» گوناگون » تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم
تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم
گوناگون

تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم

۱ آذر ۱۳۹۷ 8۰1,643

گردشگری امروزه به عنوانی یکی از سه اقتصاد و صنعت مهم در دنیا شناخته شده و جوامع و کشور ها در تلاش هستند تا با معرفی جاذبه های گردشگری خود به سایر مردم جهان از این صنعت به بهترین شکل بهره برده و اقتصاد پویایی را از این حوزه شکل دهند. امروزه گردشگری در توسعه کشورها، شهر ها و حتی مناطق محروم نقش بسزایی داشته و بکار گیری این صنعت سبب رونق اقتصادی و توسعه جوامع ضعیف بسیاری شده است.

اگر میخواهید با تاثیر گردشگری در مناطق محروم و جوامعی که با استفاده از این صنعت از رونق خوبی امروزه برخوردار هستند آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “گردشگری کوله‌ پشتی چیست”

مقاله مرتبط : “مشاغل گردشگری دنیا”

تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم

امروزه تصور می شود اقتصاد کشور ها بر پایه نفت ارزش گذاری شده و به نوعی می توان گفت که کشورهایی که از نفت بی بهره هستند از مشکلات اقتصادی زیادی برخوردار هستند. این در صورتی است که می توان جوامع بسیاری را امروزه مشاهد کرد که وابستگی اقتصاد و شکوفایی خود را از نفت جدا کرده و با توسعه صنعت گردشگری حتی در دورترین مناطق جغرافیایی خود به توسعه و پیشرفت دست یافته اند.

تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم

اما این توسعه و پیشرفت چگونه شکل گرفته را در ادامه بررسی کرده و با تاثیرات صنعت گردشگری در مناطق محروم و جوامع گوناگون بیشتر آشنا می شویم.

تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم

کاهش بیکاری و اشتغال زایی

یکی از عواملی که باعث عقب افتادگی جوامع بویژه در مناطق محروم و روستایی می شود، عدم وجود کار مناسب و نرخ بالای بیکاری بوده و رفع این موضوع تا حد زیادی می تواند در توسعه و پیشرفت یک منطقه و جامعه موثر باشد.

با توسعه صنعت گردشگری بویژه در مناطق روستایی و جوامع کم برخوردار می توان باعث ایجاد فرصت های شغلی فراوان شده و در پی آن توسعه و پیشرفت منطقه را شاهد بود.

تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم

افزایش میزان درامد و شکوفایی اقتصادی

با ورود گردشگران به هر منطقه حجم بالایی از نقدینگی به آن منطقه سرازیر شده و سبب به چرخش درآمدن چرخ اقتصاد منطقه می شود. این پیشرفت و توسعه در بخش اقتصادی سبب آبادانی مناطق محروم شده و تاثیر بسزایی در وضع معیشتی مردم هر منطقه به همراه دارد.

تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم

ایجاد مهاجرت معکوس به روستاها

با توسعه و رونق گردشگری به ویژه گردشگری روستایی امروزه شاهد به وقوع پیوستن مهاجرت معکوس از شهر ها به روستا ها بوده و افراد بسیاری را می توان مشاهده کرد که برای کسب و کاری موفق تر به روستاهای خود باز گشته اند.

همچنین صنعت گردشگری علاوه بر اینکه نقش پر رنگی در مهاجرت معکوس داشته، در جلوگیری از تخلیه و خالی از سکنه شدن روستا ها نیز بسیار مفید بوده و سبب شده موجب آبادانی و افزایش جمعیت در روستاها شده است.

تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم

توسعه کشاورزی

در زمانی که روستا ها و مناطق محروم توسعه یافته و به جوامع پیشرفته بدل شوند، دیگر روستا ها خالی نشده و زمین های کشاورزی به حال خود رها نمی شود. از این رو افراد تلاش کرده هر چند در میزان کم کشاورزی را انجام داده و از آن برای جذب گردشگر و میزبانی از آنها بهره بگیرند.

تاثیر صنعت گردشگری بر مناطق محروم

جلوگیری از تخریب و فراموشی زندگی روستایی

زندگی ساده و آرام روستایی امروزه در برخی از نقاط به دست فراموشی سپرده شده و از روستاها بر مناطقی از کشور جز چند ساختمان متروکه چیزی باقی نمانده است. این در صورتی است که این روستاها می توانند به عنوان یک مقصد گردشگری به گردشگران معرفی شده و علاوه بر تاثیراتی که در بالا ذکر شد، از تخریب در امان مانده و همچنین موجب ترویج زندگی سالم و ساده روستایی و معرفی اینگونه زندگی به گردشگران شوند.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×