بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » ۱۵ اسفند روز درختکاری
planting trees day3
گوناگون

۱۵ اسفند روز درختکاری

۱۵ اسفند ۱۳۹۷ 9۰1,594

اسفند برای ما یعنی به مشام رسیدن بوی عید و زنده شدن درختانی که قرار است روزهایی زیبا را با خاطراتی بی مانند برایمان رقم بزنند و شاید به همین خاطر است که در پانزدهمین روز از این ماه، با روز درختکاری به استقبال بهار می رویم. روز درختکاری و دوستی دوباره با طبیعت از گذشته تا امروز در فرهنگ ما ایرانی ها از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و بدون شک مانند تمام مراسم و اعیاد، فلسفه و تاریخچه ی خاصی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

برای دوستی با طبیعت در روز درختکاری با وبلاگ اقامت۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی درخت لور : انجیر معابد قشم”

15 اسفند روز درختکاری

تاریخچه ی روز درختکاری

روز درختکاری برای بسیاری از ما جوانان دهه شصت یعنی خواندن شعر “به دست خود درختی می نشانم، به پایش جوی آبی می کشانم و …” و مرور خاطراتی که برایمان یادآور عید و تازه شدن می باشد. کاشت درخت و سرسبز شدن دوباره ی طبیعت و شهر و روستا در این روز ریشه در سال های دور دارد که اسناد موجود، تاریخ بوجود آمدن این روز را ۱۰ آوریل ۱۸۷۲ میلادی نشان می دهند که در ایالت نبراسکای آمریکا توسط جولیوس استرلینگ مورتون (J.Sterling Morton) ایجاد و تا امروز حفظ گردیده است. البته به مرور تغییراتی در این تاریخ رخ داد و رد و پای آن در سایر کشورها نیز دیده شد. علیرغم اهمیت زیاد درخت در فرهنگ ایران، بعد از این تاریخ بود که با توجه به نزدیک شدن بهار و فصل مناسب برای کاشت درخت، ۱۵ اسفند به عنوان روز درختکاری در تقویم سالانه ی کشورمان ثبت شد.

در تمام این سالها، ۱۵ اسفند و روز درختکاری بهانه ای شد برای اینکه ارزشمند بودن طبیعت برایمان یادآوری گردد و در کنار تمام ناملایمتی هایی که با آن در طول سال داریم، گام مثبتی برای زنده نگهداشتنش برداریم.

15 اسفند روز درختکاری

درختکاری در ایران باستان

درخت در فرهنگ ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و برای پی بردن به این مساله کافیست سنگ نگاره های تخت جمشید را به دقت نگاه کنید تا نقش سرو و درختان را در گوشه و کنار آنها مشاهده نمایید. از جمله درختانی که از گذشته تا امروز در اقصی نقاط کشورمان کشت می شود، سرو همیشه سرسبز  می باشد که بهترین نمونه ی آن را می توان در ابرقو یزد مشاهده کرد. این سرو حدود ۴۰۰۰ سال قدمت دارد و سندی زنده بر اهمیت درخت در گذشته و تشویق نسل امروز به روز درختکاری برای داشتن ایرانی سرسبز می باشد. جالب است بدانید که زرتشتیان ایران با تولد هر فرزند یک درخت به نام وی می کاشتند؛ سنت و فرهنگی با ارزش که چهره ای کم رنگ به خودش گرفته و می تواند به بهانه روز درختکاری دوباره زنده شود.

فواید روز درختکاری

آلودگی نگران کننده ای که هر روز به مساله ای جدی تر و نگران کننده تری در زندگی صنعتی و مدرن امروز تبدیل میشود، علاوه بر نامناسب بودن وسایل حمل و نقل و استفاده ی بی رویه از آنها، بخاطر عدم وجود تصفیه کننده های طبیعی مانند درختان می باشد. متاسفانه هر اندازه زندگی مدرن تر میشود، به همان اندازه رنگ سبز از زندگی انسان امروز کم رنگ تر شده و منبع اصلی تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن از بین میرود. روز درختکاری و کاشت درخت در باغچه ی منازل، اطراف خیابان و پارک و کوه و دشت و دمن، در واقع به معنای قرار دادن تصفیه کننده ای بی ضرر و از بین بردن دی اکسید کربن می باشد. علاوه بر این، نمی توان از تاثیرات مثبت درخت و طبیعت بر روحیه ی افراد غافل شد.

15 اسفند روز درختکاری

روز درختکاری در سایر کشورها

در کشور ما ایران، ۱۵ اسفند با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی و مناسب بودن این زمان برای کاشت درخت، به عنوان روز درختکاری در نظر گرفته شده و با برگزاری فعالیت های گروهی در ادارات و سازمان ها و همچنین گروه های مردمی تعداد زیادی درخت در مناطق مختلف کاشته میشود. این روز را در تقویم سایر کشورها نیز می توانید مشاهده کنید، برای مثال استرالیا ۲۸ جولای، بلژیک ۲۱ مارس، بزریل ۲۱ سپتامبر، پرتغال ۲۱ مارس، لهستان ۱۰ اکتبر و ایالت متحده آمریکا ۱۰ آوریل و روسیه ۱۴ مِی را برای این روز در نظر گرفته و هر یک برنامه های خاصی در این روز دارند.

یکی از بهترین نمونه های موفق در روز درختکاری، کشور روسیه می باشد که هر سال در ۱۴ مِی و با فعالیت های گروه های مردمی، تعداد بسیار زیادی درخت در جنگل، پارک و فضاهای سبز داخل شهر کشت میشود و می تواند صادرات بالای چوب این کشور را تا حد زیادی جبران کند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۶ تعداد درختان کشت شده در روز درختکاری در شهرهای مختلف روسیه ۲۵ میلیون بود و کاشت این درختان با برگزاری جشن و شادی در پارک و بوستان های آنها همراه می باشد.

15 اسفند روز درختکاری

 تاثیر روز درختکاری بر گردشگری

خروجی و تاثیر روز درختکاری و فعالیت هایی که در این روز در گوشه و کنار ایران و سایر کشورها صورت میگیرد، شاید در طی یک یا دو سال ابتدایی احساس نشود، اما به مرور می توان به اهمیت آن در رشد اقتصادی و جذب گردشگر پی برد. انسان ناخودآگاه به سمت طبیعت و مکان های سرسبز جذب میشود و این را می توان در اهمیت زیاد مناطق ییلاقی در جذب توریست مشاهده کرد. برای مثال اگر به مشهد سفر کنید، قطعا لحظاتی را در طرقبه و شاندیز سپری خواهید کرد و غافل از این هستیم که سایه ی آرامش بخش درختان سر به فلک کشیده ی امروز نتیجه ی اهمیت درخت در فرهنگ گذشته ی ما می باشد. در نتیجه هر اندازه امروز به روز درختکاری و زنده نگه داشتن و رشد طبیعت بیشتر توجه کنیم، در دهه ی های آینده نتیجه ی این کار را با جذب گردشگری بیشتر و ایجاد رونق اقتصادی درو خواهیم کرد…

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×