جشن آب ارمنستان
جهانگردی

جشن آب ارمنستان ۱۴۰۳ اطلاعات کامل با تصاویر فستیوال

۱۷ تیر ۱۴۰۳ ۰647

جشن آب ارمنستان به انگلیسی (Vardavar) یا جشن وارداوار یکی از هیجان‌انگیزترین جشن‌های دنیا بوده که هر ساله هزاران نفر از مردم محلی و گردشگران را به خیابان‌های ارمنستان می‌کشاند. این جشن که در آیین‌های باستانی و سنت‌های مسیحیت ارمنی ریشه دارد، در یکی از گرم‌ترین ماه سال یعنی تیرماه برگزار می‌شود. در روز جشن آب بازی ارمنستان، مردم از هر سن و قشری با آب پاشیدن به یکدیگر، نه تنها تابستان را جشن گرفته، بلکه با اقدامی نمادین محبت و صمیمیت را به یکدیگر نشان می‌دهند. این جشنواره پر از نشاط و هیجان، نه تنها برای ارمنیان بلکه برای هر کسی که به دنبال تجربه فرهنگ و سنت‌های محلی ارمنستان بوده، یک فرصت بی‌نظیر به شمار می‌رود. اگر قصد دارید تا با جشن آب پاشی ارمنستان بیشتر آشنا شوید، در این مطلب از مجله گردشگری وب‌سایت اقامت ۲۴ با ما همراه باشید.

معرفی جشن آب ارمنستان

شاید برایتان این سؤال پیش آمده که جشن آب ارمنستان چیست؛ جشن آب بازی در ارمنستان یکی از جشن‌های ملی و مذهبی این کشور بوده که قدمتی طولانی داشته و به دوران بت‌پرستی برمی‌گردد. این جشن شامل مراسم‌هایی مانند آب‌بازی، آوازخوانی و رقص می‌شود. در جشن آب پاشان ارمنستان، مردم از هر سن و قشری شرکت کرده و با پاشیدن آب به یکدیگر، فصل تابستان را جشن می‌گیرند.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل اصلی شرکت مردم ارمنستان در جشن آب (وارداوار) تداعی خاطرات خوش آب‌بازی دوران کودکی است. این جشن که با شور و نشاط فراوان همراه بوده، فرصتی را برای همه افراد اعم از پیر و جوان فراهم می‌کند تا بدون توجه به سن، مانند کودکان به آب‌بازی بپردازند.

آداب و رسوم جشن آب پاشی ارمنستان

از آنجایی‌که جشن آب ارمنستان یکی از جشن‌های ملی و مذهبی این کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین آداب و رسوم خاصی دارد. صبح روز جشن، مردم ارمنستان در مراسم تجلی مسیح شرکت می‌کنند که در کلیساهای سطح شهر برگزار می‌شود. پس از آن، مراسم تقدیس آب و برکت‌بخشیدن به میوه‌ها، به‌ویژه میوه سیب آغاز شده که نمادی از خلوص و پاکی جشن آب بازی ارمنستان دارد.

از جذاب‌ترین بخش‌های این جشن، آزادکردن کبوترها و دعا برای جلوگیری از وقوع سیل در سراسر جهان محسوب می‌شود. جشن آب ارمنستان با آوازخوانی محلی، رقص و پای‌کوبی همراه بوده و نمایش‌های بومی و بازی‌های سنتی نیز بخشی از این جشنواره هستند. در کنار این فعالیت‌ها، غرفه‌هایی نیز برپا شده و آثار هنری و سوغاتی‌های محلی مردم ارمنستان را به فروش می‌رساند که برای خرید سوغاتی‌های اصیل از این کشور یک فرصت عالی تلقی می‌شود.

شادی مردم در جشن آب پاشی ارمنستان

محل دقیق برگزاری فستیوال آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان در تمامی شهرها و روستاهای این کشور برگزار می‌شود، اما جشن آب ایروان، پایتخت ارمنستان شکوه و هیجان بیشتری دارد. خیابان‌های مرکزی ایروان، به‌ویژه میدان جمهوری و خیابان شمالی، از نقاط اصلی برگزاری جشن آب بازی ارمنستان هستند. در این مکان‌ها، دسترسی به آب آسان‌تر بوده و زیرساخت‌های مناسبی برای میزبانی از جمعیت زیاد نیز وجود دارد.

میدان‌های عمومی، پارک‌ها و نقاط نزدیک به مخازن آب ایروان از مکان‌های محبوب برای جشن آب ارمنستان هستند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که به محض قطعی شدن برنامه سفرتان، برای خرید بلیط و رزرو هتل در ایروان اقدام کرده تا از بابت پرواز و اقامت خیالتان راحت باشد.

تاریخ جشن آب ارمنستان ۱۴۰۳

اگر می‌خواهید بدانید که جشن آب ارمنستان چه تاریخی است، باید بگوییم تاریخ جشن آب ارمنستان ۱۴۰۳ در تاریخ ۷ جولای ۲۰۲۴ (۱۷ تیر ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد. در واقع، تاریخ دقیق زمان جشن آب ارمنستان هر سال ۹۸ روز (۱۴ هفته) پس از عید پاک برگزار می‌شود، اما به دلیل تغییرات سالانه تاریخ عید پاک، تاریخ دقیق این جشن نیز تغییر می‌کند. همچنین برخی منابع ارمنی تاریخ‌های دیگری همچون ۲۴ یا ۲۸ جولای را نیز پیشنهاد کرده‌اند. پس برای اطمینان بیشتر از تاریخ دقیق جشن آب ارمنستان در سال ۱۴۰۳، پیگیری اخبار محلی و منابع معتبر نیز توصیه می‌شود.

جشن آب ارمنستان چند روز است؟

در جواب جشن آب ارمنستان چند روز است نیز باید بدانید که این جشن معمولاً یک روز کامل به طول می‌انجامد و در همان روز در سراسر ارمنستان برگزار می‌شود. هرچند مدت زمان این فستیوال تنها در یک روز به طول می‌انجامد، اما در همین مدت کوتاه هم، تمام مردم ارمنستان و کشورهای دیگر از کوچک تا بزرگ در فعالیت‌های مختلفی مانند آب‌بازی، رقص و آوازخوانی شرکت کرده و خیابان‌ها و میدان‌های شهرها به محل جشن و شادی برای همه افراد تبدیل می‌شوند.

بچه ها در جشن آب پاشی ارمنستان

برنامه و مراسمات فستیوال جشن آب پاشی ارمنستان

جشن آب کشور ارمنستان با «Astghik»یا الهه آب، زیبایی، باروری و عشق ارتباط دارد. در واقع، جشن آب ارمنستان فقط یک آب‌بازی ساده نبوده و شامل مجموعه‌ای از مراسمات و برنامه‌های خاص می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

  • صبح روز جشن، مردم در کلیساها حضور می‌یابند و مراسم مذهبی تجلی مسیح را برگزار می‌کنند.
  • پس از مراسم تجلی مسیح، آب و میوه‌ها (به‌خصوص سیب) تقدیس می‌شوند.
  • کبوترهایی به نمادی از دعا و نیایش برای صلح در همه جهان آزاد می‌شوند.
  • برای جلوگیری از وقوع سیل مردم دعا می‌کنند.
  • مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش جشن، آب‌بازی بوده که در آن مردم با سطل، شلنگ و تفنگ‌های آب‌پاش به یکدیگر آب پاشیده و همدیگر را خیس می‌کنند.
  • اجرای رقص‌های سنتی و مراسم‌های آیینی که همراه با موسیقی پاپ و سنتی است.
  • به نشانه حس دوستی و عشق، مردم به یکدیگر هدیه می‌دهند.

شما هم می‌توانید با حضور در جشن آب ارمنستان ۲۰۲۴، همه این مراسم‌ها را تجربه کنید.

عکس از جشن آب ارمنستان

در این بخش به تصاویری جذاب از حضور مردم در جشن آب نگاهی می‌اندازیم. شما می‌توانید با نگاه به هر عکس از جشن آب ارمنستان شور و اشتیاق را در چهره همه گروه‌های سنی ببینید.

تجمع مردم در میدان برای جشن آب ارمنستان
جشن آب ارمنستان
جمعیت زیاد مردم ایروان برای جشن آب پاشی ارمنستان
جشن آب پاشی ایروان
جشن آب پاشی ارمنستان
جشن آب پاشی ارمنستان
کودکان در جشن آب ارمنستان در 2024
جشن آب ارمنستان و شادی کودکان
آب پاشی در ارمنستان و تجمع جوانان و نوجوانان
آب پاشی جوانان در ارمنستان

تاریخچه جشن آب بازی ارمنستان

تاریخچه جشن آب ‌پاشی ارمنستان به دوران بت‌پرستی ارمنیان بر می‌گردد. وقتی نام جشن آب ارمنستان به انگلیسی (Vardavar) را بررسی کنید، از دو کلمه Vart و var در ارمنی که به ترتیب به معنای «گل سرخ» و «برخاستن» بوده، سرچشمه می‌گیرد. در واقع، جشن آب ارمنستان در زمان برداشت گل سرخ برگزار می‌شود و علت این نام نیز به همین مسئله بازمی‌گردد.

همچنین الهه Astghik یا الهه آب به‌طور افسانه‌ای در این روز با پاشیدن آبی گلگون، عشق را در سرزمین ارمنستان گسترش می‌دهد. این جشن با پراکندن آب و همراهی آفتاب و نور، همواره به یادگاری از اتفاقاتی که در ارمنستان به وقوع پیوسته و اهمیت زیادی دارد، می‌پردازد.

چطور در جشن آب ارمنستان شرکت کنیم؟

شما می‌توانید برای شرکت در جشن آب ارمنستان، از روش‌های مختلفی استفاده کنید. از جمله این روش‌ها شامل سفر هوایی، زمینی یا تور مسافرتی می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

در روش سفر هوایی که سریع‌ترین راه برای رسیدن به ارمنستان بوده، پروازها از تهران به ایروان در چند دسته تقسیم می‌شوند. پروازهای بدون توقف حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، در حالی که پروازهای دارای توقف با مدت زمان بیشتر نیز وجود دارند.

در سفر زمینی نیز شما می‌توانید اتوبوس‌هایی که از تهران به ایروان می‌روند را  سوار شوید. این اتوبوس‌ها از پایانه‌های غرب (آزادی) و بیهقی (آرژانتین) به پایتخت ارمنستان می‌رسند. همچنین، اگر خودرو شخصی دارید، می‌توانید از مسیر زیر استفاده کنید: از تهران به تبریز، سپس از تبریز به جلفا، از جلفا به سیه‌رود و از سیه‌رود به مرز نوردوز و در آخر از مرز نوردوز به ایروان.

در آخر، سفر با یک آژانس مسافرتی نیز گزینه‌ای مناسب بوده که به شما این امکان را می‌دهد تا از خدمات تورها که شامل رزرو بلیت هواپیما و هتل می‌شود، با خیال راحت استفاده کنید.

نکات جشن آب پاشی ارمنستان

برای شرکت در جشن آب ارمنستان، نکات زیر را باید در نظر داشته باشید:

  • بهتر است لباس‌هایی با رنگ تیره بپوشید تا پس از خیس شدن از احساس خجالت نکنید.
  • یک دست لباس اضافی همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم تعویض کنید.
  • موبایل و ساعت ضد آب را با خود بیاورید، زیرا در جشن آب ارمنستان احتمال خیس شدن آنها وجود دارد.
  • در صورت آب ریختن روی سرتان از بالای ساختمان، عصبانی نشوید و با دیگران به خوبی رفتار کنید.
  • جشن آب برای همه افراد بدون محدودیت سنی بوده، بنابراین حواستان به بچه ها و افراد مسن هم باشد.

در آخر توجه داشته باشید که مهم ترین نکته برای شرکت در جشن آب ارمنستان، احترام به قوانین این کشور و آداب و رسوم جشن به شمار می‌رود. پس با رعایت این نکات، از شرکت در جشن آب پاشی ارمنستان نهایت لذت را ببرید.

تعطیلی یک روزه در 7 جولای برای جشن آب بازی ارمنستان

در ارمنستان کجا اقامت کنیم؟

قبل از سفر به ارمنستان و شرکت در جشن آب، بهتر است هتل یا اقامتگاه خود را در نظر گرفته و آن را رزرو کنید. البته می‌توانید هنگام ورود به این کشور هم این کار را انجام دهید، اما رزرو هتل پیشاپیش برای شما آرامش خاطر بیشتری به همراه خواهد داشت. بهترین هتل‌های ارمنستان در پایتخت این کشور، یعنی ایروان، قرار دارند. پس اگر قصد دارید در جشن‌ آب پرشور این کشور شرکت کنید، حتما رزرو هتل ایروان را فراموش نکنید.

جمع‌بندی مطالب

جشن آب پاشی ارمنستان یا جشن وارداوار، به عنوان یکی از جشن‌های سنتی و ملی این کشور هر ساله در ماه تیر برگزار می‌شود. این جشن که از آب‌بازی، رقص، آوازخوانی و مراسمات دینی و فرهنگی تشکیل شده، هزاران نفر از مردم محلی و گردشگران را به خیابان‌های ارمنستان جذب می‌کند. مردم از هر سن و قشری بدون نیاز به ثبت نام و پرداخت ورودی در این جشن شرکت می‌کنند و این فستیوال به عنوان فرصتی برای تجربه فرهنگ و سنت‌های محلی ارمنستان شناخته می‌شود. جشن آب ارمنستان با نشاط و هیجانی که دارد، فرصتی برای آشنایی عمیق‌تر با جامعه و فرهنگ این کشور و مردمان آن را فراهم می‌کند.

سؤالات متداول

‏جشن آب ارمنستان چه تاریخی است؟

جشن آب ارمنستان در تاریخ ۷ جولای برگزار می‌شود.‏

‏جشن آب ارمنستان چند روز طول می کشد؟

جشن آب ارمنستان بیشتر از یک روز طول نکشیده و در یک روز انجام می‌شود.‏

‏جشن آب بازی ارمنستان نیاز به ثبت نام و پرداخت هزینه ورودی دارد؟

برای شرکت در جشن آب ارمنستان نیاز به ثبت نام و پرداخت هزینه ورودی ندارید.‏

‏برنامه های جشن آب پاشی ارمنستان چیست؟

برنامه‌های جشن آب پاشی ارمنستان شامل ریختن آب بر روی همدیگر، رقص و شادی در ‏خیابان‌ها و میادین مهم همه شهرهای این کشور می‌شود.‏

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×