» جاهای دیدنی کردستان » روستای ژیوار، نگینی در دل کردستان
روستای ژیوار
جاهای دیدنی کردستان

روستای ژیوار، نگینی در دل کردستان

۲ مرداد ۱۳۹۸ 17۰1,872

طبیعت بکر و آرام کردستان، همیشه به زیبایی و تمیزی زبانزد است. روستای ژیوار هم یکی از آن مناطق زیبای استان کردستان است که به ویژه برای سفر تابستان، جذابیت دارد.

روستای ژیوار
روستای ژیوار

ژیوار دو معنی دارد. هم در گویش محلی به معنی جای زندگی و هم در گویش کردی به معنی زنده است. روستای ژیوار در منطقه هورامان استان کردستان و در قسمت جنوبی کوه های کوسالان، در حاشیه رودخانه سیروان، قرار گرفته است.

ساکنان و مردم محلی روستای ژیوار عقیده دارند که این منطقه، روزگاری شهر مهمی بوده است. معماری روستا، چشمه های جوشان، مراسم گوناگون آنجا و تعداد سکنه حاکی از آن است که در گذشته (دوره ساسانیان) این منطقه، موقعیت خاصی داشته است.

مطلب مرتبط: “شمال نریم، کجا بریم؟ معرفی جاهای دیدنی که ندیدی!

باغ انار ژیوار
باغ انار ژیوار

روستای ژیوار به دلیل واقع شدن در منطقه ای کوهستانی، اغلب زمستان هایی بسیار سرد دارد. اما برای بهار و تابستان، گردشگران فراوانی ترجیح می دهند تا چند روزی را به دور از گرمای شهر های بزرگ، در این منطقه سپری کنند. آب و هوای ژیوار در فصل بهار  و تابستان، معتدل است. اما کوهنوردان برای صعود های زمستانی، فصل های سرد را برای رفتن به ارتفاعات این روستا انتخاب می کنند. به دلیل این که دسترسی به این روستا راحت نیست و تا حدودی صعب العبور است، اغلب کم رفت و آمد و بکر تر است.

در بخش جنوبی ژیوار، رودخانه سیروان قرار دارد. رودخانه سیروان، از کوهسالان و درویان سرچشمه می گیرد که در جنوب روستا های بلبر، ژیوار، سلین و غیره است.

مطلب مرتبط: “پر طرفدارترین مقاصد غرب کشور برای سفر تابستان، جاهای دیدنی طبیعی

مطلب مرتبط: گردشگری روستایی لذت بخش ترین نوع سفر

دسترسی به روستا ژیوار

ژیوار به لحاظ راه های ارتباطی، جاده ماشین رو دارد و هر گردشگری جهت بازدید از مناظر طبیعی و معماری متفاوت آن می تواند به راحتی به آنجا سفر کند. این روستا در فاصله بین مریوان و پاوه قرار دارد و به همین دلیل سفر به آن راحت است.

جاذبه های گردشگری ژیوار:

  • بافت پلکانی روستا و بناهای سنتی
  • باغ های انار، انگور و انجیر
  • چشمه “چه مه”
  • رودخانه سیروان
  • دره دربند در وسط روستا
  • ارتفاعات کوسالان در شمال روستا
  • پوشش محلی اهالی روستا
  • قرار داشتن در دره و محصور بودن در میان کوه های بلند و جنگل های سرسبز

جاهای دیدنی روستای ژیوار:

باغ های ژیوار
باغ های ژیوار
  • باغ های ژیوار

باغ های انجیر، انگور و انار از جذابیت های اینم روستا هستند. پوشش رنگارنگ مردم محلی از دیگر زیبایی های ژیوار است. پوشش مردم کردی است که پارچه آن هم توسط خودشان تهیه می شود.

  • رودخانه سیروان

از به هم پیوستن رودهای متعددی که در میان دره ها قرار دارند، دو رودخانه ایجاد شده که یکی از آن ها رودخانه سیروان است. رودخانه سیروان از غرب روستا می گذرد و مهم ترین رود این منطقه است. پوشش گیاهی انبوه در اطراف رودخانه قرار دارد و جانوران آبزی فراوان هم در رودخانه سیروان زندگی می کنند.

  • معماری متفاوت ژیوار

اصلی ترین مصالح این خانه های قدیمی، سنگ است. روستای ژیوار در میان دره قرار دارد و به همین دلیل، خانه ها و بناهای آن مانند ماسوله، به صورت پلکانی ساخته شده اند. به این ترتیب که حیاط خانه بالایی پشت بام خانه پایین تر است. اما این منطقه به لحاظ وسعت، از ماسوله بزرگتر است.

کوه شاهو
کوه شاهو
  • کوه های کوسالان و شاهو

این کوه ها در رشته کوه زاگرس قرار دارند. ارتفاع شاهو ۳۴۰۰ متر از سطح دریا است و مرتفع ترین کوه استان کرمانشاه است. مراتع این منطقه حدود پنجاه و هفت هزار هکتار وسعت دارد. چشمه قل هم در کنار رود سیروان قرار دارد که به رودخانه سیروان می ریزد. این چشمه فصلی است که با آب شدن برف ها در اواخر فصل بهار از دل زمین می جوشد.

  • مقبره سلطان اسحاق

این مقبره در جاده پاوه به نودشه و در کنار رود سیروان قرار گرفته است. وی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. گفتارهای وی در کتاب هایی شامل شعرها، دعاها و مراسم مذهبی آن زمان به چاپ رسیده است.

 

 

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×