بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان کرمانشاه » کرمانشاه » جاهای دیدنی کرمانشاه » مسجد شافعی کرمانشاه مسجدی به سبک معماری مساجد ترکیه
مسجد شافعی کرمانشاه2
جاهای دیدنی کرمانشاه

مسجد شافعی کرمانشاه مسجدی به سبک معماری مساجد ترکیه

۹ تیر ۱۴۰۰ 21۰2,148

در معماری اسلامی مساجد از مهمترین آثار و ابنیه محسوب می‌گردند و مسجد شافعی کرمانشاه که به سبک معماری مساجد ترکیه ساخته شده است، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد ایران می‌باشد که در کرمانشاه قرار دارد. این مسجد اهل تسنن که یک شاهکار تاریخی است، از اماکن دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود و گردشگران زیادی برای تماشای زیبایی آن به این شهر سفر می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی مسجد شافعی و ویژگی‌های آن بپردازیم. اگر شما هم برنامه سفر به کرمانشاه و بازدید از این مسجد تاریخی را دارید با ما همراه باشید.

مسجد شافعی کرمانشاه1

تاریخچه مسجد شافعی

در سال ۱۳۲۴ در محل کنونی این مسجد یک زائرسرا وجود داشت که با همت و کمک تعدادی از مردمان خیر و مومن اهل سنت، به سرپرستی حاج ملا سید حسین مسعودی خریداری شد. ملا سید حسین و خیرین پس از گذشت یک سال موفق به احداث مسجد جامع شافعی شدند و از آن زمان تا به‌ حال مسجد در حال مرمت و توسعه است. امروزه در این مسجد بیشتر مراسم‌ مذهبی برگزار می‌شود و تنها در بنای تازه مسجد که در کنار بنای قدیمی و به سبک مساجد ترکیه ساخته شده،‌ نماز اقامه می‌کنند. مسجد شافعی‌ها از سال ۱۳۲۶ شمسی تاکنون محل اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه اهل تسنن در کرمانشاه است.

معماری مسجد شافعی

مسجد جامع شافعی بسیار متفاوت با مساجد دیگر ایران است، زیرا معماری این مسجد به سبک عثمانی است. بنای اولیه این مسجد با آجر و چوب ساخته شد و در ساخت آن از معماران، مهندسان، استادان و کارگران بومی کرمانشاه استفاده شد و تنها در ساخت نمای کاشی کاری این مسجد از معماران اصفهانی کمک گرفته شد. امروزه سازه این مسجد فلزی است و از نوع سیستم طاق ضربی ساخته شده است و این مسجد ۱۰۶۰ متر زیربنا دارد که در ساخت آن از معماری اسلامی الهام گرفته شده است.

تزیینات داخلی مسجد

نمای داخلی مسجد دارای گچبری‌های بی‌نظیری است که با آیات قران کریم تزیین شده‌اند. همچنین در داخل مسجد می‌توان ستون‌های قطور و کتیبه‌های مختلف به خط طغری را مشاهده نمود.

تزیینات بیرونی مسجد

 نمای بیرونی آن با سنگ تراورتن سفید پوشیده شده و مسجد از گنبد و مناره قدیمی و دو مناره ساده طلایی رنگ به ارتفاع تقریبی ۹ متر تشکیل شده است.

مسجد شافعی کرمانشاه

گنبد و مناره های مسجد

گنبد و نیم گنبدهای عظیم بلند و استوار، مناره‌های قلمی نوک تیز و فضای مرکزی مرتفع زیر گنبد مسجد شافعی از معماری زیبای مساجد کشور زیبای ترکیه الگوبرداری شده است. یکی از ۳ مناره این مسجد، قدیمی و ۲ مناره دیگر ساده و طلایی رنگ هستند.

فضاها و شبستان های مسجد

فضای داخلی مسجد دارای شبستان‌های زنانه و مردانه، فضاهای کفش‌کن و تقسیم، کتابخانه، آبدارخانه و فضاهای جانبی است. شبستان اصلی که در ضلع شمالی بنا قرار گرفته است، دارای نیم طبقه‌ای با پنج ستون است. محراب مسجد نیز در ضلع جنوبی شبستان واقع شده و از سنگ مرمر سفید با حاشیه سنگ مرمر سیاه ساخته شده است.

دورتادور فضای داخلی مسجد پنجره هایی قرار دارد که باعث می‌شوند نورپردازی جالبی را مشاهده کرد و یک حس سکوت و آرامش خاصی را در فضای مسجد ایجاد می‌کند.

موقعیت مکانی مسجد شافعی

مسجد جامع شافعی در مر کز شهر کرمانشاه و در راسته بازار اصلی شهر قرار گرفته است. می‌توانید از طریق میدان جوانشیر و یا بازار اصلی، به مسجد جامع دسترسی پیدا کنید. برای رفتن به مسجد شافعی می توانید از حمل و نقل عمومی استفاده نموده و یا با وسیله نقلیه شخصی به آنجا بروید و از پارکینگ‌های مخصوص تعبیه شده بهره ببرید.

اطلاعات بازدید مسجد شافعی

ساعت بازدید مسجد شافعی همه روزه از ۱۰ صبح تا ۶ عصر است و برای بازدید از آن نظیر تمامی مساجد دیگر، نیازی به پرداخت هزینه نیست. حدود ۱ ساعت برای بازدید از این مسجد باشکوه کافی است.

به دلیل آب و هوای معتدل کرمانشاه، بهترین زمان برای سفر به این شهر تاریخی و بازدید از مسجد شافعی بهار، تابستان و پاییز می‌باشد. هنگام بازدید از این شاهکار معماری اسلامی دقت داشته باشید که به‌دلیل وجود شرایط امنیتی امکان فیلم‌برداری از داخل مسجد وجود ندارد، ولی اجازه عکاسی به شما داده می‌شود و می‌توانید عکس‌های زیبایی ثبت کنید.

500571 LG

جاذبه های گردشگری اطراف مسجد شافعی کرمانشاه

به دلیل قرارگیری این مسجد در هسته مرکزی و بافت قدیمی و تاریخی شهر، اطراف آن جاذبه‌ها و دیدنی‌های زیبای دیگری نیز قرار دارند که در فاصله نزدیک از این مسجد واقع شده‌اند.

تکیه معاون الملک

این بنا که مربوط به زمان قاجار و ۱۱۴ سال قبل می‌باشد توسط حسین خان معین‌الرعایا ساخته و بعدها به همت حسن خان معین‌الملک تکمیل شد. این مجموعه از سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده و کاشیکاری زیبای آن در جهان بی‌همتا است. رنگ‌های به کار رفته در کاشی‌های این بنا طبیعی بوده و زیبایی خاصی به این اثر بخشیده‌اند.

تکیه بیگلربیگی

این تکیه که در زمان قاجار ساخته شده دارای تالاری خاص با تزیینات مختلفی همچون کتیبه‌های زیبا و آینه کاری های بی‌نظیر است. در دو طرف دیگر این تالار، اتاق وسیع مهمان‌خانه بیگلربیگی قرار دارد. تکیه بیگلربیگی اکنون به عنوان موزه خط و کتابت کرمانشاه، پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است. همچنین اسناد قدیمی مربوط به خانواده بیگلربیگی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های شهر و از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ی ایران است و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود. این بازار که به دلیل عبور خیابان‌های اصلی شهر، اکنون به چهار قسمت تقسیم شده است و شامل راسته‌ها و بخش‌های متعددی همچون بازار بزازها، بازار صندوق‌سازها، بازار بنکدارها، بازار مسگرها، بازار علافخانه، بازار ترک‌ها، بازار کلیمی‌ها و بازار چال حسن‌خان تشکیل شده است. در این بازار می‌توانید ضمن بازدید، لباس‌های محلی و سوغات و صنایع دستی استان کرمانشاه را تهیه کنید.

از دیگر اماکن دیدنی کرمانشاه می توان مسجد جامع، مسجد آقا رحیم آل آقا، مسجد عمادالدوله، بازار اسلامی، تکیه معاون الملک، کلیسای قلب مقدس حضرت مسیح، موزه پارینه سنگی زاگرس و پارک کوثر را نام برد. همچنین رستوران‌ها و هتل‌های مختلف و باکیفیتی نظیر رستوران بامداد، شایلی، چلوکبابی اسلامی، هتل معراج، آزادی و داریوش نیز در نزدیکی مسجد شافعی قرار دارند.

آدرس مسجد شافعی کرمانشاه

 

۲.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×