه های تاریخی این منطقه خواهید دید و روزهایی فوق العاده را تجربه خواهید نمود.

روستای حیله ور
Photo By : Khalil Gholami

نمونه های مشابه با حیله ور

بعد از تخریب حیله ور توسط قوم مغول، مردم این منطقه به ساخت خانه هایی با معماری تقریبا مشابه در دل کوه های سنگی در روستای کندوان روی آوردند و در نتیجه می توانید نوع سنگی و صخره ای این روستا را در کندوان مشاهده کنید. روستای صور بناب (سور بناب) یکی دیگر از روستاهای بسیار قدیمی با معماری صخره ای می باشد که قدمت آن بیشتر از کندوان بوده و در سال ۱۳۷۶ شناسایی و در حال حاضر به یکی از جاذبه های شهرستان بناب تبدیل شده است. از دیگر نمونه های مشابه با روستای حیله ور، می توان به میمند در شهربابک کرمان اشاره کرد که در بین آثار تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است.

روستای حیله ور

امکانات رفاهی روستای حیله ور

وجود جاذبه های تاریخی بسیار قدیمی در گوشه و کنار ایران بخاطر نبود امکانات رفاهی و اقامتی مناسب، در بسیاری از مواقع به درستی مورد توجه قرار نمیگیرند. خوشبختانه در فاصله ی بسیار کم با روستای حیله ور یکی از بهترین هتل های ۵ ستاره به نام هتل بین المللی کندوان واقع شده که در تمام دنیا شناخته شده می باشد. شاید برایتان جالب باشد که در این هتل می توانید از استخر و جکوزی استفاده کنید و آبی که می نوشید همگی از چشمه های آب معدنی این منطقه تامین میگردد. به عبارت دیگر، نبود امکانات رفاهی را بهانه ای برای از دست دادن جاذبه ای مانند حیله ور قرار ندهید و همین امروز برنامه ی سفری عالی و خارق العاده به این منطقه را بچینید و شک نکنید که بهترین ها در انتظارتان خواهد بود.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×