» جاذبه های گردشگری مازندران » جاذبه های گردشگری سوادکوه » اسکلیم رود کجاست؟ آشنایی با عروس آبشارهای سوادکوه
آبشار اسکلیم رود؛ آبشار گالش کلا
جاذبه های گردشگری سوادکوه

اسکلیم رود کجاست؟ آشنایی با عروس آبشارهای سوادکوه

۴ تیر ۱۴۰۲ 76۴2,919

وقتی به آن نگاه می‌کنی انگار عروس سفیدی است که موهایش از تپه‌ای جنگلی بر روی سنگ‌های لغزنده می‌جوشد و به پایین سُر می‌خورد. پیراهنش از آب زلال است و زیبایی و سرزندگی را به جریان در می‌آورد. اینجا عروس آبشارهای سوادکوه، اسکلیم رود، است! این عروس شگفت‌انگیز، معروف به گالش کلا، از جاهای دیدنی مازندران و انتخابی خوب برای کسانی است که می‌خواهند رودخانه و جنگل نوردی کنند. پس اگر بخت با شما یار شده و قصد دارید به این بهشت زیبا سفر کنید، در این مقاله از اقامت ۲۴ با من باشید تا شما را با اسکلیم رود مازندران آشنا کنم!

معرفی اسکلیم رود  

از جاذبه‌های گردشگری زیبای ایران می‌توان به اسکلیم رود سوادکوه که در استان مازندران و در قلب جنگل‌های هیرکانی قرار دارد، اشاره کرد. معنی اسکلیم در زبان فارسی کاکنج یا عروس در پرده است! به همین دلیل این جاذبه به عروس آبشارهای سوادکوه معروف شده است و سفر خوبی برای کسانی به‌حساب می‌آید که می‌خواهند هم رودخانه‌نوردی و جنگل نوردی را تجربه کنند و هم از تماشای آبشاری شگفت‌انگیز لذت ببرند.

این آبشار زیبا که قدمتش به دوران ژوراسیک برمی‌گردد، در دهستان لفور قرار گرفته و فاصله‌ی زیادی با پایتخت ندارد. لفور بهشتی روی زمین است که با داشتن ۸۴ آبشار توانسته لقب سرزمین آبشارها را کسب کند! این دهستان فاصله زیادی با پایتخت ندارد و برای تور یک‌روزه گزینه‌ای عالی است. آبشار اصلی که در اسکلیم رود واقع است، ۳۲ متر ارتفاع دارد. آبشار گالش کلا از تپه‌ای جنگلی به پایین می‌ریزد و به دلیل داشتن املاح خاص حوضچه‌های آهکی را پدید می‌آورد. این املاح آهکی خواص درمانی دارد و ممکن است برای رفع کسالت مفید باشد.

آبشار اسکلیم رود کجاست؟

موقعیت مکانی آبشار اسکلیم رود
موقعیت مکانی آبشار اسکلیم رود

دهستان لفور از مناطقی دیدنی در سوادکوه شمالی است و جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای مثل اسکلیم رود لفور، جنگل‌های لفور، آبشارهای زیبا، و دریاچه و سد البرز دارد. سوادکوه شمالی نیز از شهرستان‌های مازندران است که از شمال به قائم‌شهر و از جنوب به سوادکوه ختم می‌شود. همچنین از غرب به بابل و از شرق به ساری منتهی است. در واقع اسکلیم رود در یکی از سرسبزترین نقاط ایران قرار دارد و به همین دلیل از بهترین گزینه‌ها برای طبیعت‌گردی است. شما می‌توانید با داشتن تور یک‌روزه به آبشار گالش کلا، روزی به‌یادماندنی برای خود بسازید! برای اینکه ببینید لفور تا اسکلیم رود چند کیلومتر است و رودخانه اسکلیم رود کجاست، در بخش بعدی همراهم باشید.

لوکیشن اسکلیم رود در گوگل مپ

چگونه به آبشار اسکلیم رود برویم؟

اگر می‌خواهید آبشار آهکی اسکلیم رود را ببینید، باید از تهران به سمت فیروزکوه رانندگی کنید. وقتی به جاده فیروزکوه رسیدید، مسیر خود را به سمت سوادکوه و شیرگاه ادامه دهید. در شیرگاه باید پس از طی کردن حدود ۲۵۰ کیلومتر به جنگل لفور وارد شوید. بعد از ورود به جنگل چند کیلومتر (حدود دو سه ساعت) باید پیاده‌روی کنید و از میان جنگل‌های زیبا و قدیمی بگذرید تا به آبشار خیره‌کننده اسکلیم رود برسید. البته زمان رسیدنتان به اسکلیم رود بستگی به سرعت و استراحتتان هم دارد. در طول راه آبشارها و حوضچه‌های زیبای دیگری هم می‌بینید و طبیعت‌گردی شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کنید! سپس به آبشار گالش کلا می‌رسید که ۳۲ متر ارتفاع و شکل پله‌ای دارد. 

چه زمانی به اسکلیم رود برویم؟

شما می‌توانید در فصول مختلف سال به اسکلیم رود سفر کنید و از طبیعتش لذت ببرید. توجه داشته باشید که حتماً پیش از سفر هواشناسی اسکلیم رود را چک کنید تا با مشکلات آب‌وهوایی مواجه نشوید. بااین‌حال بهار و تابستان از بهترین فصل‌ها برای تماشای این جاذبه دیدنی است. برای سفر به اسکلیم رود می‌توانید در تعطیلات نوروزی یا به‌صورت تور یک‌روزه اوقات خوشی را تجربه کنید!

بهترین زمان سفر

به نظر من بهترین زمان برای دیدن شکوه و زیبایی اسکلیم رود تابستان یا بهار است. در فصل تابستان هوا خنک و تازه است و شما می‌توانید در حوضچه‌ها و اسکلیم رود مازندران رودخانه‌نوردی کنید. درختان نیز با رنگ‌های شگفتی‌آور، جنگل را به نقاشی زنده‌ای تبدیل کرده‌اند و فرصت خوبی را برای ماجراجویی در جنگل پدید آورده‌اند.

وسایل مورد نیاز برای سفر به اسکلیم رود

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار اسکلیم
وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار اسکلیم

اگر قصد دارید به اسکلیم رود لفور سفر کنید، باید بدانید که چه چیزهایی در کوله‌پشتی‌تان بگذارید! البته آمادگی شما بستگی به این دارد که در چه فصل و با چه نوع وسیله‌ای می‌خواهید سفر کنید. بااین‌حال برای شما لیستی از وسایل کلی که برای هر سفر به این منطقه ضروری است را آماده کرده‌ایم:

مدارک شخصی

در هر نوع سفری که در پیش دارید، کارت ملی و شناسنامه را در جای امنی نگه دارید. حتماً دفترچه بیمه، کارت‌های اعتباری و بانکی، و پول نقد (به مقدار کافی) همراه خود داشته باشید. همچنین دفتر یادداشت و خودکار ممکن است در موقع نیاز به درد بخورند. اگر با ماشین سفر می‌کنید، فراموش نکنید گواهینامه و مدارک ماشین را هم ببرید.

پوشاک مناسب فصل

پس از چک‌کردن هواشناسی اسکلیم رود، لباس‌های مناسب آب‌وهوای منطقه را انتخاب کنید. پلیور یا ژاکت برای فصول سرد، بارانی یا کاپشن برای فصول بارانی و لباس‌های مناسب برای رودخانه‌نوردی را فراموش نکنید. 

کفش خوب

حتماً کفش‌های مناسب برای جنگل‌پیمایی و پیاده‌روی در مسیر آبشار را با خود ببرید. اگر کفش‌های ضد آب و با زیره‌ای نرم و لغزنده دارید، با خود به اسکلیم رود ببرید تا از آسیب‌دیدن در امان باشید!

وسایل دیگر

اگر قصد دارید در چادر بمانید، چادر، کیسه‌خواب، زیرانداز، و چراغ‌قوه همراه خود ببرید. لوازم بهداشتی شخصی مثل مسواک، خمیردندان، حوله و صابون را هم فراموش نکنید. فلاسک آب گرم یا قمقمه آب سرد نیز به همراه داشته باشید. خوراکی‌هایی مثل خشکبار، موز، شکلات و غیره برای تامین انرژی و جلوگیری از گرسنگی مناسب‌اند. بهتر است با خود کرم ضدآفتاب و مرطوب‌کننده، طناب، جلیقه نجات، جعبه کمک‌های اولیه و داروهایی برای سردرد یا دل‌درد به همراه داشته باشید تا اگر به مشکلی برخورد کردید، به شما کمک کنند. 

جاهای دیدنی نزدیک به اسکلیم

شما می‌توانید در سفر خود به اسکلیم رود از مکان‌های گردشگری دیگری هم بازدید کنید و لذت ببرید. برای مثال جنگل لفور از قدیمی‌ترین جنگل‌های مازندران بوده که چندین آبشار و مناطق تاریخی دارد. همچنین سد لفور یا سد البرز بزرگ‌ترین سد در ایران است که می‌توانید با بازدید از آن اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. آبشار خریم، آبشار ترز، آبشار انجیلی کا، و دریاچه سنبل رود نیز از زیباترین مناطق دیدنی در نزدیکی اسکلیم هستند و شما می‌توانید مدتی را هم به بازدید از این جاهای شگفت‌انگیز اختصاص دهید! فاصله این مناطق تا اسکلیم رود با خودرو به شرح زیر است:

  • سد لفور (سد البرز): ۱۰ دقیقه
  • آبشار ترز: ۲۲ دقیقه
  • دریاچه سنبل رود: ۴۲ دقیقه
  • آبشار انجیلی کا: ۴۴ دقیقه
  • آبشار خریم: ۱ ساعت
  • جنگل لفور: ۱ ساعت

در سفر به اسکلیم شب کجا بمانیم؟

اقامت در منطقه آبشار اسکلیم رود
منطقه اسکلیم رود

اگر می‌خواهید در اسکلیم رود چند شب بمانید، گزینه‌های متنوعی برای انتخاب محل اقامت در اختیار دارید. مثلاً شما می‌توانید در خانه‌هایی که در میان جنگل‌های سرسبز و رو به رودخانه ساخته شده‌اند، شب را سپری کنید و از تماشای طبیعت لذت ببرید.  همچنین این امکان برای شما وجود دارد که در کلبه‌های چوبی که با سبک محلی و سنتی طراحی شده‌اند، اقامت کنید. علاوه بر این، هتل‌های مختلفی در نزدیکی این مقصد گردشگری جذاب وجود دارد که می‌توانید با اقامت در آن‌ها از امنیت خوبی برخوردار باشید.

اگر هم دوست دارید در دل طبیعت استراحت کنید، می‌توانید با تجهیزات مناسب، کمپینگی هیجان‌انگیز در جنگل بکر را تجربه کنید و چادری در کنار آبشار بزنید. این منطقه پر از جاذبه‌های طبیعی است و شما در طول اقامتتان از دیدن آبشار آهکی و حیرت‌انگیز، جنگل‌های قدیمی و هیرکانی، دریاچه و سد البرز که منظره فوق‌العاده‌ای را خلق کرده‌اند، لذت خواهید برد.

اقامت در اسکلیم رود

کلبه‌های چوبی یا کاه‌گلی: این گزینه برای کسانی مناسب است که دوست دارند در محلی خصوصی و با طراحی محلی و سنتی اقامت کنند.

کمپینگ در جنگل: این گزینه برای کسانی خوب است که دوست دارند در دل طبیعت باشند و زندگی در چادر را تجربه کنند. برای کمپینگ در جنگل، باید تجهیزات لازم را با خود داشته باشید.

هتل: این گزینه برای کسانی مناسب است که می‌خواهند در محلی راحت و با امکانات و امنیت کامل اقامت کنند. هتل‌های مناسبی در نزدیکی دریاچه سد البرز و رودخانه اسکلیم رود وجود دارند که از مناظر زیبایی هم برخوردارند. 

هتل‌های نزدیک اسکلیم رود

اگر می‌خواهید در نزدیکی اسکلیم رود اقامت داشته باشید، می‌توانید خانه مسافر کیمه سوادکوه را انتخاب کنید. این مسافرخانه ۱۵ کیلومتر بعد از شیرگاه به سمت لفور، در روستای سیدکلا قرار دارد و مکان مناسبی برای اقامت شماست. هتل دیگری که شما می‌توانید برای داشتن اقامتی مقرون‌به‌صرفه انتخاب کنید، هتل آپارتمان اسپهبد سوادکوه است. این هتل در ۲۷ کیلومتری قائمشهر به سمت زیراب، در ابتدای روستای کارسالار واقع است.

  • خانه مسافر کیمه سوادکوه
  • هتل آپارتمان اسپهبد سوادکوه

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد هتل‌ های سوادکوه، با اقامت ۲۴ همراه باشید. نظرات مسافران قبلی را بخوانید، امکانات هر هتل را بررسی کنید، و در پایان به رزرو هتل مد نظرتان با قیمتی مناسب بپردازید. 

جمع‌بندی

روزهای گرم تابستانی جان می‌دهد برای رفتن به منطقه‌ای همچون آبشار اسکلیم رود مازندران. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر یک یا چند روزه به یک منطقه‌ای خنک و خوش آب‌وهوا هستید؛ یا قصد سفر به استان مازندران را دارید، حتما بازدید از اسکلیم رود را در برنامه‌های خود قرار دهید.

لفور تا اسکلیم رود چند کیلومتر است؟

فاصله لفور تا اسکلیم رود حدود ۲۵ کیلومتر است.

چه وسایلی با خود به اسکلیم رود ببریم؟

شما باید لباس و کفش مناسب، چراغ‌قوه، چادر برای کمپینگ، فلاسک، جعبه کمک‌های اولیه، طناب، و جلیقه نجات برای رودخانه‌نوردی به همراه داشته باشید.

بهترین فصل برای سفر به اسکلیم رود چه زمانی است؟

بهترین فصل برای سفر به آبشار گالش کلا بهار و تابستان است.

چگونه به اسکلیم رود برویم؟

از تهران به سمت فیروزکوه رانندگی کنید. سپس مسیر خود را به سمت سوادکوه و شیرگاه ادامه دهید. در شیرگاه حرکت کنید و به جنگل لفور وارد شوید. بعد از ورود به جنگل چند کیلومتر پیاده‌روی کنید تا به اسکلیم رود برسید.

آیا می‌توان در اسکلیم رود اقامت کرد؟

بله. شما می‌توانید در طبیعت چادر بزنید یا برای اقامت به هتل‌های نزدیک اسکلیم
رود که معرفی کردیم بروید.

۴.۶/۵ - (۴۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۴

  1. سعید قاسمی

    سلام برای رفتن به اسکلیم باید صبح زود رفت تا شب یشه برگشت بنده دقیقا ۲کیلومتری گالش کلا روبروی سد لفور اقامتگاه دارم بسیار زیبا و سنتی در خدمت دوستان گردشگری می‌باشم برای رزرو حتما جلوتر تماس بگیرید میتونید در گوگل سرچ کنید خانه رویایی هومسا تقویم و قیمت مشخصه بعد از دیدن عکس و تقویم تماس بگیرید ۱۰ درصد تخفیف میدم شماره تماس ۰۹۱۲۵۱۰۳۳۷۶

  2. سعید

    سلام من یکماه پیش با خانواده رفتیم اونجا باید بگم طبیعت خیلی قشنگی داره و ابشار ش هم واقعا زیباست ولی دقیقا سه ساعت ونیم یک ضرب پیاده روی توی جنگل کردیم تا رسیدیم اونجا و سه ساعت هم طول کشید که برگشتیم واقعا خسته کننده بود مسیر راه هر زمانی که خواستین برین با توجه به پیاده روی که داره حتما حتما صبح برید که به شب نخورید

  3. کیوان محرابی

    سلام.
    ببخشید مطمئن هستید فاصله لفور تا اسکلیم رود ۲۵۰ کیلومتر هستش ؟

    • علیرضا قانع

      سلام وقتتون بخیر
      حدود ۲۵ کیلومتر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×