» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران
معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران
اصفهان

معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران

۱۸ آذر ۱۳۹۷ 14۰2,103

آنچه که سبب شده است همیشه متفاوت تر از همه ادیان روزگار را سپری کنیم امری نیست غیر از عشق حسین علیه السلام که سالیان طولانی است گریستن برای او افتخار ما است. همچنین تعزیه های پر شوری که همه ساله برگزار می شود .

با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید در معرفی شهر نطنز.

معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران

پایتخت تعزیه ایران نطنز

نطنز یکی از شهرهای مهم ایران است که میانه راه کاشان به اصفهان واقع شده است. شهری بی نظیر که در سرتا سر کشور شهره و زبان زد شده است. بدون تردید وجود مراسم  مذهبی متفاوت در تکیه های معروف و مشهور نطنز دلیل این امر شده است. مراسم تعزیه خوانی این شهر اصیل بسیار منحصر به فرد است که به عنوان پایتخت تعزیه ایران شهرت گرفته است. در نطنز حدود چهار تکیه بزرگ و سنتی وجود دارد که بسیار مورد توجه پیر غلامان این شهر واقع شده است.

بالا بردن چادر تکیه ها در نطنز

در شهر نطنز یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراسم بالا بردن چادر تکیه ها است. در این مراسم که قبل شروع ماه محرم به انجام می رسد به صورت نمادین چادر تکایا بالا برده می شود و برای عزای حسین آماده می شود. در این مراسم سنتی چادر چهار تکیه بزرگ شهر نطنز به نام های مرکز شهر، ارشاد علیا، افوشته و سرشک بالا برده می شود و با مراسم مذهبی مخصوص به نظافت و تعزیه خوانی پرداخته می شود.

معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران

اول محرم و نطنز

نطنز برای تمام روزهای ماه محرم برنامه ای مخصوص دارد. به عنوان مثال با شروع ماه محرم و با اولین روز ماه مراسم جارو کشی توسط خادمین حسین به اجرا در می آید. در این مراسم تمام خادم های تکیه ای خاص با لباسی مخصوص جارو در دست به روضه خانی با مزمون محرم آمد، ماه غم آمد به جارو کشی می پردازند. این رسم در حسینیه تاریخی ارشاد علیا در مرکز شهر به انجام می رسد که در همین راستا به صورت نمادین کف حسینیه های شهر جارو کشیده می شود تا برای ماه محرم آماده شود.

نخل گردانی و جغجغه زنی در نطنز

نطنز پایتخت تعزیه ایران با شباهت بسیاری به مراسم مذهبی استان های دیگر مراسم نخل گردانی را به اجرا در می آورد. نخل نمادی از تابوت آقا حسین علیه السلام است که به صورت چوبی با اندازه ای بسیار بزرگ تهیه می شود و با پارچه های سبز رنگ آذین می شود. این مراسم مذهبی در شهرهای ایران در روزهای متفاوت به انجام می رسد و هر شهر بر حسب مراسم سوگواری که به صورت منظم دنبال می کند از آئین نخل گردانی بهره می برد. در نهایت نخل های چوبی در تکیه های بزرگ شهر با جدا کردن پارچه های سبز به منظور مراسم سال آینده نگهداری می شوند. مراسمی دیگر همچون جغجغه زنی و پرسه زنی در کنار نخل گردانی در این شهر انجام می شود.

معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران

 مراسم جغجغه زنی در نطنز

نطنز پایتخت تعزیه ایران آداب و رسوم کهن بسیاری را از دیر باز حفظ کرده است. جوانان شهر پس از اتمام مراسم نوحه خوانی با جغجغه های چوبی نوای عجیب در شهر سر می دهند. سپس در مقابل هر خانه ای که از تاسوعا تا عاشورای امسال عزیزی را از دست داده است جمع می شوند و به ذکر فاتحه ای می پردازند. این روال برای تمام خانه های آن شهر که عزیزان خود را در محرم امسال در کنار خود ندارند به ترتیب انجام می شود.

معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران

خانه علم در نطنز

در نطنز که به پایتخت تعزیه ایران شهرت گرفته است مراسم بسیار متفاوتی برگزار می شود. یکی از این آداب و رسوم روز تاسوعا به اجرا در می آید که با باز شدن در خانه علم در روستای نسران انجام می شود. این خانه فقط سالی یک بار به دست پیر غلامان این شهر باز می شود و گرد گیری می شود. این خانه در بین اهالی از قداست خاصی برخوردار است. هفت علم که نمادی از هفت طایفه بزرگ در این روستا است در این خانه نگهداری می شود. مردم این شهر اعتقاد دارند عدد هفت از قداست خاصی برخوردار است از همین رو به این خانه اهمیت بسیار می دهند.

پخت نان محلی عباسعلی در نطنز

در نطنز مراسمی در روز تاسوعا انجام می شود به نام پخت نان محلی عباسعلی است. در زبان محلی مردم به نام کوکوله زردو معروف است که به پخت نان می پردازند و آن را بین عزاداران شهر تقسیم می کنند. این مراسم در آران و بیدگل انجام می شود و در بین ۱۲۰۰ آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است. نان شیری، نان روغنی و نان های دیگر سنتی در این مراسم بین عزاداران حسین تقسیم می شود.

معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران

مراسم حلیم پزان در نطنز

در نطنز هر شهر بر حسب عقاید خود به دادن نذری در این ایام می پردازند. گاهی برنج، آش و شله زرد و در بسیاری موارد حلیم پخته می شود. در شهر نطنز در تکیه ها مراسم سنتی به نام حلیم پزان انجام می شود. این مراسم در اکثر محله ها، حسینیه ها و تکیه های شهر نطنز انجام می شود. افراد بومی نطنز و روستاهای اطراف از این غذا به عنوان تبرک بهره می برند.

تعزیه خوانی در نطنز

یکی از اصلی ترین مراسم شهر نطنز که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است مراسم تعزیه خوانی است. این مراسم اغلب در ظهر عاشورا و تاسوعا توسط گروه تعزیه خوانی به اجرا در می آید. این مراسم بیشتر در دهه اول محرم به صورت نمایشی به ذکر مصیبت برای امام و ائمه معصومه به تصویر کشیده می شود. نشان دادن واقعه ظهر عاشورا و شهادت حضرت علی اصغر و بسیاری روایت های دیگر از جمله مضامین این مراسم به شمار می آید.

معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران

 باغ شهر نطنز

یکی از مذهبی ترین شهرهای ایران باغ شهر نطنز نام گرفته است. در این شهر همه ساله با شروع ماه محرم مراسم آیینی مذهبی به بهترین شکل ممکن به اجرا در می آید. مردم این شهر با اعتقاد قلبی راسخ با تمام وجود با شروع ماه محرم به عزاداری برای حسین و یارانش می پردازند.

معرفی نطنز پایتخت تعزیه ایران

آئین های کهن در نطنز

با شروع ماه محرم و آماده سازی شهر برای عزای حسین پرچم های مشکی بر فراز تکیه ها و حسینیه ها افراشته می شود. هر شب در تکیه های این شهر به ذکر نوحه، سینه زنی و روضه خوانی پرداخته می شود. جوانان این شهر مذهبی همانند سایر استان های ایران به عزاداری می پردازند و برای مظلومیت آقا حسین اشک ماتم سر می دهند. شکی در این نیست که عشق به سالار شهیدان در دل و جان جوانان ما از کودکی ریشه زده است. از همان روز که نام حسین در کوچه و پس کوچه های شهر زمزمه شد عزاداری برای حسین افتخار مردم هر شهر شد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۲/۵ - (۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×