آبشار شلماش
جاهای دیدنی سردشت

معرفی آبشار شلماش سردشت : آدرس و تصاویر

۱۵ مرداد ۱۳۹۷ 39۵19,654

آبشارها یکی از زیباترین و چشم نوازترین مناظر طبیعت بوده و می توان با نگاه کردن به آنها آرامشی وصف ناشدنی را کسب کرد. اگر از آن دست افراد علاقه مند به طبیعتگردی هستید و می خواهید با آبشار شلماش، یکی از زیباترین آبشار های ایران آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

آبشار شلماش

آبشار شلماش کجاست؟

در نزدیکی روستای شلماش استان آذربایجان غربی، در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر سردشت و در جوار دره ای زیبا، آبشاری خروشان با نام آبشار شلماش وجود دارد.

این آبشار که در فاصله ۲۴۱ کیلومتری از ارومیه واقع شده، دارا چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردی بوده و از زیباترین جاذبه های طبیعی استان آذربایجان غربی بشمار می آید.

آبشار شلماش
آدرس : آذربایجان غربی، در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر سردشت

بیشتر بخوانید : “آذربایجان غربی ، مهد جاذبه های طبیعی ایران

آب این آبشار از رودخانه زاب کوچک سرچشمه گرفته و بر روی گسل بزرگی در مسیر فرعی روستای آلمان و شلماش قرار دارد.

آبشار شلماش

در زبان کردی شلماش به معنی سنگ بزرگ بوده و به دلیل ارتفاع و سنگی بودن کوهی که آبشار از آن جاری می شود، نام آبشار شلماش بر روی آن گذاشته شده است.

آبشار شلماش از سه طبقه پشت سر هم تشکیل شده و در مجموع از ارتفاع ۵۰ متر به پایین سرازیر می شود.

مسافران و گردشگران به محض رسیدن به محوطه آبشار می توانند نمایی از آن، بویژه آبشار اول را مشاهده کنند، اما برای اینکه از دو طبقه دیگر آن نیز بازدید کنند باید راهیِ دره ای سبز شده و با پشت سر گذاشتن پله هایی که برای این منظور تعبیه شده به تماشای دو طبقه دیگر آن بروند.

با حضور در این منطقه می توان علاوه بر تماشای زیبایی های آبشار و چشم انداز های پیرامون آن، پیاده روی کوتاه ولی دل انگیزی را در میان جنگل و دره ای سرسبز تجربه کرد و روزی خاطره انگیز را در میان این همه زیبایی خلق کرد.

آبشار شلماش
آبشار شلماش از سه طبقه پشت سر هم تشکیل شده و در مجموع از ارتفاع ۵۰ متر به پایین سرازیر می شود.

بیشتر بخوانید : “آشنایی با انواع سفر

ترکیب رودخانه، آبشار، کوه و جنگل، تصویری دیدنی را پیش روی مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند قرار داده و همه اینها انگیزه‌ای می‌شود که در برنامه سفر به سردشت، یک روز به آبشار شلماش اختصاص پیدا کند.

به دلیل پر مخاطب بودن منطقه و سفر هر روزه تعداد زیاد گردشگران به این آبشار سبب شده تا امکانات رفاهی مناسبی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی، فروشگاه، رستوان و کبابی در محوطه ایجاد شود.

برای اقامت در زمانی که به تماشای این آبشار زیبا سفر کرده اید می توان از هتل و مکان های اقامتی موجود در سردشت بهره بگیرید. رزرو هتل در ارومیه نیز می تواند یکی از گزینه ها برای اقامت باشد.

آبشار شلماش
به دلیل پر مخاطب بودن منطقه سبب شده تا امکانات رفاهی مناسبی در محوطه ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : “شب ماندن در طبیعت و بایدها و نبایدهایش

کمپینگ در طبیعت هم می تواند  برای شما لذت بخش باشد به شرطی که با شرایط کمپینگ آشنایی کامل داشته باشید.

آبشار شلماش

بهترین زمان دیدن آبشار شلماش

آبشار شلماش در فصل بهار، پر آب و خروشان است و هوای آن نیز تا اواسط اردیبهشت‌ماه سرد است. بهترین زمان برای تماشای این آبشار، از اردیبهشت که منطقه کاملا سرسبز می‌باشد تا اواسط پاییز که درختان اطراف این آبشار رنگین می‌شوند، است. البته در فصل زمستان نیز به‌دلیل هوای سرد منطقه ممکن است آبشار یخ بزند و منظره‌ی زیبایی را ایجاد کند ولی برای رفتن به این منطقه و تماشای آبشار زیبای شلماش در زمستان باید بسیار احتیاط را رعایت نمایید.

چطور به آبشار شلماش برویم؟

آبشار شلماس تا ارومیه، مرکز آذربایجان غربی، ۲۴۱ کیلومتر فاصله دارد و از ارومیه تا سردشت حدود چهار ساعت طول می‌کشد. برای رسیدن به این آبشار باید از سردشت به طرف روستای مراغان و روستای شلماش بروید که ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

نکات مهم در بازدید از آبشار شلماش

۱. شناکردن در حوضچه پایینی آبشار شلماش خطرناک و ممنوع می‌باشد.

۲.برای رسیدن به آبشار باید۳۸۰ پله را طی کنید.

۳.به دلیل امکان سقوط، در کناره‌های پله‌ها جوانب احتیاط را رعایت فرمایید.

بدون شک گاهی اوقات کمپینگ نیز می تواند یکی از بهترین راه ها برای لذت بردن از طبیعت به شمار رود. چون در این شیوه ی خاص از ماندن در طبیعت شما فرصت کافی خواهید داشت که جنبه های مختلفش را ببینید. برای مثال تصور کنید که قرار است تمام شب تا خود صبح را در دل این منطقۀ سبز و منحصر به فرد سپری کنید. یک آتش کوچک و گرم روشن می کنید با عزیزان تان کنار آن می نشینید. خوراکی های خوشمزه در کنار دستتان دارید و می توانید در بطن گفت و گو آرام آرام اندکی از این خوراکی ها نوش جان کنید. بعد وقتی هیجان گفت و شنید فروکش کرد و وقتی حرف های مهم و اساسی به پایان رسید و اندکی لازم بود به فکر فرو بروید و به خودتان فکر کنید آرام و با طمأنینه سرتان را بالا می برید و نگاهتان به آسمان تیره اما درخشان گره می خورد. حالا می توانید تا هر زمان که گردنتان اجازه داد آسمان را نگاه کنید و هر بار با ستاره ها ترکیب تازه ای بسازید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۱/۵ - (۱۰۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۵

  1. سعادت

    سلام
    به هیچ وجه در حوضچه های آبشار مخصوصا حوضچه پایینی شنا نکنید دارای گرداب می باشد و باعث غرق شدن می شود .

  2. کامبیزنوروزی

    واقعامناظرزیبایی بود.من هفته فبل ۱۴۰۱/۰۳/۱۴اونجابودم.ولی حیف وواقعامتاسف شدم،چون اصلاهیچ مدیریتی درحوزه ی ترافیک ونظم عبورومروروجودنداشت.وازهمه بدتراینکه واقعاهیچ میلی درحفظ محیط زیست ورعایت نظافت وبهداشت دراهالی محترم سردشت دیده نشد.اکثراجمعیت مراجعه کننده درآنجا اهالی همون منطقه بودن.{درراههای پلکانی آبشار خیلی چیزهای منزجرکننده و….دیده شد).هیچ گونه امکاناتی درجهت جلوگیری ازاینگونه حرکات زشت وجودندارد.نه سرویس بهداشتی مناسب ازلحاظ کیفیت وکمیت..
    من که دیگه عمرا به اونجا نخواهم رفت.

    • حسن

      با سلام و احترام
      من قصد سفر به این منطقه را در پاییز ۱۴۰۱ دارم . و سوالی برام پیش اومد
      ۱- اصلا رفتن به این منطقه را پیشنهاد میکنید؟
      ۲- امنیت منطقه چطور است؟
      ۳- اگر امکان داره مشکلاتی رو که مشاهده کردین چی بدن؟

      • عابر

        سلام. اگه در اورمیه هتل بگیرید و بعد از اورمیه به سردشت برید خیلی زیاد راه هست و اصلا توصیه نمی شه و بهتره از خود شهر سردشت هتل یا سوئیت بگیرید؛ بعد هرکی رفت خودش و وجدانش نظم و بهداشت رو رعایت کنه، تعدادی از طبیعتش استفاده می کنن و از حرص و حسودی کلی زباله می ریزن؛ بله کاملا سردشت امنیت داره، اما جاده های اون خطرناکه و استانداردهای جاده ای نداره و تصادفات زیادی روی می ده؛ چون پیچ جاده ای زیاد داره و یا محل گذر در جاهایی کمه و یک طرفش صخره های کوهه و اون طرفش دره های خطرناک و عمیق و در یکی دو پیچ هم مگر ماشین ها احتیاط کنن وگرنه مشخص نیست در جهت مخالف ماشینی رو به روت میآد یا نه

      • منصوره

        عالی است
        حتما بروید
        مردمان بسیار مهربان و دوست داشتنی دارد
        از نظر امنیت نیز خیالتون راحت باشه
        برای ما که یک زن و شوهر
        تنها بودیم ، شب در چادر خوابیدن و …. کاملا امن و راحت بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×