» خراسان جنوبی » جاذبه های گردشگری فردوس » شهر فردوس : یاقوت کویر
فردوس
جاذبه های گردشگری فردوس

شهر فردوس : یاقوت کویر

۱۰ خرداد ۱۳۹۷ 8۱1,704

در فاصله ۳۴۵ کیلومتری جنوب مشهد، در استان خراسان جنوبی، شهری با قدمت چند هزارساله وجود دارد که امروزه آن را با نام فردوس می شناسیم.

طبیعت زیبا، تپه های باستانی و چشمه های آبگرم طبیعی فردوس، این شهر را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل کرده است.گردشگرهای زیادی با رزرو هتل در این شهر، چند روزی را در میان جاذبه های منحصر به فرد این منطقه سپری می کنند.
ما نیز در این مطلب از وبلاگ اقامت ۲۴ تصمیم داریم به معرفی شهر فردوس خراسان بپردازیم با ما همراه باشید.

تاریخچه فردوس

شهر فردوس که تا سال ۱۳۰۸ به شهر تون شهرت داشته است، شهری بزرگ و آباد بوده که قدمت آن، به دوره امپراطوری های بزرگ ایران می رسد.
جالب است بدانید که این شهر، یکی از مهمترین شهرهای ایران باستان بوده و در کتیبه معروف کوروش نیز از شهر فردوس با نام باستانی «استاگارتیه» یاد شده است. به همین دلیل، یکی از معروف ترین سایت های باستانی متعلق به دوره اشکانیان را، می توانید در شهر زیبای فردوس ببینید.

بسیاری از بخش های شهر قدیمی «تون» در زمین لرزه وحشتناک سال ۱۳۴۷، به شدت آسیب دیده است و هنوز هم می توانید آثار به جا مانده از این شهر باستانی را در اطراف فردوس امروزی مشاهده کنید.

فردوس
بافت اصیل و تاریخی

 

شرایط آب و هوایی فردوس

با توجه به موقعیت جغرافیایی فردوس و قرار گرفتن در مجاورت کویر، نباید از این شهر انتظار آب و هوای سرد و مرطوب داشته باشید.
این شهر آب و هوای مناطق کویری را دارد. روزهای فردوس، هوایی گرم و آفتابی دارند و شب هایش همچون شبهای کویر پر از ستاره، همراه با هوایی مطبوع و نسبتا خنک است.

 

جاذبه های گردشگری فردوس

شهر فردوس به خاطر وجود باغ های انار و زمین های زعفرانش معروف است. اما جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر در میان گردشگران محبوبیت بیشتری دارند.

در ادامه با معرفی جاذبه های گردشگری فردوس توجه شما را به زیبایی های این شهر جلب می کنیم.

آبگرم معدنی هلال

یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی فردوس، که این شهر را به قطب گردشگری سلامت در شرق ایران تبدیل کرده، آبگرم هلال فردوس است.
از مزایای آبگرم هلال فردوس، می توان به تاثیرات فوق العاده ای که آبگرم طبیعی این منطقه، بر درمان انواع امراض پوستی، بیماریهای عضلانی و رماتیسم و … دارد اشاره کرد. امروزه در این مجموعه آبگرم، وان ها و دوش های مخصوصی برای آبدرمانی قرار گرفته است.

آبگرم معدنی هلال
آبگرم معدنی سرشار از املاح و مواد معدنی مفید برای بدن

 

مسجد جامع تون

در بخش جنوب غربی فردوس، در میان محوطه باستانی شهر تون، بازمانده های مسجدی تاریخی به سبک معماری خراسانی را می بینید.

یادگاری از دوره سلجوقیان بوده و تاریخ ساخت آن به نیمه دوم سده چهارم هجری باز می گردد. بخش هایی از مسجد جامع تون که امروزه به مسجد جامع قدیم نیز شهرت دارد، در دوره صفوی بازسازی شده.
در دوره قاجاریان نیز شبستانی با صد ستون به این مسجد اضافه کردند که متاسفانه بعد از زمین لرزه مهیب ۱۳۴۷، شبستان تماشایی قاجاریان با خاک یکسان شد.
در بازدید از این مسجد تاریخی می توانید دو گنبد خانه و شبستان های تابستانی و زمستانی اطرافش را ببینید.

مسجد جامع تون
سازه های اصیل و بازمانده از گذشته

 

موزه مردم شناسی

اگر تصمیم دارید با فرهنگ و آداب و رسوم تاریخی این کهن شهر بیشتر آشنا شوید، بازدید از موزه مردم شناسی فردوس را از دست ندهید. این موزه دو بخش فوق العاده تماشایی دارد که در آنها «آداب و رسوم حمام» و «مشاغل سنتی» این شهر تاریخی را به نمایش گذاشته است.

 

بیشتر بخوانید : “معرفی خانه موزه های معروف ایران”

 

کوه قلعه فردوس

یکی از مهمترین قلعه های اسماعیلیان را می توانید در جنوب فردوس، در بالای قله کوهی بلند ببینید. این قلعه به خاطر قرار گرفتن در بالای این کوه، در میان مردم به «کوه قلعه» شهرت دارد و تنها راه رسیدن به این قلعه، تنگه جنوب غربی کوه است که شیب کمتری دارد.

جالب است بدانید که این قلعه نیز مانند سایر قلعه های اسماعیلیان از سه طرف به دره منتهی میشود.

 

حمام های تاریخی فردوس

یکی از بهترین جنبه های فرهنگی سفر به فردوس، بازدید از حمام های تاریخی این شهر است که هر کدام متعلق به دوره های مختلف بوده. همچنین نمایانگر معماری تاریخی در این شهر هستند.
«حمام سردشت فردوس»، نمونه ایی از حمام های دوره صفویان است که با تزئینات بنا، نورگیرها و سقف های گنبدی شکل خود، معماری صفویان را به نمایش گذاشته است.
یکی دیگر از حمام های تاریخی شهر، «حمام خیروز» است، که بنای تاریخی آن متعلق به دوره صفویه بوده و بخش هایی نیز در دوره پهلوی به این حمام اضافه شده. این حمام، امروزه به عنوان موزه مردم شناسی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
«حمام جهانیار» که از زمان ساخت آن اطلاع دقیقی در دست نیست، سبک معماری ایی مطابق با معماری منطقه های کویری دارد و در عمق زمین جای گرفته است و بنای تاریخی آن بسیار ساده و فاقد تزئینات است.
همچنین راجع به دوره ساخت «حمام کوشک» که در نزدیکی مسجد کوشک قرار گرفته، نیز اطلاعات مستندی وجود ندارد. عده ای از کارشناسان معتقدند متعلق به سده های نخستین اسلامی است و عده ای دیگر این بنا را متعلق به دوره صفویه می دانند.

حمام های تاریخی فردوس
یکی از بهترین جنبه های فرهنگی سفر به فردوس، بازدید از حمام های تاریخی این شهر است

 

رزرو هتل در فردوس

برای اقامت و رزرو هتل در فردوس، می توانید هتل سنتی عماد نظام فردوس را انتخاب کنید.
از طریق سامانه اقامت ۲۴، به عنوان اولین مرکز ملی رزرواسیون هتل ها و اماکن اقامتی کل کشور، به راحتی و با فاصله چند کلیک تمامی اطلاعات هتل رو مشاهده خواهید نمود.
این هتل، با فضای دنج و سنتی اش در فاصله ۲۰ کیلومتری آبگرم فردوس قرار گرفته.

می تواند بهترین گزینه برای اقامت در محیطی نوستالژیک، همراه با امکاناتی کامل برای سفرتان به شهر تاریخی فردوس باشد.

 

بیشتر بخوانید : “چطور در هزینه رزرو هتل صرفه جویی کنیم؟”

 

رزرو هتل در فردوس
فضای آرامش بخش با محیطی نوستالژیک

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. مریم

    چه جالب که فردوس هم آب درمانی داره چه خوبه که مکانهای ناشناخته هر شهری رو میگین ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×