» جهانگردی » در موزه اسباب بازی آنتالیا به دوران کودکی سفر کنید!
ورودی یکی از بخش های موزه اسباب بازی آنتالیا
جهانگردی

در موزه اسباب بازی آنتالیا به دوران کودکی سفر کنید!

۱۳ اسفند ۱۴۰۱ 9۰3,319

اگر می خواهید مکانی را برای سفر به کودکی و ملاقات با همبازی های خود انتخاب کنید، بهتر است سری به موزه اسباب بازی آنتالیا بزنید. مجموعه ای با قدیمی ترین شخصیت های کارتونی که اکنون به شکل مجسمه هایی کوچک ساخته شدند. موزه اسباب بازی، یکی از جاهای دیدنی آنتالیا بوده که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان، سرگرم کننده می باشد.

البته این تنها موزه اسباب بازی در ترکیه نیست و برای مسافرین استانبول نیز پیشنهاد می کنیم مطالعه مطلب موزه اسباب بازی استانبول را از دست ندهند تا با شناخت بیش تری از این فضا بازدید کنند. تا انتهای این مطلب از اقامت ۲۴ همراه ما باشید تا شما را به ایام کودکیتان ببریم و با یکی از بهترین جا های دیدنی این شهر آشنا کنیم.

موزه اسباب بازی آنتالیا کجاست؟

کالیچی، کالچی یا کالیجی، نام منطقه ای اسم و رسم دار در آنتالیا بوده که موزه اسباب بازی در آن، جای گرفته است. این محله قدمتی تاریخی دارد و بسیار قدیمی است. همچنین جاذبه های گردشگری قدیمی و هتل های زیادی در همین محله وجود دارند. اگر به منطقه موراتپاشا در این محله رسیدید، دیگر راه زیادی نمانده و نزدیک موزه اسباب بازی آنتالیا هستید.

آدرس موزه اسباب بازی آنتالیا: آنتالیا، محله کالیچی، منطقه مراتپاشا

تلفن: ۹۰۲۴۲۲۴۸۴۹۳۳+

موزه اسباب بازی آنتالیا کجاست؟

آشنایی با تاریخچه موزه اسباب بازی آنتالیا

از زمان افتتاح موزه اسباب بازی آنتالیا که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت، تقریبا بیش از یک دهه می گذرد. همچنین روزانه گردشگران زیادی به دیدن این موزه می روند و روز به روز تعداد آن ها افزایش پیدا می کند. شما می توانید عروسک ها و سرگرمی های کودکانه ای را در این موزه ببینید. در کنار عروسک ها، این موزه اسباب بازی مکانی فرهنگی برای نشان دادن نقش پدر و مادر ها در تربیت کودکان و اهمیت آن محسوب می شود. بنابراین بازی های خلاقانه، سرگرمی های آموزنده و اطلاعات تربیتی برای کودکان و بزرگسالان گردشگر فراهم شده است. بنابراین گردشگران زیادی به دلیل اهمیت به فرزندان خود، به این موزه سرگرم کننده می روند.

ویژگی های موزه اسباب بازی در آنتالیا

با شنیدن نام اسباب بازی، یاد عروسک هایی می افتیم که در این موزه وجود دارد. بنابراین عروسک های مختلفی که در این موزه وجود دارند، جزء ویژگی های اصلی این جاذبه دیدنی به حساب می آیند. تعداد زیادی از این عروسک ها همان شخصیت های کارتونی بازسازی شده در ابعاد بزرگ تر هستند. تقریبا به اندازه ۳ هزار عروسک در این موزه وجود دارد که بیش تر آن ها به دست مردمان قدیم ترکیه ساخته شدند. البته ساخت برخی از این عروسک ها توسط عروسک سازان معروفی انجام شده که کلکسیون دار هستند. همچنین اگر خوب دقت کرده باشید، این مجموعه تحت عنوان موزه اسباب بازی نامیده شده است. بنابراین عروسک هایی آنتیک و قدیمی هم در این موزه وجود دارد.

اشتباه نکنید! این موزه اسباب بازی آنتالیا فقط در این شهر قرار دارد و تمام وسایل بازی و سرگرم کننده موجود در آن متعلق به کشور ترکیه نیستند. بلکه شما می توانید عروسک هایی از آرژانتین، انگلستان، ژاپن، روسیه، انگلستان و فرانسه هم در این موزه ببینید. نکته قابل توجه در این موزه، مشاهده پیشرفتی چشمگیر در ساخت اسباب بازی ها است. بدین صورت که با گشت و گذار در این مجموعه و تماشای عروسک ها، می توانید ببینید که این اسباب بازی ها تا چه اندازه تغییر کردند. همچنین ماکت های مینیاتوری زیادی از اسباب بازی های این موزه با نمونه واقعی آن ها فرقی ندارند.

بخش های مختلف موزه اسباب بازی آنتالیا

اینجا فقط یک موزه اسباب بازی نیست. بلکه کارگاه هایی آموزشی هم برای علاقه مندان به ساخت اسباب بازی ها نیز در نظر گرفته شده است. همچنین پدر و مادر ها می توانند با شرکت در کارگاه های آموزشی تربیتی در این موزه، جدید ترین روش های تعامل با کودک را یاد بگیرند. از دیگر ویژگی های تفریحی و آموزشی این موزه اسباب بازی می توان به برگزاری کارگاه های آموزشی هنری در موضوعات مختلفی مانند ترسیم کاریکاتور، اوریگامی، نقاشی و طراحی با شن و ماسه اشاره کرد. پس با گشت و گذار در موزه اسباب بازی در شهر آنتالیا، عروسک های زیبای این مجموعه را ببینید و کودک درون خود را زنده نگه دارید. فضایی برای عکاسی، سالن آموزش، بخش اطلاعات، تهویه مطبوع و سرویس بهداشتی از امکانات این موزه هستند.

بخش های مختلف موزه اسباب بازی آنتالیا

پینوکیو و عروسک های چوبی

اولین اسباب بازی ها مانند هر وسیله دیگری که توسط بشر ساخته شده، از موادی طبیعی به وجود آمده است. به همین دلیل اسباب بازی های چوبی از جمله ماشین های چوبی، عروسک های چوبی و … سال های زیادی است که از وسایل بازی سرگرم کننده برای کودکان محسوب می شوند. Eyüp Toys به عنوان معروف ترین برند اسباب بازی چوبی در ترکیه شناخته شده که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد. همچنین معروف ترین اسباب بازی جهان که همه شما آن را می شناسید، پینوکیو است. اما آیا داستان پینوکیو را شنیده اید؟

در روزگاران قدیم، پیرمردی به نام ژپتو در شهری کوچک زندگی می کرد که درآمد او از فروش عروسک های چوبی بود. تنها چیزی که او را برای همیشه ناراحت و غمگین می کرد، نداشتن فرزند بود. برای همین فرشتگان به او کمک می کنند تا یکی از اسباب بازی هایی که از چوب درست کرده، زنده شود.

پینوکیو دیگر یک اسباب بازی از جنس چوب نبود. اکنون او می توانست راه برود، از جای خود بلند شود و با دوستانش صحبت کند. همچنین از آنجایی که هر دروغ او باعث می شد دماغش بزرگ تر شود. او توانست درس های زیادی را بیاموزد و در آخر به دلیل اینکه پسر خوبی شده بود، از فرشته مهربان جایزه گرفت. داستان زیبایی که احتمالا هر یک از شما ها درباره آن در کتاب های مختلف خواندید. شما می توانید مجسمه ساخته شده این شخصیت داستانی را در موزه اسباب بازی آنتالیا ببینید.

مامان بزرگ قصه گو (Masalcı nine)

افسانه ها، قصه هایی عامیانه هستند که دهان به دهان و از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند. هدف بیش تر آن ها، روایتی داستانی از قهرمانان، موقعیت ها و وقایع خارق العاده می باشد. قهرمان های افسانه ای بیش تر شخصیت هایی با نماد خوبی و صداقت هستند. قهرمانان افسانه های هر ملتی، ویژگی های آن جامعه را دارند. در افسانه های ترکی نیز قهرمانان، ویژگی های اخلاقی این کشور را دارا هستند. برجسته ترین قهرمان داستان های ترکی، Keloğlan است. شخصیتی در برنامه کودک های ترکی که نمادی از حقیقت و خیرخواهی و مورد علاقه همه قشر های جوان و پیر این کشور است.

گاراژ

اسباب بازی های مربوط به تمام وسایل نقلیه ای که در زمین و هوا حرکت می کنند و کاری که انجام می دهند در این سالن به نمایش گذاشته شده است. انواع وسایل نقلیه از جمله ماشین های ساختمانی، ماشین های آفرود، ماشین های کشاوری و مدل های کوچک وسایل نقلیه چرخ دار در این اتاق جمع آوری شده اند. این اتاق، بخش مورد علاقه پسران بوده و اسباب بازی های مدرنی در این اتاق یافت می شوند. در بخش اسباب بازی های مکانیکی، بسیاری از حیوانات محرک که از قلع ساخته شدند نیز در همین سالن وجود دارند.

ایستگاه قطار

یکی از اسباب بازی های دوران مدرن، قطار ها هستند. مراکز توسعه یافته ای به ویژه در نورنبرگ برای ساخت ماکت های مینیاتوری وجود دارند که نسخه های این قطار ها را با قطعه های کوچک و بزرگ می سازند. همچنین علاقه مندان به این وسیله نقلیه، با استفاده از دیوراما ساخته شده، انیمیشن های مختلفی را از این قطار های ماکتی می سازند. علاقه مندان به قطار در هر سنی پیدا می شوند. ضمن اینکه کم تر کودکی وجود دارد که تمایلی به بازی کردن با قطار نداشته باشد. وجود این اسباب بازی های کوچک در اتاق قطار های موزه اسباب بازی آنتالیا نقش مهمی در زندگی مردم داشته اند و نماد ملاقات و جدایی های بسیار زیادی بودند.

پازل ها

در سال ۱۷۶۰ میلادی بود که جان اسپیلزبری به عنوان نقشه کش ساکن لندن، با قرار دادن نقشه خود روی چوب و بریدن کشور ها از قسمت مرز های آن ها، اولین پازل را ساخت. این پازل به عنوان نقشه در درس جغرافیای کودکان انگلیسی استفاده شد و تا سال ۱۸۲۰ به عنوان ابزاری آموزشی در این کشور مورد استفاده قرار گرفت. در سال های ۱۹۰۰ بود که پازل های مقوایی تولید شدند و به عنوان سرگرمی در آخر مهمانی ها مورد استفاده قرار می گرفتند. پازل ها، نوعی سرگرمی برای کودکان و بزرگسالان بودند. اکنون پازل ها با طرح هایی پیچیده تر تولید می شوند.

عروسک های نرم و مخملی (فاتوش)

اسباب بازی هایی نرم، خندان و زیبا که توسط فاتوش اینهان در سال های ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۱ تولید می شدند. اولین عروسک ساخته شده توسط او، خرسی کوچک و نارنجی رنگ بود. او نام خود را روی این اسباب بازی ها گذاشت که اکنون به برند مشهوری در ترکیه تبدیل شده است. همچنین او اولین باربی خود را با نام عروسک خانم با موفقیت تولید کرد. در غرفه ای از موزه اسباب بازی آنتالیا می توانید این عروسک های نرم و مخملی فاتوش را ببینید.

اسباب بازی های مخملی

این اسباب بازی ها زیبا ترین مجموعه های سرگرمی در دنیا هستند. حیوانات، خرس ها، خرگوش ها و پاندا هایی اسباب بازی که در اندازه های مختلف تولید شده اند. پیدایش و شهرت خرس تدی به عنوان قدیمی ترین عروسک های مخملی بر اساس داستان شکار تئودور (تدی) روزولت که بیست و ششمین رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا بوده، صورت گرفت. شرکت آلمانی Steiff (Margaret Steiff) در سال ۱۹۰۲ خرس، فیل و سایر حیوانات را هم تولید کرد. در این موزه اسباب بازی می توانید مجموعه ای از زیبا ترین اسباب بازی های مخملی و نرم را مشاهده کنید.

محله صنعتگران

اینجا، ماکت خیابانی را می بینید که صنعتگران سنتی از جمله سفالگر، نانوا، لحاف دوز و مسگر ها حضور دارند. همچنین متحرک سازی این محله با قرار گیری تندیس هایی از کودکان در خیابان صورت گرفت. بنابراین در این فضا، صنعتگران مختلفی را می بینید که اکنون شکل جدیدی دارند یا حتی بعضی آن ها کم تر شده اند. بچه ها هم بازی هایی سنتی را انجام می دهند که این روز ها جای خود را به بازی های رایانه ای و اینترنتی داده اند. تندیس های کوچک توسط Sadrettin Savaş و فضاها توسط Kemal و İlker Genç تولید شده اند.

ملوان زبل (Temel Reis)

Popeye یا Temel Reis، شخصیتی که ما در ایران به نام ملوان زبل می شناسیم. عروسک های این برنامه کارتونی نیز در موزه اسباب بازی آنتالیا وجود دارد. احاطه شدن جزیره آناتولی توسط دریا ها باعث شده، حمل و نقل دریایی و خود دریا مفهوم خاصی در این منطقه داشته باشد. Ümit Durak هنرمندی ترکیه ای که کشتی های مدیترانه ای از جمله Uluburun و Phaselos را ساخته و در اتاقی جمع آوری کرده است. این بخش از موزه اسباب بازی در آنتالیا با اسباب بازی های مربوط به این برنامه کودک و حمل و نقل دریایی تکمیل شده است.

ملوان زبل در موزه اسباب بازی آنتالیا

اسباب بازی های آناتولی

این بخش از موزه، همان اسباب بازی های مشهور آناتولی هستند که هنوز هم کودکان با آن ها بازی می کنند. تمامی اسباب بازی های این غرفه، دست ساخت هایی از جنس چوب و فلز هستند. مهم تر از همه این است که این بازی های قدیمی، برای کودکانی که همیشه با بازی های دیجیتالی مشغول هستند، گزینه خوبی برای سرگرمی محسوب می شود. بازی های Eyüp به طور ویژه در این گروه قرار دارند که اولین برند تولید کننده اسباب بازی های ترکیه هستند و ۳۰۰ سال قدمت دارند.

خیابان کالیچی

در این بخش، نمایی متحرک از خیابان کالیچی را می بینید. این خیابان را با تمامی اجزای درونی آن به صورت فضایی مینیاتوری و ماکت مانند ساخته اند که بعضی اجزای آن هم متحرک هستند. اسباب بازی های قدیمی دوران باستان و ماکت هایی از کلاس های کودکان نیز از بخش های دیگر این موزه اسباب بازی آنتالیا هستند.

موقعیت مکانی موزه اسباب بازی آنتالیا و نحوه دسترسی به آن

برای اینکه بتوانید خودتان را به موزه اسباب بازی آنتالیا برسانید. لازم است که از محله کالیچی عبور کنید. تاکسی های زیادی در سطح شهر وجود دارند که شما را به این موزه می برند. همچنین با چک کردن ایستگاه های اتوبوس و مترویی که به سمت کالیچی می روند، می توانید خودتان را به این مجموعه دیدنی برسانید. فرقی نمی کند که با چه وسیله ای به سمت موزه راه افتادید. اگر عروسک های پینوکیو یا سیندرلا در ابعاد بزرگ را مشاهده کردید، باید بگوییم که شما به موزه اسباب بازی آنتالیا رسیدید.

اطلاعات بازدید و هزینه بلیط

اگر شما هم از علاقه مندان موزه اسباب بازی آنتالیا هستید. پس باید برنامه خود را به گونه ای بچینید که در کنار دیگر جاذبه های دیدنی، به این موزه دیدنی هم سری بزنید. موزه اسباب بازی آنتالیا در اواسط روز های هفته از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۰۰ و در روز های آخر هفته از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹:۰۰ باز است. همچنین روز های دوشنبه، این موزه تعطیل می باشد. برای ورود به بخش های مختلف این موزه اسباب بازی، تهیه بلیط الزامی می باشد.

ساعت بازدید از موزه اسباب بازی آنتالیا

بازدید از موزه اسباب بازی آنتالیا در فصل های مختلف

اگر بخواهیم بهترین زمان بازدید از موزه اسباب بازی آنتالیا را تعیین کنیم. قطعا به دلیل سرپوشیده بودن این فضا، همه فصل های سال برای بازدید مناسب هستند. اما اگر بخواهیم با توجه به آب و هوای آنتالیا صحبت کنیم، فصل بهار را پیشنهاد می کنیم. البته گرمای هوا در تابستان ها قابل تحمل بوده و پاییزی تماشایی دارد. همچنین می توانید از آب و هوای خوب آنتالیا در زمستان و تخفیف های هتل ها و پاساژ های این منطقه در فصل سرد سال نیز استفاده کنید.

جاهای دیدنی نزدیک

با توجه به اینکه ۱ ساعت الی ۱:۳۰ ساعت برای بازدید از موزه اسباب بازی آنتالیا کافی است. پیشنهاد می کنیم جاهای دیدنی آنتالیا که نزدیک این موزه هستند را از دست ندهید. نیازی نیست ساعت ها در راه باشید تا بتوانید به یک جای دیدنی برسید. زیرا منطقه مراتپاشا و محله کالیچی به اندازه کافی مکان هایی برای بازدید دارند. پس در همین حوالی باشید و از زیبایی های این شهر لذت ببرید.

ساحل مرمرلی با ۱۷ دقیقه فاصله و ساحل لارا با ۳۲ دقیقه فاصله، از ساحل های زیبای اطراف این موزه اسباب بازی هستند. علاقه مندان به تاریخ می توانند به شهر باستانی آنتالیا و مارینا بروند. برای علاقه مندان به موزه ها و علوم زیست شناسی، پیشنهاد می کنیم موزه زیست شناسی دریایی آنتالیا که در همان حوالی واقع شده را از دست ندهند. از دیگر جاذبه های دیدنی که در نزدیکی موزه اسباب بازی آنتالیا وجود دارند می توان به برج هیدیرلیک، مسجد ییولی مناره، مسجد محمد پاشا تکلو آنتالیا، خانه و موزه آتاتورک و مسجد اسکله اشاره کرد.

هتل های نزدیک

اگر شما هم یکی از مسافرین آنتالیا هستید که هنوز برای رزرو هتل های آنتالیا تصمیم نگرفتید. اما از علاقه مندان به موزه اسباب بازی آنتالیا هم هستید. پیشنهاد می کنیم هتل های آنتالیا که در نزدیکی این موزه قرار دارند را برای رزرو انتخاب کنید. هتل های آکرا، سندر و لارن فمیلی تقریبا در فاصله های ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای از این موزه قرار دارند. همچنین هتل گرند پارک لارا، هتل دلفین بی گرند ریزورت، هتل رویال سیگنوس، هتل دلفین ایمپریال لارا و هتل کنکور دلوکس ریزورت در فاصله ۳۰ تا ۳۵ دقیقه ای از این موزه اسباب بازی قرار دارند. شما می توانید این هتل های آنتالیا را با قیمت مناسبی از اقامت ۲۴ رزرو کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×