بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
ارسباران
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

ارسباران کجاست؟

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ 17۰3,126

هرگز هیچ کاری نمی تواند جای حضور در دل طبیعت و به تماشای زیبایی های خدادادی نشستن را بگیرد و لذت و آرامش بدست آمده از تماشای این تابلوی زیبا هستی، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

زمین های پوشیده از سر سبزی، آواز پرندگان رها در دشت، نسیمی که همراه با عطر گلها و گیاهان وحشی وزیده و بر مشام می رسد، همه و همه لذت های تکرار نشدنی از حضور در مکان های طبیعی و زیبا است، که هر فردی باید این ها را بارها و بارها در زندگی خود تجربه کرده و از حضور در این مکان ها انرژی مضاعفی را دریافت کند.

ارسباران

مقاله مرتبط : ” معرفی هتل های ارزان شمال ایران ” 

بنر دسکتاپ رزرو هتل های تبریز از اقامت24

اگر از آن دسته افرادی هستید که از حضور در این گونه مکان ها لذت برده و تمایل دارید تا با جاذبه های طبیعی کشور بیشتر آشنا شوید، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه بوده تا سفری به ارسباران، یکی از زیباترین مناطق طبیعی کشور داشته و بدانیم که ارسباران کجاست.

در شمال شرقی کشور و در استان آذربایجان شرقی، ناحیه کوهستانی وسیعی با نام ارسباران وجود دارد، که یکی از مناطق گردشگری پر مخاطب و زیبای کشور و استان آذربایجان شرقی بشمار می آید.

این منطقه که سراسر با پوشش سبز و جنگلی پوشیده شده است، همه روزه میزبان تعداد فراوانی از گردشگرانی است، که علاقه به طبیعتگردی داشته و از سراسر ایران و جهان برای بازدید به این منطقه سفر می کنند.

ارسباران

مقاله مرتبط : ” معرفی محبوب ترین جنگل های ایران ” 

این سرزمین زیبا و تابلوی سبز آفرینش، چشم اندازهای طبیعی فوق العاده، زیبا و بکری داشته که هر بیننده را محو تماشای خود کرده و گردشگران با حضور در این منطقه و دیدن این میزان زیبایی بی شک، شگفت زده می شوند.

ارسباران که به آن در زبان محلی قره داغ نیز گفته می شود، بیش از ۸۰ هزار متر مربع وسعت داشته و دارای ویژگی طبیعی و جانوری بسیاری بوده و همچنین از سوی سازمان یونسکو به عنوان زیست کره، معرفی گردیده است. این زیست‌کره، علاوه بر این که تحت تاثیر اقلیم مدیترانه‌ای قرار دارد، در شعاع اقلیم‌های خزری و قفقازی نیز واقع شده است و چون ارتفاع زیادی دارد، آب و هوای متفاوتی در آن حاکم است.

به دلیل موقعیت جغرافیایی ارسباران، این منطقه همواره شاهد بارش و نزولات آسمانی، که نوعا به شکل برف هستند، بوده و همچنین پدیده مه را همواره می توان در این منطقه به زیباترین شکل شاهد بود.

همانطور که گفته شد، این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانواری بسیاری بوده، اغلب بخش‌های جنوبی این منطقه پوشیده از مرتع و بیشتر در بخش‌های شمالی و بین ارتفاعات ۸۰۰ تا ۲۲۰ متری جنگل های ارسباران  وجود دارد.

ارسباران

 

در خصوص تنوع و نوع پوشش گیاهی ارسباران، می توان از درختان بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته‌های تمشک و زغال‌اخته نام برد، همچنین در جنگل های ارسباران، می توان میوه های وحشی و بومی نظیر قره‌قات را یافت کرد.

در کنار درختان مختلف، ارسباران دارای تنوع گیاهی و قارچی بالایی است و گفته می‌شود که از ۲ هزار و ۴۰۰ گونه‌ای گیاهی که در آذربایجان یافت شده، حدود هزار و ۴۰۰ گونه آن مربوط به‌جنگل‌های ارسباران هستند.

امروزه ارسباران به عنوان پارک ملی شناخته شده و گونه های گوناگون جانوری در آن زیست می کنند و می توان ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار نظیر کَل، بز، گراز، خرس قهوه‌ای، وشق (سیاه‌گوش) و پلنگ و نیز ۲۲ گونه ماهی را در این منطقه شاهد بود.

البته لازم به ذکر است، این منطقه به‌دلیل حساسیت و چشم‌انداز‌های بکر، در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ به‌عنوان ‌منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت‌شده، تحت حفاظت و نظارت اعلام شد.

ارسباران

مقاله مرتبط : ” معرفی سواحل محبوب ایران “

به دلیل آب و هوای مناسب ارسباران، ییلاقات فراوانی در آن وجود دارد که می توان از ییلاق ایل بسطاملو به عنوان یکی از آنها نام برد. این منطقه، محدود به جاذبه های گردشگری طبیعی نیست و با سفر به ارسباران می توان از جاذبه های تاریخی فراوانی نیز بازدید کرد.

اگر بخواهید به ارسباران سفر کنید، ابتدا باید به تبریز رفته و سپس از طریق طی کردن مسیر تبریز به اهر، به این منطقه زیبا و بکر برسید.

اگر به این منطقه سفر کردید، بهتر است برای اقامت خود رزرو هتل در تبریز انجام داده تا بتوانید از هتل های با کیفیت تبریز برای این منظور بهره مند شوید و البته در خود منطقه کلیبر نیز هتل هایی برای اقامت مسافران وجود دارد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×