» دانستنی‌های سفر » مقابله با گزیدگی حیوانات در سفر
مقابله با گزیدگی حیوانات در سفر
دانستنی‌های سفر

مقابله با گزیدگی حیوانات در سفر

۲ آذر ۱۳۹۷ 11۰1,708

حضور در دل کویر و سپری کردن زمانی در آنجا برای همه افراد بسیار دلچسب بوده و بی تردید همه گردشگران علاقه دارن تا گذراندن زمانی را در کویر تجربه کرده و زیر سقف آسمان پر ستاره آن شبی را به صبح برسانند. اما یکی از خطراتی و مشکلاتی که گردشگران با آن در زمان حضور خود در کویر مواجه هستند، نیش حشرات و خزندگان بوده و این موضوع می تواند پیامد های غیر قابل جبرانی را به همراه داشته باشد.

اگر می خواهید در سفر ها و کویرگردی های خود از گزش حشرات و خزندگان در امان مانده و یا در صورت گزش سریعترین و بهترین اقدامات را انجام دهید،با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “اگر در طبیعت گم شدیم چه کنیم”

مقاله مرتبط : “لیست اقدامات مهم در طبیعت گردی”

مقابله با گزیدگی حیوانات در سفر

ایران کشوری وسیع و دارای بیابان ها و کویر های بزرگ فراوانی بوده و این موضوع سبب شده تا بیابانگردی و سفر به دل کویر یکی از پر مخاطب ترین نوع از گردشگری بشمار آمده و همه روزه افراد بسیاری به منظور لذت بردن از سکوت و آرامش حاکم بر بیابانها، راهی سرزمین های کویری ایران می شوند. اما این بیابان ها ساکنین همیشگی با نام مارها و سایر جانواران بیابانزی داشته که به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات برای گردشگران بشمار آمده و گزیده شدن توسط آنها بسیار خطرناک و مرگ آور است.

نکته قابل توجه این موضوع بوده که ایران پس از مکزیک در جایگاه دوم گزش انسان توسط مار قرار گرفته و بیشترین سطح از این مار گزیدگی ها را استانهای خراسان و سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده و همجنین خوزستان نیز رکورد دارد تعداد عقرب گزیدگی در ایران است.

مقابله با گزیدگی حیوانات در سفر

در ادامه با راههای مقابله با گزش حیوانات در کویر ها آشنا شده و می آموزیم که در زمان گزیده شدن چگونه با کمترین امکانات آن را درمان کرده و چگونه برای رسیدن به مراکز درمانی برای خود زمان بخریم.

مقابله با گزیدگی حیوانات در سفر

علائم گزیدگی سمی

درصورتی که پس از گزش در عضو آسیب دیده سوزش شدید احساس شده و در کمتر از ۵ دقیقه، تورم، تاول، تغییر رنگ مشاهده شده و فرد دچار حالت تهوه، استفراغ، افت فشار و شوک شد نشان از گزش سمی است.

بی تردید نیش مار و عقرب خطرناک ترین نوع گزش در میان جانداران بوده و به محض گزیده شدن و پیش از رسیدن به مراکز بهداشتی باید برخی اقدامات را به صورت فوری انجام داده تا از بروز خطرات ناشی از گزش کاسته شود.

خونسردی خود را حفظ کنید

درصورت مواجه شدن با فردی که دچار گزیدگی شده باید خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش مراحل کمک های اولیه، جلوگیری از انتشار سم و انتقال فرد مسدوم به نزدیک ترین مرکز درمانی را انجام دهید.

با از دست دادن آرامش نه تنها نمی توانید کمک مناسبی به فرد مصدوم کنید، بلکه حتی امکان تصمیم گیری درست و انجام اقدامات صحیح از شما صلب می شود.

مقابله با گزیدگی حیوانات در سفر

از تحرک و تکان های زیاد فرد جلوگیری کنید

از آنجایی که حرکت کردن و تکان های زیاد باعث افزایش میزان گردش خون در بدن می شود، سبب شده تا سرعت انتشار سم در بدن افزایش پیدا کرده و با سرعت بیشتری به عضوهای حیاتی بدن منتقل شود. از این رو باید از تحرک فرد مصدوم تا حد زیادی جلوگیری کرده و فرد و عضو مورد گزش واقع شده وی را ثابت کرد.

مقابله با گزیدگی حیوانات در سفر

سرعت انتشار سم را کاهش دهید

پس از ثابت کردن فرد، عضوی که مورد گزش واقع شده را در سطح پایین تر از قلب نگه داشته و کمی بالاتر از محل را گزش را با یک تکه باند، پارچه و یا کمربندی با فشار بسته تا سرعت چرخش خون و انتشار سم را تا حد زیادی کاهش دهید. محل گزش را در صورت در دسترس داشتن کیسه یخ و یا یک حوله نمدار سرد کمپرس کرده و با سرد نگه داشتن محل گزیدگی رگ های عروقی محل را منقبض کرده و سرعت گردش خون را کاهش دهید.

[quote]این کار نه تنها اباعث کاهش سرعت انتشار سم در بدن فرد مسدوم می شود، بلکه از التهاب محل گزیدگی نیز جلوگیری می کند.[/quote]

از بریدن و مکیدن محل گزیدگی خود داری کنید

برخلاف باور قدیمی که عنوان می شد محل گزیدگی را باید برید و با مکیدن سم را از بدن خارج کرد، این کار اصلا روش مناسبی و درستی نبوده و زیرا فشار آوردن به محل گریدگی سبب تشدید تورم آم شده و همچنین با بریدن عضو آسیب دیده ممکن است باعث عفونت آن شویم. همچنین ممکن است با مکیدن محل گزش سم را از طریق دهان وارد بدن خود کرده و موجب مسمویت خود نیز شویم.

همچنین اگر فرد دچار درد و یا سوزش بوده به او مسکن داده و اگر از حالت تهوع، استفراغ و یا کاهش هوشیاری رنج می برد از دادن هر گونه نوشیدنی و خوراکی به وی خود داری کنید.

وقت را از دست ندهید

از آنجایی که سم گزیدگی مارها باعث از کار افتادگی سیستم عصبی و تنفسی افراد می شود، بهترین زمان برای مقابله با گزیدگی و تزریق پادزهر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بوده و باید در این بازه زمانی پادزهر مناسب به فرد تزریق شود.

در انتها این موضوع را بدانید که نوع پادزهر ها با یکدیگر متفاوت بوده و از این رو اگر می توانید نوع مار و یا عقربی که گزش توسط آن انجام شده را تشخیص داده و یا تصویری از آن تهیه کرده تا در زمان مراجعه به مرکز درمانی بتوان درست ترین پادزهر را تزریق کرد.

مقابله با گزیدگی حیوانات در سفر

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×