بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » دریاچه لزور و جاذبه های اطراف | آدرس دریاچه لزور تهران+ بهترین زمان سفر
دریاچه لزور3
جاذبه های گردشگری تهران

دریاچه لزور و جاذبه های اطراف | آدرس دریاچه لزور تهران+ بهترین زمان سفر

۱۷ شهریور ۱۴۰۰ 22۴8,776

دریاچه لزور یکی از منحصر بفردترین مناطق اطراف تهران می‌باشد. به دلیل شباهت طبیعت زیبا و بکر اطراف آن به طبیعت استان چهارمحال بختیاری بسیار معروف است و به عنوان گنج پنهان تهران شناخته می‌شود. این دریاچه مثلثی شکل که در روستای لزور و مرز مازندران و تهران واقع شده است، مقصد سفرهای یک روزه و چند روزه بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوهنوردی به شمار می‌رود. اگر قصد سفر به دریاچه لزور و تماشای زیبایی‌های اطراف آن را دارید تا انتهای این مطلب با اقامت ۲۴ همراه باشید.

دریاچه لزور2

دریاچه لزور کجاست؟

در ۱۶۵ کیلومتری شمال شرقی تهران روستایی بسیار زیبا و خوش آب و هوا به نام لزور قرار دارد. لزور جزو بزرگترین روستاهای استان تهران و از توابع فیروز کوه به شمار می‌رود. روستای لزور که در دهستان قزقانچای از بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه واقع شده است، دارای مناظر بی‌نظیر و طبیعت بکری می‌باشد. یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه دریاچه لزور است. دریاچه لزور که با نام‌های سد سیاه رود و معجز چشمه نیز شناخته می‌شود، از آب پشت سد لزور به وجود آمده است که در پشت روستای لزور و در ارتفاع ۳۹۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

روستای لزور که در گذشته دارالمومنین نام داشته از شمال به روستاهای نشل و ورزنه بابل می‌رسد. طبیعت اطراف لزور در فصل بهار و تابستان به یکی از مقاصد اصلی علاقه‌مندان به طبیعت گردی و کوهنوردی تبدیل می‌شود. این روستای تاریخی با ۴۰۰ سال قدمت اثار و اماکن دیدنی زیادی دارد. از مهمترین آنها می‌توان قلعه قل دوش، پل سنگی، برج نیمه، امامزاده خوشنام و امامزاده معصوم را نام برد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

آدرس دریاچه لزور تهران

فاصله تهران تا روستای لزور حدود ۲۰۰ کیلومتر می‌باشد. مسیر خوب و دسترسی آسان به آن باعث شده است این روستا به یکی از قطب‌های گردشگری و طبیعت‌گردی منطقه تبدیل شود. برای سفری دلچسب و خاطره‌انگیز به لزور و دریاچه سیاه رود باید از تهران وارد جاده فیروزکوه شوید. بعد از پمپ بنزین نمرود از سه راهی معروف لاسم به سمت شمال و بخش ارجمند بروید.

بعد از ۲۷ کیلومتر طی مسیر به ارجمند می‌رسید و از آنجا تا لزور ۱۳ کیلومتر فاصله می‌باشد. در مسیر از روستاهای شادمهن و اهنز عبور می‌کند. مسیر ماشین رو دریاچه لزور از ابتدای جاده تا روستای لزور آسفالت است ولی از روستا تا دریاچه در حدود ۲۵ کیلومتر مسیر خاکی در پیش رو دارید که جاده نسبتا خوبی دارد.

یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به دریاچه لزور از سمت تنگه واشی می‌باشد. جاده‌ای خاکی مابین منطقه لزور و تنگه واشی وجود دارد. همچنین مسیری دیگر نیز از دریاچه لزور تا شمال وجود دارد که در گذشته از آن برای تردد بین تهران و شمال استفاده می‌شده است.

بهترین زمان سفر به دریاچه لزور

برای تماشای زیبایی‌های منطقه لزور بهترین زمان فصول بهار و تابستان می‌باشد. آب و هوای خنک و دلچسب، سرسبزی و طراوت کوه‌ها، چمنزارهای دشت‌ها، دامنه‌های پر از گل‌های بهاری، صدای پرندگان و چشمه‌های آب متعدد در فصل بهار و تابستان باعث می‌شوند سفری خاطره‌انگیز را تجربه نمایید.

اقامت در اطراف دریاچه لزور

دریاچه لزور یکی از مقاصد اصلی سفرهای یک‌روزه محسوب می‌شود. اگر قصد اقامت دراین منطقه را دارید، می‌توانید خانه‌های روستایی لزور و یا کلبه‌های بالاتر از دریاچه را اجاره نمایید. همچنین برپایی کمپ و چادر زدن در اطراف دریاچه نیز می‌تواند تجربه خاص و به یاد ماندنی محسوب شود.

برای کمپ زدن در اطراف دریاچه نیاز به تجهیزات لازم مانند لباس مناسب، چادر و کیسه خواب گرم دارید، زیرا شب‌ها هوا خنک می‌شود. برای علاقه‌مندان به آسمان شب، این منطقه به دلیل نداشتن آلودگی نوری محلی مناسب و جذاب به شمار می‌رود. می‌توان با اقامت شبانه در طبیعت اطراف دریاچه، لذت تماشای ستارگان و کهکشان راه شیری را تجربه نمود.

با اقامت در اطراف دریاچه می‌توانید از تفریحاتی همچون پیاده‌روی، کوهنوردی، ماهیگیری و عکاسی بهره ببرید. همچنین بسیاری از علاقه‌مندان به دوچرخه سواری کوهستان نیز می‌توانند اطراف دریاچه به این ورزش مفرح بپردازند.

دریاچه لزور1

کوهنوردی در اطراف دریاچه لزور

روستای لزور مبدا صعود به قله‌های میشنه مرگ و بوم می‌باشد که از بلندترین قلل رشته کوه البرز شرقی محسوب می‌شوند. ارتفاع قله میشینه مرگ در حدود ۴۰۰۰ متر است و در شمال غرب روستای لزور واقع شده است. مسیر صعود به این قله بسیار زیبا می‌باشد زیرا علاوه بر عبور از کنار دریاچه لزور، در این منطقه دشت‌های سرسبز، دره‌ها و تنگه‌های پر آب و چشمه‌سارهای فراوانی وجود دارد.

قبل از رسیدن به قله میشینه مرگ می‌توانید از تنگه‌ای صعب العبور اما زیبا و منحصر بفرد عبور کنید که دارای آبشارهای متعددی می‌باشد. اما بهتر است در اوایل بهار از مسیر تنگه به قله میشینه مرگ صعود نکنید زیرا به دلیل بارش فراوان باران تنگه پر آب می‌شود و خطرناک است. می‌توانید از مسیر پاکوب دشت معجز و از کنار دریاچه اقدام به صعود نمایید. این قله در بین کوهنوردان محبوبیت بالایی دارد و در اردیبهشت و خرداد افراد زیادی به آن صعود می‌کنند.

دلیل نامگذاری این منطقه به میشنه مرگ وجود مجسمه‌هایی به شکل میش در مسیر مخفی صعود به قله کوه است. همچنین چشمه‌ای در نزدیکی قله می‌باشد که پرندگان با خوردن آب آن می‌میرند.

امامزاده خوشنام

از جاذبه‌های مذهبی منطقه لزور می‌توان به بارگاه امامزاده خوشنام اشاره کرد. امامزاده از دو مسیر دسترسی بسیار زیبا و دیدنی برخوردار می‌باشد. این مسیرها از میان باغ‌های میوه و طبیعتی بکر و با طراوت می‌گذرد که قدم زدن در آنها لحظات مفرحی را برای گردشگران رقم خواهد زد. در اطراف امام زاده چندین چشمه آب گوارا و خنک برای استفاده زائران قرار دارد. همچنین یک آبشار چشم نواز در میان فضایی سبز وجود دارد که به عنوان محل استراحت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنگه فرح رود

در انتهای جاده منتهی به لاسک و در نزدیکی دریاچه لزور تنگه‌ای خوش آب و هوا به نام فرح رود قرار دارد. تنگه فرح رود دارای مسیری تنگ و باریک اما بسیار زیبا می‌باشد. برای علاقه‌مندان به کوهنوردی این تنگه محل مناسبی برای تجربه چالش‌های جدید و هیجان انگیز محسوب می‌شود. آب این تنگه از چشمع معجز و دریاچه سد لزور تامین می‌گردد و بسیار خنک و تمیز است.

 

 

۴.۱/۵ - (۲۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۴

  1. چاووش

    در تایید آقای علی عظیم بیگی باید بگم جاده زیبایی داره ولی ۵ کیلومتر آخر شیب ۱۳ درصد داره میانگین شیب ۷ درصد هست .فقط و فقط آفرود میره ما وسط راه برگشتیم بوی کلاج درآمد. موتور میزارین پایین نرید جلو بندی میترکه . فقط افرود دو ماشینه مواد خوراکی و آب فراموش نشه . جاده در مسیر های طولانی فقط یک ماشین قابلیت عبور داره.

    • امیر

      ممنون از راهنمایی خوبتون

  2. علی عظیم بیگی

    از روستای لزور تا دریاچه حدود یکساعت و نیم جاده خاکی سنگلاخی باریک دوطرفه با شیب های خطرناک هست که ماشین های سواری داخلی و چینی به سختی میتونن بالا برن و احتمال صدمه دیدن ماشین خیلی زیاده . اگه دیسک و صفحه ضعیف باشه که باید بی خیال بشید. اون بالا موبایل آنتن میده و اینترنت هم داره. این جاده برای ماشین های آفرود خوبه

  3. آهنگ پیشواز رایتل

    تا جایی که من میدونم خیلی مردم روستا خیلی ادمای مذهبی هستن و اکثرا به توریستا گیر میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×