بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » زندگی به سبک دیجیتال نومد همیشه در سفر باشید و پول درآورید
دیجیتال نومد
دانستنی‌های سفر

زندگی به سبک دیجیتال نومد همیشه در سفر باشید و پول درآورید

۵ خرداد ۱۴۰۰ 12۰2,579

بعضی‌ها کار می‌کنند تا سفر بروند، بعضی‌ها سفر می‌روند تا کارشان را پیش ببرند و اما عده‌ای دیگر، کار و سفر و زندگی‌شان طوری باهم ترکیب شده که هم در حال سفر کردن هستند و هم کار می‌کنند. سفر کردن و دیدن نقاط مختلف دنیا با مردمانی که هرکدام فرهنگ، زبان، مذهب، پوشش و آداب‌ و رسوم خاص خود را دارند، یکی از هیجان‌انگیزترین اتفاقات زندگی است. می‌توانید با زندگی به سبک دیجیتال نومد همیشه در سفر باشید و پول درآورید. تا به حال در مورد «دیجیتال نومد» چیزی شنیده‌اید؟ می‌دانید به چه کسانی «خانه‌به‌دوش دیجیتالی» می‌گویند؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این سبک زندگی و جزییات و ویژگی‌های آن بپردازیم.

دیجیتال نومد

دیجیتال نومد چیست؟

در کنار راه‌های مختلفی که برای کار در سفر وجود دارد، دیجیتال نومد شکل متفاوتی از کار در سفر به‌ حساب می‌آید. درواقع دیجیتال نومد یا همان کوچ نشین دیجیتالی نوعی کار در سفر است و به افرادی دیجیتال نومد گفته می‌شود که در سفر با استفاده از اینترنت و فناوری‌های مخابراتی از راه دور با شرکت‌ها و مراکز دیگری ارتباط تجاری یا کاری دارند و برای آن‌ها و یا حتی برای خودشان (در صورت داشتن کسب ‌وکار اینترنتی) کار می‌کنند.

به عبارتی ساده‌تر به کسی که زندگی او در سفر می‌گذرد و عملا جای ثابتی (خانه) برای زندگی ندارد و از طریق اینترنت و تکنولوژی کسب درآمد می‌کند، دیجیتال نومد می‌گویند. کسانی که تصمیم می‌گیرند خانه‌به‌دوش دیجیتالی بشوند آنهایی هستند که نمی‌خواهند به‌لحاظ مالی به شرکت یا فرد خاصی وابسته باشند یا عموما دوست ندارند محدود به کار در یک جای ثابت باشند. این افراد همیشه در حرکت و در سفر هستند و هرگز جای ثابتی برای زندگی خود ندارند.

دیجیتال نومد در ایران

کوچ‌نشینی دیجیتالی در ایران به آن معنا و مفهومی که در دنیا در حال اجراست، قابل اجرا نیست، بلکه به شکلی دیگر اجرا می‌شود. به دلایل مختلف دیجیتال نومد در ایران با سایر کشورها متفاوت است و از این دلایل می‌توان به سرعت کم و وضعیت نچندان عالی اینترنت، مشکلات اقتصادی و نبود پشتوانه، مشکلات کاری مثل نبود قوانین درست کاری و قراردادهای مطمئن و … در ایران اشاره کرد.

دیجیتال نومد

مزایا و معایب دیجیتال نومد

برای زندگی به سبک دیجیتال نومد باید علاقه‌مند به سفر و تجربه کردن اتفاقات و شرایط جدید بوده و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار باشید. زندگی و کار به سبک دیجیتال نومد چه در خارج از ایران و چه در ایران مزایا و معایبی دارد.

مزایا دیجیتال نومد

۱. فضای کاری منعطف:

 نوع کار در این سبک زندگی منعطف می‌باشد و می‌توانید در هرجایی که به اینترنت دسترسی داشته باشید کارکنید. کوچ‌نشین دیجیتالی می‌تواند در محل‌های مختلفی مثل فضاهای شهری، روستاها، رستوران‌ها، کافه، جنگل و… که اینترنت خوبی وجود داشته باشد، کار کند.

۲. محیط کار کم‌تنش:

یکی از مزایای خوب این سبک زندگی این است که یک فرد دیجیتال نومد می‌تواند در محیطی خلوت و ساکت که به دور از تنش و سروصداهای دفاتر کار و ادارات می‌باشد، کار کند.

۳. آزادی عمل:

فرد دیجیتال نومد ساعت کاری مشخصی ندارد و دیگر نگرانی بابت برنامه‌ریزی برای تایم کاری و دریافت مرخصی و دیگر مسائل کارهای ثابت ندارد. تمام ساعات زندگی در دست خودش است و هرطور دوست داشته باشد می‌تواند عمل کند.

۴. آزادی پوشش:

در زندگی به سبک دیجیتال نومد لازم نیست لباس فرم داشته باشید. اگر بخواهید در محل اسکانتان کار کنید، با لباس‌های راحتی هم می‌توانید کارتان را انجام دهید.

۵. تجربۀ سفر:

به‌خاطر سبک زندگی دیجیتال نومدی می‌توانید کشورها و شهرهای مختلف را بگردید. با فرهنگ و آداب رسوم افراد مختلف آشنا شوید. جاذبه‌های گردشگری زیادی ببینید و به تجارب بسیاری دست پیدا کنید.

۶. توسعۀ فردی:

به‌خاطر آزادی عملی که در مقایسه با کار کارمندی دارید، بیشتر می‌توانید روی توسعۀ فردی خود مثل یادگیری تمرکز کنید.

دیجیتال نومد

معایب دیجیتال نومد

۱. بروکراسی و قوانین و سیاست‌های کشورها:

احتمال اینکه شما در بروکراسی و سیاست‌ها و قوانین سایر کشورها گیر بیفتید تا ببینید اصلاً به شما اجازۀ کار می‌دهند یا نه وجود دارد. ایرانی‌ها و امثال ایرانی‌ها بیشتر در معرض این خطر هستند.

۲. نداشتن موقعیت اجتماعی مشخص:

وقتی در شهرهای مختلف زندگی کنید، عملا موقعیت اجتماعی مشخصی را در شهر خاصی به دست نمی‌آورید، مگر اینکه بتوانید سرمایۀ اجتماعی‌تان را در فضای آنلاین رشد بدهید.

۳. نداشتن بیمه:

به‌خاطر سبک زندگی کاری که دارید بیمه نیستید، مگر اینکه بتوانید خود را در کشور خودتان بیمه کرده و هر ماه حق بیمه را واریز کنید.

۴. بیماری:

هنگامی که بیمار شوید و نیاز به درمان داشته باشید، چون بیمه نیستید، هزینه‌های سنگینی به گردنتان می‌افتد.

۵. نداشتن درآمد ثابت:

در این سبک زندگی، درآمد ثابت و مشخص ماهانه‌ای ندارید و باید پشتوانۀ مالی قوی داشته باشید که بتوانید زمانی که هیچ پروژه‌ای به شما تحویل داده نمی‌شود، از پس هزینه‌های زندگی بربیایید.

۶. حمل وسایل زندگی:

به‌طور مداوم باید کل وسایل زندگی‌تان را در کوله‌پشتی‌تان حمل کنید و این کار شاید برای شما در طول زمان خسته‌کننده بشود.

۷. نیاز به برق و اینترنت:

برای کار‌ خود همیشه به برق و اینترنت نیاز دارید و همیشه باید به دنبال محیطی که شرایط کاری شما را فراهم می‌کند، باشید.

۸. سر‌و‌کله‌زدن با کارفرماهای مختلف:

به‌خاطر نوع کارهای پروژه‌ای که انجام می‌دهید، احتمالاً تجربۀ کار و سروکله‌زدن با کارفرماهای مختلف را خواهید داشت. باید آمادگی این چالش را داشته باشید.

شغل‌های سبک زندگی کوچ‌نشین دیجیتالی

به‌عنوان یک دیجیتال نومد می‌توانید انتخاب کنید که برای خودتان کار کنید و یا اینکه می‌توانید برای کارفرماهای مختلف کار کنید. شغل‌های دیجیتال نومد به تخصص‌های خاصی مربوط می‌شود. درواقع با هر تخصصی نمی‌توان این سبک زندگی را دنبال کرد. افرادی با شغل مدیریتی نمی‌توانند این سبک زندگی و کاری را انتخاب کنند زیرا امکان دورکاری ندارند و پیوسته باید در محل کار خود حضور داشته باشند.

از پرطرف‌دارترین شغل‌های سبک زندگی کوچ‌نشین دیجیتالی می‌توان موارد زیر را نام برد:

● تولید محتوای متنی

● سئو سایت

● طراحی و گرافیک

● برنامه‌نویسی

● پشتیبانی و بازاریابی

● مربی‌گری و مشاوره

● ترجمه

● عکاسی، فیلم‌برداری و تدوین

● بلاگری و فریلنسی

● سفرنامه نویسی، تورلیدری و طراحی پلن سفر

دیجیتال نومد

سخن پایانی

برای انتخاب سبک زندگی کوچ نشینی دیجیتالی و تبدیل شدن به یک دیجیتال نومد چه در ایران و چه در خارج از ایران، اول از همه باید علاقه‌مند به سفر و گردشگری باشید و بتوانید خود را با محیط‌ها و شرایط جدید وفق دهید. همچنین باید مهارت و شغلی داشته باشید که بتوانید از طریق راه دور با آن کسب درآمد کنید. اگر به دنبال تبدیل شدن به یک دیجیتال نومد هستید قبل از انجام این کار، تمام جوانب را درنظر بگیرید و سپس تصمیم‌گیری کنید.

۵/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×