بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » همه چیز راجع به کوه دماوند
damavand 1
جاذبه های گردشگری تهران

همه چیز راجع به کوه دماوند

۵ آذر ۱۳۹۷ 51۱4,783

از گذشته تاکنون کوه دماوند برای ایرانیان نشان صلابت و عظمت بوده و همواره در تاریخ ایران جایگاه به سزایی داشته و در داستان های کهن پارسی نیز از کوه دماوند نام برده شده است.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی آشنایی با کوه دماوند همراه باشید.

مقاله مرتبط : “پاتوق های شبانه تهران”

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مقاله مرتبط : “لیست شهربازی و پارک های تهران”

 

کوه دماوند

 

 

کوه دماوند بلندترین کوه ایران و خاورمیانه بوده و همچنین بلندترین قله آتشفشانی آسیا که درشمال ایران و در قسمت مرکزی رشته کوه البرز در جنوب دریای خزر واقع شده است. کوه دماوند در تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده و همچنین این کوه باشکوه  در بخش لاریجان شهرستان آمل و در استان مازندران قرار گرفته و در زمانهایی که آسمان صاف وآفتابی باشد از شهرهای تهران ورامین، قم و سواحل جنوبی دریای خزر قابل مشاهده است.

نامهای کوه دماوند از گذشته تاکنون

این کوه با عظمت و زیبا در طول تاریخ نامهای متعددی را دارا بوده به طوری که اکثر تاریخ دانان نام این قله را به دو صورت دنباوند و یا دماوند می شناسند.   اما در برخی مستندات نامهای دیگری نظیر بیکنی و یا جبل لاجورد نیز برای کوه دماوند آورده شده است.

یکی دیگر از نامهای تاریخی این کوه آتشفشانی دباوند بوده که در لغت به معنی دم و دود بخار است.

 

کوه دماوند

 

ارتفاع قله دماوند

 در مورد ارتفاع قله دماوند نظرها گوناگون بوده به طوری از نظر مرکز ملی آمار ایران ارتفاع این کوه ۵،۶۱۰ متر و از نظر پایگاه ملی داده های علوم زمین ایران ۵،۶۷۰ متر و از نظر رصد خانه زمین ناسا ۵،۶۷۱ متر ذکر شده است.

اما در خصوص بلندی این قله همین بس که قله دماوند در جایگاه دوازدهم بلندترین قله های دنیا از نظر ارتفاع قرار دارد.

دمای کوه دماوند در ارتفاعات

حداکثر دمای کوه دماوند در ارتفاعات تا ۶۰ درجه زیر صفر ( در زمستان) و تا یک یا دو درجه زیر صفر ( در تابستان) می رسد.

میزان بارندگی در قله دماوند

در ارتفاعات قله دماوند میانگین بارندگی تا ۱۴۰۰ میلیمتر در سال رسیده و این بارندگی در مرتفع ترین نقطه معمولا به صورت برف مشاهده می شود.

 

کوه دماوند

 

رودخانه های اطراف کوه دماوند

رودخانه تینه در شمال، رودخانه لار و دیو آسیاب در غرب این کوه واقع شده اند. همچنین رودخانه هراز در جنوب و شرق و رود پنج او یا همان پنج آب در قسمت شرقی کوه دماوند جاری هستند.

سرعت باد در کوه دماوند

سرعت  باد در کوه دماوند بسیار زیاد بوده به طوری که در بعضی از مواقع سرعت از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت نیز می گذرد و در کوهپایه ها به هفتاد کیلومتر در ساعت می رسد و اکثر این بادها از غرب و شمال غرب می وزد.

 

کوه دماوند

 

دماوند یکی از قله های خطر ناک جهان

قله دماوند به دلیل سرمای شدید و ارتفاع زیاد به عنوان یکی از قله های خطر ناک جهان شناخته شده و در سال ۱۳۹۰ توسط مجله نشنال جئوگرافی به طور رسمی در رتبه دهمین قله خطر ناک جهان قرار گرفت.

دماوند نماد ملی ایران زمین

قله دماوند از گذشته به عنوان یکی از اصلی ترین نماد های ایران شناخته شده و همواره برای این کشور معنی ایستادگی را داشته. ارزش کوه دماوند برای ایرانیان بسیار بالا بوده و وجود تصویر این کوه بر روی اسکناس های دوره های مختلف خود تاییدی بر این ادعا است.

جاذبه های دیدنی قله دماوند

با سفر به قله دماوند می توان جاذبه های دیدنی بسیاری را مانند آبشار یخی، دشت شقایق و حیات وحش متنوع را مشاهده کرده و از زیبایی های آن ها لذت برد.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳/۵ - (۱۱۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. جاهای دیدنی دماوند

    مطلبتون عالی بود لطفا جاهای دیدنی دماوند رو بیشتر معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×