بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاهای دیدنی مازندران » فیلبند کجاست؟ جاهای دیدنی و تصاویر از جاده و روستا
روستای فیلبند مازندران
جاهای دیدنی مازندران

فیلبند کجاست؟ جاهای دیدنی و تصاویر از جاده و روستا

۱۹ اسفند ۱۴۰۲ 3۰106

اگر در جستجوی تجربه‌ای فوق‌العاده و بی‌نظیر در گردشگری هستید یا همیشه لحظاتی مملو از آرامش و شگفتی در طبیعت بکر را دنبال می‌کنید، سفر به روستای فیلبند در استان مازندران شما را به خواسته‌تان خواهد رساند. طراوت و زیبایی طبیعت این روستا که بر شانه‌های منطقه‌ای کوهستانی جا گرفته هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. حرکت آهسته و آرام ابرها زیر پاهایتان حس قدم زدن در آسمان را تداعی می‌کند. این تجربه‌ای منحصر به فرد است که هرگز فراموش نخواهید کرد. در این مقاله از اقامت ۲۴ درباره فیلبند بیشتر صحبت می‌کنیم.

فهرست این مطلب

معرفی روستای فیلبند

اولین چیزی که باید درباره روستای فیلبند بدانید، موقعیت جغرافیایی آن است. این روستا یکی از زیباترین روستاهای ایران است که در منطقه شمال شرقی استان مازندران قرار دارد. فیلبند را می‌توان از دیدنی‌های شهرستان بابل دانست که ارتفاعات کوهپایه‌ای آن را احاطه کرده است. فیلبند به عنوان آخرین روستای جنگل چلاو شناخته می‌شود. مردم محلی به این روستا «بام مازندران» نیز می‌گویند، زیرا اینجا مرتفع‌ترین نقطه استان است. فاصله نسبتاً کم از تهران، روستای فیلبند را به یکی از مقاصد محبوب سفرهای تابستانه برای اهالی شهر تهران تبدیل کرده است. آب و هوای خنک این منطقه در فصل تابستان، یک گزینه مناسب برای تهرانی‌ها جهت فرار از داغ‌ترین روزهای شهر است.

فیلبند یعنی چه؟

احتمالاً شما هم علاقمندید که علت نام‌گذاری محل‌هایی که به آن سفر می‌کنید را بدانید. نام این روستا به دو صورت دیگر هم شنیده می‌شود، فِلبَند و فیلوند. تلفظ اولی در واقع همان گویش محلی و اصلی نام روستاست، اما تلفظ دوم اشتباهی رایج در بیان مردم است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های ساری از اقامت24

در گویش مردم مازندران «فِل» به معنای خسته شدن و «بَند» هم به معنای عدم توانایی و تمام شدن تاب و تحمل است. در واقع کنار هم قرار گرفتن این دو واژه تداعی کننده این معنا است که بالارفتن از ارتفاعات و رسیدن به روستای فیلبند، سخت و طاقت‌فرساست. البته این روزها که تمام مسیر آسفالت شده و با ماشین، خود را به این منطقه می‌رسانید، درک احساس کسانی که در قدیم با پای پیاده به این نقطه می‌رسیدند، ناممکن است.

فیلبند کجاست؟

همانطور که اشاره شد، روستای فیلبند یکی از جاهای دیدنی مازندران و از توابع شهرستان بابل به شمار می‌آید. اگر نمی‌دانید فیلبند کجاست، از نظر موقعیت نسبت به تهران در ۲۴۰ کیلومتری از این شهر و در مسیر شهرستان آمل، در جاده هراز می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. به همین دلیل گاه آن را با اسامی فیلبند بابل یا فیلبند آمل نیز صدا می‌کنند.

چگونه به فیلبند برویم؟

برای اینکه از تهران خود را به فیلبند برسانید باید در جاده هراز رانندگی کنید، در فاصله قابل توجهی از جنوب آمل، جاده‌ای انحرافی یا فرعی به سمت شرق را مشاهده می‌کنید که بر تابلویی سبزرنگ در ابتدای آن، نام فیلبند نوشته شده است. در همان آغاز راه، از شما مبلغی به عنوان ورودی به روستای فیلبند دریافت می‌شود، که ادعا شده این هزینه برای عمران و آبادی جاده استفاده می‌شود. پس از آن مسیری پر پیچ و خم، اما بسیار زیبا را پیش‌رو دارید. اگر به آرامی در مسیر حرکت کنید، می‌توانید از شنیدن صدای آبشارهای کوچکی که در میانه مسیر جاری هستند نیز لذت ببرید.

سفر به فیلبند با ماشین شخصی

اگر قصد سفر به فیلبند با ماشین شخصی را کرده‌اید و می‌خواهید سری به این روستای زیبا که از جاهای دیدنی اطراف تهران است بزنید، کافی است که از طریق بزرگراه تهران-پردیس و از شهر رودهن، در مسیر خروجی جاده هراز قرار بگیرید. پس از آن به طرف جنگل‌های الیمستان و روستای پرن برانید و به محض مشاهده جاده فرعی روستای فیلبند به سمت آن بپیچید. در این مسیر رو به بالا و مرتفع پس از گذر از روستاهای پاشاکلا و سنگچال، جنگل ابر فیلبند خود را به شما نشان خواهد داد.

اگر ساکن شمال شرقی ایران هستید و قصد سفر به فیل بند را کرده‌اید، باید ابتدا به مازندران سفر کنید. سپس با عبور از شهرهای ساری، بابل و آمل به منطقه رویایی فیلبند خواهید رسید. از غرب ایران نیز باید با رساندن خود به رشت و سپس آمل، در مسیر روستای فیلبند قرار بگیرید.

سفر به فیلبند با تور

سفر به مناطق مه‌آلود و رویایی به صورت گروهی و همراه دوستان، صفای دیگری دارد. رزرو تور فیلبند یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات را برای شما رقم خواهد زد؛ چرا که دغدغه تهیه غذا، اسکان و… را از دوش شما برداشته و تمام تمرکزتان را به لذت از سفر و گرفتن احساس آرامش از آن معطوف می‌کند. با کمی پرس‌وجو در بین دوستان و آشنایان طبیعت‌گرد، می‌توانید بهترین تور را پیدا کنید و فرصت تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنید.

فاصله شهرهای مهم تا روستای فیلبند مازندران

برای برنامه‌ریزی سفر و تنظیم توقف‌گاه‌ها،‌ داشتن دید درست نسبت به مسافتی که قرار است بپیمایید، بسیار کمک‌کننده است. فاصله فیلبند تا شهرهای اطراف آن را در لیست زیر می‌توانید مشاهده کنید:

  • فاصله تهران تا فیلبند: حدود ۱۹۰ کیلومتر
  • فاصله محمودآباد تا فیلبند: حدود ۸۰ کیلومتر
  • فاصله ساری تا فیلبند: حدود ۱۲۶ کیلومتر
  • فاصله بابلسر تا فیلبند: حدود ۱۰۰ کیلومتر
  • فاصله رامسر تا فیلبند: حدود ۲۴۵ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا فیلبند: حدود ۸۳۷ کیلومتر
  • فاصله رشت تا فیلبند: حدود ۳۵۵ کیلومتر
  • فاصله چالوس تا فیلبند: حدود ۱۶۵ کیلومتر
  • فاصله آمل تا فیلبند: حدود ۵۵ کیلومتر
  • فاصله نور تا فیلبند: حدود ۱۰۵ کیلومتر
  • فاصله ماسال تا فیلبند: حدود ۴۱۰ کیلومتر
  • فاصله گرگان تا فیلبند: حدود ۲۶۰ کیلومتر
  • فاصله جواهرده تا فیلبند: حدود ۲۷۰ کیلومتر
  • فاصله کرج تا فیلبند: حدود ۲۳۴ کیلومتر

نقشه فیلبند

نقشه فیلبند

عکس جاده فیلبند

جاده فیلبند در کنار اقیانوس ابر

جاده فیلبند در هوای مه و دو سگ در جاده

جاده فیلبند و گذر از خانه های روستایی

عکس روستای فیلبند

روستای فیلبند می‌تواند قاب‌های ویژه‌ای در اختیار عکاسان حرفه‌ای و آماتور قرار دهد. با سفر به این منطقه می‌توانید عکس‌های دیدنی را با فالوئرهای خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. چند عکس‌ روستای فیلبند را در ادامه می‌بینیم.

روستای فیلبند با سبزه زار زیبا روستای فیلبند بر فراز ابرها خانه های روستای فیلبند خانه چوبی و کلبه ای روستای فیلبند ابرها در نزدیکی خانه های روستایی فیلبند

آب و هوای فیلبند

از آنجا که فیلبند در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، رطوبت و سرمای هوا در آن بالاتر از سایر مناطق است. علت پدید آمدن اقیانوس ابر نیز دقیقاً به همین دلیل است. در واقع در هر فصلی از سال که شما به روستای فیلبند بروید در مدتی از زمان حضورتان می‌توانید این منظره زیبا را تجربه کنید. اما ببینیم ویژگی‌های آب و هوایی هر فصل در فیلبند چگونه است؟

فیلبند در بهار

شاید انتظار داشته باشید که هوا با شروع فصل بهار در فیلبند نیز بهاری شود، اما اوضاع در این منطقه اندکی متفاوت است. در اوایل بهار و به خصوص ۱۳ روز تعطیلات نوروز، نشانی از بهار را در طبیعت فیلبند نخواهید دید. به تدریج که به اواخر فروردین‌ماه نزدیک می‌شویم، درختان و گیاهان این روستا سرزنده می‌شوند. هوا نیز در روز کمی رو به خنکی می‌رود، اما شب‌ها همچنان سرد و یخبندان است.

فیلبند در فصل بهار و حال و هوای عاشقانه

فیلبند در تابستان

با تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوای کره زمین، تابستان‌های فیلبند نیز در برخی روزها واقعاً طاقت‌فرسا می‌شود. به خصوص که رطوبت هوا نیز در بعضی روزها با گرمی هوا همراه می‌شود. اما اگر قبل از سفر وضعیت آب‌وهوایی این منطقه را چک کنید، پس از یک روز بارانی، هوا در فیلبند برای سفر بسیار دلپذیر و عالی خواهد بود.

فصل تابستان در فیلبند و هوای شرجی

فیلبند در پاییز

پاییز فیلبند با شروع بارش‌ها و رنگارنگ شدن برگ‌های درختان، زیبایی بی‌نظیری دارد. هوا اندک اندک رو به سردی می‌رود و شب‌ها را بدون چند پتو روی هم نمی‌توان صبح کرد. اما اگر عاشق هوای سرد و طبیعت زیبای پاییز هستید، مناظر فیلبند در این فصل را از دست ندهید.

فصل پاییز در روستای فیلبند و گرمای ضعیف خورشید

فیلبند در زمستان

زندگی در این منطقه در زمستان بسیار دشوار است، طوری که اهالی بومی روستای فیلبند هم در این فصل به مناطق قشلاقی کوچ می‌کنند. در زمستان به دلیل بارش سنگین برف، لوله‌ها یخ زده و تأمین آب سخت می‌شود. همچنین گرم کردن خود و اقامتگاه کار چندان آسانی نخواهد بود. علاوه بر این لغزندگی مسیر جاده و شیب تند آن ممکن است حادثه بیافریند. بنابراین بهتر است فکر سفر در زمستان به فیلبند را از ذهنتان بیرون کنید.

برف سنگین زمستانی روستای فیلبند

بهترین فصل سفر به فیلبند

با توصیفی که از آب و هوای فیلبند در فصل‌های مختلف سال خواندید، تا حدی متوجه بهترین فصل سفر به این منطقه شده‌اید. از زاویه دید طبیعت‌گردها و باتجربه‌ها، سفر در خردادماه را به شما توصیه می‌کنیم.

تکلیف ۶ ماهه دوم سال که مشخص است، کسانی که از لرزیدن در سرمای شب لذت می‌برند، می‌توانند ریسک سفر به روستای فیلبند را به جان بخرند. اما در ۶ ماهه اول سال، اواخر فصل بهار را می‌توان بهترین زمان سفر به این روستا دانست. تابش ملایم آفتاب، طبیعت سبز و بهاری و تایم طولانی حضور پدیده اقیانوس ابر در منطقه، تنها بخشی از برتری‌های این بازه زمانی است.

چه وسایلی با خودمان ببریم؟

 اولین چیزی که در وسایل سفرتان می‌گذارید، لباس گرم و کفش مناسب است. این روستا در ارتفاعات قرار دارد و قدم زدن در جاده‌های آن، کم از یک تمرین کوهنوردی ندارد. همچنین جو هوایی این منطقه ناپایدار است و هر آن ممکن است باران ببارد. در روستای فیلبند امکانات برای اقامت شبانه محدود و البته بسیار گران است. بنابراین حتماً با خود، خوراکی‌های ضروری چون بیسکوییت، تن ماهی، نان، تخم‌مرغ، پنیر و… را به همراه ببرید. همچنین بهتر است نقشه فیلبند و مسیرها را به صورت آفلاین روی گوشی خود ذخیره کنید تا در صورت در دسترس نبودن افراد محلی، دچار مشکل نشوید. کیسه خواب، دوربین عکاسی، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و… نیز فراموش نشود.

طبیعت روستای فیلبند با تلاش مردم محلی و رعایت گردشگران بسیار تمیز و بدون زباله است، با همراه داشتن کیسه زباله و رها نکردن زباله‌هایتان در مسیر، به حفظ و تداوم این پاکیزگی کمک کنید.

امکانات روستای فیلبند

روستای فیلبند اگرچه سال‌های زیادی است که بر سر زبان‌ها افتاده و گردشگران و توریست‌های فراوانی به آن سفر می‌کنند، اما کیفیت امکانات در آن اولیه و محدود است. به دلیل زیرساخت‌های ضعیف این روستا، تأمین برق و آب در آن با مشکل مواجه است، بنابراین باید در مصرف این دو به صورت جدی صرفه‌جویی کنید. آب لوله‌کشی، سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و رستوران به صورت محدود در فیلبند وجود دارد. در صورتی که در زمان ترافیک سفرها به این روستا می‌روید، ممکن است در تأمین نیازهای ضروری با مشکل مواجه شوید. بنابراین بهتر است برنامه‌ریزی در قالب سیستم کمپ در جنگل داشته باشید.

جاهای دیدنی فیلبند

شاید با اوصافی که تا کنون درباره روستای فیلبند خوانده‌اید، گمان کنید که سفر به این روستا، قرار است به دیدن یک اقیانوس ابر و لذت بردن از مناظر طبیعی ختم شود. اما در این بخش قرار است از دیگر جاذبه‌ های فیلبند نیز صحبت کنیم.

قله اندوار

بر بلندی‌های منطقه کوهستانی فیلبند، قله‌ای را می‌توان مشاهده کرد که به قله اندوار مشهور است. مسیر رسیدن به این قله اگرچه در برخی جاها خطرناک می‌شود، اما به تماشای مناظر بکر و کشف‌نشده‌اش می‌ارزد. آب و هوای این ناحیه در حالت کلی معتدل و مرطوب است و اگر صبح زود یا نزدیک غروب به قله می‌رسید، سرمای نسبتاً سوزناکی را تجربه خواهید کرد. برای رسیدن به قله می‌توانید بین دو راه جنگل و کوهستان انتخاب کنید. منطقه اندوار شامل نواحی گوناگونی می‌شود که عبارتند از:

  • سیاه بیشه
  • یخارکوه
  • زرشک او
  • لث
  • دره لوی آقا
  • دز گردنه
  • لاکوه
  • بزرگ کلاه
  • جنگی دره
  • هزار خال
  • ناردشت
  • بزرودشت

جنگل چلاو

دوست‌داران طبیعت می‌دانند که گشت در جنگل یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های طبیعت‌گردی است. جنگل چلاو یکی از جاهای دیدنی فیلبند است که می‌توان آن را از رؤیایی‌ترین جنگل‌های شمال کشور دانست. این جنگل در قلمرو جنگل‌های هیرکانی و در زمره کهن‌ترین جنگل‌های کره زمین به شمار می‌آید. درختان بلوط، راش، ممرز، انجیلو و سرخدار عمده گیاهان این جنگل را تشکیل می‌دهند و در لابه‌لای آن‌ها اگر شهریورماه باشد، می‌توانید نظاره‌گر پدیده گاوبانگی باشید.

گاوبانگی

گاوبانگی در تمام دنیا طرفداران خاص خود را دارد و در صورت تبلیغ مناسب، می‌تواند به زمینه مناسبی برای جذب توریست تبدیل شود. گاوبانگی که در زبان محلی به آن «گوگوره» نیز می‌گویند، اشاره به فصل جفت‌گیری مارال‌ها (گوزن قرمز شمالی) دارد. در این بازه زمانی غرش گوزن‌های نر در فضای جنگل طنین‌انداز می‌شود و رقابتی سخت میان آن‌ها برای جلب نظر گوزن‌های ماده در می‌گیرد.

چشمه لار فیلبند

در مسیر فیلبند صدای پای آب را در همه جا می‌توان شنید و چشمه‌های فراوانی در این منطقه جاری هستند. یکی از این چشمه‌ها که از جاهای دیدنی روستای فیلبند به شمار می‌آید، چشمه لار است. آب این چشمه خاصیت درمانی دارد و مواد معدنی آن برای درمان دردهای کلیوی بسیار مفید هستند. ماده فلوئور موجود در آب چشمه لار برای تقویت بافت استخوانی بدن بسیار مهم و ضروری است. شاید به همین دلیل است که محلی‌های این منطقه استخوان‌بندی قوی و سلامتی دارند.

روستای سنگچال

روستای سنگچال را از روی خانه‌های به هم‌پیوسته چوبی‌اش می‌توان شناخت که در گستره سبز این منطقه، تصویر زیبایی را ایجاد کرده‌اند. اهالی این روستا دام‌های خود را در دشت‌های اطراف برای چرا رها می‌کنند . اگر در زمان مه‌آلود بودن هوا وارد این روستا شوید، صدای زنگوله گاو و گوسفندها، حس و حال رمزآلودی را برایتان به همراه خواهد داشت. دیدن اهالی روستا با لباس‌های محلی و فروش محصولات لبنی روبه روی اکثر خانه‌ها حس نوستالژیک و دلنشینی را در فضا ایجاد می‌کند. در اواخر مرداد برای فروش صنایع دستی اهالی روستای سنگچال، جشنواره کوچکی در آن برگزار می‌شود.

روستای سنگچال اطراف فیلبند

امامزاده قاسم و امامزاده یحیی

در محل روستای سنگچال، مزار دو امامزاده نیز قرار دارد که جزو جاذبه‌های مذهبی و تاریخی آن به شمار می‌آید. برای رسیدن به این امامزاده‌ها مسیر بسیار سختی را باید بپیمایید که بدون راهنما عملاً امکان‌پذیر نیست. اگر سختی این راه را به جان بخرید، می‌توانید در اقامتگاهی که در نزدیکی امامزاده‌ قاسم ایجاد شده است، شب را سپری کنید. سالانه گردشگران بسیاری در این اقامتگاه شب را به صبح می‌رسانند و لذت تماشای نقاط بکرتر منطقه نصیبشان می‌شود.

جنگل الیمستان

یکی از زیباترین جنگل‌های منطقه که توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را نیز به خود جلب کرده، جنگل الیمستان است. مراتع سرسبز و طبیعت بکر و شگفت‌انگیز این جنگل و هوای بسیار مطبوع آن، لحظات خاطره‌انگیزی را برای کسانی که به آن سفر می‌کنند، به همراه دارد. دویدن هماهنگ و با شکوه گله اسب‌ها یکی از مناظر کمتر دیده شده در طبیعت ایران است که می‌تواند از تجربه‌های ماندگار سفر به روستای فیلبند باشد. در مسیر پیمایش این جنگل، هم بخش جنگل‌نوردی و هم دشت‌نوردی را تجربه خواهید کرد و تنوع بالایی از پوشش گیاهی و گل‌های زیبا را می‌توانید تماشا کنید.

روستای آلاشت

روستای آلاشت را برخی از گردشگران بهشت گمشده مازندران می‌دانند و تجربه حضور در آن را بی‌نظیر و ویژه‌تر از هر مکان دیگری توصیف می‌کنند. این روستا نیز مانند فیلبند، طبیعتی مه گرفته و آرام دارد و از توابع شهرستان سوادکوه به شمار می‌آید. وجود باغ‌های میوه در این روستا،‌ چهره زیبایی به آن بخشیده است و راه رفتن در کوچه‌های سنگ‌فرش شده آن لذتی وصف‌ناشدنی دارد. حیات وحش این منطقه حفاظت شده است و جانورانی چون ببر، پلنگ، خرگوش، عقاب، شکلوم، قرقاول، کبک و… دارد که شاید بتوانید بعضی از آنها را ببینید.

اقیانوس ابر فیلبند

روستای فیلبند در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و همین موضوع در کنار طبیعت کوهستانی‌اش سبب شده تا پدیده نادر و زیبایی را در دل خود بیافریند. اقیانوس ابر نامی است که اکثر ایرانیان برای یک‌بار هم شده نام آن را شنیده‌اند و علاقمند به دیدن آن هستند. این پدیده در اغلب روزهای سال اتفاق می‌افتد و تماشای آن یکی از جذابیت‌های گردشگری و توریستی این روستا به شمار می‌آید. در هر زمان از سال به این روستا سفر می‌کنید، لذت تماشای طلوع خورشید و البته تماشای این پدیده را از دست ندهید.

اقیانوس ابر فیلبند

طبیعت فیلبند و وضعیت گونه‌های گیاهی و جانوری

در تمامی نقاط ایران که طبیعتی بکر و آزاد دارد، گونه‌های فراوان جانوری و گیاهی را می‌توان مشاهده کرد. طبیعت فیلبند نیز از این قاعده مستثنی نیست. حیواناتی چون خرس، پلنگ، شغال،‌ گرگ، راسو،‌ خارپشت، شوکا، گاومیش، گراز، خرگوش و پرندگانی از قبیل شاهین و قرقاول را می‌توان در آن مشاهده کرد. به گزارش برخی محیط‌بانان گونه‌های در حال انقراضی نیز در قله‌های این منطقه مشاهده شده‌اند.

پوشش گیاهی این منطقه را درختان بسیار زیبای افرا، کندس، ممرز،‌ ولیک و… در بخش شرقی، شمال و غرب روستای فیلبند تشکیل داده‌اند. در قسمت جنوبی این منطقه نیز بوته‌های زرشک ترش و آبدار به صورت انبوه حضور دارند.

غذا و رستوران‌های فیلبند

دیگر کمتر کسی است که نداند اشتها و میل به خوردن در شهرهای شمالی ایران، چند برابر نقاط دیگر جهان می‌شود. عطر و طعم بی‌نظیر غذاهای شمالی در هر زمانی از روز و شب به طرز دیوانه‌کننده‌ای جذاب و وسوسه‌انگیز است. غذاهای محلی را می‌توانید از دو رستوران «هَلی نو» و «تهیه غذای سید» روستای فیلبند سفارش دهید. همچنین در صورتی که اقامتگاه را با غذا رزرو کرده‌اید، غذاهای محلی شمالی مانند اناردون، مرغ ترش، کباب ترش، میرزاقاسمی و… را با دست‌پخت صاحب اقامتگاه می‌توانید تجربه کنید.

بهترین راه برای داشتن تجربه غذایی به یادماندنی و خوشمزه در فیلبند، اجاره اقامتگاه بوم‌گردی در مازندران و سفارش غذا به خانم‌های محلی روستا است.

تهیه غذای سید در فیلبند

خوراکی‌های فیلبند

هر یک از روستاهای کشور عزیزمان ایران به فراخور طبیعتی که دارند، خوراکی‌ها و خوشمزه‌جات خاص خود را نیز عرضه می‌کنند. از خوراکی‌های روستای فیلبند می‌توان به ازگیل، انار وحشی، عسل کوهی، سبزیجات کوهی و انواع شیرینی و نان محلی اشاره کرد. گاهی گردشگران، نان محلی این روستا را به عنوان سوغاتی با خود می‌برند.

سوغاتی‌های فیلبند

یکی از راه‌های کمک به اقتصاد مناطق بومی و روستایی خرید سوغاتی و صنایع دستی از آن‌هاست. اهالی روستای فیلبند نیز یکی از راه‌های اصلی کسب درآمدشان فروش صنایع دستی است. برخی از این صنایع که به عنوان سوغاتی به گردشگران و مسافران عرضه می‌شود عبارت است از:

چوقا

چوقا که به آن چوخا نیز گفته می‌شود بالاپوشی پشمی برای مردان روستاست که از پشم گوسفندان بافته می‌شود. به دلیل سرمای سوزان در فصل‌های سرد، چوقا را روی لباس‌های گرم دیگری که بر تن داشتند، می‌پوشیدند. در استان لرستان نیز همین چوقا با قدی بلندتر بافته می‌شود و گرم‌کننده خوبی برای مردانی است که در دشت‌ها به دنبال دام‌ها در حرکتند. چوخا را می‌توانید به عنوان سوغات فیلبند به عزیزانتان هدیه کنید.

شمد

نوعی پارچه بسیار ظریف و نفیس است که از جنس ابریشم و گاه پنبه بافته می‌شود. این پارچه را به عنوان کمرپیچ زنان روستا و یا روانداز استفاده می‌کنند. در قدیم این پارچه نقش زینتی و گرم کننده برای بانوان داشت.

گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه

یکی از زیباترین صنایع دستی روستای فیلبند، زیراندازهایی است که به صورت گلیم، جاجیم، قالی و قالیچه بافته می‌شود. این زیراندازها اکثراً پشمی بوده و با دستان هنرمند زنان محلی تهیه می‌شوند. طرح‌های بسیار زیبای آنها نیز از طبیعت همین منطقه الهام گرفته شده و زیبایی بی‌نظیری دارد.

صنایع چوبی

به دلیل فراوانی پوشش گیاهی به صورت درخت، صنایع چوبی در شمال کشور رونق فراوانی دارد. در روستای فیلبند نیز لاک‌تراشی، معرق‌کاری و منبت‌کاری در میان اهالی بومی رواج دارد و آثار زیبایی برای فروش عرضه می‌شوند.

بافته‌های کاموایی

احتمالاً اگر به ماسوله سفر کرده باشید، دیوار عروسک‌های بافته شده در آنجا، توجه شما را جلب کرده است. در روستای فیلبند نیز بافت عروسک، دستکش، رومیزی و… با کاموا مرسوم است.

صنایع دستی فیلبند

اقامت در فیلبند

می‌توان گفت برای اقامت در فیلبند، اقامتگاه خاص یا هتلی وجود ندارد. برای رزرو اقامتگاه می‌توانید از بخش رزرو هتل مازندران در اقامت ۲۴ به دنبال محلی نزدیک به فیلبند بگردید. یا اگر اقامت در خانه‌های محلی روستا برایتان امکان‌پذیر است، می‌توانید این مکان‌ها را پیدا کرده و برای اقامت رزرو کنید. اما به این نکته توجه کنید که در ماه‌های پیک سفر به فیلبند، بهترین گزینه برداشتن لباس‌های گرم و انتخاب گزینه کمپ شبانه در فیلبند است. محلی در این روستا به نام «تکیه غرب» وجود دارد که برای شب‌مانی می‌توانید یک اتاق در آن اجاره کنید. سیستم گرمایشی نداشته و سرویس بهداشتی آن مشترک در حیاط است.

جمع بندی

درباره زیبایی‌ها و جاهای دیدنی روستای فیلبند و طبیعت سحرانگیز آن در این مطلب از اقامت ۲۴ خواندید. از میان اقیانوسی از ابرها به درون جنگل‌های سرسبز و انبوه این منطقه قدم گذاشتید و با پوشش گیاهی متنوع و حیوانات آن آشنا شدید. خواندن درباره این همه زیبایی حتما حس سفر و رسیدن به آرامش در این طبیعت بکر و وصف‌ناشدنی را در شما بیشتر کرده است. پس تا دیر نشده، کوله پشتی سفر را آماده کنید.

سؤالات متداول

فیلبند کجای شمال است؟

روستای فیلبند در استان مازندران واقع شده و از توابع شهرستان بابل است.‏

نزدیکترین شهر به فیلبند کجاست؟

شهر آمل، با ۵۵ کیلومتر فاصله از فیلبند، نزدیک‌ترین شهر به آن محسوب می‌شود.‏

فیلبند در کدام استان است؟

این روستا در استان مازندران قرار دارد.‏

فیلبند چه معنی دارد؟

این نام از ترکیب «فل» به معنای خستگی و «بند» به معنای تمام شدن تحمل می‌آید و اشاره به تمام شدن ‏توان و خستگی در رسیدن به روستای چرا دارد.‏

فیلبند کجا بریم؟

مهمترین جاهای دیدنی فیلبند عبارتند از: قله اندوار، چشمه لار، جنگل الیمستان و روستای سنگچال.

فیلبند کی بریم؟

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند اواخر فصل بهار و ابتدای تابستان است.‏

ارتفاع فیلبند چقدر است؟

این روستا حدود ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.‏

منطقه فیلبند به چه چیزی معروف است؟

فیلبند را به اقیانوس ابرش می‌شناسند، به همین خاطر به آن روستای شناور ایران می گویند.‏

سوغاتی از فیلبند چی بخریم؟

ازگیل، نان و شیرینی محلی، صنایع چوبی، گلیم و جاجیم و... از سوغاتی‌های این روستا به شمار می‌آیند.‏

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×