پارک ملی بختگان شیراز
شیراز

پارک ملی بختگان شیراز

۸ فروردین ۱۳۹۸ 8۰1,666

پارک ملی بختگان شیراز یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده در کشورمان می باشد که بخاطر داشتن شرایط ایده آل زیست محیطی، گونه های مختلف جانوری را در خود حفظ کرده و یکی از منحصر به فردترین جاذبه های طبیعی این شهر محسوب میشود. بختگان که در لیست پارک های ملی ایران قرار گرفته، بخاطر وجود دو دریاچه بزرگ ایران و گونه های بی نظیری از حیواناتی همچون پلنگ در پارک ملی بختگان، باعث شهرت آن در تمام دنیا شده است که در ادامه اطلاعات بیشتری درباره ی این پارک ارائه خواهیم داد.

برای سفری کوتاه به پارک ملی بختگان شیراز در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “پارک های شیراز

پارک ملی بختگان شیراز

معرفی پارک ملی بختگان

در ۷۰ کیلومتری شهرستان نی ریز در استان فارس، منطقه محافظت شده بختگان با وسعت ۵۷۱ هزار و ۱۵۵ هکتار به چشم میخورد که با داشتن شرایط مطلوب اقلیمی به یکی از بهترین مکان ها برای زندگی و محافظت از گونه های کمیاب و نایاب جانوری تبدیل شده است. پارک ملی بختگان بخشی از این منطقه می باشد که دریاچه، جنگل های بنه و تنوع بسیار بالا در پرندگان، خزندگان و حیوانات وحشی و کمیاب را در کنار هم جمع آوری نموده و یکی از منحصر به فردترین ویژگی های آن، داشتن تعداد زیاد چشمه هایی می باشد که در سیراب کردن حیوانات و پرندگان این منطقه نقش مهمی دارند.

پوشش گیاهی پارک ملی بختگان

در تمام طول سال اکثر بخش های پارک ملی بختگان دارای پوشش گیاهی درختچه ای بوده و به همین خاطر حیوانات این منطقه شرایط مطلوبی برای تغذیه دارند. از جمله درختان و گیاهانی که در این پارک به چشم می خورند می توان به جنگل های بنه، بادام کوهی، قیچ و کیکم اشاره کرد. جالب است بدانید که درختچه های بنه که سراسر این منطقه را پوشانده است، در واقع همان جنگل های بلوط در رشته کوه زاگرس می باشند که با کاهش ارتفاع زمین به بنه تغییر شکل یافته اند که متاسفانه بخاطر چرای بیش از حد حیوانات در این منطقه، پوشش گیاهی آن در خطر قرار گرفته و نیاز به توجه بیشتری دارد.

پارک ملی بختگان شیراز

گونه های جانوری پارک ملی بختگان

یکی از دلایلی که باعث شد تا در سال ۱۳۵۴ پارک ملی بختگان به عنوان یکی از مناطق محافظت شده ایران معرفی گردد، تنوع بالا در گونه های جانوری آن می باشد که در نوع خود بی نظیر است. وجود ۲۳ گونه ماهی و آبزیان در دریاچه های این منطقه، ۳ گونه دوزیست، ۲۱۸ نوع پرنده، ۴۶ نوع پستانداران و ۳۶ نوع خزنده، تنها گوشه ی کوچکی از ویژگی های پارک ملی بختگان محسوب میگردد. جالب است بدانید که در این منطقه نوع خاصی از پلنگ زندگی می کند که محیط بانان تلاش زیادی برای حفظ جان آنها می کنند تا از انقراض آنها جلوگیری به عمل می آید.
روباه، پلنگ، قوچ و میش از جمله پستانداران این پارک می باشند که در کنار پرندگانی همچون کبک و تیهو، کفچه نوک، کاکایی و اگرت و فلامینگو در بخش های مختلف منطقه زندگی می کنند.

جاذبه های طبیعی و تاریخی پارک ملی بختگان

علاوه بر تنوع بالای زیست محیطی، در پارک ملی بختگان جاذبه های طبیعی خارق العاده ای به چشم میخورد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

چشمه ها

سرتاسر منطقه محافظت شده پارک ملی بختگان چشمه های زیادی دیده میشوند که سرسبزی را به این منطقه بخشیده اند و نعمت الهی را از دل زمین برای موجودات زنده این منطقه به ارمغان می آورند. چشمه های این منطقه عبارتند از: چشمه باغو، چشمه آخوندو، لیاب، ریزآب، چشمه بی بی فاطمه، قلمو، باغ قاضی، ناانجیر، مقنعه سر، بیدمشک، امامزاده، بیوک و چشمه هل که هر یک در گوشه ای از این منطقه قرار گرفته اند.

پارک ملی بختگان شیراز

تالاب

از معروف ترین جاذبه های طبیعی پارک ملی بختگان، دو تالاب بزرگ ایران به نام های تالاب بختگان و طشک می باشند که در فصول مختلف میزبان پرندگان مهاجر از اقصی نقاط دنیا هستند. دریاچه بختگان که از بزرگترین تالاب و دریاچه های این منطقه می باشد، در فصل زمستان مکانی مناسب برای استراحت و زندگی پرندگانی از قبیل فلامینگو، درنا، کبوتر و مرغابی و غاز و غیره به شمار می رود که از مناطق سردسیری مانند روسیه به این پارک پناه می آورند. البته در چند سال گذشته این تالاب دچار خشکی شده است و امیداوریم با بارش دوباره باران، بار دیگر بختگان زنده شود.

غارها

در منطقه محافظت شده بختگان دو غار به نام های غار پل تخت و غار جمال وجود دارند که از زیبایی های این منطقه محسوب میشوند و بر منحصر به فرد بودن آن می افزایند.

جاذبه های تاریخی بختگان

در کنار تمام زیبایی هایی که به صورت طبیعی در پارک ملی بختگان بوجود آمده اند، نشانه هایی از حضور هنر انسان ها را نیز می توان در این منطقه مشاهده کرد. با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه و به دستور شاه عباس صفوی، کاروانسرایی بسیار قدیمی در آن ساخته شده است که محلی مناسب برای استراحت و راه اندازی کمپ های شبانه به شمار می رود. علاوه بر کاروانسرای شاه عباسی، قدمگاه خضر نبی نیز در بختگان وجود دارد که از نظر معنوی دارای ارزش بسیار زیادی است.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×