بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » روستا و آبشار سنگان تهران : آدرس و تصاویر
آبشار سنگان تهران
جاذبه های گردشگری تهران

روستا و آبشار سنگان تهران : آدرس و تصاویر

۶ فروردین ۱۳۹۶ 22۰7,669

آبشار سنگان یکی از آبشارهای بسیار نزدیک به شهر تهران می باشد که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب این شهر و در دامنه‌ های قله پهنه‌ حصار، در روستایی به همین نام، از توابع بخش کن و شهر تهران، جاری است.

ارتفاع روستای سنگان از سطح دریا ۲۱۰۰ متر می باشد. سنگان از شش محله با نام های ده پایین یا سنگان پایین، ده میان یا سنگان میانی، ده سر یا سنگان بالا، باغ دره، دره تک و سنگان نو تشکیل شده است. قدیمی ترین محله روستای سنگان، سنگان پائین است که ورود به سنگان نیز از طریق همین روستا امکان پذیر است.

شغل بیشتر مردم روستای سنگان باغ‌داری است. از جمله محصولاتی که در این باغ‌ها کاشته می‌شوند می‌توان به گردو، آلبالو، گیلاس، هلو و زرد‌آلو اشاره کرد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

بیشتر بخوانید : “اماکن و جاذبه های گردشگری تهران

آبشار سنگان تهران
آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران

در این روستا علاوه بر آبشار، آثار تاریخی دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال آرامگاه امامزاده های سه گانه سنگان که بیانگر قدمت طولانی این روستا می باشد. نکته جالب در مورد روستای سنگان این است که به استناد نوشته های حک شده بر روی برخی از سنگ قبر‌های موجود در گورستان این روستا، قدمت سنگان به بیش از ۵۰۰ سال پیش بر می گردد.

بیشتر بخوانید: “دریاچه چیتگر تهران، دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس

آبشار سنگان تهران
در این روستا علاوه بر آبشار، آثار تاریخی دیگری نیز وجود دارد

آبشار سنگان، ۲۵۷۵ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و در شمال آن، قله پهنه حصار واقع شده است. محل این آبشار از ابتدای شهر زیبا به سمت جاده امامزاده داوود تا دو راهی سنگان ۱۴ کیلومتر جاده کوهستانی آسفالته می باشد تا به دو راهی سنگان که در سمت چپ جاده واقع شده است منتهی گردد.

در فضای مجاور این آبشار، می‌توانید مکان‌های صاف و بسیار مناسبی را برای اتراق و حتی کمپینگ پیدا کنید. چند فضای غار مانند کوچک هم با فاصله کمی از آبشار در سمت چپ آن قرار دارند.

بیشتر بخوانید : “امامزاده داوود

آبشار سنگان تهران

ارتفاع ۳۰ متری آبشار و همچنین عمودی بودن صخره های محل ریزش آب، سبب شده که قطره های آبشار مستقیما این مسیر را تا زمین طی کنند که اگر فردی زیر آن بایستد، سوزش قطرات خنک آب را احساس خواهد کرد.این آبشار تقریبا در تمامی فصول آب دارد اما در ماه های فروردین و اردیبهشت شدت آب آن بسیار زیاد و زیبایی آن بیشتر است.

بیشتر بخوانید : “توچال تهران

آبشار سنگان تهران
در فصل زمستان قندیل های بزرگی از یخ و برف سرتاسر آبشار را می پوشانند

اگر در ماه های پایانی سال و به ویژه اسفند ماه به منطقه بروید و سختی های عبور از منطقه سرد و پر برف سنگان را به جان بخرید، با صحنه ای بدیع مواجه میشوید. قندیل های بزرگی از یخ و برف که سرتاسر آبشار را پوشانده اند. در فصل زمستان قطره های آبی که از آبشار فرو می ریزند، به محض برخورد به زمین یخ می زنند و به مرور زمان، تپه ای از قطرات یخ زده زیر آبشار درست می شود که شبیه تونلی توخالی است. رودخانه فصلی سنگان به طول دوازده کیلومتر از دامنه های شرقی کوه کرکو، در ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران، سرچشمه گرفته و پس از سیراب نمودن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ، به رود کن یا سولقان می ریزد.

آبشار سنگان تهران

برای دسترسی به آبشار سنگان از سمت کرج و غرب تهران، پس از میدان دهکده المپیک به سمت شرق در اتوبان همت، حدود ۳ کیلومتر طی مسیر می نمایید و از محل میدان دوم شهران به سمت کن وارد می شوید. در ادامه از طریق خیابان کوهسار به سمت امامزاده داوود و پس از حدود ۱۰ کیلومتر در سه راهی به سمت چپ جاده که تابلو ، جهت سنگان را نشان می دهد، حرکت کرده و در مسیر روستای سنگان پایین و آنگاه به روستای سنگان بالا می رسیم.

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار سنگان

با توجه به اینکه در چه فصلی به این مکان سفر کنید، احتیاج به تجهیزات مختلفی خواهید داشت. به عنوان مثال یخ شکن، گتر و لباس گرم، از جمله لوازمی هستند که بهتر است در فصل زمستان به همراه داشته باشید.

و در فصول گرم لوازمی همچون کوله پشتی سبک یکروزه، کفش مناسب طبیعت گردی، لباس مناسب طبیعت گردی، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، یک دست لباس اضافه (در صورت تمایل به آب بازی)، قمقمه آب و زیرانداز انفرادی نیاز است.

زیبایی های طبیعت در روستا و آبشار سنگان

گاهی وقت ها خیلی راحت فراموش می کنیم که تهران بزرگ هم طبیعتی تماشایی و بکر داشته است. چون سال های بسیار یا شاید حتی چند قرنی است که عادت کرده ایم در این شهر بزرگ و پیشرفته اثر صنعت و ساخته های دست بشر را ببینیم. البته بدون شک تکنولوژی به هیچ وجه بد نخواهد بود و اتفاقاً مسلماً تکنولوژی بسیار مفید، سازنده و ارزشمند شمرده خواهد شد. اما بد نیست هرزگاهی هم به یاد بیاوریم که تهران بزرگ و حوالی آن هم جزئی از طبیعت باشکوه خالق هستی بوده، هست و خواهد بود. برای یادآوری این حقیقت جذاب فقط و فقط کافی است اندکی قدم از پاساژها و مرکز شهر و شلوغی های بی حد و حساب آن فراتر بگذاریم و راهی حوالی آن شویم. آن وقت خواهیم دید که طبیعت خفته و پنهان چطور آشکار می شود و چه خاطرات شنیدنی و ارزنده ای را بازگو می کند. البته ناگفته نماند که روستاهای اطراف شهر تهران نیز از تکنولوژی و امکانات زندگی شهری به دور نمانده اند. بنابراین در این سیر و سیاحت ویژه به مشکلات نبود امکانات لازم بر نخواهید خورد. اما خب در هر صورت در این روستای دلنواز از شلوغی و ترافیک شهری، از چراغ های همیشه روشن، از پاساژها و رستوران ها و ماشین های آلوده کننده خبری نخواهد بود. ضمن اینکه در این روستای جذاب و تماشایی در طول روز، آسمان آبی با ابرهای سپید پیدا است و لبخند گرم خورشید به راحتی احساس می شود و در دل شب، آسمان تیره و خاموش به آرامی چشمک می زند و با همین چشمک های گاه و بی گاه ستاره های فروزانش را به رخ می کشد. بنابراین هر زمان تصمیم گرفتید مهمان سنگان زیبا و آبشارش باشید طوری برنامه ریزی کنید که شب را همان جا بمانید تا بتوانید زیبایی و شکوه شبش را هم ببینید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۶/۵ - (۱۳ امتیاز)
×