» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » اصفهان » چهارباغ عباسی اصفهان خیابانی که حتما باید در آن قدم بزنید!
charbagh8
اصفهان

چهارباغ عباسی اصفهان خیابانی که حتما باید در آن قدم بزنید!

۲۷ آذر ۱۴۰۰ ۰3,211

چهارباغ عباسی اصفهان یکی از مهمترین خیابان‌ها و گذرگاه‌های این شهر محسوب می‌شود که از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است. اصفهان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور به شمار می‌رود که دارای اماکن دیدنی و آثار تاریخی فراوانی از دوره‌های مختلف است که ما همگی آنها را تحت عنوان جاهای دیدنی اصفهان می شناسیم. خیابان چهارباغ از میان تعدادی از مهمترین این جاذبه‌های گردشگری عبور می‌کند که قدمت آن به دوره صفوی بازمی‌گردد.

چهارباغ عباسی که اماکنی همچون میدان نقش جهان، سی و سه پل، کاخ چهلستون و … را در خود جای داده است، یکی از محبوب‌ترین خیابان‌های اصفهان به شمار می‌رود. هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی از چهارباغ عباسی و دیدنی‌های آن بازدید می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید بیشتر با چهارباغ عباسی اصفهان آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم پس از رزرو هتل اصفهان تا انتهای این مقاله با اقامت ۲۴ همراه باشید.

خیابان چهارباغ اصفهان

تاریخچه چهارباغ عباسی اصفهان

در زمان شاه عباس صفوی مسیری برای اتصال چهارباغ‌های ایرانی، کاخ‌ها و سی و سه پل ساخته شد. این خیابان که از میان باغ‌های شاهی عبور می‌کرد، به خیابان چهارباغ عباسی نامگذاری شد. در اطراف این مسیر باغ‌های مختلفی وجود داشت که به سبک ایرانی طراحی شده و از ۴ بخش برخوردار بودن که به آنها چهار باغ گفته می‌شد. یکی از این باغ‌ها چهارباغ عباسی نام داشت که از نام آن برای مسیر عبوری ساخته شده نیز استفاده نمودند.

در این خیابان زیبا جوی آبی جریان داشته و حوض‌هایی در محل‌های تقاطع تعبیه شده بودند و برای افراد سواره و پیاده مسیرهای مخصوصی درنظر گرفته شده بود. درختکاری اطراف این خیابان به موازات یکدیگر نیز جذابیت آن را دوچندان کرده بود. چهارباغ عباسی اصفهان به قدری زیبا بوده که جهانگردان دوران صفوی آن را با شانزه لیزه پاریس، هونرآل پالرمو، پونته موله رم و … مقایسه می‌نمودند و اعتقاد داشتند چهارباغ زیباترین خیابانی است که تا بحال دیده‌اند.

چهارباغ از دید جهانگردان خارجی

البته طبق اسناد بدست آمده از جهانگردان و سفرنامه نویس های دوران صفوی چهارباغ فقط یک خیابان برای اتصال باغ‌ها و کاخ‌ها نبوده و مکانی برای استراحت و تفریح اعیان و اشراف و همچنین عموم مردم محسوب می‌شده است. یکی از سفرنامه نویسان آن زومان به نام کمپفر چنین نوشته که:

« مردم برای در کردن خستگی‌های ناشی از کار روزانه‌ و کوک کردن کیف‌شان به چهارباغ می‌رفتند. قهوه‌چی‌ها و صاحبان مهمان‌خانه‌ها روی پل‌های آن حصیر و قالی انداخته‌اند تا مردم روی آن استراحت کنند. مردم در حین کشیدن قلیان و صرف نوشیدنی روی آن‌ها می‌نشینند و نمایش و هنرنمایی نقالان و شاعران را نگاه می‌کنند و به بهترین وجه وقت می‌گذرانند. آنها فقط وقتی هوا خیلی گرم شود به اتاق‌های خنک داخل قهوه‌خانه‌ها می‌روند»

تصاویری از چهارباغ قدیم

در اطراف این خیابان باشکوه باغ‌های فراوانی وجود داشته که در طول زمان از بین رفته‌اند و فقط باغ هشت گوشه یا همان کاخ هشت بهشت و باغ چهلستون باقی مانده‌اند.دو مادی مهم شهر اصفهان به نام‌های «مادی فرشادی» و «مادی نیاسرم» از چهارباغ عبور می‌کردند و باعث طراوت و سرزندگی این خیابان می‌شدند.

معماری چهارباغ عباسی

در معماری ایران باستان عدد ۴ به دلیل وجود چهار عنصر حیات بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از این رو در اکثر بناهای گذشته حیاط و محوطه را به ۴ قسمت تقسیم می‌نمودند. باغ‌های ایرانی نیز متاثر از این عدد توسط معابر و گذرگاه‌هایی به چهار قسمت مربع یا مستطیل شکل تقسیم می‌شدند که به آنها چهارباغ گفته می‌شد.

در زمان صفویه باغ‌های بسیاری به دستور شاهان این سلسه و مخصوصا شاه عباس در اصفهان ساخته شد که پایه و اساس معماری آنها به صورت ۴ باغ بود. از دو شیوه مختلف برای ساخت ۴ باغ‌ها استفاده می‌شد که به شرح زیر می‌باشند:

  • شیوه اول:

در این شیوه درون باغ یک مسیر اصلی می‌ساختند که با مسیرهای فرعی به چهار قسمت تقسیم می‌شد. چهارباغ عباسی اصفهان با استفاده از این شیوه ساخته شده است.

  • شیوه دوم:

در این شیوه که کاملتر از شیوه اول است، کل باغ را با دو مسیر اصلی به چهار قسمت تقسیم می‌نمودند و در محل تقاطع یک حوض بزرگ تعبیه می‌شد. سپس هر کدام از آن چهار قسمت را با مسیرهای فرعی به ۴ قسمت دیگر بخش بندی می‌کردند.

دیدنی های چهارباغ عباسی اصفهان

علاوه بر فضای این خیابان که بسیار زیبا و جذاب می‌باشد، اماکن و جاهای دیدنی و تاریخی دیگری نیز در اطراف این خیابان از گذشته به جای مانده‌اند. از مهمترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان که در پیرامون چهارباغ عباسی قرار دارند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاخ چهلستون
  • کاخ هشت بهشت
  • مدرسه چهارباغ
  • میدان نقش جهان
  • سی و سه پل

همچنین امروزه می‌توانید علاوه بر قدم زدن و پیاده روی در چهارباغ عباسی و لذت بردن از فضای بسیار دل انگیز آن، از سینماها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید این منطقه نیز استفاده کنید. سینما حافظ، سینما فلسطین، سینما چهارباغ، سینما سوره، رستوران شهزاد، بریانی شاد، هتل عباسی و مرکز خرد ملت از مهمترین اماکن خیابان چهار باغ اصفهان محسوب می‌شوند.

چهارباغ عباسی اصفهان کجاست؟

خیابان چهارباغ عباسی از دو طرف سی و سه پل به سمت شمال و جنوب شهر اصفهان امتداد یافته است. چهارباغ عباسی که در زمان صفویه ساخته شده است یک بخش آن از سی و سه پل شروع شده و در امتداد جهت جغرافیایی شمال شهر ادامه دارد. چهارباغ بالا نیز از سی و سه پل به سمت جنوب شهر اصفهان امتداد دارد. چهار باغ پایین نیز که به دستور رضاخان پهلوی و مطابق با چهارباغ عباسی احداث شده در امتداد چهارباغ عباسی به سمت شمال شهر قرار دارد.

گردشگران می‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به راحتی خود را به این خیابان تاریخی و زیبا برسانند. نزدیکترین ایستگاه مترو به ابتدای خیابان چهارباغ عباسی در سمت شمال شهر ایستگاه میدان امام حسین می‌باشد. همچنین می‌توانید از این میدان سوار اتوبوس‌های خط خیابان چهارباغ شده و در ایستگاه‌های مختلف پیاده شوید و از دیدنی‌های این مسیر لذت ببرید.

چهارباغ عباسی

بهترین زمان بازدید از چهارباغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان در همه فصول از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است. درفصل بهار می‌توانید در این مسیر دلنشین قدم بزنید و یا برای استراحت نیمکت‌های تعبیه شده در زیر سایه درختان سرسبز را انتخاب کنید. در فصل پاییز چهارباغ عباسی به مکانی فوق العاده جذاب تبدیل می‌گردد و رنگین شدن برگ‌های درختان مناظر چشم نوازی برای عکاسی خلق می‌کنند.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×