» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » موزه جهان نما تهران دریچه ای به تاریخ جهان در قلب کاخ نیاوران
شاخص 1
تهران

موزه جهان نما تهران دریچه ای به تاریخ جهان در قلب کاخ نیاوران

۲۶ اسفند ۱۴۰۰ 16۰2,096

موزه جهان نما تهران انگار جهانی را در خود جای داده و هر گوشه از آن تکه‌ای از دنیا را به نمایش گذاشته است. این موزه یکی از مهمترین بخش‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران محسوب می‌شود و از ارزش بالایی برخوردار است. موزه جهان نما محل نگهدار آثار و اشیا هنری و بسیار زیبایی می‌باشد که در دوران پهلوی توسط فرح خریداری و یا به او هدیه داده شده است بنابراین از خاطره انگیزترین تجربیات شما در بازدید از جاهای دیدنی تهران خواهد بود.

اگر قصد دارید از موزه جهان نما تهران بازدید کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه اقامت ۲۴ باشید. در این مطلب می‌خواهیم اطلاعات جامع و کاملی را از این موزه منحصربفرد و بی نظیر در شهر تهران به شما ارائه دهیم.

موزه جهان نما تهران

معرفی موزه جهان نما تهران

در مجموعه تاریخی نیاوران و در سمت غربی کاخ صاحبقرانیه موزه‌ای با آثاری بی بدیل واقع شده است که به نام جهان نما شهرت دارد. موزه جهان نما تهران یکی از بهترین و زیباترین موزه‌های پایتخت است که آثار و اشیایی از کشورها و فرهنگ‌های مختلف سرتاسر جهان را به نمایش گذاشته است. برخی از این آثار را خاندان پهلوی و فرح خریداری نمودند و برخی دیگر توسط افراد مختلف مانند هنرمندان و بزرگان خارجی به فرح هدیه داده شده است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

تاریخچه موزه جهان نما تهران

باغ نیاوران یکی از اماکن تاریخی و زیبای پایتخت است که در دوره قاجار به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. در دوران حکومت قاجاریه این باغ دستخوش تغییراتی گشت و در زمان ناصرالدین شاه به وسعت آن افزوده شد. کاخ صاحبقرانیه که در حال حاضر به عنوان موزه جهان نما تهران شناخته می‌شود، در مجموعه نیاوران به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است. در دوران پهلوی این مکان به محل زندگی خاندان محمدرضا شاه تبدیل می‌شود.

موزه جهان نما تهران

فرح دیبا همسر محمدرضا پهلوی از علاقمندان به هنر بود و از اوایل دهه ۱۳۴۰ به جمع آوری آثار هنری روی آورد. او در سفرهای خود به خارج کشور با کمک کارشناسان و متخصصان هنری آثار مختلفی را از خریداری نمود. همچنین برخی از آثار نیز در مراسمات مختلف و به مناسبت‌های گوناگون به وی اهدا گشت. بعدها در سال ۱۳۵۵ برای نگهداری این آثار و اشیای با ارزش، ساختمانی مخصوص با چندین سالن در قسمت غربی کاخ صاحبقرانیه طراحی و ساخته می‌شود. برای نامگذاری این مکان نیز نام قدیمی تالار بزرگ و آینه کاری شده کاخ صاحبقرانیه یعنی «جهان نما» انتخاب می‌گردد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مکان به عنوان موزه جهان نما تهران در بهمن ۱۳۷۷ گشایش یافت. برای حفظ بهتر آثار و تجهیز کردن بیشتر موزه، در سال ۱۳۸۳ عملیات نوسازی آن صورت گرفت. در این پروژه امکانات و تجهیزات فنی مانند سیستم‌های الکتریکال، نورپردازی، ویترین‌های مخصوص و جدید و … برای موزه در نظر گرفته شد.

آثار موزه جهان نما تهران

موزه جهان نما از دو بخش اصلی هنر پیش از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان تشکیل شده است. در این بخش‌ها از فرهنگ‌های سراسر دنیا اشیا و آثار با ارزشی گردآوری شده و در معرض نمایش قرار گرفتند. موزه جهان نما منتخبی از بهترین آثار را در خود جای داده که تماشای آنها می‌تواند برای علاقمندان به تاریخ و هنر بسیار جذاب باشد.

7 2

بخش هنر پیش از تاریخ

در این بخش می‌توانید آثار به جای مانده از تمدن‌های باستانی را تماشا کنید و با تاریخ، فرهنگ و آداب رسوم پیشینیان آشنا شوید. از مهمترین اشیا تاریخی موزه جهان نما می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- آثار هنرهای آئینی پیش کلمبیائی (precolombien) مانند ظرف خاکستر مردگان

۲- اثر مفروغی «پیکره مرد ایستاده» از آلبرتو جاکومتی

۳- هنرهای سرخپوستان آمریکای شمالی متعلق به نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد

۴- آثار تمدن‌های باستانی ویکوس و موشیکای پرو

۵- تنگ سفالی املش مربوط به نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد

۶- پیکره‌های مفرغی لرستان متعلق به هزاره اول و دوم پیش از میلاد

۷- سفالینه‌های کهن آمریکای مرکزی و جنوبی

۸- آثار باستانی تمدن‌های مصر و هندوستان و آفریقا

۹- آثار تاریخی تپه سیلک ایران

موزه جهان نما هنرهای تجسمی

آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان

در این بخش از موزه جهان نما تهران آثاری از هنرمندان معاصر ایرانی مانند سهراپ سپهری، پرویز کلانتری، بهمن محصص، پرویز تناولی و … در معرض نمایش قرار گرفته است. اگر از علاقمندان به آثار هنری هنرمندان خارجی هستید، می‌توانید در بخش آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان این موزه، آثار با ارزشی را تماشا کنید. آثاری از ژرژ براک، سالوادور دالی، پل گوگن، پابلو پیکاسو و … از مهمترین دیدنی‌های این بخش به شمار می‌روند.

گالری موزه جهان نما تهران

علاوه بر دو بخش اصلی موزه شما می‌توانید از گالری جهان نما نیز در ساختمان جنبی موزه بازدید کنید. در این گالری به صورت دوره‌ای آثار هنری به صورت نقاشی، نقاش خط، زیورآلات ساخته شده قیمتی و آثار کولاژ به نمایش درمی‌آیند. هدف از ایجاد گالری جهان نما فراهم نمودن فضایی برای معرفی هنرمندان معاصر و جوان در کنار معرفی هنرهای ملی و سنتی کشور می‌باشد. اگر از علاقمندان به هنر هستید پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این گالری را از دست ندهید.

2 3

دسترسی به موزه جهان نما تهران

موزه جهان نما تهران همانطور که گفته شد در مجموعه تاریخی نیاوران واقع شده است. برای دسترسی به این موزه زیبا می‌توانید از مترو استفاده کنید. نزدیکترین ایستگاه مترو به موزه ایستگاه میدان تجریش است که شما می‌توانید با خط یک مترو خود را به آنجا برسانید. سپس با استفاده از تاکسی‌های خط تجریش-دزاشیب و یا تجریش-نیاوران به کاخ نیاوران و موزه جهان نما بروید.

همچنین می‌توانید برای دسترسی به کاخ نیاوران از اتوبوس‌های دارآباد یا میدان رسالت و یا اتوبوس‌های تندرو (BRT) راه آهن-تجریش و راه آهن-پارک وی نیز استفاده کنید.

بهترین زمان بازدید

برای بازدید از این موزه بی نظیر می‌توانید در نیمه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۹ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ الی ۱۷ مراجعه کنید. بهترین زمان بازدید از موزه جهان نما فصل‌های بهار و پاییز می باشد. به خاطر قرارگیری موزه در باغ نیاوران، در بهار و پاییز فضای بسیار چشم نوازی دارد و می‌توانید لحظات دل انگیز و به یادماندنی تجربه کنید.

موزه جهان نما تهران

هتل های نزدیک به موزه جهان نما تهران

اگر قصد دارید در نزدیکی کاخ موزه نیاوران اقامتی راحت داشته باشید و به راحتی از موزه جهان نما بازدید کنید، می‌توانید از بین لیست هتل تهران به سراغ هتل‌های پاریز، استقلال، هما، بلوط، برج سفید و آزادی بروید. این هتل‌ها نزدیک‌ترین مراکز اقامتی به موزه جهان نما تهران محسوب می‌شوند که از امکانات بسیار خوبی برخوردارند. با اقامت در این هتل‌ها می‌توانید لحظاتی خوش و سفری به یادماندنی تجربه نمایید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×