» جاذبه های گردشگری خوزستان » جاذبه های گردشگری خرمشهر » شهر خرمشهر : تاریخچه، معرفی و عکس
خرمشهر
جاذبه های گردشگری خرمشهر

شهر خرمشهر : تاریخچه، معرفی و عکس

۱۰ خرداد ۱۳۹۷ 14۰2,586

برخی از شهرها در ایران به دلیل گذشته و حماسه سازی هایی که در آن صورت گرفته و وقایعی که شاهد آن بوده، به شهری نمادین بدل شده و نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان نام این شهر ها شناخته شده است.

سرآمد اینگونه شهرها در ایران شهر خرمشهر بوده، شهری که نماد ایثار، ایستادگی و مقاومت است. بی تردید با شنیده شدن این نام، همگان به یاد روزها و اتفاقات تلخ هشت سال دفاع مقدس در جنگ تحمیلی ایران و عراق افتاده که چگونه مردمان این منطقه و شهر خرمشهر، با نثار خون خود، از آب و خاک این میهن دفاع کرده و اجازه نفوذ دشمن به این سرزمین را نداده اند.

اگر می خواهید با شهر ایثار، ایستادگی و غیرت، خرمشهر غیور آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

معرفی خرمشهر

در جنوب کشور و در استان خوزستان، شهری با نام خرمشهر قرار دارد. این شهر مساحتی برابر با ۲۳ کیلومتر مربع دارد، دو رودخانه اروند و کارون در این شهر به یکدیگر می پیوندند.

خرمشهر

 

این شهر که در انتهایی ترین نقطه استان خوزستان واقع شده، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و همجواری با خلیج فارس و در همسایگی کشور عراق بودن، از اهمیت بالای تجاری، نظامی و سیاسی برخوردار بوده است. در گذشته بارها مورد هجوم و غارتگری های بیگانگانی مانند، انگلیس، عثمانی و بعثی های عراق قرار گرفته و در قرن ۱۹ همزمان با کشف نفت در آبادان و خرمشهر، به ارزش این منطقه بیش از قبل افزوده شد.

 

مقاله مرتبط : “آشنایی بیشتر با آبادان

 

دلاورمردی و رشادت های مردمان این شهر در دفاع از خاک و میهن، هنگام جنگ تحمیلی به اوج خود رسیده و آنها توانستند با ایستادگی و نثار خون پاک خود، بار دیگر پرچم سه رنگ ایران عزیز را بر بلندای این شهر برافراشته و دست متجاوزین را از دامن میهن، دور کنند.

خرمشهر به دلیل اینکه در طول تاریخ شاهد وقایع تلخ و شیرین بسیاری بوده، دارای بناها و جاذبه های گردشگری فراوانی به یادگار مانده از دوره های گوناگون بوده که با برخی از این جاذبه های طبیعی و تاریخی در ادامه آشنا می شویم.

مسجد جامع خرمشهر

در شهر خرمشهر مسجد نام آشنایی برای همگان حتی مسافرانی که از خارج از کشور به این شهر سفر می کنند، وجود دارد. این مسجد که با نام مسجد جامع شناخته می شود، شاید از پیشینه تاریخی و همچنین معماری ویژه ای برخوردار نبوده، اما در ارزش و اهمیت و نیز جذب گردشگر با بسیاری از بناهایی تاریخی ایران برابری می کند.

مسجد جامع خرمشهر در کنار بازار سیف و صفای این شهر قرار گرفته و همین موضوع سبب شده که از دیرباز این مسجد یکی از مساجد پر رفت و آمد خرمشهر شناخته شود.

این مسجد دارای دو گلدسته به ارتفاع ۲۸ متر بوده و همچنین نمای آجری با کاشی نوشته ایی خشتی در حدود ۷۷۰ متر مربع دارد. مسجد جامع خرمشهر در طول جنگ تحمیلی به عنوان پایگاه اصلی مقاومت در این شهر مورد استفاده قرار گرفته و پس از آزاد سازی این شهر از چنگال دشمن بعثی، به نماد شهر خرمشهر بدل شد.

مسجد جامع خرمشهر
مسجد جامع خرمشهر بعد از جنگ تحمیلی، به نماد شهر خرمشهر بدل شد.

 

کانال عضدی خرمشهر

یکی از مهمترین و پر مخاطب ترین جاذبه های گردشگری شهر خرمشهر کانال عضدی بوده که قدمت آن به دوره عضدالدوله دیلمی و به سالهای ۳۲۴ تا ۳۷۲ هجری قمری باز می گردد. این کانال به منظور ایجاد راه ارتباطی میان رودخانه کارون و اروند رود احداث شده و همچنین فاصله میان اهواز به بصره را بسیار کوتاه کرده است.

حفاری این کانال ۴۷ سال طول کشیده و دارای ۴۶۰۰ متر طول و ۲۰۰ متر عرض است و شهر خرمشهر را به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم کرده است.

موزه جنگ خرمشهر

در سال ۱۳۰۹ ساختمان موزه جنگ خرمشهر ساخته شده و تا روزهای پایانی جنگ به عنوان ساختمان اداری شرکت نفت مورد استفاده قرار می گرفت. پس از اشغال خرمشهر توسط نیروی های عراقی، این ساختمان به عنوان مقر دیدبانی عراقی ها مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۳۷۵ و پس از بازسازی بخشی از این ساختمان، به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس تغییر کاربری داد.

این موزه که از مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع برخوردار است، بخش هایی مانند کتابخانه دفاع مقدس با حدود ۳ هزار جلد کتاب، آرامگاه سه شهید گمنام و سالن نمایش فیلم را در خود جای داده و همچنین دست نوشتته هایی به جا مانده از نیروهای عراقی بر روی دیوار های این ساختمان هنوز به چشم می خورد.

موزه جنگ خرمشهر

 

موزه بهبهان خرمشهر

موزه بهبهان محل نگهداری آثار نفیسی بوده که از برجسته‌ترین آن‌ها می توان به حلقه قدرت ارجان اشاره کرد. قدمت این حلقه به قرن هشتم قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و در نوع خود بی نظیر بوده و به جرات می توان گفت که نظیر این حلقه در هیج جای جهان تاکنون یافت نشده است.

در خصوص کشف این حلقه باید اشاره کرد که در بهبهان آرامگاه کیدین هوتران پسر کورلوش تابوتی برنزی کشف شده که در آن یک حلقه طلایی، نود و هشت دگمه زرین، یک دشنه، میله‌ای نقره‌ای و جامی به همراه سینی برنزی و چند شی دیگر قرار داشت و جسد، حلقه قدرت را در دست چپش گرفته بود.

شهر خرمشهر هرساله بویژه در ایام نوروز شاهد گردشگران و مسافران فراوانی بوده که به این شهر سفر کرده تا از جاذبه های گردشگری و همچنین یادگاری های بجای مانده از رشادت مردان و زنان این سرزمین دیدن کنند. برای شناخت این سرزمین و ارزش آن هیچ قلمی قادر به سخن نیست و تنها باید به این شهر سفر کرده تا آن را به درستی شناخت.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۹/۵ - (۱۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×