» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » دژ رشکان شهر ری؛ نمادی از معماری باستان در دوران اشکانیان
12 1
تهران

دژ رشکان شهر ری؛ نمادی از معماری باستان در دوران اشکانیان

۱۰ دی ۱۴۰۱ 43۰2,492

اگر به مناطق گردشگری و جاذبه‌ های تاریخی علاقه مند هستید، احتمالا برای یک بار هم که شده نام دژ رشکان شهر ری را شنیده‌ اید. این دژ تاریخی سابقه تاریخی بیش از ۸ سال قبل از میلاد دارد و به عنوان یکی از کهن‌ ترین مکان‌ های تاریخی در کشورمان محسوب می‌ شود. این اثر تاریخی ارزشمند در شهر ری قرار دارد و به گفته مورخان تاریخ ساخت آن به زمان اشکانیان بر می‌ گردد. اگر می‌ خواهید در مورد دژ رشکانی سلجوقی که از جاهای دیدنی تهران در شهر ری محسوب می شود اطلاعات بیشتری داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.

دژ رشکان شهر ری

وجه تسمیه دژ رشکان

دلیل اینکه به این دژ مستحکم باستانی رشکان می گویند، نام بنیانگذار آن یعنی ارشک یکم است که بقیه پادشاهان هم به افتخار آن را به نام خود اضافه می کردند. حتی بد نیست بدانید که شهر ری در آن زمان ارشکیه نام داشته است. در دوره های بعدی مثل دوره اسلامی در زمان آل بویه به آن دژ فخرآباد می گفتند چون فخر الدوله پسر رکن دوله دیلمی پس از فتح ری آن را مرمت کرد که به دست مسلمانان به ویرانه تبدیل شده بود. سالیان بعد در طی کاوش های باستانی از سال ۸۴ تا ۸۶ و پیدا کردن اشیای مربوط به دوران های ساسانی و اشکانی به عنوان مرکز آل بویه به ثبت ملی رسید.

دژ رشکان کجاست؟

دژ رشکان، در جنوب شهر تهران درست در نزدیکی شهر ری قرار دارد. این دژ مستحکم از جمله قلعه‌ هایی است که به عنوان مرکز محافظت از نیرو های دوران اشکانیان محسوب می‌ شود. این اثر تاریخی در نزدیکی محله صفائیه در شهری ری و در تپه چشمه‌ علی قرار دارد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

آدرس اول: شرق شهرری، چهارراه خط آهن، روبروی کارخانه گلیسیرین سازی، روی کوه باروت

آدرس دوم: شرق شهر ری، انتهای خیابان گلیسیرین، پشت کارخانه سیمان قدیم (موزه سینمای فعل)، بین اتوبان امام علی و اتوبان شهید آوینی

چطور به دژ رشکان جنوب تهران برویم؟

برای دسترسی به دژ رشکان در شهر ری می‌توانید از طریق مترو در ایستگاه شهر ری پیاده شوید و سپس برای ادامه مسیر در این ایستگاه با تاکسی به طور مستقیم به سمت دژ رشکان بروید. این دژ درست در مقابل کارخانه گلیسیرین سازی و روی کوه باروت کوبی قرار دارد.

اطلاعات بازدید

بازدید از این مکان محدودیت زمانی ندارد و به صورت رایگان است. شماره تماس هم برای این مجموعه درج نشده است.

آدرس دژ رشکان شهر ری

تاریخ دژ رشکان

برخی محققان زمان ساخت این بنا را ۸ هزار ساله و برخی نیز ۲۳۰۰ ساله تخمین زده‌اند. اما طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته تاریخ دژ رشکان در شهر ری به دوره اشکانیان بر می‌ گردد که قبل از امپراتوری ساسانیان حکومت می‌ کردند.گفته می‌ شود آن را فخرالدوله ابن رکن الدوله دیلمی در دوره اشکانیان ساخته است. این قلعه تاریخی در بالای یک کوه قرار دارد که نشانه‌ ای از عظمت و شکوه معماری در دوره ایران باستان است. برای ساخت این بنای تاریخی از سنگ و ساروج استفاده کرده‌اند که تا این زمان چنان مقاوم و مستحکم مانده است.

طبق گفته محققان تاریخ و باستان شناسان در آن دوره شهر ری به عنوان پایتخت شاهان اشکانی برای فصل بهار بوده است. در این مکان آیین‌ های نوروزی و مراسمات مذهبی خود را برگزار می‌ کردند. برخی از باستان شناسان در داخل این بنا سازه‌ های را پیدا کرده‌ اند که معتقدند این اثر در اواخر عهد ساسانیان ساخته شده است.

در ۷۰ سال پیش یک مورخ و باستان شناس آلمانی به نام «پرفسور اشمیت» کار کاوش در این بنا را آغاز کرد و اطلاعات زیادی را هم در اختیار علم تاریخ قرار دارد. اما مرگ زودهنگام اجازه تحقیقات بیشتر را از او گرفت و در نتیجه نتیجه تحقیقات در مورد دژ رشکان جنوب تهران نیمه‌ تمام ماند.

حتی برخی از باستان‌ شناسان بعد از او قدمت دژ رشکان را به دوره سلجوقیان مرتبط می‌ دانند. ناگفته نماند در هر سه دوره اشکانیان، ساسانیان و سلجوقیان از این بنا استفاده شده است. برای مثال دژ رشکان سلجوقی در دوره ساسانیان برای سکونت شاهزادگان و پادشاهان، نگهداری نیروهای نظامی و انبار تسلیحات نظامی آن دوران استفاده می‌ شد. هر چند در حال حاضر بسیاری از بخش‌ های این قلعه تخریب شده است، اما نمادی از معماری ایران در قرون گذشته است. به همین دلیل چند عکس دژ رشکان شهرری را برای شما قرار داده ایم.

نحوه دسترسی به دژ رشکان شهر ری

امکانات رفاهی دژ رشکان شهر ری

اگر می‌ خواهید از این قلعه تاریخی دوران اشکانیان دیدن کنید، حتما برایتان مهم است که در این حوالی چه امکاناتی برای پذیرایی از شما وجود دارد؟ امکاناتی که در نزدیکی این دژ قرار دارد عبارتند از:

  • فضای سبز و آلاچیق برای استراحت
  • وجود صندلی برای رفاه حال مسافران و گردشگران
  • وجود پله‌ های داربستی برای رسیدن به دژ رشکان سلجوقی
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی
  • نزدیکی به بازار شهر ری

اگر می‌ خواهید به این جاذبه تاریخی بروید می‌ توانید چادر مسافرتی، پتو و سایر وسایل یک پیک نیک ساده را هم همراه خود ببرید و شب را در کنار این مکان تاریخی بگذرانید. دژ رشکان ری بهترین محل برای گردش است تا با تاریخ ایران باستان آشنا شوید.

بهترین زمان بازدید دژ رشکان

بهترین زمان برای سفر برای بازدید از دژ رشکان ساسانی، فصل بهار است که فضای سبز برایتان فراهم است و درختان با سایه‌ های خود از شما میزبانی می‌ کنند. فصل تابستان به دلیل گرم شدن هوا بهتر است در حوالی عصر به بازدید این بنای باستانی بروید. البته توصیه می‌ کنیم برای مشاهده این اثر تاریخی ارزشمند در زمان روشنایی روز سفر کنید تا بتوانید جزئیات آن را با دقت ببینید.

جاذبه‌ های گردشگری در اطراف دژ رشکان در جنوب تهران

جاهای دیدنی نزدیک دژ رشکان در جنوب تهران

با رفتن به این منطقه باستانی نه تنها می‌ توانید دژ دوران شکوه ایران را مشاهده کنید، بلکه مراکز دیدنی دیگری هم در مقابلتان قرار دارد. تپه میل، چشمه علی، باروی ری، بازار ری، کاروانسرای شاه‌ عباسی، برج طغرل، کوه نقاره‌خانه و زندان هارون از جمله جاذبه‌ هایی هستند که با بازدید از دژ رشکان شهر ری می توانید از آن ها هم لذت ببرید.

پله های خرابه دژ رشکان

هتل های نزدیک دژ رشکان شهر ری

چندین هتل در نزدیکی این محل تاریخی را به شما معرفی می کنیم تا در صورت عدم تمایل به چادر زدن در طبیعت در اینجا اقامت کنید. این هتل های تهران نسبت به دیگر گزینه ها فاصله کمتری با این آثار تاریخی دارند:

  • هتل آپارتمان پارس تهران
  • هتل زیبا تهران
  • هتل شهریار تهران
  • هتل خیام تهران
  • هتل مرکزی ایران
  • هتل پرشیا ۲
  • هتل شیراز تهران
  • هتل الیان
  • هتل آرمان

سؤالات متداول

بازدید از این دژ برای افراد کهنسال هم مناسب است؟

بخاطر وجود پله های چوبی و نه چندان مستحکم، برای افراد سالخورده و مسن توصیه نمی کنیم

چرا به دژ رشکان معروف شده است؟

اسم این دژ به افتخار ارشک یکم در دوره اشکانی انتخاب شده است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×