بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » معرفی امامزاده صالح تهران : آدرس و تصاویر
امامزاده صالح تهران
جاذبه های گردشگری تهران

معرفی امامزاده صالح تهران : آدرس و تصاویر

۷ دی ۱۳۹۵ 39۰3,990

امامزاده صالح نام آرامگاهی در منطقه تجریش تهران است. این بنا از زیارتگاه های مشهور و قدیمی شهر تهران بوده و با مساحت سه هزار متر در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش واقع شده است.

حضرت صالح ابن موسی الکاظم (علیه السلام) فرزند هفتمین پیشوای جهان حضرت امام موسی کاظم (ع) و برادر امام هشتم شیعیان است‌.

 

امامزاده صالح تهران
آدرس : تهران ، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش

 

بنای اصلی و اولیه بقعه به صورت چهار گوش و مربع شکل بزرگ و باشکوهی است که فضای درونی آن ۴۲۲ هزار و ۵۰ متر مربع وسعت داشته و دارای دیوارهای قطوری می باشد که با توجه به وضع طاق نماها از نظر سبک و شیوه معماری مربوط به بناهای دوران ایلخانی بوده و به احتمال زیاد در سده هفتم و هشتم هجری و قدیم تر ساخته شده است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

 

مقاله مرتبط : “اماکن و جاذبه های گردشگری تهران

 

امامزاده صالح در تهران
حضرت صالح ابن موسی الکاظم (ع) فرزند هفتمین پیشوای جهان حضرت امام موسی کاظم (ع)

 

محوطه امامزاده صالح پیش از انجام تغییرات در فضای خیابانی تجریش، محوطه ‌ای کاملا محصور شده و مشابه دیگر زیارتگاه‌های ایران بود. در محوطه این آرامگاه چنار قطوری که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده وجود دارد. این درخت یکی از معروف ترین چنارهای کهن سال ایران با قدمتی نزدیک به هشتصد سال می باشد که در آثار جهانگردان خارجی نیز به آن اشاره شده است.

ژان دیولافوا درباره این چنار که در سال ۱۳۷۹ بریده شده  است می‌نویسد : «محیط آن تقریبآ به ۱۵ متر می‌رسد، هریک از شاخه‌های آن مانند تنه درخت کهن‌سالی بر فراز بنای مسجد و اطراف آن سر به آسمان کشیده است.

 

امامزاده صالح در تهران
در محوطه این آرامگاه چنار قطوری که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده وجود دارد

 

مقاله مرتبط : “امامزاده داوود تهران

 

احداث گنبد کنونی همراه با تزیینات و مقرنس کاری و نقاشی های ظریف و اصلاحات داخل حرم، تعمیرات و پاره ای الحاقات و به طور کلی استحکام بخشی را به هلاکو میرزا، ملقب به بهادرخان، پسر حسنعلی میرزا شجاع السطنه و نوه فتحعلی شاه نسبت داده اند. در سال ۱۳۲۳ شمسی این گنبد توسط حسن فداکار تعمیر و کاشی کاری آن نیز به صورت اولیه تجدید شد.

در داخل حریم وسیع امامزاده صالح صندوقی چوبین موجود است که احتمالا به اواخر دوران صفوی یا افشار تعلق دارد و ضریح ممتاز نقره‌ای آن که اضلاع شرقی و شمال شرقی و غربی آن دارای محفظه مشبک مزین به نقره و ضلع جنوبی آن مشبک چوبی است از وقفیات مرحوم آقا میرزا سعیدخان وزیر امور خارجه اواخر قاجار است. صحن حیاط این بقعه، گورستان عمومی بود که در بیست سال اخیر اثر گورها را از بین برده اند و فقط تعداد محدودی از سنگ قبرها را باقی گذاشته اند که از جمله آنها می توان به سنگ قبر محمد ولی خان تنکابنی اشاره نمود.

 

امامزاده صالح تهران

 

با توجه به افزایش زائران، طرح توسعه حرم از سال ۱۳۷۴ شروع شده و با خرید خانه‌ها و واحدهای تجاری اطراف جهت توسعه این مکان مذهبی ادامه دارد. طبق طرح جامعی که برای این امامزاده درنظر گرفته شده، قرار است طی سه مرحله، ۱۶ هزار متر مربع به فضای زیارتگاه اضافه شود. بنای امامزاده صالح از سال ۱۳۵۱ با شماره ۹۰۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

 

مقاله مرتبط : “معرفی هتل های تاپ تهران

 

در صورتی که تمایل دارید به شهر تهران مسافرت و از مکان های دیدنی این شهر بازدید کنید می توانید بازدید از این مکان مذهبی را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۷/۵ - (۱۰ امتیاز)
×