بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » بهترین روش های جهت یابی بدون قطب نما
جهت یابی بدون قطب نما
دانستنی‌های سفر

بهترین روش های جهت یابی بدون قطب نما

۲۱ دی ۱۳۹۷ 34۰9,434

جهت یابی بدون قطب نما یکی از مهم ترین مواردی می باشد که برای هر نوع سفر باید به آن توجه ویژه داشت چون داشتن اطلاعات جزئی در این زمینه می تواند براحتی جان شما را در سفر نجات دهد. جهت یابی بدون قطب نما به شیوه های مختلفی انجام میشود، از جمله جهت یابی با ساعت، جهت یابی با خورشید و غیره که در ادامه هر کدام را شرح خواهیم داد. برای داشتن سفرهای بدون خطر گم شدن در طبیعت و آشنایی با جهت یابی بدون قطب نما، در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “اگر در طبیعت گم شدیم چه کنیم؟”

مقاله مرتبط : “لیست اقدامات مهم در طبیعت گردی”

 جهت یابی بدون قطب نما

کاربرد جهت یابی بدون قطب نما

شاید برایتان سوال پیش بیاید، در دنیایی که به راحتی با جی پی اس یا قطب نما می توان در هر گوشه از این کره ی خاکی جهت یابی کرد، دیگر چه نیازی به جهت یابی بدون استفاده از قطب نماست و ممکن است این روش ها را غیر ضروری بدانید. واقعیت این است که برای هر یک از ما در زندگی ممکن است شرایطی پیش بیاید که در دل طبیعت به قطب نما و جی پی اس دسترسی نداشته باشیم و به زبان ساده تر، در کویر، کوه یا طبیعت گم شده باشیم! به نظرتان در این شرایط چاره چیست؟ می توان دست روی دست گذاشت؟ قطعا جواب منفی خواهد بود. هیچ چیز به اندازه ی دانش جهت یابی بدون قطب نما نمی تواند لبخند را در چنین شرایطی بر لبانتان بنشاند و روزنه ای امیدی برایتان باز کند.

جهت یابی در روز

جهت یابی در روز و شب با هم فرق دارد و با توجه به شرایط موجود در طبیعت باید روش مناسبی را انتخاب کرد. جهت یابی در روز با کمک نور و روشنایی خورشید انجام می شود که عبارتند از:

 جهت یابی بدون قطب نما

جهت یابی با ساعت

جهت یابی با ساعت یعنی ساعت مچی که همیشه همراهتان بوده و قرار ملاقات و برنامه کاری تان را با آن تنظیم می کنید، روزی وسیله ی نجات جانتان خواهد بود. برای جهت یابی با ساعت در مرحله ی اول باید ساعت را به گونه ای مقابل چشمتان قرار دهید که عقربه ی ساعت شمار هم ردیف با خورشید باشد. در مرحله بعد باید بتوانید نیمساز زاویه ی تشکیل شده بین عقربه ی ساعت شمار و ساعت ۱۲ را بدست آورید. نیمساز این زاویه جهت جنوب را نشان می دهد و به همین راحتی می تواند سایر جهت ها را هم مشخص کنید و مسیر مناسبی را برای ادامه ی راه انتخاب کنید. جهت یابی با ساعت در شرایطی کاربرد دارد که هوا ابری نباشد و بتوانید خورشید را در آسمان مشاهده کنید.

 جهت یابی بدون قطب نما

جهت یابی با ساعت دیجیتال

به جهت یابی با ساعت مچی در بالا اشاره کردیم، اما در دنیای امروز اغلب افراد ساعت دیجیتال استفاده می کنند و سوال این است که در این شرایط چه راه چاره ای برای جهت یابی وجود دارد؟ اصلا جای نگرانی نیست! چون می توانید یک ساعت عقربه دار رسم کنید و با کمک ساعت نشان داده شده با ساعت دیجیتال، عقربه ها را رسم و با روش جهت یابی با ساعت که در بالا به آن اشاره شد، جهت های جغرافیایی را مشخص کنید.

جهت یابی با سایه

جهت یابی با سایه، شیوه ی دیگری برای مشخص شدن جهت های مختلف می باشد که تنها با حضور خورشید در آسمان معنا دارد. برای این کار کافیست قطعه چوب کوچکی را به صورت عمودی در زمین فرو کنید و به سایه ی آن بر روی زمین دقت کنید. انتهای سایه را علامت گذاری کنید و بعد از چند دقیقه مجدد این کار را انجام دهید و بین دو نقطه ی علامت گذاری شده، خط رسم کنید. امتداد خط رسم شده جهت شرق را به شما نشان می دهد و با دانستن یک جهت جغرافیایی، سایر جهات را می توانید در عرض چند ثانیه مشخص کنید. جهت یابی با سایه یکی از راحت ترین شیوه ها در جهت یابی بدون قطب نما می باشد که به وسیله ی خاص و پیچیده و دانش زیادی نیاز ندارد.

جهت یابی در شب

جهت یابی در شب شیوه و سبک خاص خودش را دارد و همان طور که از نام آن مشخص است، باید وجود نور خورشید را نادیده گرفت و به سمت استفاده از ماه و ستاره های آسمان متمایل شد. جهت یابی در شب به شیوه های مختلفی انجام میشود که عبارتند از:

 جهت یابی بدون قطب نما

جهت یابی با ماه

جهت یابی با ماه یکی دیگر از شیوه های جهت یابی بدون قطب نما می باشد که می توانید با کمک آسمان صاف که هلال ماه در آن دیده شود انجام دهید. نکته ی مهم در این شیوه ی جهت یابی، کامل نبودن ماه می باشد. دو هلال ماه را با خط فرضی به هم وصل کنید و به شکل ایجاد شده با این روش دقت کنید. اگر با اتصال دو نوک هلال ماه شکل P ایجاد شد، باید بدانید که سمت برآمدگی غرب را نشان می دهد. در صورتیکه شکل q ایجاد شد، غرب در جهت برآمدگی تصویر قرار می گیرد. جهت یابی با ماه در شب هایی که ماه کامل می باشد، به شیوه ی جهت یابی با سایه انجام میشود که قبلا به آن اشاره کردیم.

 جهت یابی بدون قطب نما

جهت یابی با ستاره قطبی

جهت یابی با ستاره قطبی نسبت به سایر روش های جهت یابی کمی سخت تر می باشد و باید بتوانید ستاره قطبی را در آسمان پیدا کنید که برای این منظور ابتدا نیاز به دب اکبر و ذات الکرسی دارید. اگر به آسمان صاف در شب نگاه کنید، هفت ستاره که به دنبال هم و به شکل ملاقه قرار گرفته اند را پیدا خواهید کرد که به دب اکبر معروف هستند. فاصله ی دو ستاره در دو نوک دب اکبر را پنج برابر کنید تا به ستاره ی بسیار پر نور به نام ستاره قطبی برسید. اما اگر دب اکبر را نتوانستید پیدا کنید اصلا جای نگرانی نیست. در این شرایط برای جهت یابی با ستاره قطبی باید ستاره های ذات الکرسی یا ام دبلیو (M و W) را پیدا کنید. ستاره ی نوک زاویه ی وسط W را پیدا کنید و فاصله اش از سایر ستاره ی مجموعه را ۵ برابر کنید، باز هم به ستاره ی قطبی خواهید رسید.

بعد از پیدا کردن ستاره قطبی، می توانید براحتی جهت یابی با ستاره قطبی را انجام دهید، چون ستاره قطبی نشان دهنده ی جهت شمال می باشد. در تصویر زیر با جهت یابی با ستاره قطبی بهتر می توانید آشنا شوید.

جهت‌یابی با کمک صورت فلکی جبار یا شکارچی

صورت فلکی جبار یا شکارچی (Orion) بسته به زمان در هر دو نیمکره قابل مشاهده است. به کمربند صور فلکی جبار نگاه کنید. چند ستاره روشن وجود دارد. کمربند (سه ستاره در یک ردیف) از شرق به غرب اجرا می شود، به دنبال آن یک کمان یا شمشیر متصل شده است. یک خط فرضی روی کمربند (سه ستاره ای که در یک ردیف هستند) بکشید. طرفی که کمان یا شمشیر وجود دارد سمت غرب و طرف مقابل سمت شرق است.

جهت یابی با طبیعت

طبیعت بزرگترین الگو و راهنما در بسیاری از مسائل علمی و شیوه های زندگی می باشد. کافیست تا کمی در مسائل و مباحث علمی جستجو کنید تا نقش زندگی مورچه ها و کلونی آنها با معماری خارق العاده یا حرکت پرندگان در آسمان و بسیاری از موارد دیگر را در پیشرفت تکنولوژی امروز درک کنید. جهت یابی با طبیعت از جمله کاربردهای طبیعت در زندگی می باشد که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در طول سفر باشد. روش های جهت یابی در طبیعت شامل موارد زیر می باشد.

 جهت یابی بدون قطب نما

جهت یابی با لانه مورچه

وجود هر چیزی در این طبیعت می تواند یک راهنمای بزرگ در بسیاری از کارها باشد، برای مثال شاید برایتان جالب باشد که جهت یابی با لانه مورچه یکی از روش های مناسب برای جهت یابی بدون قطب نما می باشد. تعجب نکنید! جهت یابی با لانه مورچه از آنجا نشأت می گیرد که مورچه ها برای درست کردن لانه، خاک ها را همیشه در جهت شرق میریزند تا از سایه ی خورشید در طول روز استفاده کنند. به همین راحتی جهت شرق تشخیص داده میشود!

 جهت یابی بدون قطب نما

جهت‌یابی با تنه درخت

یکی دیگر از راهنماهای طبیعت برای پیدا کردن جهت جغرافیایی، تنه ی درختان می باشد که افراد زیادی از آن بی خبر هستند. داستان و فلسفه ی پنهان در پشت جهت یابی با تنه درخت، رشد حلقه های تنه ی درخت در جهت جنوب می باشد. به عبارت دیگر، جهتی که حلقه های تنه ی درخت فشرده تر هستند، همیشه شمال را نشان می دهند. برای جهت یابی با تنه ی درخت کافیست به تنه ی درختی که از ریشه در نیامده دقت و براحتی مسیر حرکتتان را پیدا کنید.

جهت‌یابی به کمک برف یا رطوبت دامنه کوه‌ها

با توجه به اینکه ایران در نیمکره شمالی قرار دارد ، زاویه تابش خورشید متمایل به جنوب است، همین مقدار زاویه‌ سبب می‌شود که دامنه کوه‌ها و تپه‌هایی که به سمت جنوب قرار دارند آفتاب بیشتری داشته باشند و برف های آن جا بیشتر آب شده باشند.

تمام روش های جهت یابی بدون قطب نما، نشان از نظم و قانون پنهان در دل طبیعت دارد…

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۵/۵ - (۳۲۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×