» جهانگردی » جرموک ارمنستان؛ شهر چشمه های آبگرم، ماساژ و اسپا
جرموک زیباترین شهر ارمنستان
جهانگردی

جرموک ارمنستان؛ شهر چشمه های آبگرم، ماساژ و اسپا

۲۴ شهریور ۱۴۰۲ 12۷2,005

اگر برای تعطیلات و گذران اوقات فراغت، سفر به ارمنستان را انتخاب کرده‌اید، رفتن به شهر جرموک را نیز در لیست گردشگری خود قرار دهید. جرموک ارمنستان به دلیل داشتن تاریخ طبیعی بسیار طولانی، استخرها و چشمه‌های آب گرم فراوانی دارد که علاوه‌بر خواص درمانی، لذت شنا و آب‌تنی در آب‌های گرمی که از زمین می‌جوشد را نیز فراهم کرده است. حالا در کنار این جاذبه گردشگری طبیعی، کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده و جنگل‌های سرسبز را تصور کنید که خاطره و لذت سفر شما را دوچندان می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با شهر چشمه‌‎های جوشان ارمنستان و جاذبه‌های دیدنی و تفریحی آن با ادامه مطلب همراه باشید.

جرموک کجاست؟

جرموک شهری گردشگری و زیبا در قسمت جنوبی ارمنستان است که با چشمه‌های آبگرم و معدنی که در دل خود جای داده است، شناخته می‌شود. این شهر با آب‌وهوای دلپذیر و جاذبه‌های طبیعی فراوان در ۱۷۰ کیلومتری پایتخت قرار گرفته و میزبان گردشگران زیادی از کشورهای مختلف است.

چگونه به جرموک برویم؟

برای رفتن به جرموک باید ابتدا خود را به استان وایتس جور برسانید. از آنجا باید به سمت ایروان حرکت کنید، زیرا جرموک در فاصله ۱۷۰کیلومتری جنوب شرقی پایتخت ارمنستان یا همان شهر ایروان قرار دارد. مسیری که باید برای بازدید از جرموک پشت سر بگذارید شامل سه ساعت رانندگی با خودرو است.

معرفی جرموک ارمنستان

جرموک شهری کوهستانی

جرموک (Jermuk) از مهم‌ترین و پرطرفدارترین شهرهای گردشگری ارمنستان است که خدمات تفریحی و گردشگری منحصربه‌فردی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. به این شکل که این شهر، برای آن دسته از افرادی که عاشق طبیعت و دیدن جذابیت‌های خاص آن هستند، مناسب‌تر است. از آنجایی که جرموک یک منطقه کوهستانی است، بیشتر چشمه‌های آبگرم طبیعی آن نیز از دل کوه‌ها جاری می‌شوند. استقبال زیاد گردشگران برای شنا و آب‌تنی در آب‌های گرم طبیعی باعث ارائه خدماتی مانند اسپا و ماساژ شده است که ریلکس کردن و حال‌وهوای آرامش‌بخش مسافران را تکمیل می‌کنند.

برای رفتن به جرموک باید به استان وایوتس‌جور بروید تا از آب‌وهوای بی‌نظیر، خواص درمانی استخرها و چشمه‌های آبگرم و همچنین طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

تاریخچه جرموک

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، شهر جرموک ارمنستان، تاریخ طولانی دارد که به بررسی کلی آن می‌پردازیم. در فاصله‌ی سده‌های ۱۰ و ۱۳ میلادی، جرموک بخشی از فرمانروایی وایتس‌جور بوده است. به این معنی که این شهر، به‌عنوان بخشی از گستره پادشاهی سیونیک محسوب می‌شده است. علاقه زیاد افراد خاندان این سلسله و همچنین روسای آن به آبگرم طبیعی این منطقه، باعث شده که به‌تدریج شهر جرموک به تفرجگاه و محلی برای استراحت آنها تبدیل شده و استخرها و حوضچه‌های مختلفی در جرموک احداث شود.

شهر زیبای و باشکوه جرموک در قرن‌های ۱۵ الی ۱۷ میلادی، بدترین حوادث که همان جنگ ایران و عثمانی است را به چشم خود دیده است. در این زمان، بخش‌هایی از شهر جرموک ارمنستان، میدان جنگ این دو کشور بوده و به همین دلیل آسیب‌ها و ویرانی‌های زیادی را تجربه کرده است. سرانجام در قرن نوزده و در نتیجه این جنگ، جرموک به امپراطوری روسیه تعلق گرفت. کمی نگذشته بود که امپراطوری روسیه برای آبادانی و پیشرفت مناطق آسیب‌دیده جرموک، دست به کار شد و آن را به بهترین شکل بازسازی کرد.

دانشمندان روسی همواره برای بررسی خواص درمانی و مواد معدنی موجود در آب‌های گرم و خروشان چشمه‌های طبیعی جرموک، مطالعات و پژوهش‌های زیادی انجام داده‌اند.

اطلاعات بازدید از جرموک

برای بازدید از شهر زیبا و شگفت‌انگیز جرموک شرایط خاصی وجود ندارد و می‌توانید به‌صورت رایگان و هر ساعت از شبانه‌روز از دیدن جاذبه‌های دیدنی این منطقه سرسبز لذت ببرید.

آب و هوای جرموک ارمنستان

شهر زیبای جرموک، با آب‌وهوای کوهستانی شبیه‌به آب‌وهوای کوه‌های آلپ، تابستان‌های معتدل و زمستان‌های برفی و سردی دارد. میزان بارندگی سالانه در این شهر معادل ۸۰۰ میلی‌متر است. برخی از مهم‌ترین مشخصات طبیعی جرموک که بر آب‌وهوای آن تاثیر دارد، عبارت است از:

  • دارای ۲۰۸۰ متر ارتفاع از سطح دریا است.
  • در میان کوه‌های ویووتزور قرار دارد.
  • دارای یک فلات تقسیم‌شده و جنگل‌های انبوه است.
  • در بخش شمالی توسط رشته کوه‌های وردنیس احاطه شده و در بخش جنوبی در محدوده ویک قرار دارد.
  • کوه‌های زیبای اطراف جرموک بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ متر، ارتفاع دارند که همه آن‌ها با جنگل‌ها، درختان و چمنزارهای آلپی پوشیده شده است.

جاهای دیدنی نزدیک جرموک ارمنستان

آبشار جرموک

پر واضح است که با رفتن به شهر جرموک می‌توانید از انواع آبشارها، چشمه‌های آبگرم و آب‌معدنی طبیعی و همچنین دریاچه‌های مصنوعی دیدن کنید. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین چشمه‌های این شهر در تفریجگاه امپراطور، شاه و تزار بوده، بنابراین هم جاذبه طبیعی و هم جاذبه تاریخی محسوب می‌شوند. برخی از مکان‌های دیدنی و تفریحی اصلی و مهم جرموک که پیشنهاد می‌شود حتما از آنها بازدید کنید، شامل موارد زیر است:

  • آبشار جرموک
  • گالری مینرال واتر
  • کلیسای گندوانک
  • گردش در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر
  • مراکز آب‌درمانی
  • پریستاو
  • پل رود آرپا
  • گالری آب معدنی طبیعی
  • تندیس تاریخی
  • یادمان جنگ قره باغ(میان آذربایجان و ارمنستان)
  • تله کابین
  • رودخانه آرپا
  • آبشار معروف قوس
  • استخرهای آب معدنی
  • جنگل‌های سرسبز
  • مسیرهای پیاده‌روی
  • دریاچه‌های مصنوعی

خصوصیات آب گرم شهر جرموک

جرموک، شهر زیبایی که در جنوب ارمنستان واقع شده است، چشمه‌های آب معدنی و طبیعی زیادی را در دل خود جای داده است. به همین دلیل به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شهرهای گردشگری ارمنستان در بین مسافران این منطقه محسوب می‌شود. این جاذبه طبیعی، دولت ارمنستان را بر این داشته که صنعت توریسم این منطقه را رشد داده تا بتواند خدمات توریستی، گردشگری و درمانی متنوعی را به گردشگران ارائه دهد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، آبگرم جرموک ارمنستان، خواص درمانی زیادی دارد که افراد محلی و بسیاری از گردشگران آن را تائید کرده‌اند. توصیه می‌شود در سفر خود به ارمنستان حتما سری به این شهر زیبا و باشکوه بزنید.

بهترین فصل بازدید از جرموک

از آنجایی که شهر جرموک در میان کوه‌ها و در فاصله ۲۰۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد، زمستان‌های سرد و برفی دارد. بنابراین برای بازدید از این شهر زیبا و گردشگری ارمنستان بهتر است فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. این شهر به‌ویژه در فصل تابستان، چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی را پیش چشمان شما به تصویر می‌کشد.

هتل های جرموک

اقامت در این شهر رویایی می‌تواند به یادماندنی‌ترین تجربه شما باشد. این شهر در مناظر طبیعی و آب‌وهوای مطبوع و دل‌انگیز رقیب ندارد و زمان حضورتان در آنجا از عمرتان کم نمی‌شود. لیست هتل های جرموک را در زیر آماده کرده‌ایم که انتخاب برای شما راحت‌تر باشد. البته در صورتی که مایلید در ایروان اقامت داشته باشید و برای گردش به جرموک بروید، می‌توانید به صفحه هتل ایروان و هتل مورد پسند خود را رزرو کنید.

  • هتل جرموک
  • ایمپریال هتل جرموک
  • هتل گرند رسورت جرموک

سخن پایانی

جرموک ارمنستان، یکی از باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است که با استخرها و حوضچه‌های آبگرم طبیعی، میزبان گردشگران زیادی است. این شهر با تاریخ طولانی که دارد یک جاذبه طبیعی و درعین حال تاریخی محسوب می‌شود که بهتر است در سفر خود به ارمنستان حتما از آن دیدن کنید. آب‌وهوای خوب، مناظر سرسبز و بکر، چشمه‌های معدنی جوشیده از دل کوه، این منطقه را برای گذران یک تعطیلات به‌یادماندنی به یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها تبدیل کرده است. با توجه‌به استقبال بی‌نظیر گردشگران در بازدید از شهر جرموک، در این مطلب به معرفی کامل این شهر زیبا پرداختیم.

جرموک در کدام استان ارمنستان قرار دارد؟

شهر جرموک در استان وایوتس‌جور واقع شده است.

فاصله جرموک تا ایروان چقدر است

۱۷۰ کیلومتر

بهترین فصل سفر به جرموک چه زمانی است؟

با توجه‌به آب‎وهوای کوهستانی این منطقه، بهتر است در بهار و تابستان به این شهر زیبا و گردشگری سفر کنید.

آیا جرموگ به غیر از چشمه‌های آبگرم طبیعی، جاذبه گردشگری دیگری نیز دارد؟

بله. شهر جرموک ارمنستان، جاذبه‌های تفریحی، دیدنی و تاریخی زیادی دارد که برای دیدن تمام آنها به روزها اقامت در این منطقه نیاز خواهید داشت.

۴.۶/۵ - (۱۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۷

  1. گوروش

    عرمنستان با خوش خدمتی صاحب زمین شد با خود فروشی و خیانت. الان الان هم خیلی از کشورها عرمنستان را به رسمیت نمیشناسه

  2. کوروش نوه ای داریوش

    و خوده عرمنستان سرزمین غصبی مسلمانان و عرمنیهایی که چیزی جز فقر و بدبختی و فاحشه گی چیزی واسه دنیا ندارن

    • مصطفی

      ایول جالب بود آخه چون باکو و استانبول مهد مریم مقدس ها هستن و روسپی پیدا نمیشه توشون

  3. محمد تقی قربانی

    سلام فوق العاده است و زیبا طبیعت بینی نظیر مردم خونگرم و مهربان دوست داشتنی مثل شما که اطلاعات این کشور زیبا را در اختیار دیگران قرار میدهید کشور کوچک اما زیبا و سرحال

    • علیرضا قانع

      سلام ممنونم از نگاه پر مهرتون

  4. مسعود خوش‌نظر

    باسلام وقت بخیر،،،ازتوضیحاتی کاملی که دادید متشکرم من به ارمنستان سفر داشتم و لی از این جازبهای اطلاع نداشتم لطفاً در این مورد اطلاع رسانی بیشتر ی بفرمایید،،،،،متشکرم

    • علیرضا قانع

      سلام وقتتون بخیر
      خوشحالیم که براتون مفید بوده حتما در مورد جاذبه های ارمنستان بیشتر صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد میکنم شبکه های اجتماعی ما رو هم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×