» جاهای دیدنی رفسنجان » جاهای دیدنی رفسنجان، شهری از جنس کویر
خانه حاج آقا علی
جاهای دیدنی رفسنجان

جاهای دیدنی رفسنجان، شهری از جنس کویر

۶ بهمن ۱۳۹۸ 12۰1,719

رفسنجان از قدیمی ترین و بزرگ ترین  شهرهای استان کرمان است. این شهر به لحاظ جمعیت، سومین شهر پر جمعیت استان است. رفسنجان تا کرمان حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر در مسیر جاده کرمان به یزد قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی رفسنجان، همراه اقامت ۲۴ باشید:

باغ های رفسنجان
باغ های رفسنجان

برای رزرو هتل در کرمان، به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

جاهای دیدنی رفسنجان

رفسنجان دارای بنا های تاریخی و جاهای دیدنی فراوان است. همچنین این شهر یکی از مهم ترین مراکز دانشگاهی استان کرمان است. از مهم ترین جاهای دیدنی رفسنجان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برج خلیل آباد

برج خلیل آباد متعلق به دوره قاجار بوده و در محله خلیل‌آباد قرار دارد. این بنا، ۲ مرداد ۱۳۸۷ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بادگیر معین
بادگیر معین

بادگیر معین

ساخت بادگیر در شهرهای کویری متداول بوده و در اکثر ساختمان‌های قدیمیِ فضایی به این منظور در نظر می گرفتند. بادگیر معین از دیگر جاهای دیدنی رفسنجان است که حدود ۱۶ متر ارتفاع دارد و متعلق به دوره قاجار است. آجر، چوب، خشت خام و کاهگل موادی هستند که در ساخت این بنا مورد استفاده قرار گرفته است.

خانه حاج آقا علی
خانه حاج آقا علی

خانه حاج آقا علی

خانه حاج آقا علی، بزرگ‌ ترین بنای خشتی سقف دار دنیا است که در دوره قاجار توسط حاج‌ آقا علی بنا شد. این خانه ۲۵۰ سال قدمت دارد. معماری این خانه، جالب توجه ترین ویژگی آن است و جالب است بدانید که دارای  ۸۶ است. این بنا ۸ بخش شامل بازار، آب‌ انبار، حسینیه، مسجد، کاروانسرا، حمام و یخچال دارد.

حصار رفسنجان
حصار رفسنجان

حصار قدیم رفسنجان

حدود ۲۰۰ سال پیش، حاکم کرمان، فرمان داد حصاری دور شهر رفسنجان بکشند که هنوز هم بخشی از آن وجود دارد. از دروازه‌ های این حصار، تنها دروازه‌ قطب آباد در ضلع غربی شهر باقی مانده است. این حصار ۶ متر ارتفاع دارد از خشت خام و کاهگل ساخته شده و بالای آن، کنگره  کنگره است.

آب انبار مرادی

قدمت آب انبار مرادی به ۱۲۰ سال پیش و دوران قاجار باز می گردد. این آب انبار چند قسمت دارد، این بخش ها شامل: سردر، راه پله، بادگیر، پاشیر، راه پله آب انبار که یک راه پله مستقیم است اما پس از مرمت، تبدیل یک راه پله ال شکل شده است.

کاروانسرای کبوترخان

کاروانسرای کبوتر خان در فاصله ۳۵ کیلومتری رفسنجان به سمت کرمان، در روستایی به همین نام ساخته شده است. این کاروانسرای آجری دارای نقش های زیبا و برجسته است.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا در روستای حسین آباد رفسنجان قرار دارد. این مکان در دوره قاجار، قلعه دزدان و راهزنان بوده، به همین سبب از آن زمان به اشتباه قلعه دزدان نامیده شده است. زمان ساخت این قلعه به هزاره اول پیش از میلاد باز می گردد.

حمام قدیمی آقا سیدمهدی قریشی

حمام قدیمی آقا سید مهدی قریشی، امروزه به موزه مردم ‌شناسی رفسنجان شهرت دارد و جزو زیباترین موزه های ایران به‌ شمار می رود. از انواع مجسمه ‌ها تا ظروف مسی، مجموعه ای از ابزار های زندگی گذشتگان را در این موزه جمع آوری شده است.

غار میرزا

غار میرزا در سال ۱۳۸۷ کشف شد. این غار دارای ۸ مسیر اصلی و ۴ مسیر فرعی است. غار میرزا فضایی بکر و دست‌ نخورده دارد و از مهم ترین جاهای دیدنی رفسنجان است.

سوغات رفسنجان
سوغات رفسنجان

سوغاتی های رفسنجان

با این که اصلی ترین سوغات رفسنجان، پسته است اما سوغاتی های دیگری هم دارد. از دیگر سوغات این شهر می توان به کلمپه، کماج سهن و قاووت نیز اشاره کرد.

همچنین صنایع دستی رفسنجان هم از محبوبیت خاصی برای مسافران برخوردار است. برخی از صنایع دستی رفسنجان شامل قالی بافی و پته دوزی است.

اگر آماده سفر هستید، برای رزرو هتل در رفسنجان به سایت ما سری بزنید. 🙂

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×