کویر اشتهارد کرج
جاذبه های گردشگری کرج

کویر اشتهارد کرج

۸ خرداد ۱۳۹۸ 18۲5,978

کویر اشتهارد یکی از بهترین نمونه ها برای نشان دادن اقلیم منحصر به فرد بخش های مختلف کشورمان می باشد که شگفتی های زیادی را در دل خود جای داده است. وجود جاذبه های طبیعی و بکر و همچنین داشتن فاصله ی اندک با تهران، باعث شد تا کویر اشتهارد کرج به عنوان یکی از بهترین پتانسیل های کویرنوردی شناسایی و مورد توجه علاقه مندان به این حرفه قرار گیرد.


برای آشنایی بیشتر با کویر اشتهارد در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “بهترین کویرهای ایران برای کویرنوردی

مقاله مرتبط : “توصیه های کویرنوردی به سبک حرفه ای ها

 

کویر اشتهارد کرج

معرفی کویر اشتهارد

کویر اشتهارد یا قشلاق حسین خانی نزدیک ترین کویر به تهران می باشد که در شمال شهرستان اشتهارد واقع شده است و طبیعت آن کاملا بکر و دست نخورده می باشد. این کویر زیبا مانند سایر کویرهای کشورمان دارای بافت منحصر به فرد بوده و مکانی مناسب برای کویر نوردی و سافاری محسوب میگردد و در چند سال اخیر به شدت مورد توجه علاقه مندان به کویرنوردی قرار گرفته است. یکی از زیباترین بخش های این کویر، تپه ها و ارتفاعات رنگی می باشد که رنگین کمانی زیبا را بر روی زمین به تصویر می کشند. این تپه ها نمکی می باشند و بخاطر وجود مواد معدنی خاص ترکیب رنگ بسیار زیبایی در آنها به چشم میخورد. کویر اشتهارد بخاطر قرار گرفتن در فاصله ی کم با روستای قارپوزآباد به کویر قارپوزآباد نیز شهرت دارد.

جاذبه های کویر اشتهارد

کویر به تنهایی دنیایی از زیبایی می باشد، مخصوصا کویر اشتهارد که تپه های رنگی آن نه تنها چشم جان، بلکه چشم دل را نیز نوازش می دهند. علاوه بر این ارتفاعات رنگی می توانید در بخش داخلی و مرکزی کویر و همچنین اطراف آن جاذبه های زیادی را مشاهده کنید که عبارتند از:

 

کویر اشتهارد کرج

رودخانه ابهر رود

در اینکه کویر یک منطقه خشک می باشد هیچ شکی نیست، اما در کویر اشتهارد می توانید رودخانه ی شور یا ابهر رود را در جنوب آن ببینید که زندگی را به کویر بخشیده است. شور بودن آب رودخانه شرایط زیست محیطی مناسبی را برای ماهی های گوره خری فراهم نموده و براحتی می توانید این موجودات کوچک را در آبهای همیشه روان آن ببینید. با توجه به وجود آب در کویر اشتهارد در نتیجه پرندگانی مانند پرستو، اگرت سفید و سلیم طوقی و همچنین عقاب استپی نیز در آن زندگی می کنند و این یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این کویر می باشد. آب این رودخانه در نهایت به دریاچه قم سرازیر میشود.

دق

دق در واقع به منطقه ای بی آب و علف گفته میشود که در کویر وجود دارد. در مرکز کویر اشتهارد، منطقه ای کاملا خشک و بی آب و علف یا همان دق دیده میشود که سکوت و آرامش آن بی بدیل است. برخلاف این نقطه که هیچ پوشش گیاهی وجود ندارد، در حاشیه کویر و در قسمتهای مرتفع آن می توانید بوته های درمنه ی دشتی را ببینید و از عطر و بوی آن لذت ببرید.

تپه های باستانی

همان طور که قبلا اشاره کردیم، کویر اشتهارد به کویر قارپوزآباد نیز شهرت دارد و این بخاطر فاصله ی اندک آن با روستایی به همین نام می باشد. در اطراف کویر، تپه هایی وجود دارند که به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یادگاری از دوره ساسانیان می باشد. اهمیت تاریخی بسیار زیاد این منطقه باعث شد تا در سال ۸۶ این تپه ها به ثبت ملی برسند و امروز به عنوان یکی از جاذبه ها و سرمایه های تاریخی کشورمان شناخته شده می باشند.

 

کویر اشتهارد کرج

اماکن مذهبی

کافیست کمی از کویر اشتهارد فاصله بگیرید تا با منطقه ای مذهبی روبرو شوید. وجود سه گنبد متعلق به دوره های ایلخانی، تیموری و صفویه بر روی مقبره امامزادگان زید و رحمان از جمله جاذبه های تاریخی و مذهبی این کویر به شمار می روند. لازم است بدانید که مقبره این امامزاده متعلق به قرن ۷ و ۸ هجری قمری می باشد و بخاطر داشتن سه گنبد بر روی آن، به سه گنبدان معروف شده است.

قلعه پلنگ آباد

در ۲۱ کیلومتری شهرستان اشتهارد و در فاصله ی کمی با سه گنبدان، قلعه ای بسیار قدیمی متعلق به قرن ۸ تا ۹ هجری قمری قرار دارد. از چهار قلعه ی این برج در حال حاضر تنها سه برج باقی مانده و مابقی بخش ها بر اثر گذر زمان ویران شده اند. قلعه پلنگ آباد در ۱۱ مهر ۱۳۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بهترین زمان سفر به کویر اشتهارد کرج

کویرنوردی یکی از لذتبخش ترین کارهایی می باشد که می توانید در طول زندگی تجربه کنید و معنای واقعی آرامش را درک کنید. برای لذت بردن از زیبایی های کویر اشتهارد کرج و استفاده ی درست از تمام لحظات این سفر بهتر است بهار و پاییز به این منطقه بروید. روزهای گرم تابستان و شبهای سرد زمستان کویر، شرایط بسیار سختی برای تحمل دارند و بهتر است در این روزها به این مناطق سفر نکنید.

 

کویر اشتهارد کرج

راه های دسترسی به کویر اشتهارد کرج

شرایط موجود در بخش های مختلف کویر و همچنین وجود باتلاق در برخی از مناطق آن یکی از مهم ترین دلایلی می باشد که کویرنوردی به صورت تک نفره را در آن مشکل می سازد. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم حتما با گروه های کویرنوردی همراه شوید و از راهنمایی های افراد حرفه ای استفاده کنید. اغلب این گروه ها برای رفتن به کویر از جاده جدید نظرآباد به اشتهارد استفاده می کنند چون این جاده از وسط کویر عبور می کند.

نکات مهم در سفر به کویر

برای داشتن روزهای زیبا و لحظات سرشار از آرامش در کویر اشتهارد باید نکات مهمی را مد نظر داشته باشید تا دچار آسیب نگردید. از جمله این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:
لوازم ضروری مانند کلاه آفتابگیر، دستکش، کرم ضد آفتاب، کفش و مواد غذایی به همراه داشته باشید.
از افراد حرفه ای و راهنماهای محلی برای بازدید از بخش های مختلف کویر کمک بگیرید.
وجود باتلاق در بخش های مختلف کویر را جدی بگیرید. نمکی بودن خاک در حاشیه روخانه، این منطقه را کاملا باتلاقی کرده و تردد خودرو در آن دشوار است.
پوشش گیاهی این منطقه بسیار محدود می باشد و از چیدن گیاهان و سوزاندن آنها در طول سفر، مخصوصا کمپ های شبانه خودداری نمایید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. حمید

    سلام. دور و بر کویر اشتهارد، اقامتگاه بومگردی هست؟ دمای حال حاضر اونجا رو چجوری میشه فهمید؟

    • علیرضا قانع

      سلام حمید جان خیر اقامتگاه بومگردی خاصی در نزدیکی کویر اشتهارد وجود نداره ولی اگر تمایل داشته باشید میتونید توی بهترین هتل های کرج که در نزدیکی کویر هستند اقامت داشته باشید که در صفحه هتل های کرج ما موجود هستند.
      برای بررسی دمای اون منطقه از طریق برنامه های وضعیت آب و هوای گوشی یا وب سایت AccuWeather کافیست عبارت Eshtehard رو سرچ کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×