» گوناگون » کشورهای عضو پیمان ویزای شینگن
کشورهای عضو پیمان ویزای شینگن
گوناگون

کشورهای عضو پیمان ویزای شینگن

۴ بهمن ۱۳۹۷ 7۰1,572

اگر اهل سفرهای خارجی؛ مخصوصا کشورهای اروپایی باشید، بدون شک با نام ویزای شینگن آشنا هستید و اطلاع دارید که سخت ترین شرایط را برای ارائه ی مجوز به گردشگران خارجی دارند. تاریخچه ی شکل گیری منطقه شینگن و نحوه ی ورود به آن را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

برای شروع سفرهای رویایی به کشورهای عضو پیمان شینگن در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “کشورهایی که سفر به آنها نیاز به ویزا ندارد”

مقاله مرتبط : “سفارتخانه های قدیمی در ایران”

کشورهای عضو پیمان ویزای شینگن

معرفی پیمان شینگن

وجود مرز بین کشورها و دریافت مجوز برای ورود به آنها همیشه یکی از موانع بزرگ برای داشتن ارتباط آسان با ملل مختلف می باشد. وجود این موانع باعث شد تا سال ۱۹۸۵ در روستای شینگن که متعلق به لوکزامبورگ آلمان بود، ۵ کشور اروپای غربی تصمیم بگیرند مرزها را در این منطقه حذف کنند. نام عهدنامه یا توافق نامه با توجه به محل امضای آن، شینگن انتخاب شد و به مرور کشورهای دیگری به این مجموعه اضافه شدند. به طوریکه در حال حاضر ۲۶ عضو دارد و سفر در این کشورها برای شهروندان هر یک از اعضای عهدنامه در این منطقه آسان و بدون نیاز به دریافت ویزا می باشد.

منطقه شینگن

هر چند که تعهدنامه شینگن در ابتدا تنها ۵ عضو داشت، اما به مرور اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا این توافق را پذیرفتند، اما اثری از دو کشور ایرلند و بریتانیا در این پیمان به چشم نمیخورد. در حال حاضر این منطقه ۲۶ عضو از کشورهای اروپایی دارد که همگی متعلق به اتحادیه اروپا نیستند و به مرور نیز این منطقه و حوزه گسترده تر میشود.

کشورهای اتحادیه اروپا در منطقه شینگن

همان طور که قبلا اشاره کردیم، در حال حاضر تنها ایرلند و بریتانیا در اتحادیه اروپا تعهدنامه شینگن را نپذیرفته اند و سایر اعضای این اتحادیه در این منطقه قرار گرفته اند. دانمارک، مالت، بلژیک، اتریش، فرانسه، آلمان، فنلاند، هلند، مجارستان، یونان، لوکزامبورگ، لتونی، پرتغال، لهستان، اسلواکی، سوئد، اسپانیا و اسلوونی از اعضای این پیمان هستند که همگی متعلق به اتحادیه اروپا هستند.

سایر کشورهای عضو شینگن

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نام کشورهایی مانند ایسلند، سوئیس، نروژ و لیختن اشتاین نیز در این تعهدنامه دیده میشود که از اعضای اتحادیه ی تجارت آزاد اروپا یا EFTA هستند. لازم به ذکر است که این منطقه به مرور در حال توسعه می باشد و هر سال تعدادی از کشورها به عنوان کاندید برای پیوستن به این حوزه معرفی میشوند، برای مثال احتمال پیوستن بلغارستان، رومانی، قبرس و کرواسی به آن وجود دارد.
علاوه بر داشتن مزایای اقتصادی برای کشورهای عضو این پیمان، لازم است بدانید که ارتباط اعضای این منطقه با سایر کشورها به سختی انجام میشود و افرادی که عضو این پیمان نیستند، نمی توانند تغییراتی در قوانین اروپا اعمال کنند.

کشورهای عضو پیمان ویزای شینگن

ورود به منطقه شینگن

برای ورود به منطقه شینگن دو حالت ممکن است برایتان بوجود آید؛ شهروند یکی از کشورهای این حوزه هستید یا در سایر کشورهای دنیا زندگی میکنید. در حالت اول برای ورود به هر یک از این ۲۶ کشور می توانید براحتی و حتی بدون نیاز به پاسپورت اقدام نمایید. در غیراین صورت با توجه به هدفتان از سفر، ویزا یا مجوز ورود دریافت کنید. هدف از ورود به هر یک از کشورهای عضو پیمان شینگن می تواند سفر، کار، تحصیل یا داشتن اقامت دائم/ موقت باشد و بر این اساس باید مدارکی را ارائه دهید.

ویزای شینگن

ویزای شنگن شامل ۴ نوع A، B، C و D میباشد که هر یک با توجه به هدف و شرایط شخص توصیه میشود. برای مثال در سفرهایی که پرواز کانکشن دارند و مسافر باید در فرودگاه یک کشور واسط از هواپیما پیاده شده و مسیر را با پرواز دیگری ادامه دهد، اصطلاحا نیاز به ویزای ترانزیت یا نوع A دارد. البته با این ویزا نمی توانید از فرودگاه خارج شوید، اما اگر قصد دارید ادامه ی راه را زمینی یا از فرودگاه دیگری در همان شهر طی کنید، باید نوع B را دریافت کنید.
افرادی که هدفشان از ورود به یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن سفر می باشد، ویزای نوع C یا ویزای توریستی را درخواست میکنند که رایج ترین نوع ویزا برای ایرانیان محسوب میشود. در نهایت، ویزای بلند مدت یا D که امکان چندین مرتبه ورود به هر یک از کشورهای این حوزه را در طول سال برایتان فراهم میکند و دریافت آن کمی سخت تر می باشد.
مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای شینگن در حالت کلی شامل موارد زیر می باشد، البته این مدارک با توجه به نوع ویزا ممکن است تغییراتی داشته باشد:
– گزارش حساب بانکی ۳ ماه گذشته
– ارائه ی مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی و تامین هزینه ها در طول سفر
– اصل سند ملکی به نام شخص
– اصل پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه
– عکس ۴*۳ با زمینه ی سفید و بدون ادیت و روتوش
– ارائه ی کارت بازرگانی یا جواز کسب در سفرهای تجاری
– پر کردن فرم های مربوطه
– پرداخت هزینه دریافت ویزا
بعد از تکمیل و ارائه ی مدارک، زمان مصاحبه با افسر ویزا برایتان مشخص می گردد. با توجه به اینکه کشورهای عضو این عهدنامه در ایران سفارتخانه ندارند، در نتیجه باید به یکی از کشورهای همسایه مانند دبی یا ارمنستان بروید. در جلسه ی مصاحبه با پاسخگویی به سوالات مصاحبه کننده باید بتوانید دلایل کافی برای داشتن قصد برگشت بعد از اتمام زمان سفر را ارائه دهید.

کشورهای عضو پیمان ویزای شینگن

تحصیل در کشورهای عضو شینگن

در بین انوع ویزای شینگن که قوانین خاصی دارند، راحت ترین شیوه برای ورود به این منطقه دریافت ویزای دانشجویی می باشد. برای این منظور باید ابتدا نسبت به پذیرش از دانشگاه های این حوزه اقدام کنید. بعد از پذیرفته شدن درخواست ادامه تحصیل در کشور مورد نظر، لازم است تا مدارک مورد نیاز را آماده و ارسال و در نهایت با رفتن به سفارتخانه و انجام مصاحبه با افسر ویزا، منتظر پاسخ پذیرفته شدن یا رد درخواست دریافت ویزا بمانید. نتیجه  مصاحبه حدود ۳ ماه بعد اعلام میشود. از مهم ترین مدارک برای دریافت ویزا دانشجویی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– پر کردن فرم درخواست ویزا
– ارائه ی مدرک مبنی بر پذیرش توسط دانشگاه در منطقه ی شینگن
– ارائه ی مستندات لازم به منظور اثبات داشتن تمکن مالی
– دو قطعه عکس ۴*۳ با توجه به شرایط ذکر شده توسط کشور مقصد
– پرداخت هزینه دریافت ویزا

کشورهای عضو پیمان ویزای شینگن

نکات مهم برای ورود به کشورهاینیازمند ویزای شینگن

هر یک از ۴ نوع ویزای ذکره شده، حداکثر ۹۰ روز اجازه ی اقامت را به شما می دهند. برای اقامت بیش از ۹۰ روز باید درخواست اقامت در اروپا یا مهاجرت به آن را داشته باشید.
افرادی که با داشتن ویزای دانشجویی در کشورهای غیر شینگن مشغول به تحصیل می باشند، برای سفر به این حوزه لازم است تا ویزا دریافت کنند. شرایط دریافت این ویزا با ویزای دانشجویی شینگن فرق دارد. برای مثال مدارکی مبنی بر عدم اتمام تحصیل از طرف دانشگاه مبدا در زمان درخواست ویزا باید داشته باشد.
قوانین مختلفی برای ورود به هر کدام از کشورهای عضو شینگن وجود دارد، بنابراین توصیه می کنیم با مشاوران حرفه ای در این زمینه حتما مشورت کنید تا شما را در جریان شرایطی که ممکن است شما را با مشکلات خاصی مانند دیپورت شدن روبرو کند، قرار دهند.
ساکنین کشورهای مالزی، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و اتباع برخی از کشورهای آمریکایی نیاز به دریافت ویزای شینگن ندارند.
بعد از اتمام اعتبار ویزا حتی اگر تعداد روزهای سفرتان کمتر از ۹۰ روز باشد، نمی توانید در این منطقه حضور داشته باشید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×