بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری اردبیل » مسجد عالی قاپو اردبیل بنایی جامانده از دوران صفویه
مسجد عالی قاپو اردبیل
جاذبه های گردشگری اردبیل

مسجد عالی قاپو اردبیل بنایی جامانده از دوران صفویه

۷ تیر ۱۴۰۱ 27۱1,887

اردبیل یکی از شهرهای شمال غربی ایران به حساب می آید، که آب و هوای سردی دارد و مانند بسیاری از شهرهای ایران، دارای آداب و رسوم و غذاهای محلی مخصوص به خود است. شهر اردبیل در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از پادشاهان بوده و دارای بناهای تاریخی می باشد. یکی از جاهای دیدنی اردبیل، مسجد عالی قاپو اردبیل است که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد. همراه ما باشید تا به معرفی کاملی از این مسجد بپردازیم.

معرفی مسجد عالی قاپو 

محله عالی قاپو یکی از محله های اصیل اردبیل بوده که مسجد باستانی عالی قاپو در آن قرار گرفته است. این مسجد در کنار آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی و نبش میدان عالی قاپو واقع شده است و یکی از مکان های اصلی برای عزاداری مردم در ایام محرم می باشد. همچنین در دهه های گذشته مردم برای قمه زنی در تاسوعا و عاشورا در این میدان جمع می شدند. امروزه نیز هر ساله دسته های بزرگ عزاداری جلوی این مسجد جمع شده و به عزاداری می پردازند.

بنای قدیمی و باستانی این مسجد در اواخر دهه ۱۳۸۰ توسط سازمان میراث فرهنگی اردبیل تخریب شد و بنای جدیدی به مساحت ۱۹۰۰ متر مربع در دو طبقه، در همان محدوده به سبک معماری ایرانی-اسلامی دوران صفویه بازسازی شد. سرانجام بعد از گذشت سه سال، در سال ۱۳۹۰ بنای جدید مسجد عالی قاپو به بهره برداری رسید. 

بنر دسکتاپ رزرو هتل های اردبیل از اقامت24

تاریخچه مسجد عالی قاپو اردبیل

مسجد عالی قاپو اردبیل از اهمیت زیادی بین مردم این شهر برخوردار است. این مسجد قدمتی طولانی دارد و ساخت آن به دوران صفویه که مذهب شیعه را در ایران رسمی کردند، باز می گردد. بنابراین بیش از ۵۰۰ سال از ساخت این مسجد می گذرد و در تمام این سال ها یکی از مناطق اصلی اردبیل به حساب می آمده که امروزه نیز محل برگزاری مراسم های مذهبی و فرهنگی گوناگون می باشد. البته آنچه که امروزه از مسجد به جا مانده، بنای بازسازی شده آن است.

مسجد عالی قاپو در ایام محرم

مسجد عالی قاپو در کجا قرار دارد؟

میدان و مسجد عالی قاپو در مرکز شهر اردبیل و در بافت تاریخی شهر قرار دارد. مسجد در سمت غربی میدان و در تقاطع خیابان های شیخ صفی و طالقانی واقع شده است. به وسیله تاکسی و اتوبوس از هر نقطه شهر می توانید خود را به این میدان برسانید.

المان میدان عالی قاپو

در گذشته میدان به شکل بیضی بوده و در یک سمت آن المانی خاص با سه ستون وجود داشت. به نظر می رسید که این المان ها از سه گنبد مقبره شیخ صفی، مقبره شاه اسماعیل و حرم خانه نشأت گرفته اند. در وسط این سه ستون یک حوض کوچک قرار داشت که نماد پاکی و تقدس بود. در پی بازسازی و تخریب میدان، این المان زیبا و مسجد عالی قاپو از بین رفت و در طرح بازسازی، مسجد به سمت مقابل انتقال پیدا کرد.

المان های شهر اردبیل

معماری مسجد عالی قاپو اردبیل

همانطور که قبلا گفتیم این مسجد به سبک معماری دوران صفویان و با الهام گرفتن از معماری آرامگاه شیخ صفی الدین بازسازی شده و دارای دو شبستان زنانه و مردانه می باشد. این مسجد با آجرکاری ها، کاشی کاری ها، طاقچه ها، معرق کاری ها و کتیبه های قرآنی که به خط ثلث نوشته شده اند، نمایی از معماری زیبای ایرانی را به تصویر می کشند. ستون های متعدد این مسجد، عظمت آن را نشان می دهند و لوستر بزرگی که از سقف آویزان شده به همراه فرش های قرمزی که در زمین پهن شده اند، به زیبایی این مسجد افزوده است.

معماری مسجد باستانی عالی قاپو

بهترین زمان بازدید از مسجد عالی قاپو

اگر علاقمند هستید که هنگام عزاداری ایام محرم در این میدان و مسجد باشید می توانید ایام محرم را برای سفر یا بازدید از این مکان انتخاب کنید. اما به دلیل سرد بودن آب و هوای شهر اردبیل، پیشنهاد می کنیم در اواخر فصل بهار یا در تابستان که هوای شهر خنک است، به اردبیل سفر کرده و از بناهای تاریخی آن دیدن کنید.

هزینه و اطلاعات بازدید از مسجد

در کمتر از نیم ساعت می توانید از این مسجد باستانی دیدن کنید. هزینه بازدید از مسجد برای گردشگران داخلی رایگان بوده و هر زمان که بخواهید می توانید از آن بازدید کنید.

دیدنی های نزدیک

به دلیل قرار گرفتن مسجد و میدان عالی قاپو در بافت تاریخی و مرکز شهر، جاذبه های زیادی در اطراف آن وجود دارد که بعد از بازدید از این میدان، می توانید از آن ها دیدن کنید. جاذبه هایی همچون مرقد شیخ جبرئیل، مجموعه گردشگری شورابیل، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، موزه تاریخ طبیعی اردبیل، موزه مردم شناسی اردبیل، خانه تاریخی دکتر مناف زاده (حوزه هنری اردبیل)، مسجد میرزا علی اکبر، بازار اردبیل، خانه تاریخی خادم باشی اردبیل، مسجد پیر زرگر، مسجد اعظم و پل هفت چشمه در اطراف این بنای تاریخی قرار دارند.

هتل های نزدیک

هنگام رزرو هتل های اردبیل دقت کنید، هتلی که انتخاب می کنید در نزدیکی جاهای دیدنی و مراکز تفریحی باشد تا رفت و آمد برای شما ساده تر شده و در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. هتل های نزدیک به مسجد عالی قاپو اردبیل عبارت اند از: هتل سبلان، هتل سارای اردبیل، مهمانسرای ایده آل اردبیل، هتل مهدی، مهمانسرای حیات، هتل بوتیک ایده آل اردبیل و هتل آپارتمان حسین. 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. ناشناس

    هرگز هرگز هرگز این شهر را برای مسافرت به کسی پیشنهاد نمیکنم و تا جاییکه امکان داشته باشم منصرفشان میکنم چون از مردم این شهر خاطره بسیار بد در مسافرتم به یادگار دارم . بنظرم مردمی بشدت بخیل و تنگ نظر هستند و بهیج عنوان مهمان نوازی ندارند. و اصلا فکر نمیکنند که حضور مسافر در شهرشان یعنی جذب سرمایه
    حقا که …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×