» گوناگون » مهمان نوازی ایرانیان
مهمان نوازی ایرانیان
گوناگون

مهمان نوازی ایرانیان

۳ آذر ۱۳۹۷ 8۱3,280

یکی از خصلت واقعی ایرانیان که همواره در میان تمام گردشگران خارجی شهره بوده و به آن معروف هستند، مهمان نوازی آنها بوده و در کنار جاذبه های دیدنی بسیار این کشور یکی دیگر از دلایل سفر گردشگران خارجی به این کشور مهمان نوازی مردمان آن بشمار می آید.

اگر می خواهید با آداب و رسوم مهمان نوازی ایرانیان بویژه در نقاط مختلف این کشور همراه باشید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “مراسم ازدواج قشقایی ها ؛ نحوه عروسی قشقاییان”

مقاله مرتبط : “مراسم آئینی پیر شالیار در روستای اورامان‌ تخت کردستان”

مهمان نوازی ایرانیان

همانطور که گفته شد ایرانی ها به مهمان نوازی شهرت داشته و این مهمان نوازی از همان ابتدا ورود مهمان و خوش آمد گویی میزبان آغاز شده و تا لحظاتی پس از رفتن مهمان ادامه دارد. فرهنگ مهمان نوازی در میان ایرانیان مملو از زیبایی ها و جلوه های خاص بوده که تنها می توان این را در زمان حضور در میان اقوام گوناگون تجربه کرد و به باور آن رسید.

مهمان نوازی ایرانیان

[quote]مهمان نوازی هر منطقه از ایران بر گفته از فرهنگ و آداب مردمان آن منطقه بوده و هر کدام از آنها بنا بر شرایط منطقه از مهمانان خود پذیرایی می کنند.[/quote]

مهمان نوازی ایرانیان

توصیه اسلام به مهمان نوازی

در اسلام نیز همچون فرهنگ و آداب ایران به مهمان نوازی و تکریم مهمان بسیاری توصیه شده و احادیث و روایت های بسیاری در این خصوص وجود دارد. همچنین روایت می شود که مهمان حبیب خدا بوده و با ورود وی به خانه رزق برکت فراوان وارد شده و نعمت فراوانی به میزبان عطا می شود.

همچنین عنوان می شود که پیامبر اکرم (ص) به حضرت زهرا این نکته را آموخته که، کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، باید مهمان خود را گرامی دارد.

مهمان نوازی ایرانیان

آثار مهمان نوازی در تاریخ ایران

آثار مهمان نوازی و مهمان نواز بودن ایرانی ها را می توان در بناها و شکل معماری ساختمان های قدیمی ایران مشاهده کرد. در قدیم ساختمانها و منازل از اتاق ها و سالن هایی برخوردار بوده که به آن مهمانخانه گفته شده و از آن برای پذیرایی از مهمان استفاده می شد.

همچنین از گذشته تا کنون همواره در میان رخت خواب های تمام ایرانیان، رخت خواب هایی دیده می شود که مخصوص مهمان بوده و برای آنها تدارک دیده شده است.

مهمان نوازی ایرانیان

مهمان نوازی در ادبیات فارسی

مهمان نوازی ایرانیان در ادبیات و شعر فارسی نیز به خوبی قابل مشاهده بوده به نوعی که صدها بیت شعر در این خصوص گفته شده و یا هزاران سطر از اهمیت آن نوشته شده است. بطور مثال در این خصوص در قابوس نامه آورده شده که هر روز مهمان به خانه دعوت نکن زیرا که هر روز نیم توانی به شایستگی حق مهمان را ادا کنی.

همچنین در بخشی دیگر از این کتاب آمده که زمانی که مهمان به خانه وارد شود به پیشواز برو و از هرکس به فراخور مقام استقبال کند و خوش آمد گویی کن. اگر فصل میوه بود پیش از غذا برای او میوه بیاور و مدتی صبر کن و سپس میهمان را سر سفره ببر و تا زمانی که مهمانان نگفتند منشین، اگر گفتند بنشین و با ما همراهی کن بگو شایسته نیست بنشینم بگذارید خدمت کنم و اگر بار دیگر گفتند، بنشین و با آنها غذا بخور و پایین تر از همه بنشین مگر اینکه مهمانی بزرگ باشد و نشستن ممکن نشود.

مهمان نوازی ایرانیان

[quote]این موضوعات و هزاران دلیل دیگر نشان از اهمیت و جایگاه مهمان در میان ایرانیان و مهمانوازی این مردمان دارد.[/quote]

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

۴.۴/۵ - (۱۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. Haider

    Phonespecy.com is the premium website Recommended by Apple Inc. California for Mobile phone Specifications, Comparisons & Prices in Australia, Canada, India, Pakistan, UK & USA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×