لب شط آبادان
جاذبه های گردشگری آبادان

آبادان برزیل

۱ تیر ۱۳۹۷ 16۰2,034

مقصد سفر همواره شهرهای شمالی کشور نبوده و گاهی سفر به شهرها و بخش های جنوب کشور همانند آبادان نیز می تواند با تجربیات و خاطرات فراموش نشدنی همراه باشد.

شهرهای جنوبی کشور نیز دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری بوده که اگر آنها را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید بی تردید می تواند سفر ویژه ای را تجربه کنید.

با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی آبادان، یکی از زیباترین شهر های جنوبی کشور همراه باشید.

 

آبادان کجاست ؟

آبادان یکی از شهر های بندری استان خوزستان و ایران بوده که در ناحیه جنوب غربی کشور واقع شده است. این شهر یکی از شهرهای مهم کشور بوده و به عنوان قلب تپنده نفتی ایران در حال فعالیت می باشد. همچنین آبادان لقب بسیاری از اولین ها را به خود اختصاص داده است.

با حضور در شهر آبادان می توان آب های زیبای خلیج فارس و همچنین اروند رود را به تماشا نشسته و همچنین بخشی از خاک کشور عراق نیز از این شهر قابل مشاهده است.

آبادان

 

تاریخچه آبادان

در خصوص تاریخچه آبادان و تاریخ بنای دقیق این شهر چیز زیادی در دست نیست و تمام مورخان و تاریخ نویسانی که در خصوص این شهر نوشته اند، این موضوع را از قلم انداخته اند.

در دوران ساسانیان از بخشی از جزیره آبادان با نام بهمن اردشیر خطاب شده و گفته می شود نام رودخانه بهمن شیر، نامی به یادگار مانده از آن دوران کهن است.

همچنین از اوپاتان به عنوان نام کهن و قدیمی تر آبادان یاد شده و برخی نیز به دلیل وجود زیارتگاه کوچکی که ادعا می‌شود خضر نبی در آن دیده شده، گاهی به این منطقه، نام مذهبی جزیرهالخضر هم داده شده است.

تاریخچه آبادان

 

در آخرین تغییر نام این شهر عنوان می شود که در سال ۱۳۱۴ طی مصوبه شورای وزرای وقت، نام عبادان به آبادان تغییر یافته و از آن پس این شهر با نام آبادان خوانده می شود.

نام این شهر همواره با آب، نخل، نفت و بوی باروت عجین شده و دیوارهای خشتی و آفتاب داغ تابستان آن به حلاوت زندگی در این شهر افزوده است.

آب و هوای آبادان

آب و هوای آبادان همواره گرم بوده تا جایی که برخی از آن به ‌عنوان شهری بدون زمستان نام می برند.

آبادان به علت قرار گرفتن در کنار اروندرود، رود بهمن‌شیر و رود کارون و به‌طور کلی، بودن در جوار خلیج فارس، دارای تابستانی بسیار گرم و زمستانی معتدل است، چنان که لطافت هوای آن در این فصول از سال، آن را به بهشتی برای گردشگران زمستانی و نوروزی بدل می کند.

جاذبه های گردشگری آبادان

آبادان از قدیمی ترین شهرهای ایران بوده و در طول حیات خود شاهد وقایع تلخ و شیرین بسیاری بوده است. این شهر از زیبایی های طبیعی، تاریخی، گردشگری، تجاری و معنوی خاصی برخوردار بوده که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم.

مسجد رنگونی ها

مسجد رنگونی، بنایی زیبا در میان شهر آبادان بوده که در ساخت آن از معماری شبه جزایر هندوستان الگو گرفته شده است.

این مسجد همجوار با اروند رود، در سال ۱۳۰۰ شمسی ساخته شده و گفته می شود که این مسجد به درخواست مسلمانان اهل شبه قاره هند در آبادان ایجاد شده است.

مسجد رنگونی ها

 

موزه آبادان

یکی از قدیمی ترین موزه های ایران در سال ۱۳۳۸ در آبادان افتتاح شده است. در این موزه اشیا بسیار گران بهایی نگهداری می شود و بی تردید یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شهر آبادان به شمار می آید.

خود ساختمان موزه نیز دارای جذابیت و شکل سازه ای منحصر به فرد بوده و با دارا بودن گنبدی خاص بر روی آن، ویژگی منحصر به فردی به این موزه بخشیده است.

موزه آبادان
موزه آبادان، یکی از قدیمی ترین موزه های ایران

 

لب شط آبادان

یکی از زیبا ترین منظره هایی که در سفر به آبادان می توان شاهد آن بود و ساعت ها به تماشایش نشست، چشم انداز زیبای بهمن شیر و رود اروند است. با حضور بر لب شط و تماشای آبی بی کرانی که در سکوت و آرامش در جریان است، بی تردید می تواند آرامشی وصف نشدنی را به شما هدیه دهد.

لب شط آبادان

 

منطقه آزاد اروند

براساس طرحی جامع، در سال ۱۳۸۲ ، بخش اصلی شهرک های صنعتی خرمشهر، آبادان، شلمچه و جزیره مینو به وسعتی بیشتر از ۱۷ هکتار به بزرگترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور با نام منطقه آزاد اروند بدل شدند.

وجود آب شیرین فراوان و رودهای بهمن‌شیر، کارون و اروند و امکانات دیگر مانند حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی به داخل و خارج کشور و فرودگاه آبادان و فاصله کم با کشورهای همجوار، از مزیت‌های منطقه آزاد اروند است.

منطقه آزاد اروند

 

غذاهای محلی آبادان

بیشتر غذاهای محلی و سنتی آبادان در تمام کشور شناخته شده هستند و همگان حتی برای یکبار هم که شده آن را تجربه و چشیده اند. غذاهایی لذیذ مانند قلیه ماهی، دال عدس، سمبوسه و فلافل از غذاهای سنتی و اصیل آبادان بوده که امروزه در تمام کشور شهرت پیدا کرده و می توان در تمام شهرهای ایران این غذاها را چشید.

غذاهای محلی آبادان

 

سوغات آبادان

در سفر به آبادان می توان سوغاتی های بی نظیر و ویژه ای مانند خرما، ماهی، انواع ادویه جات، حصیربافی و دیگر صنایع دستی را تهیه کرد.

سوغات آبادان

 

بهترین زمان برای سفر به آبادان

به دلیل گرمای هوای این شهر، بهترین زمان برای عزیمت و تفریح در آبادان، فصل زمستان بویژه روزهای پایانی اسفند و همچنین فصل بهار و ابتدای فروردین است.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

 

 

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×