آبشار گنج نامه همدان
جاهای دیدنی همدان

آبشار گنج نامه همدان

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ 16۰1,968

آبشار گنج نامه همدان نمونه ای منحصر به فرد از جاذبه های گردشگری کشورمان می باشد که تلفیق تاریخ و طبیعت در آن به زیباترین شکل نمایان شده است. قرار گرفتن این آبشار در کنار مجموعه ی تاریخی گنج نامه باعث شده است که این مکان در تمام طول سال به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم همدان محسوب گردد.


آبشار گنج نامه، از جاهای دیدنی همدان است. امکانات تفریحی و رفاهی و هرآنچه که باید درباره ی آن بدانید را در ادامه شرح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با آبشار گنج نامه در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “تفریحات همدان، کجا تفریح کنیم؟

مقاله مرتبط : “غذاهای محلی همدان چیست؟

 

آبشار گنج نامه همدان

معرفی آبشار گنج نامه

آبشار گنج نامه یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی کشورمان می باشد که در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. این آبشار که در ۵ کیلومتری جنوب غربی همدان واقع شده است، بخاطر داشتن ارتفاع زیاد و وجود شرایط مطلوب برای صخره نوردی و طبیعت گردی در اطراف آن و همچنین قرار گرفتن آن در دامنه کوه الوند، در اکثر روزهای سال میزبان گردشگران و ورزش دوستان زیادی می باشد.

 

تفریحات اطراف آبشار گنج نامه

با توجه به موقعیت مکانی آبشار گنج نامه و قرار گرفتن در فاصله ی بسیار کم با کوه های زیبا و طبیعت سرسبز و همچنین مجموعه ی تفریحی و رفاهی، در نتیجه شرایط ایده آلی برای تفریح در این منطقه فراهم شده است. از بهترین تفریحاتی که می توان در اطراف این آبشار تجربه کرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

صخره نوردی

صخره های اطراف آبشار گنج نامه، یکی از بهترین موقعیت ها برای عاشقان این ورزش مهیج می باشد. به طوریکه در روزهای گرم سال، گروه های صخره نوردی زیادی را در این منطقه مشاهده خواهید کرد. علاوه بر صخره نوردی، فاصله ی کم آبشار تا کوه الوند از دیگر گزینه هایی می باشد که کوهنوردان حرفه ای را به این منطقه جذب می کند. استراحت در کنار آب های خنک و طبیعت سرسبز آبشار، بعد از صخره نوردی و کوهنوردی قطعا یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود.

 

آبشار گنج نامه همدان

یخ نوردی

یکی از ویژگی های مهم آبشار گنج نامه، جاری بودن آب آن در تمام طول سال می باشد و آب و هوای سرد و کوهستانی همدان باعث میشود تمام سطح آبشار در فصل های سرد سال دچار یخبندان شود. دوست داران یخ نوردی و افراد حرفه ای در این رشته با همراه داشتن لوازم و تجهیزات مورد نیاز، در فصل زمستان به این منطقه سفر می کنند و از استحکام این یخ ها برای تجربه ی یخ نوردی فوق العاده هیجان انگیز استفاده می کنند.

تله کابین سواری

از آنجا که منطقه ی گنج نامه همدان از اهمیت تاریخی و طبیعی بسیار زیادی برخوردار می باشد، در نتیجه در چند سال اخیر امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای آن فراهم شده است. یکی از مهیج ترین تفریحات در این منطقه، تله کابین سواری می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. بدون شک پرواز بر فراز آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر و عبور از یکی از تاریخی ترین مناطق ایران در آب و هوای عالی می تواند انرژی تان را صد چندان کند.

اسکی

پیست اسکی تاریک دره که در فاصله ی کمی با آبشار و منطقه ی تفریحی تاریخی گنج نامه قرار دارد، در چند سال اخیر به یکی از مهیج ترین تفریحات این شهر تبدیل شده است. اگر برای سفر به همدان، فصل های سرد سال را انتخاب کنید، می توانید اسکی را در ارتفاعات این شهر تجربه و چهره ی سفید پوش و یخ زده آبشار را مشاهده نمایید.

بانجی جامپینگ

برای آن دسته از افرادی که عاشق بالا بردن آدرنالین خون هستند و همیشه تشنه ی تجربیات مهیج می باشند، بانجی جامپینگ می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. در فاصله ی کوتاه با آبشار گنج نامه می توانید از بلندترین بانجی جامپینگ ایران به ارتفاع ۴۲ متر بازدید کنید و اگر از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار هستید، پرش فوق العاده هیجان انگیز را تجربه نمایید.
از دیگر تفریحات و خوش گذرانی های این منطقه می توان به سورتمه سواری، عکاسی در دل طبیعت، تفریحات هیجان انگیز در شهربازی و سایر بازی های دهکده گنج نامه اشاره کرد.

 

آبشار گنج نامه همدان

جاذبه های نزدیک آبشار گنجنامه

دلیل شهرت و پرطرفدار بودن آبشار گنج نامه تنها بخاطر طبیعت آن نیست، بلکه قرار گرفتن آن در موقعیت مکانی عالی و فاصله ی کوتاه آن با کتیبه های تاریخی گنج نامه از دیگر دلایل جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه می باشند. از جمله جاذبه های تاریخی و طبیعی نزدیک به این آبشار می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

کتیبه های گنج نامه

یکی از بزرگترین اسناد که تمدن بی بدیل و قدمت بسیار زیاد شهر همدان را به اثبات می رساند، کتیبه های گنج نامه می باشند که یادگاری از دوره هخامنشیان به شمار می روند. مطالعات باستان شناسی انجام شده در این منطقه، قدمت این کتیبه ها را به ۲۵۰۰ سال قبل منتسب می کنند و در حال حاضر به عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده اند. این دو کتیبه به نام های داریوش کبیر و خشایارشا می باشند و نوشته های روی آنها به زبان های عیلامی، پارسی و بابلی نو و با خط میخی حکاکی شده اند.
برای اینکه بتوانید متن روی این کتیبه های تاریخی را مطالعه کنید، ترجمه ی فارسی و انگلیسی آنها در سالهای گذشته نیز در ظلع های دیگری از این محوطه نصب شده اند. قدمت بالای این کتیبه ها تا امروز باستان شناسان و عاشقان تاریخ زیادی را از گوشه و کنار دنیا به سمت خود جذب کرده اند و حیف است که براحتی از کنار آن بگذرید.

میدان میشان

لذت بردن از سکوت و آرامش طبیعت در کنار سرسبزی و پاکی آن، یکی از لذت بخش ترین کارهایی می باشد که در سفر به همدان و سایر شهرهای ایران با آب و هوای کوهستانی می توانید تجربه کنید. میدان میشان، دشتی وسیع از کوه های سر به فلک کشیده ی الوند می باشد که در فصل بهار و تابستان چهره ی فوق العاده زیبایی را به خود می گیرد. پیشنهاد می کنیم در کنار تماشای آبشار گنج نامه و مرور تاریخ در کتیبه های با ارزش اطراف آن، ساعاتی را در این دشت سپری کنید. شک نکنید که سکوت و زیبایی این منطقه در زندگی مدرن امروز دست نیافتنی می باشد.

 

آبشار گنج نامه همدان

بهترین زمان سفر به آبشار گنج نامه

انتخاب بهترین زمان برای سفر به آبشار گنج نامه تا حد زیادی به هدفتان از سفر بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر عاشق طبیعت گردی و لذت بردن از خنکای آب هستید، بهار و تابستان می تواند زمان مناسبی برای انتخاب این آبشار باشد. در مقابل، اگر یکی از یخ نوردان حرفه ای هستید و منتظر کوچک ترین فرصت برای کسب تجربیات جدید می باشید، قطعا زمستان می تواند زمان مناسبی برای سفر به همدان و بازدید از منطقه گنج نامه باشد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×