» جاذبه های گردشگری کردستان » معرفی و آشنایی با کوه چهل چشمه
chehel cheshmeh Mountain 2
جاذبه های گردشگری کردستان

معرفی و آشنایی با کوه چهل چشمه

۳ مهر ۱۳۹۷ 22۰2,085

کوهها همواره نماد استواری و استقامت زمین بوده که در مقابل تمام سرد و گرم های روزگار ایستادگی کرده و کمر خم نکرده است. اما برخی از کوه ها نه تنها استوار و پا برجا هستند، بلکه با برخورداری از مناظر و چشم اندازهای زیبا، جلوه گر هنر خالق بی همتا نیز بوده و قدرت، توانایی و لطافت خدای بزرگ را به منصه ظهور می گذارند، کوه چهل چشمه یکی از این کوه های استوار و زیبا بوده و با برخورداری از چشمه ها و مناظر زیبا، به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی کشور بشمار می آید.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با کوه چهل چشمه همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : ” پالنگان کردستان

مقاله مرتبط : ” مراسم آئینی پیر شالیار در روستای اورامان‌تخت کردستان

 

کوه چهل چشمه
آدرس: کوه چهل چشمه استان کردستان و ۵۰ کیلومتری شهر سقز

 

کوه چهل چشمه کجاست؟

در غرب ایران، در استان کردستان و ۵۰ کیلومتری شهر سقز، کوهی مرتفع با عنوان کوه چهل چشمه واقع شده و دلیل نام گذاری این کوه با نام چهل چشمه، وجود چهل چشمه در این منطقه است.

کوه چهل چشمه یکی از بزرگترین محل های ذخیره آب بوده و این موضوع را مدیون بارش برف زیاد و ارتفاع فراوان خود است .

در خصوص فراوانی آب این منطقه همین بس که سه رودخانه قزل اوزن، سیروان و زرینه رود از این کوه سر چشمه گرفته و تامین می شوند.

کوه چهل چشمه دارای پوشش گیاهی متنوع و بی نظیری بوده و انواع گیاهان دارویی نظیر سولان یاگل پامچال، کاشمه، لووشه، پسل یا کول، سموور، ریواس، منی، سووره بنه، گونی، کنیوال، پیچک، برزا، سنوبر، قیتران، بنفشه، سالمه در این کوه رشد می کنند.

یکی از اصلی ترین دلایل معروفیت این کوه وجود چهل چشمه جوشان و پر آب آن بوده و در هر بخش این منطقه چشم های فراوانی دیده می شود که معروف ترین و شناخته شده ترین آن چشمه کانی چاو ره ش است که در بخش جنوبی آن قرار گرفته.

 

کوه چهل چشمه
کوه چهل چشمه یکی از بزرگترین محل های ذخیره آب

 

کوه چهل چشمه از سطح دریا بیش از ۳۳۰۰ متر ارتفاع داشته و یکی از سردسیر ترین مناطق کردستان بشمار می آید.

همچنین در دامنه ها و اطراف کوه چهل چشمه ییلاق های زیبا با چشم انداز های بی نظیری وجود داشته که سفر به این منطقه را بسیار لذت بخش تر و هیجان انگیز تر می کند.

 

از برخی از این ییلاق ها چهل چشمه می توان از ییلاق قولنگ احمد خدر در منطقه شمال شرق دیواندره، ییلاق میکائیل کویره، هوار یا ییلاق کانی چاوره‌ش، ییلاق جمین، ییلاق کانی زلیخا و در آخر ییلاق مصطفی خان نام برد.

در کوه چهل چشمه پوشش جانوری فراوانی نیز وجود داشته و می توان عنوان کرد که جانورانی نظیر خرس، گرگ، روباه، خرگوش، کبک کوهی، مارهای فراوان و گراز در این منطقه زیست می کنند.

 

منبع : وبلاگ اقامت۲۴

۴.۶/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×