بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان بوشهر » بوشهر » گنبد نمکی جاشک ، دیدنی بوشهر
گنبد نمکی جاشک
بوشهر

گنبد نمکی جاشک ، دیدنی بوشهر

۱۶ شهریور ۱۳۹۷ 12۰2,061

برخی مناظر طبیعی موجود در ایران، چشم اندازها و زیبایی های منحصر به فردی داشته و می توان با اطمینان گفت که مانند آنها را در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت کرد.

اگر می خواهید با گنبد نمکی جاشک، یکی از منحصر به فرد ترین مناظر طبیعی ایران آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

مقاله مرتبط : “طولانی ترین غار نمکی جهان در قشم

گنبد نمکی جاشک کجاست؟

در استان بوشهر و در حدفاصل دو شهر دشتی و دیر، و در نزدیکی بخش های کاکی و برخون و روستای جاشک، یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های طبیعی ایران با نام گنبد نمکی جاشک واقع شده است.

گنبد نمکی جاشک
آدرس: استان بوشهر و در حدفاصل دو شهر دشتی و دیر

این گنبد که بر روی بلندترین نقطه کوه جاشک قرار داشته، چیزی در حدود ۱۲ کیلومتر طول و بیش از ۴ کیلومتر عرض دارد.

ارتفاع قله گنبد نمکی جاشک ۱۳۵۰ متر از سطح دریا بوده و چیزی حدود ۳۶۶۶ هکتار از وسعت کوه جاشک را به خود اختصاص داده است.

یکی از نقاط ویژه ای که این گنبد نمکی دارد این است که آب رودخانه مند تا پیش از رسیدن به گنبد نمکی جاشک شیرین بوده و پس از عبور از کنار آن به حد زیادی شور شده که این موضوع سبب شوری زمین های اطراف گنبد نمکی نیز شده است.

گنبد نمکی جاشک دارای چشم اندازها و مناظر بکر و زیبایی بوده که بوسیله سنگ های گوناگون، غارهای طبیعی نمک، آبشارها و آویزهای نمکی زینت بخشیده شده و مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب می کند.

گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک دارای چشم اندازها و مناظر بکر و زیبایی است

این گنبد به دلیل برخورداری و وجود نمک طعام، رنگی سفید داشته و از دور دست همچون کوهی پوشیده از برف خودنمایی می کند.

در این منطقه کوهستانی، به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و توپوگرافی، هیچ گونه چشمه آب شیرین و چاه آبی وجود نداشته و تنها می توان تعداد بسیاری غارها و چشمه های نمکی در آن یافت کرد.

همچنین به دلیل شوری زمین های پیرامون و پوشیده شدن گنبد با نمک، هیچ گونه پوشش گیاهی در آن دیده نمی شود .

البته باید اشاره کرد در دامنه کوه، گیاهان بسیاری مانند گون، گیشدار و قیچ را می توان مشاهده کرد که به دلیل مقاوم بودن در برابر شوری در آن منطقه رشد کرده اند.

همچنین در دره های اطراف کوه و زمین هایی که از شوری کمتری برخوردار بوده و یا از شوری در امان مانده اند، گیاهان و درختچه هایی مانند کنار و اشک وجود داشته و زیبایی و منظره منحصر به فردی به این گنبد و محیط پیرامون آن بخشیده اند.

در گنبد نمکی جاشک ویژگی ها و جاذبه های گردشگری بسیاری مانند غارها، یخچال ها، آبشارهای نمکی و آویزهای نمکی بسیاری وجود داشته و همچنین شکل کانی ها و سنگ های تشکیل دهنده این گنبد، منظره زیبایی را به وجود آورده است.

یخچال نمکی

از پدیده‌های زیبای گنبد نمکی جاشک در بوشهر یخچال‌های نمکی می‌باشند که در اثر حرکت توده‌های نمک در جهت شیب زمین به وجود آمده‌اند و دلیل نامگذاری آنها شباهت بسیار به یخچال‌های یخی است. این یخچال‌های نمکی در حاشیه کناره و ناحیه شمال غربی گنبد تشکیل شده‌اند.

آبشار نمکی

آبشارهای نمکی از دیگر پدیده‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیر گنبد نمکی جاشک به شمار می‌روند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. در فصول کم آب از اواسط بهار تا اوایل پاییز به دلیل تبخیر کامل آب بلورهای نمکی ضخیم و زیبایی در مسیر طبیعی جریان آب به وجود می‌آیند که به آنها آبشار نمکی گفته می‌شود.

غار نمکی

اگر از علاقه مندان به غار نوردی و کشف جاهای جدید هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما از غارهای نمکی گنبد نمکی جاشک بازدید نمایید. این غارها بر اثر انحلال رسوبات نمکی به وجود می‌آیند و در بخش‌های داخلی آنها بلورهای نمکی زیبایی در قالب استالاگمیت و استالاکتیت خود نمایی می‌کنند.

نمک فشان

در برخی مواقع چشمه‌ها نمک را به همراه آب به صورت خمیری فشرده به بیرون می‌ریزند که در سطح گنبد نمایان می‌شوند. با جریان یافتن این خمیر نمکی بر روی گنبد آبشارهای نمکی تشکیل می‌شوند. میزان شوری این نمک فشان ها ۳۵۰ برابر بیشتر از آب دریا است.

نمک های رنگین

خیلی از افراد تصور می‌کنند که نمک فقط به رنگ سفید می‌باشد اما جالب است بدانید در گنبد نمکی جاشک نمک‌های رنگین وجود دارند. گنبد جاشک به دلیل داشتن کانی‌های فراوان و عناصری خاص رنگ‌های متنوعی همچون قرمز، قهوه‌ای، زرد، سیاه و نارنجی به خود گرفته و در ترکیب با نمک مناظری زیبا خلق می‌کند. این رنگ‌ها نتیجه ترکیب نمک با موادی همچون پتاسیم، آهن، ذغال سنگ، گوگرد و … می‌باشد.

گنبد نمکی جاشک
شکل کانی ها و سنگ های تشکیل دهنده این گنبد، منظره زیبایی را به وجود آورده است.

مسیر دسترسی به گنبد نمکی جاشک

برای رسیدن به گنبد نمکی جاشک باید از روستای گنخک به فاصله ۳ کیلومتر خارج شده و از مسیر جاده خاکی معدن قدیمی سنگ نمک به این گنبد رسید.

همچنین می توان از روستای کردلان عبور کرده و پس از گذشتن از پل این روستا، مسیر گنبد را در پیش گرفت.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×