» جاذبه های گردشگری استان کرمان » دلفارد کجاست؟ بهشت گمشده جیرفت کرمان را کامل بشناسید!
بهشت گمشده جیرفت کرمان ؛ دلفارد
جاذبه های گردشگری استان کرمان

دلفارد کجاست؟ بهشت گمشده جیرفت کرمان را کامل بشناسید!

۲ دی ۱۴۰۱ ۲5,418

اگر در یکی از روزهای سرد فصل زمستان، فکر سفر به سرتان زد و نمی توانستید تصمیم بگیرید که به کجا بروید، ما بهشت گمشده جنوب کرمان، دلفارد را به شما پیشنهاد می‌ کنیم. این شهر در استان کرمان و در جنوب ایران یکی از آن شهرهایی است که برای سفرهای ماه زمستان بسیار مناسب است. جاهای دیدنی جیرفت و جاذبه های طبیعی و گردشگری‌ آن، سفری دل‌ چسب و به یادماندنی را برای شما رقم می‌ زند.جیرفت شهری است در ناحیه جنوبی استان کرمان، در کرانه هلیل‌ رود و دامنه‌ های جنوبی کوه‌ های بارز. این ناحیه به‌ خاطر داشتن سرزمین‌ های بسیار حاصلخیز، هند کوچک و سبزواران هم لقب گرفته است. اگر شما از جیرفت بازدید کردید پیشنهاد اقامت ۲۴ به شما این است که حتما از بهشت گمشده جیرفت کرمان؛ یعنی دلفارد نیز دیدن کنید. در ادامه به بررسی بیشتر این بهشت گمشده جیرفت می پردازیم و شما را بیشتر با دلفارد آشنا می کنیم.

معرفی منطقه دلفارد بهشت گمشده جیرفت

اگر عاشق تماشای زیبایی های طبیعت و آرامش موجود در طبیعت هستید بهشت گمشده جنوب کرمان می‌ تواند یکی از بهترین گزینه‌ ها برای شما باشد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که دلفارد به چه معناستّ؟ همانطور که از پیش می دانیم دلفارد آب و هوا خوبی دارد و این موضوع از نام  این منطقه نیز مشخص است، دلفارد در معنای لغوی به معنای خوش آب و هوا است.

آب و هوا دلفارد بسیار خوب است و این منطقه سرسبز در بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت استان کرمان است. با نگاه به نقشه این استان می‌ بینیم که دهستان دلفارد از جنوب به جیرفت و از شمال غربی به شهر درب بهشت که یکی دیگر از دیدنی‌ های استان کرمان است محدود می‌ شود. خوب است بدانید که جمعیت دلفارد حدود ۴۳۰۰ نفر است. دلفارد دره که دهستان دلفارد در آن قرار گرفته است. مسافت دلفارد تا جیرفت حدود ۳۳ کیلومتر است و تا حوالی سر بیژن یعنی ۵۵ کیلومتر آن‌ طرف‌ تر ادامه دارد شما با عبور از جاده دلفارد می توانید از طبیعت بسیار زیبای این بهشت گمشده جیرفت کرمان لذت ببرید. جاده دلفارد کرمان آنقدر سرسبز و زیبا هست که می توان گفت حتی از جاده چالوس نیز زیباتر است.

ارتفاع دلفارد از سطح دریا به‌ طور میانگین ۲۰۰۰ متر است. میزان بارش در این منطقه حدود ۳۵۰ میلی‌ متر مکعب در سال است و این عدد بیشترین میزان در کل استان کرمان محسوب می‌ شود. دلفارد در دامنه کوه‌ های برف‌گیر بحر آسمان قرار گرفته و همین موضوع باعث آب‌ و هوای معتدل، مدیترانه‌ ای و بارش‌ های فراوان در این ناحیه شده است. دلفارد مهد آبشارها هم نامیده می شود. آبشار دلفارد شامل آبشار کوه سیر، آبشار سرند کوه، آبشار زورک، آبشار دره تنگ، آبشار کوه نیمه و آبشار گلمای دخترکش هستند.

قدمت دلفارد

عکس دلفارد جیرفت

اگر راجع به به تاریخچه و قدمت شهرستان جیرفت مطالبی خوانده باشید، قطعا می دانید این شهر جزو تاریخی ترین شهرستان های کرمان است که قدمتی چند هزار ساله دارد. از آنجایی هم که دلفارد یکی از روستاهای قسمت شمالی جیرفت به شمار می رود، از این تاریخ بی نصیب نمانده و تاکنون گنج های زیادی از این روستا خارج شده است که بخش عظیمی از آن را به موزه باستانی جیرفت و بقیه را به موزه اصلی استان کرمان منتقل کرده اند.

آب و هوای روستای دلفارد چگونه است؟

دره دلفارد جیرفت کرمان به خاطر بارش‌های فراوان و ارتفاع زیاد از سطح دریا به جاده چالوس شرق کشور هم معروف است.در دلفارد هرچه به ارتفاعات بالاتر تا نزدیک ۲۴۰۰ متر بروید دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و خنکی هوا را به‌وضوح حس خواهید کرد. بنابراین دمای دلفارد می تواند بعضی اوقاب بسیار پایین باشد. اصلا جای تعجب ندارد اگر وسط فصل تابستان آن‌هم در شرایطی که دمای هوای بخش‌هایی از استان کرمان به ۶۰ درجه سانتی گراد می‌رسد در دلفارد درجه هوا پایین باشد و در آنجا و روستاهای اطراف آن بارش برف را مشاهده کنید!

از دره دلفارد به عنوان یکی از قطب‌ های اکوتوریسم استان کرمان یاد می‌ شود و شگفت اینکه این دره در ارتفاعات سربیژن آب و هوایی مدیترانه ای دارد و یکی از ذخیره گاه‌ های اصلی گیاهی و جانوری استان کرمان نیز محسوب می‌ شود و می توان با جرات گفت که جنگل های دلفارد از زیباترین جنگل های ایران به شمار می روند.

وجود درختان سردسیری در کنار درختان گرمسیری یکی از شگفتی‌ های روستای دلفارد است به طوری که هم زمان می‌ توان میوه‌ های درختان گرمسیری مانند خرما و مرکبات و درختان سردسیری مانند گردو و گیلاس را در این منطقه مشاهده کرد. در این میان وجود جنگل‌ هایی از میوه‌ های وحشی همچون تمشک و انجیر و بادام وحشی بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد.

سوغات دلفارد

از مشهورترین و شاخص ترین سوغات و صنایع دستی روستای دلفارد جیرفت می توان به قالی گل سرخ اشاره کرد که صادرات آن در جهان شهرت بسیار دارد و قدمتش به ۳۰۰ سال می رسد. سفالگری، حصیربافی، پلاس بافی، خورجین و گلیم، آینه دوزی و سفره بافی از دیگر صنایع دستی این منطقه هستند.تراش سنگ های قیمتی که در هزاره سوم پیش از میلاد در دلفارد منسوخ شده بود، دوباره مردم روستای دلفارد به عنوان سوغات و صنایع دستی رواج پیدا کرده است.

غذای محلی دلفارد چیست؟

از مهم ترین غذاهای محلی روستای دلفارد جیرفت می توان به غذاهایی همانند سایر غذاهای محلی استان کرمان یعنی لپه پلو با زیره، مجور کدو، خورش به آلو، کشک کدو و خورش آلوچه اشاره کرد.

چه زمانی از سال به بهشت گمشده جیرفت سفر کنیم؟

دلفارد

دلفارد به دلیل آب‌ و هوای معتدل و خنک یکی از بهترین مکان های جنوب شرق کشور برای سفرهای تابستانی است. از آنجایی‌ که ارتفاع زیاد، بارش باران، طبیعت زیبای دلفارد و بسیار سرسبز، آبشارها و پوشش گیاهی متنوع، دلفارد جیرفت را تبدیل به دره‌ ای مدیترانه‌ ای در قلب کویر کرمان کرده‌ اند در همه فصول سال و نه‌ تنها ماه های تابستانی می‌ توانید شاهد حضور تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران و حتی خارج از کشور در این منطقه باشید.

دلفارد جیرفت کجاست

برای رفتن به روستای دلفارد جیرفت بستگی به مکانی که می خواهید از آن حرکت کنید شما راه های متفاوتی را می توانید طی کنید که در زیر ما برای شما آدرس کلی آن را آورده ایم و در ادامه به برسی دیگر راه های آن می پردازیم.

آدرس : ۲۵ کیلومتری شمال جیرفت و ۱۸۶ کیلومتری جنوب کرمان

چطور به دلفارد جیرفت کرمان برویم؟

برای رفتن به دلفارد جیرفت همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم شما راه های متفاوتی را با توجه به مکانی که می خواهید از آن حرکت کنید پیش رو دارید که در ادامه به کاربردی ترین این مسیرها می پردازیم.

اگر از کرمان بخواهید به دلفارد بروید شاید برای شما سوال پیش بیاید که از کرمان تا دلفارد چند کیلومتر است؟ در پاسخ به این سوال شما باید بگوییم که از کرمان تا دلفارد حدود ۱۸۷ کیلومتر است و با وسیله نقلیه حدود ۲ ساعت و نیم طول می کشد تا به دلفارد برسید.

حالا ممکن است که شما در جیرفت باشید و بخواهید بدانید که از جیرفت تا دلفارد چند کیلومتر است؟ اگر شما از جیرفت بخواهید به دلفارد بروید کارتان خیلی راحتتر است زیرا از جیرفت تا دلفارد ۳۳ کیلومتر است که با ماشین حدود نیم ساعت طول می کشد تا شما به دلفارد برسید.

اگر شما ساکن سیرجان باشید و یا برای مسافرت به سیرجان رفته باشید و سر راهتان بخواهید به روستای دلفارد نیز سری بزنید و بخواهید بدانید که از سیرجان تا دلفارد چند کیلومتر است؟ باید به شما بگوییم که مسیر شما شاید کمی سخت باشید زیرا این مسیر ۲۴۱ کیلومتر است که برای طی کردن آن شما حدود ۳ ساعت و نیم در راه خواهید بود تا به بهشت گمشده جیرفت کرمان یا همان دلفارد برسید.

اگر شما برای بازدید به راین رفتید و سر راهتان قصد بازدید از دلفارد را نیز داشتید و می خواستید بدانید که از راین تا دلفارد چند کیلومتر است؟ باید به شما بگوییم که کار شما از مورد بالا راحتتر خواهد بود زیرا مسیر شما تقریبا ۸۳ کیلومتر است که حدود ۱ ساعت رانندگی با ماشین می شود.

اطلاعات بازدید

برای بازدید از دلفارد شما نیازی به پرداخت ورودی ندارید و در ۲۴ ساعت شبانه روز به صورت رایگان می توانید از این بهشت گمشده جیرفت کرمان بازدید کنید.

جاهای دیدنی نزدیک دلفارد

درست است که روستای دلفارد جیرفت خودش یک جاذبه گردشگری است ولی کل روز شما را پر نمی کند و شما می توانید بعد از بازدید از آن از دیگر مکان های دیدنی اطراف آن نیز بازدید کنید. از دیگر جاهای دیدنی دلفارد جیرفت می توان به آبشار دره گلم دخترکش، آبشار آب سفید، روستای هنزا، ارگ ارین، روستای دهبکری، کوه هزار، قلعه ضرغام یا قلعه سعیدخان و غیره اشاره کرد در ادامه به بررسی بیشتر تک تک این دیدنی های دلفارد می پردازیم.

آبشار آب سفید

تصاویر زیبای دلفارد

آبشار آب سفید را عروس آبشار های ایران می دادند. این آبشار زیبا یکی از جاهای گردشی دلفارد است که بر اساس فرسایش های صورت گرفته تونلی سنگی در قلب کوه ایجاد شده است که آب بعد از گذر از آن از ارتفاع ۷۰ متری به سمت پایین جاری می شود و رودخانه دلفارد را پدید می آورد.بهترین زمان برای سفر به این نقطه ی بکر فصل بهار و اوایل فصل تابستان است. با شروع فصل سرما دیدن آبشار یخ زده سفید آب بسیار زیبا است.

آب آبشار با هوا مخلوط شده و بر اثر برخورد با سنگ‌ها حباب‌های سفیدی را تشکیل می‌دهد. این حباب‌های سفید باعث می‌شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود و به همین دلیل نام آب سفید را بر آن نهاده‌اند. این آبشار در گویش محلی به او اسبید مشهور است و به نام‌های دیگری همچون آبشار سفید آب و آبشار سفید نیز شناخته می‌شود.

آبشار دره گلم دخترکش

آبشار دره گلم دخترکش

آبشار  دلفارد که متاسفانه به دلیل خشکسالی های اخیر کم آب شده است یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دلفارد است. مسیر پیاده روی برای رسیدن به آبشار که به ” گلم دختر کش ” نیز معروف است دارای درختان چنار بلند و قدیمی بسیار زیادی است که منظره دل انگیزی ایجاد کرده اند.

در این مسیر ابتدا به یک آبشار کوچک بر می خوریم و پس از ادامه مسیر به آبشارهای دوم و سوم که به ترتیب مرتفع تر می شوند. مسیر پیاده روی برای رسیدن به آبشار کوتاه و مناسب برای تمام سنین است. در روزهای تعطیل گروه زیادی از گردشگران از استان کرمان و استان هرمزگان برای دیدن این آبشار به منطقه می آیند.

روستای هنزا

روستای هنزا

یک جای دیدنی دلفارد، روستای هنزا در کرمان بخشی از توابع رابر در شهرستان بافت در مسیر جاده بافت جیرفت است که در ۱۵ کیلومتری بخش ساردوئیه نیز قرار گرفته است. فاصله این روستا از منطقه دلفارد جیرفت ۷۱ کیلومتر است که حدود ۱ ساعت می شود. این روستا پر از درختان سر به آسمان کشیده گردو و رودخانه ای خروشان نیز می باشد که با مردمان با صفا و مهمان نوازی که دارد هر گردشگری را به سمت خود جذب می نماید. پس دیدن از این جاذبه گردشگری دلفارد بسیار پیشنهاد می شود.

ارگ ارین

ارگ ارین کرمان

ارگ راین بعد از ارگ بم که به‌ عنوان بزرگ‌ ترین سازه خشتی ایران و جهان شناخته می‌ شود، دومین بنای خشتی جهان است و بر بلندای تپه‌ ای در دامنه کوه‌ های «هزار» شهر راین قرار دارد. این قلعه باستانی و ارزشمند در سال ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۱۲۸۶۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. فاصله دلفارد از این جاذبه گردشگری ۸۳ کیلومتر است که حدود یک ساعت می شود.

ارگ راین در دوره نادرشاه افشار محل حکومت میرزا حسین خان راینی و سپس پسرش محمد علی خان در دوره زندیه بوده است. این ارگ باشکوه علاوه بر مکان زندگی حاکم راین، محل زندگی اقوام و نزدیکان حکومتی، تاجران، کشاورزان، پیشه‌وران و دیگر مشاغل نیز بوده است. ارگ راین همچنین محل داد و ستد کاروان‌ هایی بوده است که از این منطقه عبور می‌ کرده‌ اند.

روستای دهبکری

روستای دهبکری از توابع بخش مرکزی شهرستان بم است که در تابستان‌ ها آب‌ و هوای ملایم و مطبوع و در زمستان‌ ها آب‌ و هوای معتدل دارد. این ییلاق زیبا در ۵۰ کیلومتری غرب شهر بم و در مسیر جیرفت واقع شده است. منطقه گردشگری دهبکری یکی از ییلاق‌ های مهم جنوب شرق استان کرمان و از جاهای دیدنی بم به حساب می‌ آید که هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

این روستا از جنوب به دهستان مسکون، از شمال، شرق و شمال شرقی به دهستان حومه و از غرب به دهستان گور محدود می‌ شود. کوه برفور در جنوب شرق، کوه شیر در شرق، کوه‌ های چال، جمالی، کمائی، مارسیاه و سوزا در شمال غرب و کوه سولو در جنوب غرب این روستا قرار دارند. فاصله رودخانه دلفارد تا این روستا حدود ۸۷ کیلومتر است که ۱ ساعت با ماشین می شود.

کوه هزار

کوه هزار

کوه هزار در استان کرمان، در بخش راین و در جنوب این شهرستان قرار دارد و بلندترین قله استان کرمان به‌ شمار می‌ رود. این کوه به دلیل برخورداری از هزار نوع گیاه گوناگون، هزار نامیده شده است و چهارمین کوه بزرگ ایران و مرتفع‌ ترین قله جنوب کشور محسوب می‌ شود. روستاهای دامنه کوه هزار، با آب‌ و‌ هوایی دلپذیر و وجود آبشار راین، از جاهای دیدنی راین به شمار می‌ آیند و در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی هستند. فاصله کوه هزار از بهشت گمشده جیرفت کرمان دلفارد ۱۳۶ کیلومتر است که حدود ۲ ساعت راه با ماشین است.

قلعه ضرغام یا قلعه سعیدخان

قلعه ضرغام یا قلعه سعیدخان

درگذشته محل زندگی سعید خان و خانواده او بوده است به همین علت امکانات درخور توجهی داشته است. این جای گردشگری، در بالای تپه کوچک ساخته شده است که اشراف خوبی به مناطق اطراف دارد. ارتفاع تپه حدود ۲۰۸ متر است که کار را برای دیده‌بان‌های قلعه راحت می‌کرد. قلعه شکلی مستطیلی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع دارد که برای آسانی ورود و خروج به قلعه با این مساحت ۳ درب در جاهای مختلف قلعه کار گذاشته شد. چاه آبی با ۲۰۰ متر گودی هم برای تأمین آب ساکنان و ۱۶ برج برای امنیت آن‌ها در این قلعه ساخته شد.بهترین زمان سفر شما به قلعه دلفارد جیرفت در فصل بهار است. فاصله این قلعه از دلفارد ۱۳۲ کیلومتر است که حدود ۱ ساعت و نیم راه با وسیله نقلیه است.

هتل های نزدیک

اگر شما به کرمان سفر کرده اید و قصد اقامت در این شهر تاریخی و بازدید از روستای زیبای دلفارد را دارید ما برای اقامت شما ۲ راه حل داریم.

اگر شما می خواهید که در مکانی بسیار نزدیک، اقامت در دلفارد داشته باشید می توانید در اقامتگاه دلفارد مانند اقامتگاه های بوم گردی سکونت داشته باشید.

راه حل دومی که ما برای شما داریم این است که اگر شما می خواهید که در هتل های لوکس کرمان در سفر خود اقامت کنید و برای بازدید یک روزه به روستای دلفارد بروید و بقیه سفر خود را در شهر کرمان بگذرانید، شما می توانید هتل های لوکس را با تخفیفات بسیار خوبی از اقامت ۲۴ رزرو کنید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که به آسانی برای رزرو هتل های کرمان از سایت اقامت ۲۴ اقدام کنید.

در اینجا به معرفی نزدیکترین این هتل ها به تپه هگمتانه همدان می پردازیم:

  • هتل ۳ ستاره هزار کرمان
  • هتل ۲ ستاره کرمان کرمان، هتل ۲ ستاره کرمانیا کرمان، هتل ۲ ستاره ناز کرمان، هتل ۲ ستاره جهانگردی ۲ کرمان
  • هتل آپارتمان ۱ ستاره هیوا، هتل آپارتمان ۱ ستاره آسام کرمان، اقامتگاه سنتی شهباز کرمان

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد و شما با استفاده از این مطلب بتوانید اوقات خوشی را با خانواده یا دوستان خود در بازدید از بهشت گمشده جیرفت کرمان  داشته باشید.

سؤالات متداول

[toggle title=”دلفارد کجاست؟” state=”close”]دلفارد به عنوان بهشت گمشده جیرفت کرمان در ۲۵ کیلومتری شمال جیرفت و ۱۸۶ کیلومتری ضلع جنوبی کرمان است.[/toggle]

[toggle title=”از کرمان تا دلفارد چقدر فاصله است؟” state=”close”]از کرمان تا دلفارد که بهشت گمشده جیرفت است حدود ۱۸۷ کیلومتر معادل تقریبا ۲ ساعت و نیم فاصله است.[/toggle]

[toggle title=”بهترین زمان بازدید از منطقه دلفارد بهشت گمشده جیرفت چه زمانی است؟” state=”close”]با توجه به آب و هوای معتدل و خنک این منطقه، فصل تابستان بهترین زمان بازدید است.[/toggle]

[toggle title=”بهترین جاهای دیدنی نزدیک دلفارد چه مکان های گردشگری را توصیه می کنید؟” state=”close”]قلعه ضرغام یا سعیدخان، روستای دهبَکری، ارگ راین، کوه هزار، روستای هنزا و آبشارهای آن مخصوصا گلم دخترکش را توصیه می کنیم حتما ببینید.[/toggle]

۴.۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. آرش منصوری

    سلام و درود بر هم میهنان گرامی
    کشور بسیار پهناور ایران با مردمان و اقوام مختلف، گویشهای گوناگون و تنوع فرهنگی همچون رنگین کمانی زیبا از دریای خزر تا خلیج همیشه فارس و از مرز بازرگان تا مرز هرات افغانستان می درخشد و اقوام ایرانی با همه فراز و فرودها در گستره تاربخ با لح و صفا کنار هم زیسته و از بکپارچکی ایران زمین دفاع کرده اند.مهمان نوازی مردمان جنوب ایران از جمله مردم خونگرم جیرفت ستودنی است.
    در روزها و ماه های گرم جیرفت با اندک زمانی با فاصله ۳۰ کیلومتر به دره دلفارد می رسید و از نخلستان به باغات میوه سردسیری سفر می کنید و هنگامی که در جیرفت کولر ماشین را روشن می کنید تا خاموشی کولر نیم ساعت بیشتر نیست و به دره زیبای دلفارد پوشیده از درختان مرکبات، انار، انجیر ،گردو و سایر درختان سردسیری می رسید که توسط دامنه ها با شیب نسبتا تند احاطه شده و نسیم خنکش جان را نفسی دوباره می دمد و می دهد.
    انسان از زیبایی های دلفارد شگفت زده می شود و غرور ملی اش به اوج می رسد .
    تماشای شهر زیبای جیرفت و دامنه های شگفت انگیزش را به هم میهنان توصیه می کنم.
    مخلص کلام: شنیدن کی سود مانند دیدن

    • علیرضا قانع

      سلام ممنون از اینکه به بهترین شکل زیبایی این منطقه رو به تصویر کشیدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×