بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » موزه فرش ایران در تهران : آدرس و تصاویر
موزه فرش در تهران
جاذبه های گردشگری تهران

موزه فرش ایران در تهران : آدرس و تصاویر

۱۶ بهمن ۱۳۹۵ 30۰3,368

موزه فرش ایران در خیابان کارگر شمالی ـ تقاطع دکتر فاطمی یا به عبارتی دیگر در ضلع شمال غربی پارک لاله و در فضایی به وسعت ۱۲۰۰۰ متر مربع واقع شده است‌.

این موزه در سال ۱۳۴۰ به صورت ناتمام به منظور گالری فرش ساخته شد و به مدت ۱۵ سال بصورت متروکه باقی ماند و سپس در اوایل سال ۱۳۵۵ ، کار تعمیرات و تغییرات کلی آن آغاز و در نهایت روز ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۶ رسما افتتاح گردید. هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش ایرانی دانست. این موزه شامل محصولاتی از قبیل گلیم نیز می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : “صنایع دستی و سوغات تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

 

موزه فرش ایران در تهران
آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، نبش خیابان دکتر فاطمی، موزه فرش

 

ساختمان موزه فرش ایران دارای معماری بسیار جالبی بوده و نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی می باشد. سطح نمایشی موزه ، وسعتی معادل ۳۴۰۰ متر مربع دارد که شامل دو تالار برای نمایش انواع قالی های دست بافت و گلیم می باشد. طبقه همکف این موزه برای نمایش دائمی ۱۵۰ قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه های موقت گلیم و قالی در نظر گرفته شده ‌است.

مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش‌ترین نمونه های قالی ایران از قرن نهم هجری تاکنون می باشد و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار می رود. حدود ۱۳۵ تخته از شاهکارهای قالی ایران‌، بافت مراکز مهم قالی بافی مانند کاشان‌، کرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌ و کردستان در تالار طبقه همکف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : “گشتی در باغ موزه های تهران

 

موزه فرش ایران
قدیمی ترین فرش شناخته شده در جهان را بافت ایران در دوره هخامنشی دانسته اند.

 

قدیمی ترین فرش شناخته شده در جهان ، قالی ۲۵۰۰ ساله پازیریک است که در ۱۹۴۹ میلادی در جنوب سیبری کشف شد  و آن را بافت ایران در دوره هخامنشی دانسته اند. آشکار است که قالی‌بافی در ایران در دوره هخامنشی وجود داشته و در قرن پنجم پیش از میلاد، دوره ای طولانی از تکامل را پشت سر گذاشته است‌.

موزه فرش مجهز به کتابخانه ای با ۳۵۰۰ کتاب به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و آلمانی است که پژوهشگران می توانند از آنها استفاده نمایند. بهترین کتاب ها ، نشریات و تحقیقات ، مربوط به فرش ایران و قالی های مشرق زمین و همچنین کتاب هایی در زمینه مذهب‌، هنر و ادبیات ایران در کتابخانه موزه موجود می باشد. علاوه بر این ، برای استفاده بیش از پیش بازدیدکنندگان موزه‌، فیلم ها و اسلایدهایی نیز در زمینه قالی بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه به نمایش گذاشته می شود. در این نمایشگاه همچنین تابلو فرش های نفیس تبریزی و فرش تبریز به نمایش درمی آید که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند.

 

موزه فرش ایران در تهران

از اهداف موزه می توان به پژوهش در سوابق‌، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش‌، به صورت خاص در ایران‌، گردآوری و خریداری انواع قالی های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان‌، اشاره نمود.

 

بیشتر بخوانید : “محبوب ترین خانه موزه های ایران

 

در این نمایشگاه ، نمونه هایی از قالیچه های تصویری شاهنامه بایسنقری مشاهده شده که گوشه هایی از ادبیات‌، اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را به نمایش می گذارد. تمامی این آثار در کارگاه قالی بافی استاد موسوی سیرت‌ و با یاری هنرمندان جوان ایرانی و تکنولوژی کامپیوتری خلق شده است.

 

موزه فرش در تهران
در این نمایشگاه ، نمونه هایی از قالیچه های تصویری شاهنامه بایسنقری مشاهده می شود

از ویژگی های موزه فرش، قالیچه دست بافت ارزشمند و بی‌نظیر ایرانی‌، محصول فرش بافان کاشان‌ و در اندازه‌های ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی‌متر بوده که به قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی معروف است که این شخصیت ملی را در لباس نظامی مسلح به تفنگ و اسلحه کمری‌ نمایش می‌دهد. در شمسه بالای تصویر میرزا، کتیبه ای با نام کارخانه ملامحمود دیده می شود که به احتمال بسیار زیاد و با توجه به این عبارات‌، تاریخ بافت قالیچه مربوط به سال های آخر دوره قاجار است‌. در طول سالیان متمادی، در این موزه نمایشگاه‌های مختلفی برگزار شده که از مشهورترین آن‌ها می توان به نمایشگاه طرح بته که در دی ماه ۱۳۶۵ بر پا شده‌ و نمایشگاه سجاده ها و قالی های طرح محراب از سده دهم تا چهاردهم هجری‌ اشاره نمود.

در این مطلب ، با موزه فرش ایران در شهر تهران آشنا شدید. در صورتی که تمایل دارید به شهر تهران سفر کنید حتما بازدید از فرش های این محل را در برنامه خود قرار دهید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×