» جهانگردی » دریاچه سوان؛ چشم آبی ارمنستان و بزرگترین دریاچه کوهستانی جهان
ezgif.com gif maker 71
جهانگردی

دریاچه سوان؛ چشم آبی ارمنستان و بزرگترین دریاچه کوهستانی جهان

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ 10۱1,951

ارمنستان با داشتن تاریخ چند هزار ساله و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی فراوان ازجمله مقاصد گردشگری محبوب به‌ویژه در بین ایرانیان است. دریاچه سوان (Sevan) از جاهای دیدنی ارمنستان، پرطرفدارترین و جذاب‌ترین مکان تفریحی و دیدنی این کشور است که به‌دلیل داشتن مناظری بی‌بدیل، آب‌وهوای لطیف و همچنین تفریحات و بازی‌های آبی مهیج، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. در صورتی که می‌خواهید در طول سفر خود، ساعت‌هایی را به استراحت در زیر نور آفتاب بپردازید و لحظات خاطره‌انگیزی را تجربه کنید، حتما بازدید از دریاچه شگفت‌انگیز سودان را در اولویت قرار دهید. برای آشنایی با این جاذبه دیدنی ارمنستان و تجربه یک سفر خیالی به آن، بهتر است با ادامه مطلب همراه باشید.

 دریاچه سوان کجاست؟

سوان، مرتفع‌ترین و وسیع‌ترین دریاچه ارمنستان است که به چشم آبی این کشور معروف است. این دریاچه با فاصله ۱۹۰۰ متری از سطح دریا، مرتفع‌ترین دریاچه در طول قاره آسیا محسوب می‌شود. از آنجایی که گردشگران به شنا در دریاچه سوان و همچنین انجام تفریحات مختلف آبی آن علاقه زیادی نشان می‌دهند، دورتادور این دریاچه غریق نجات وجود دارد تا از بروز هر نوع حادثه‌ای که ممکن است جان گردشگران را به خطر بیندازد، جلوگیری شود.

شاید بپرسید که سوان به چه معناست! برای نام این دریاچه معانی مختلفی بر سر زبان‌ها وجود دارد. سوان در لغت به معنی دریاچه است، اما برخی آن را به مقدس و برخی دیگر به سیاه معنی می‌کنند. فاصله این دریاچه زیبا که در پارک حفاظت‌شده‌ی سوان قرار دارد تا شهر ایروان، تقریبا یک ساعت است.

چگونه به دریاچه سوان برویم؟

دریاچه باشکوه سوان در استان گغارکونیک قرار دارد، بنابراین برای رفتن به دریاچه، در اولین قدم باید به این استان بروید. سپس می‌توانید با وسیله نقلیه‌ای که بیشتر با آن احساس راحتی می‌کنید مانند تاکسی، ون یا اتوبوس، خود را به مقصد که همان دریاچه سوان است، برسانید. البته باید بدانید که یکی از خدمات تورهای مسافرتی، رفت‌وآمد مسافران به جاذبه گردشگری ارمنستان است. بنابراین اگر با تور ارمنستان سفر می‌کنید، بهتر است از خدمات گردشگری آن بهره ببرید.

بهترین فصل بازدید از دریاچه سوان

دریاچه زیبای سوان در فاصله ۱۹۰۰ متری از سطح دریا و در یک منطقه کوهستانی با آب‌وهوای خنک واقع شده است. این شرایط، نشان‌دهنده این موضوع مهم است که فصل سرد سال، زمان مناسبی برای سفر به این منطقه نیست. منطقه سوان در فصل بهار و تابستان علاوه‌بر آب‌وهوای خوش و مطبوع، طبیعت حیرت‌انگیزی را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد. اگر عاشق آب‌تنی و تفریحات و بازی‌های آبی هستید، تابستان بهترین زمان سفر به این جاذبه گردشگری ارمنستان محسوب می‌شود.

اطلاعات بازدید از دریاچه سوان

از آنجایی که دریاچه زیبای سوان از جاذبه‌های طبیعی ارمنستان محسوب می‌شود، بنابراین برای بازدید از آن نیازی به خرید بلیط نبوده و رفتن به این مکان تفریحی شگفت‌انگیز برای عموم مردم رایگان است. همچنین هر زمان از شبانه‌روز می‌توانید برای گشت‌وگذار در اطراف این دریاچه اقدام کرده و از جذابیت‌های طبیعی آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه سوان

دیدنی‌های اطراف سوان

زیبایی حیرت‌انگیز دریاچه سودان و وجود تفریحات آبی در این منطقه، به‌تنهایی برای داشتن ساعاتی خوش و مفرح کافی است، اما در عین حال می‌توانید از دیگر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری موجود در این منطقه نیز دیدن کنید، از جمله:

  • سواحل دریاچه زیبای سوان
  • پارک ملی سوان
  • روستای نرکین گتاشن
  • صومعه گغارد
  • صومعه گوشاوانک
  • صومعه سواناوانک
  • صومعه هایراوانک
  • قبرستان نوراتوس
  • قلعه آدزبرد
  • کلیسای سنت جیکوب

تفریحات دریاچه سوان ارمنستان

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از بازی‌ها و تفریحات آبی لذت می‌برید، در سفر خود به ارمنستان حتما سری به دریاچه زیبای سوان بزنید. زیرا در این منطقه می‌توانید انواع بازی‌های مهیج و سرگرم‌کننده را انجام دهید و سفر خاطره‌انگیزی را تجربه کنید. برخی از تفریحات دریاچه شگفت‌انگیز سوان که پیشنهاد می‌شود حتما آنها را امتحان کنید، شامل موارد زیر است:

اسکی و اسنوبرد

دریاچه سوان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد که کوه‌های اطراف آن در فصل زمستان، پوشیده از برف است. بنابراین اگر در فصل سرد به ارمنستان سفر کردید، می‌توانید پس از قدم زدن در کنار دریاچه زیبای سودان، از تفریحاتی مانند اسکی و اسنوبورد در محدوده اطراف آن لذت ببرید.

حمام آفتاب

در صورتی که در حال برنامه‌ریزی برای رفتن به سودان به‌عنوان زیباترین جاذبه تفریحی و دیدنی ارمنستان هستید، لوازم موردنیاز برای آفتاب گرفتن را فراموش نکنید. ساحل این دریاچه‌ی شگفت‌انگیز محل مناسبی برای حمام آفتاب و لذت‌بردن از گرمای خورشید است. اما توجه داشته باشید که به‌دلیل آب‌وهوای کوهستانی و سردسیر، فقط می‌توانید در فصل تابستان برای آفتاب گرفتن به این منطقه بروید.

پاراگلایدر سواری

پاراگلایدر سواری در بالای دریاچه سودان و تماشای مناظر شگفت‌انگیز آن از آسمان، می‌تواند بهترین خاطره شما از سفر به ارمنستان باشد. پیشنهاد ما به تمام کسانی که عاشق هیجان هستند این است که به هیچ عنوان تجربه پاراگلایدر سواری بر بالای این دریاچه را از دست ندهند. همچنین بهترین زمان پاراگلایدر سواری در این منطقه، اوایل تیر تا اوایل مهر است که هوا هنوز سرد نشده است. توجه داشته باشید که ثبت تصاویر زیبا از غوطه‌ور شدن در آسمان را از فراموش نکنید.

تماشای پرواز پرندگان

تماشای پرواز پرندگان که در بالای این دریاچه به گشت‌وگذار می‌پردازند، از هر قسمتی از منطقه سوان قابل مشاهده است. برای عاشقان محیط‌زیست، طبیعت و عکاسی، این دریاچه، محل شگفت‌انگیزی است که می‌توانند ساعت‌ها به پرنده‌نگری بپردازند.

جت اسکی و قایق سواری

جت اسکی روی دریاچه سوان

ازجمله پرطرفدارترین و مفرح‌ترین تفریحات آبی در این دریاچه، شامل قایق‌سواری و جت اسکلی است که برای اجاره قایق و خرید بلیط جت اسکی، باید به اسکله‌های دریاچه سوان مراجعه کنید. لمس آب دریاچه از نزدیک و مشاهده پرواز پرندگان که بالای سر شما در حال بازیگوشی و گشت‌وگذار هستند، لحظات مفرح و خاطره‌انگیزی را برای شما رقم می‌زند.

شنا

آب‌تنی و شنا در آب این دریاچه، تفریح جالب و رایگانی است که اکثر افراد به آن علاقه دارند. در صورتی که در بازدید از دریاچه زیبای سوان، قصد آب‌تنی در آن را دارید، پیشنهاد ما این است که به سواحلی عمومی و درجه یک آن بروید تا بتوانید در آب‌های پاکیزه‌تری شنا کنید. همچنین این دریاچه امکان آب‌تنی با خیال آسوده را برای گردشگران فراهم کرده است، چرا که در هر گوشه‌ی این منطقه، نجات غریق وجود دارد تا از حوادث احتمالی جلوگیری کنند.

عکاسی

دریاچه شگفت‌انگیز سوان و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، برای علاقه‌مندان به عکاسی سوژه‌های بدیع و منحصربه‌فردی را فراهم کرده است. شما چه با دوربین‌های حرفه‌ای و چه با گوشی‌های معمولی، می‌توانید لحظاتی از این دریاچه را ثبت کنید که علاوه‌بر زیبایی، یاد و خاطره سفر شما به این منطقه را تداعی کند.

کایت سرفینگ

از تلفیق دو ورزش موج‌سواری و کایت‌سواری، ورزش کایت سرفینگ خلق شده است. در این ورزش با استفاده از یک تخته شنا که به کایت متصل شده است، می‌توانید از پرواز روی آب و آسمان لذت ببرید. کایت سرفینگ ازجمله بازی‌ها و تفریحات دریاچه سوان است که برای انجام آن به آموزش قبلی نیاز دارید.

کایت کاتاماران

کایت کاتاماران برای آن دسته از بازدیدکنندگانی که انجام کایت سرفینگ برایشان سخت است، درنظر گرفته شده است. در این روش، کایت به قایق مخصوصی وصل می‌شود تا هدایت و کنترل آن را آسان‌تر کند. با تهیه بلیط کایت کاتاماران می‌توانید علاوه‌بر آموزش، یک ساعت مفرح و هیجان‌انگیز را بر روی آب‌های دریاچه زیبای سوان تجربه کنید.

ویند سرفینگ یا باد موج‌سواری

وایند سرفینگ در سوان

یکی دیگر از تفریحات آبی مفرح که می‌توانید با توجه‌به روحیه و علاقه خود آن را انتخاب کرده و انجام دهید، ویند سرفینگ است. این بازی هیجان‌انگیز طرفداران زیادی دارد و بسیار مفرح و مهیج است.

ویک بوردینگ

در این ورزش و بازی جذاب، به یک قایق وصل خواهید شد و پشت‌سر آن حرکت خواهید کرد. به این شکل می‌توانید آب‌های نیلی سوان را زیر پاهای خود احساس کنید.

کمپینگ در اطراف سوان

دریاچه و به‌طور کلی منطقه سوان، پتانسیل کمپینگ را دارد، اما باید به خاطر بسپارید که حتما در محدوده‌های کمپینگ آن چادر بزنید. همچنین به‌همراه داشتن برخی لوازم مانند لباس سر و گرم، کیسه خواب، مواد خوراکی لازم و… ضروری است. به این شکل می‌توانید با طبیعت این منطقه ارتباط برقرار کرده و به تماشای جاذبه‌های طبیعی آن بپردازید.

امکانات دریاچه سوان

امکانات و خدمات رفاهی که در اطراف دریاچه سوان در نظر گرفته شده کاملا برای توریست های داخلی و خارجی مناسب هستند که عبارتند از:

  • سواحل عمومی
  • کافه و رستوران
  • زمین های ورزشی
  • سرویس بهداشتی
  • ایستگاه کمک های اولیه و نجات
  • پارکینگ رایگان
  • زمین بازی مخصوص کودکان
  • کلبه برای اقامت

نکات بازدید از دریاچه سوان

شما زمانی می توانید از بازدید خود لذت ببرید که به یکسری نکات دقت کنید و از قبل برخی تمهیدات لازم را اندیشیده باشید:

  • برای کمپ زدن حتما با لوازم کامل در محوطه های مخصوص کمپینگ چادر برپا کنید
  • یکسری وسایل حتما از قبل با خودتان ببرید مثل GPS، عینک آفتابی، لباس فصلی مناسب، تلفن همراه، دوربین، شارژر، دمپایی و صندل، کوله پشتی، وعده غذایی و بطری آب
  • در تابستان هم توصیه می کنیم لباس گرم داشته باشید اگر قصد دارید در اطراف دریاچه اقامت کنید و شب را در آنجا بمانید
  • به تمیزی محیط و سرسبزی اطراف آن اهمیت زیادی داده می شود بنابراین فرهنگ سفر را رعایت کنید
  • احترام گذاشتن به مردم اهالی منطقه بازخوردهای گسترده ای پیدا می کند بنابراین به این امر مهم دقت ویژه داشته باشید

اقامت در هتل های اطراف دریاچه سوان

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد در اطراف این دریاچه، جاذبه‌های دیدنی و تفریحی زیادی وجود دارد که برای تجربه همه آنها ممکن است به چند روز اقامت در این منطقه نیاز باشد. برای دیدن آن‌ها می‌توانید هتل‌های زیر را انتخاب کنید، که نزدیک به این دریاچه هستند. همچنین می‌توانید به صفحه هتل های ایروان مراجعه کنید و هر هتل دلخواهی را به سرعت رزرو کنید و در یک روز مناسب برای سفر به این منطقه آماده شوید.

  • هتل ازیس
  • هتل نویلند
  • هتل بلو سوان

سخن پایانی

ارمنستان ازجمله مقاصد گردشگری محبوب به‌ویژه در بین ایرانیان است. دریاچه سوان با طبیعت بکر، آب‌های نیلی و آب‌وهوای خوش، بهترین مکان گردشگری طبیعی و تفریحی برای آن دسته از کسانی است که عاشق طبیعت و بازی و تفریح در آب هستند. با توجه‌به استقبال زیاد گردشگران، امکان انجام بازی‌های آبی متنوع و فراوانی مانند کایت سرفینگ، موج‌سواری، جت اسکی، پاراگلایدر و… فراهم شده است. همچنین برای دیدن دیگر جاذبه‌های گردشگری موجود در اطراف این دریاچه می‌توانید در نزدیک‌ترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های سوان بمانید و یا در طبیعت کمپ بزنید.

چه فصل‌هایی برای بازدید از دریاچه سوان مناسب‌تر است؟

برای دیدن زیبایی‌های طبیعی و مناظر بکر این دریاچه، فصل بهار و تابستان را برای سفر به ایروان انتخاب کنید.

امکانات تفریحی دریاچه سوان شامل چه گزینه‌هایی است؟

سواحل عمومی، تفریحات آبی متنوع، کافه و رستوران، زمین بازی برای کودکان و... از مهم‌ترین جاذبه‌های تفریحی در اطراف این دریاچه محسوب می‌شود.

فاصله دریاچه سوان تا ایروان چقدر است؟

حدود ۷۲ کیلومتر

میتوانیم در دریاچه سوان شنا کنیم؟

بله شرایط برای شنا مهیاست و مشکلی ندارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. احمد یدالهی

    اینجا خاک آذربایجان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×