» جاذبه های گردشگری اردبیل » دریاچه شورابیل کجاست؟دیدنی ها و شهربازی دریاچه شورابیل اردبیل
2
جاذبه های گردشگری اردبیل

دریاچه شورابیل کجاست؟دیدنی ها و شهربازی دریاچه شورابیل اردبیل

۴ آبان ۱۴۰۰ 35۰4,266

دریاچه شورابیل به عنوان تنها دریاچه طبیعی داخل شهری کشور یکی از جاذبه‌ های گردشگری اردبیل به شمار می‌رود که هر ساله مسافران زیادی در سفر به اردبیل از آن بازدید می‌نمایند. از این رو امکانات رفاهی و تفریحات متنوعی برای رفاه حال گردشگران و اهالی شهر اردبیل در اطراف این دریاچه فراهم شده است که می‌توانند لحظات خوشی را رقم بزنند.

اگر شما هم قصد دارید بیشتر با دریاچه شورابیل در اردبیل آشنا شوید و برای سفر و بازدید از آن برنامه‌ریزی کنید با اقامت ۲۴ همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی این دریاچه طبیعی بسیار زیبا و خاص بپردازیم.

آشنایی با دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل با مساحت ۱۸۰ هکتار به عنوان تنها دریاچه طبیعی داخل شهری ایران قدمتی دیرینه و بیش از دریاچه ارومیه دارد. تاریخچه دریاچه شورابیل به اواخر دوره سوم و اوایل دوره چهارم زمین شناسی باز می‌گردد و توسط بارش‌های طبیعی و رودخانه‌ها و چشمه‌های داخل دریاچه و اطراف آن تشکیل شده است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های اردبیل از اقامت24

آب این دریاچه در ابتدا شور بوده و از گل و لای کف آن برای مصارف درمانی استفاده می‌شده است اما در سال‌های اخیر به دلیل تزریق آب جدید از طرق مختلف، آب آن شیرین شده است و دیگر خواص درمانی ندارد.

1

گونه های گیاهی و جانوری دریاچه شورابیل اردبیل

در گذشته به دلیل شوری آب این دریاچه گیاهان مختلفی که مقاوم به شوری بودند مانند نی، گز، اویارسلام، سازو، سلمه، گل گندم و … در این منطقه وجود داشتند اما پس از شیرین شدن آب بسیاری از این گیاهان مثل سابق به حیات خود ادامه ندادند.

این دریاچه محل زندگی پرندگان بومی زیبایی مانند دراج، قرقاول، مرغابی، خوتکا، حواسیل، چنگر، آنگوت و … محسوب می‌شود و هر سال در فصل پاییز پرندگان مهاجری همچون پلیکان خاکستری، اردک تاجدار، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله بال، لک لک سیاه و … به شورابیل مهاجرت می‌کنند. همچنین با شیرین شدن آب دریاچه در حال حاضر یک نوع ماهی قزل آلا نیز در آن پرورش داده می‌شود.

امکانات دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل تبدیل به یک منطقه نمونه گردشگری شده است، از این رو شهرداری و مسئولان مربوطه اردبیل تمهیدات زیادی برای رفاه حال مسافران و جذب گردشگران در اطراف آن در نظر گرفته‌اند. در اطراف این دریاچه زیبا مسیرهای مختلفی برای پیاده روی و دوچرخه سواری ایجاد گردیده و پارک‌هایی دیدنی و مجهز برای سپری کردن لحظات خوش احداث شده است.

از دیگر امکانات شورابیل می‌توان به پارکینگ، رستوران، کافی شاپ، دستگاه‌های ورزشی، نمازخانه، سالن ورزشی، هتل، سوپرمارکت، آلاچیق، سرویس بهداشتی و … اشاره نمود. تماشای طلوع و غروب آفتاب و همچنین نورپردازی چشم نواز اطراف دریاچه در شب از دیدنی‌ های دریاچه شورابیل به شمار می‌روند که می‌توانند لحظات زیبا و خاطره‌انگیزی برای گردشگران رقم بزنند.

تفریحات دریاچه شورابیل

علاوه بر امکانات خوب و مناسب اطراف دریاچه تفریحات متنوعی نیز برای همه افراد با سن و سلیقه متفاوت در این منطقه درنظر گرفته شده است تا گردشگران و اهالی شهر اردبیل از گشت و گذار و سپری کردن لحظات خود در کنار شورابیل لذت ببرند. از مهمترین تفریحات دریاچه شورابیل می‌توان موارد زیر را نام برد:

شهربازی دریاچه شورابیل

۲ شهربازی روباز و سرپوشیده دریاچه شورابیل با وسایل بازی متنوعی مانند رنجر، تاب، سورتمه، فریزبی، چرخ و فلک و … از مکان‌های تفریحی اصلی برای اهالی شهر اردبیل و کودکان آنها به شمار می‌روند.

کشتی تفریحی آنداک

از دیگر تفریحات دریاچه کشتی تفریحی آنداک می‌باشد. این کشتی دو طبقه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب در سانس‌های متفاوت تجربه یک سفر دریایی کوچک و مهیج را برای گردشگران فراهم می‌کند. در سفر به اردبیل و بازدید از دریاچه شورابیل حتما لذت سوار شدن به این کشتی و تماشای چشم‌اندازی از کوه سبلان در روز و نورپردازی‌های شبانه اطراف دریاچه را از دست ندهید.

کشتی انداک دریاچه شورابیل

زیپ لاین

زیپ لاین دریاچه شورابیل به عنوان اولین زیپ لاین رفت و برگشتی و طولانی‌ترین زیپ لاین کشور محسوب می‌شود که از اصلی‌ترین تفریحات دریاچه می‌باشد. با استفاده از این زیپ لاین ۹۲۰ متری می‌توانید هیجان لذت بخشی را تجربه نمایید.

تفریحات آبی

از مهمترین تفریحات دریاچه شورابیل می‌توان به تفریحات آبی مانند قایق سواری با قایق موتوری و پدالی و جت اسکی اشاره نمود. اگر به دنبال هیجان و ترشح آدرنالین هستید به شما قایق موتوری و جت اسکی را پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر دوست دارید در فضای آرام دریاچه لحظاتی را بر روی آب و با تماشای مناظر سپری کنید می‌توانید به سراغ قایق‌های پدالی بروید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه شورابیل اردبیل

با توجه به کوهستانی بودن اردبیل و آب و هوای سرد آن در پاییز و زمستان، بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از دریاچه زیبای شورابیل فصل بهار و تابستان می‌باشد. البته اوایل بهار و اواخر تابستان نیز هوا کمی سرد بوده و داشتن لباس گرم لازم است.

در فصل تابستان که اکثر مناطق کشور در گرما به سر می‌برند، اردبیل از آب و هوایی خنک و مطبوع برخوردار می‌باشد و می‌توانید بهترین زمان برای سفر به این شهر و بازدید از اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری اش مانند شورابیل را تابستان انتخاب کنید.

اقامت در اطراف دریاچه شورابیل اردبیل

این دریاچه بعد از سرعین دومین مجموعه پر بازدید در استان اردبیل به شمار می‌رود و به همین دلیل امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران در این منطقه تدارک دیده شده است. مسافرانی که به شهر اردبیل سفر می‌کنند، می‌توانند برای اقامت در نزدیکی دریاچه هتل سه ستاره شورابیل را که از امکانات و خدمات خوبی برخوردار است انتخاب نمایند.

همچنین مجتمع توریستی کوثر نیز که یک هتل ۳ ستاره با ۴۶ واحد سوئیت ویلایی، سالن کنفرانس، رستوران، کافی شاپ، مجموعه ورزشی و دیگر امکانات و خدمات می‌باشد، می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت در اطراف دریاچه محسوب گردد.

همچنین هتل‌های دیگری همچون یاکاموز، دریا، مهدی و هتل صفی از دیگر هتل‌های خوب شهر اردبیل محسوب می‌شوند که فاصله کمی با دریاچه دارند و می‌توانند اقامتی راحت و به یادماندنی را برای گردشگران فراهم نمایند.

جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی نزدیک دریاچه شورابیل اردبیل

موزه حیات وحش اردبیل، پل یدی گوز، بالیغلی چای، تفرجگاه بولاغلار و بقعه شیخ صفی از مهمترین اماکن و جاذبه‌هایی هستند که در سفر به اردبیل در کنار بازدید از دریاچه می‌توانید از آنها نیز بازدید نمایید.

دریاچه شورابیل اردبیل

رستوران های اطراف دریاچه شورابیل اردبیل

مسافران و گردشگرانی که به بازدید دریاچه می‌روند، می‌توانند پس از تفریح و گردش در اطراف دریاچه برای صرف یک وعده غذایی با کیفیت به سراغ رستوران‌های خوبی با غذاهای متنوع مانند رستوران ترکی پرپروک، کبابی خاقان، آنا پیتزا، رستوران گیاهی زعفرانیه و رستوران ایتالیایی آماتا بروند.

استان و شهر اردبیل دارای جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی بسیاری می‌باشند که شورابیل یکی از مهمترین آنها به شمار می‌رود و بعد از سرعین دومین مجموعه پربازدید و پرطرفدار شناخته شده است. اگر قصد سفر به اردبیل و لذت بردن از هوای پاک و مطبوع و دیدنی‌های زیبای آن را دارید، حتما بازدید از دریاچه زیبای شورابیل در فصل تابستان را نیز در برنامه سفر خود در نظر بگیرید.

۴.۹/۵ - (۳۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×