بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری فارس » جاذبه های گردشگری جهرم » شهرستان جهرم را چقدر میشناسید؟
مدرسه علمیه خان
جاذبه های گردشگری جهرم

شهرستان جهرم را چقدر میشناسید؟

۲۵ خرداد ۱۳۹۷ 15۱3,879

در میان شهرهای باستانی استان فارس، این بار قصد داریم به شهرستان جهرم که در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شیراز قرار گرفته، سری بزنیم تا شما را با جذاب ترین دیدنی های این شهر آشنا کرده و راهنمای شما برای انتخاب بهترین گزینه برای رزرو هتل در جهرم باشیم. با وبلاگ اقامت۲۴ همراه باشید.

شاید در مقایسه با شهر شیراز، که در جهان به عنوان شهری توریستی با جاذبه ها و آثار باستانی اش شهرت دارد، نام جهرم را که شهری باستانی است و همچون شیراز قدمتی چندین هزار ساله دارد را، کمتر شنیده باشید. اما جالب است بدانید که این شهر در چهار سده پیش از میلاد مسیح، یکی از مناطق آباد و مهم استان فارس بوده است که «اردشیر اول»؛ پنجمین پادشاه هخامنشیان، آن را بنا کرده است.

جهرم

بیشتر بخوانید : ” آشنایی با هتل های ارزان شیراز “

دالان تاریخی دروازه پیر شبیب

در سفر به جهرم می توانید برای دیدن یکی از خیره کننده ترین آثار تاریخی داخل شهر، به بازدید از دروازه تاریخی پیر شبیب با دیوارهای کنده کاری شده و پر نقش و نگارش بروید. در این بنا می توانید آثار بی نظیری از مقرنس کاری ها و عرقچین های دوره قاجار را ببینید که درون این دالان تاریخی بازمانده ای از هنر مردم آن دوران را به نمایش گذاشته اند.

جهرم
آدرس: استان فارس – شهر جهرم، بلوار انقلاب، کوی دشتاب

بازار زندیه جهرم، خواهر دوقلوی بازار وکیل

این بازار تاریخی، با معماری اصیل و سقف های گنبدی شکل خود، یکی از قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده شهر است که از دوران سلطنت زندیان، با استقامت و اصالت تمام و کمال، به یادگار مانده است. بازار زندیه جهرم درست به مانند بازارهای تاریخی مهم در دوره های مختلف، حمام، مسجد و چندین کاروانسرا برای تجار و بازرگانانی که از شهر های مختلف به جهرم می آمدند دارد.

بازار زندیه جهرم
آدرس : استان فارس – شهرستان جهرم – بافت قدیم

بیشتر بخوانید : ” آشنایی با بازارهای شیراز “

جالب است بدانید که بازار سرپوشیده جهرم را خواهر دوقلوی بازار وکیل شیراز می دانند و هنوز هم مسافران جهرم، می توانند با قدم زدن در این اثر تاریخی همزمان از خرید کردن نیز لذت ببرند.

بازار وکیل شیراز
بازار سرپوشیده جهرم را خواهر دوقلوی بازار وکیل شیراز می دانند

مقاله مرتبط : “درباره بازار وکیل شیراز”

مدرسه علمیه خان

در میان آثار تاریخی جهرم، می توانید به تماشای مدرسه ای تاریخی، متعلق به دوره صفویه بروید و از نگاه کردن به معماری سنتی مدرسه علمیه خان، در میان نخل های بلند بالای جهرم و حیاط سرسبز مجموعه لذت ببرید. این مدرسه قدیمی توسط شخصی به نام حاج محمد حسن خان ساخته شده است.

مدرسه علمیه خان
آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، محله اسحاق‌بیک

آتشکده قدمگاه جهرم

آثار باستانی جهرم را می توانید در گوشه و کنارهای شهر و روستاهای اطراف آن ببینید و از تماشای تکه ای از تاریخ در شهر زیبای جهرم لذت ببرید. آتشکده قدمگاه که در بالای تپه ای در قسمت جنوبی شهر قرار گرفته و یکی از نیایشگاه های باستانی زرتشتیان است، اثری خیره کننده متعلق به دوره ساسانیان بوده که امروز به عنوان یکی از جذاب ترین آثار باستانی جهرم مورد توجه گردشگران قرار دارد.

آتشکده قدمگاه جهرم
فارس، جهرم، بلوار ارشاد، نزدیکی محله علی پهلوان، دامنه شمالی کوه البرز

آتشکده قطب آباد

حدود ۲۰ کیلومتر که از شهر جهرم به سمت قطب آباد حرکت کنید، بر بلندای تپه ای در مسیر، بنایی چهار طاقی از سنگ و خشت را می بینید که یادگار دوران آتش پرستی در سال های پیش از اسلام و متعلق به دوره ساسانیان است. این بنا که روزگاری محل نیایش و عبادتگاه زرتشتیان بوده است، امروز تنها بخشی از سقف گنبدی شکل خود را از دست داده و هنوز هم بر جایگاه خود محکم و استوار اما ساکت و سوت و کور، ایستاده است.

آتشکده قطب آباد
آدرس: ایران – فارس – قطب آباد اطراف روستای باباعرب

مقاله مرتبط : ” پارک ها و تفرجگاه های شیراز ” 

بقعه شیخ خلیفه

بقعه شیخ خلیفه با قدمتی مربوط به سده ۷ ه.ق در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۷۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بقعه تاریخی در شهرستان جهرم، بخش خفر، روستای جزه واقع شده است. این آرامگاه دارای مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا و منحصر به فردی می‌باشد که قسمتی از کاشی‌های محراب آن در سال ۱۳۱۶ خورشیدی از طرف اداره سابق فرهنگ شهرستان جهرم اقدام به انتقال آن به موزه پارس در شیراز گردیده است. در این آرامگاه تعداد ۶ گور وجود دارد که احتمالاً از دانشمندان و برجستگان خفر بوده‌اند.

پل گچی اسفل

بر روی رودخانه سیمکان، در روستای اسفل، شاهد پلی زیبا و قدیمی خواهید بود که معماری حساب‌شده و چشم‌نوازی دارد و از جاهای دیدنی جهرم به شمار می‌رود. زمان احداث این پل به دوران صفویه برمیگردد و معمار آن شخصی به نام «خواجه عبدالصمد دوزه‌ای سیمکانی» است. مصالح به کار رفته در ساختمان این پل زیبا سنگ و ساروج است.

چهره زیبای طبیعت در آبشار مروارید خفر

اگر اهل طبیعت گردی و لذت بردن از مناظر خیره کننده هستید، می توانید یک روز از سفرتان را، به دل طبیعت و تماشای «آبشار مروارید خفر» بروید. حتی در فصل زمستان نیز می توانید از آب گرم چشمه این منطقه لذت ببرید، زیرا آب شیرین این آبشار به چشمه ای گرم و جوشان می ریزد. منظره بی نظیر سر ریز شدن آبشار از کوهای سرسبز پوشیده از جلبک، به همراه صدای آبشار، فضای بی نظیری برای استراحت و نفس کشیدن به دور از زندگی پر مشغله روزانه را به شما هدیه می کند.

آبشار مروارید خفر
آدرس: ایران – فارس – جهرم روستای خفر

سوغات جهرم چیست؟

اگر در خیابان ها و بازار های جهرم به دنبال گزینه مناسب برای خرید سوغات هستید، می توانید به سراغ صنایع دستی معروف جهرم بروید، زیرا قالی ها و حصیر بافی های این شهر در بین گردشگران طرفدارهای زیادی دارند. از طرفی لیمو و خرمای پر آوازه جهرم نیز می تواند سوغات خوشمزه ای برای عزیزانتان باشد.

سوغات جهرم
لیمو و خرمای پر آوازه جهرم می تواند سوغات خوشمزه ای برای عزیزانتان باشد.

در سفر به جهرم کجا بمانیم؟

اگر تصمیم دارید به جهرم سفر کنید و برای انتخاب و رزرو هتل به دنبال بهترین گزینه هستید، به دلیل کم بودن تعداد اقامتگاه و هتل در جهرم، بهتر است قبل از سفر به صورت آنلاین هتل مورد نظرتان را از طریق سایت های معتبر رزرو کنید. برای راحتی فرایند رزرو هتل در جهرم، کافیست به سامانه اقامت ۲۴ مراجعه کنید و به راحتی هتل پاسارگاد جهرم را برای اقامت تان رزرو کنید. این هتل از دو بخش واحدهای هتلی و واحدهای آپارتمانی تشکیل شده و در سفرهای دسته جمعی و خانوادگی می تواند گزینه ای عالی برای رزرو هتل در جهرم باشد.

رزرو هتل در جهرم
جهرم، میدان چمران، بلوار رضوان، جنب بازرگانی نظری

پ.ن: جهرم شهری زیبا و تماشایی است. شاید مثل خیلی دیگر از شهرهای ایران زمین، که مظهر تاریخ و فرهنگ و هنر هستند و خانه و کاشانه ی مردمی عزیز، صمیمی و مهربان. جادوی خاک پاک ایران زمین را فقط زمانی در خواهید یافت که مهمان شهرها و دیارهای مختلفش باشید و محبت مردمش را با تار و پود وجودتان درک کنید. مردم عزیز شهر جهرم درست مثل مردم سایر بلاد چهار فصل ایران زمین، مهربان، گرم، صمیمی و با محبت هستند. جهرم شهر نابی است که هزاران سال قدمت دارد و بدون شک در این دوران طولانی هزاران ساله نه تنها خاطرات بسیاری برای بازگویی دارد بلکه غذاهای محلی و تاریخی خوشمزه و سوغات دیرینه و دیدنی های ارزشمند بسیار زیادی خواهد داشت. سفر به شهر جهرم شاید خیلی باب نباشد و این شهر در ثف اول فهرست مقاصد سفر و ایرانگردی قرار نگیرد اما شکوه بی مثالش خدشه دار نخواهد شد. شاید فقط افرادی جهرم را به عنوان مقصد سفرخود انتخاب کنند که درصد بالایی از شوق گشت و گذار و سیر و سیاحت را در قلب خود پنهان کرده باشند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۱/۵ - (۱۰ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. ممممصطفی جعفری

    سلام و درود …
    ارادت
    عرض به خدمتت که روستای بین جهرم و شیراز ..که استاد کرمعلی شیرازی اهل انجا بوده در خوشنویسی
    خلاصه کدام روستا هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×