» گوناگون » مدل های کلاهبرداری از گردشگران و روش های مقابله با آنها!
کلاهبرداری
گوناگون

مدل های کلاهبرداری از گردشگران و روش های مقابله با آنها!

۲۶ تیر ۱۳۹۸ 10۰1,696

هر روز راه های جدیدی برای کلاهبرداری اختراع می شود. از گدایی که برای درخواست پول به شما نزدیک می شود و جیبتان را می زند تا افرادی که به بهانه آدرس پرسیدن به شما نزدیک می شوند و از شما دزدی می کنند. گردشگران از همه جا بی خبر نیز طعمه های خوبی برای این متقبان هستند. حتی  کلاهبرداری از گردشگران به یک شغل پر درآمد در محل‌های گردشگری تبدیل شده.   

کلاهبرداری
کلاهبرداری

مطالب مرتبط :

گردشگری مسئولانه، گامی برای تحقق توسعه پایدار

سفر انفرادی یا سفر گروهی ؛ کدام سبک سفر برایتان بهتر است؟ 

چرا کلاهبرداری از گردشگران؟

اما چرا گردشگران معمولاً راحت‌تر گول می‌خورند؟ البته شما در شهر خودتان به این راحتی طعمه نمی شوید. برای ما این نوع کلاهبرداری‌ها آشنا هستند. ولی وقتی پایمان را از ساحل امنمان بیرون می‌گذاریم همه چیز به تغییر می کند. آدم باهوشی که با یک نگاه اول تا آخر ماجرا را می‌فهمید، حالا خیلی راحت سرش کلاه می‌رود. شاید یک دلیلش این باشد که ما بافرهنگ جدیدی که وارد آن می‌شویم آشنا نیستیم و دوست نداریم خیلی قاطع و محکم برخورد کنیم تا بی‌احترامی نشود.
این کلاه‌برداران معمولا سعی می‌کنند از نظر روانی روی هدفشان تأثیر بگذارند. سعی می‌کنند فضا را راحت و معمولی نشان دهند طوری که طرف مقابل احساس کند بیش از حد بی‌اعتماد است و معذب شود. معمولاً داستان‌های باور پذیر و تأثیر گذار تعریف می‌کنند تا توجه گردشگر را به خودشان جلب کنند.

چه باید کرد؟

کاری که شما باید به‌عنوان گردشگر انجام دهید رد کردن درخواستشان با حفظ و رعایت ادب است. خجالت نکشید. علاوه بر این به هرجایی سفر می کنید از روشهای متداول کلاهبرداری آنجا اطلاعات کسب کنید. مثلاً در کشور هند، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، رستوران‌ها، مکان‌های توریستی و … مکان‌هایی هستند که باید حسابی حواستان را جمع کنید. روش رایج آن ها پرت کردن حواستان و سپس جیب بری است!
در این بین برخی روش‌های کلاهبرداری از گردشگران متداول ‌ترند. در نظر داشته باشید که این کلاهبرداری‌ها در واقع جرائم خفیف هستند که هدفش دزدی یا گرفتن پول از شماست.

پول جعلی
پول جعلی

پول جعلی

ممکن است در ازای پولی که به صرافی می‌دهید، به شما پول تقلبی یا قدیمی و از رده خارج بدهند. یا ممکن است جاهای دیگر این اتفاق بیفتد. مثلاً راننده، یا مغازه خورده فروشی، یا حتی برخی رستوران‌های کوچک ممکن است پول شما را با پول‌های تقلبی جا به‌جا کنند و بخواهند از شما دوباره پول بگیرند.

راه مقابله      
بهتر است کمی در مورد جایی که می‌خواهید بروید اطلاعات جمع کنید. شکل و شمایل پول رایج کشور مقصد هم جزو همین اطلاعات است. به‌علاوه منابع مطمئنی برای تبدیل ارز انتخاب کنید که خیالتان از این بابت راحت باشد. مثلاً هتل‌ها یا بانک‌ها. همیشه به مبلغی که می‌پردازید را بافیش مقایسه کنید. ممکن است کارکنی که با آن سر و کار دارید بخواهد فاکتور شما را دست‌کاری کند و مبلغ بالاتری در آن نوشته باشد. خیلی آرام و خونسرد اول پولی که می‌خواهید بدهید را بشمارید و بعد پولی که می‌گیرید را بررسی کنید.
از جمله مکان‌هایی که این مشکل گزارش می‌شود، کلمبیا، ویتنام، چین، ترکیه، مصر و آرژانتین است.

تاکسی
تاکسی

راننده تاکسی

حتما به راننده تاکسی هایی برخورده اید که به محظ اطلاع از نابلد بودن شما کرایه خود را بالا می برند. وقتی به یک شهر دیگر می‌روید از نرخ‌ها خبر ندارید و احتمال اینکه که پول اضافه از شما بگیرند زیاد است. گاها راننده‌ها به بهانه خراب بودن تاکسی متر مبلغی را چند برابر مقدار واقعی به‌عنوان کرایه معمولی به شما می‌گوید.
به غیر از این مورد، ممکن است راننده حتی با برنامه تر هم کار کند. مثلاً به خاطر دریافت پورسانت شما را به جای مورد نظرش ببرد. یا به بهانه کیفیت بد هتل شما را به جایی دورتر ببرد. علاوه بر این ممکن است به بهانه سخت بودن مسیر یا ترافیک از شما طلب کرایه بیشترکند.

راه مقابله      
از ماشین های شخصی استفاده نکنید. از یک محل معتبر تاکسی بگیرید. علاوه بر این می توانید قبل از سفر راجع به حدود کرایه ها تحقیق کنید. از هتل یا محل اقامت خود می‌توانید این اطلاعات را بگیرید. داشتن یک نقشه کمک زیادی می‌کند. اگر راننده از مسیر غیرمعمول می‌رود نشان دهید که مسیر را می‌شناسید و یا یک ماشین دیگر بگیرید.
از سرویس‌های تاکسی آنلاین استفاده کنید. ویژگی مثبت این روش این است که دیگر لازم نیست پولی به‌صورت دستی به راننده بدهید و همه چیز از به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. به‌علاوه اینکه مسیر و تمام حرکات شما ثبت می‌شود. حتی می‌توانید به دوستان و آشنایان هم امکان مشاهده مسیری که می‌روید را بدهید. کشورهای رایج برای این روش کلاهبرداری از گردشگران مصر، ترکیه، مکزیک، تایلند، هند، کلمبیا، اکوادور، آرژانتین و صربستان هستند.

ماشین اجاره ای
ماشین اجاره ای

خسارت به لوازم اجاره‌ای

اگر بخواهید دوری در اطراف بزنید به یک ماشین نیاز دارید. ممکن است تصمیم بگیرید ماشین اجاره کنید. در اینجاست که ممکن است از شما بابت خسارت به خودرو درخواست پول کنند. ممکن است حتی واقعاً به آن وسیله‌ای که قرض گرفته‌ای آسیب هم وارد شده باشد ولی مقصر شما نباشید! ممکن است یکی از کارکنان شرکت با هماهنگی قبلی، وقتی شما حواستان نبوده، وسیله را دست‌کاری کرده باشد.

راه مقابله

اگر می‌خواهید وسیله‌ای اجاره کنید، از شرکت‌های معتبر اجاره کنید. هنگام تحویل از خودرو یا وسیله ی اجاره ای عکس بگیرید. اگر به هر دلیل شرکت ادعای خسارت کرد و شما مطمئن هستید که ادعایش بی‌مورد است، بهتر است با پلیس یا سفارتخانه تماس بگیرید. در کشورهایی مثل تایلند، ویتنام، فیلیپین، یونان، باهاماس، ایتالیا و مکزیک این شیوه زیاد دیده می‌شود.

هدیه زوری
هدیه زوری

هدیه!

یک سناریوی کامل برای این کلاهبرداری نوشته شده است. چرا باید یک دستفروش به شما چیزی هدیه دهد؟ اگر کسی به شما دست بند، لباس یا چیزهای رایگان دیگر پیشنهاد می‌دهد، مطمئناً نباید بگیرید. شاید فکر کنید یک تشکر بابت هدیه همه چیز را حل می‌کند، ولی کاملاً در اشتباهید. شما در واقع از یک دست‌فروش که برایتان دام پهن کرده بود، جنس خریدید و حالا باید هزینه‌اش را بپردازید. اگر این کار را نکنید کلاه‌بردار حسابی سر و صدا راه می‌اندازد.

راه مقابل          
هیچ وقت چیزی که حتی به اسم هدیه به‌صورت رایگان به شما داده می‌شود را قبول نکنید. فقط آن جنس را رد کنید و به راهتان ادامه دهید. در تایلند، میانمار، نپال، پارسی، قاهره، رم، کوالالامپور، بارسلونا این کلاهبرداری شایع است.

 

منبع : اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×