بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری استان همدان » سوغات همدان ؛ بهترین بهانه برای گشت و گذار در دل شهر
سوغات همدان
جاذبه های گردشگری استان همدان

سوغات همدان ؛ بهترین بهانه برای گشت و گذار در دل شهر

۹ اسفند ۱۳۹۹ 12۲2,251

سوغات همدان بهترین بهانه است برای به دست آوردن دل‌هایی که دوستشان داریم. همچنین بهترین بهانه است برای گشت و گذار در دل شهری که تاریخ را درنوردیده است و نه تنها آثار و ابنیۀ تاریخی‌اش بلکه بازارها و طبیعت و از همه مهمتر خوراکی‌ها و دست‌سازه‌های هنری‌اش، همه و همه بیان‌گر تمدن و فرهنگی کهن و پردامنه هستند. بنابراین سیر و سیاحت در این شهر عزیز بار بزرگ و سنگینی را روی دوش سیاحت‌کنندگان قرار می‌دهد و آن بار تهیۀ بهترین سوغات شهر برای عزیزترین عزیزان است.

به همین دلیل اقامت ۲۴ کمر همت بست و آمادۀ گشت و گذاری هوشمندانه در شهر تماشایی همدان شد تا بتواند به بهترین نحو ممکن گردشگران علاقه‌مند به این شهر بی‌نظیر را راهنمایی کند تا بتوانند بهترین خرید را داشته باشند و بهترین یادگارها را برای دوستان و آشنایان به شهر و دیار خود ببرند. البته ناگفته نماند که همدان جاهای دیدنی خیلی زیبایی رو هم دارد که اگر رفتید به این شهر زیبا علاوه بر سوغاتی های خاص همدان می توانید از جاهای دیدنی همدان هم استفاده کنید .

خوراکی‌ های خاص سوغات همدان

ایران زمین مهم محبت، مهمان‌نوازی و شیرینی است. این شیرینی ناب می‌تواند گاهی شیرینی کنار ظرف و چای باشد و گاهی شیرینی لبخند که بر چهره‌ای مهربان و صمیمی نقش شده است. همدان شهر شیرینی‌ها است، شیرینی‌های اخلاقی و خوراکی؛ اصلاً شاید بتوان گفت اخلاق و خلق و خوی شیرین باعث ابداع شیرینی‌های خوشمزه می‌شود شاید هم ماجرا برعکس باشد و شیرینی‌های خوشمزه گل لبخند را بر لب‌ها بنشانند.

 همدان زیبا و تماشایی شهر شیرینی‌ها و لبخندهایی است که در هم گره خورده‌اند و همین گرۀ سخت سبب می‌شود سفر به این شهر عزیز حال و هوایی دیگر داشته باشد و لذت سیر و سیاحت را صدچندان کند. در ادامه خوشمزه‌ترین شهیرینی‌های شهر همدان معرفی شده‌اند با اقامت ۲۴ همراه باشید تا کام‌تان شیرین شود.

انواع حلوا

سوغات همدان در اولین گام انواع و اقسام منحصر به فرد حلوا است. شاید در سایر شهرها نیز برخی از انواع حلوا مشابه با حلواهای همدان رونق داشته باشد و رایج باشد اما تمام انواع آن در تمام شهرهای ایران زمین رایج نیست. برای مثال حلوای لوزی و حلوای ارده را شاید در خیلی از شهرهای دیگر نیز ببینید اما حلوای زرد و مخصوصاً انگشت‌پیچ که نوعی حلوا شبیه به عسل است را در سایر شهرها پیدا نخواهید کرد.

همچنین نکتۀ قابل توجه دیگر در مورد انواع حلوا در شهر همدان این است که این حلواها به صورت بسته‌بندی‌شده در بازار عرضه نمی‌شوند. بنابراین اگر تمایل دارید که طعم ناب و اصیل انواع حلوا در شهر همدان را بچشید لازم است دست به دامن بانوان عزیز همدانی شوید و از ایشان بخواهید تا برای شما بپزند یا دستور پخت آن را به شما بدهند. البته حلوای انگشت‌پیچ را در بازار پیدا خواهید کرد. انواع حلواهای شیرین و دلبرانه در شهر همدان عبارتند از:

  • حلوا لوزی
  • حلوا ارده
  • حلوا زرده
  • انگشت‌پیچ

انواع تنقلات

بخش خوشمزۀ دیگری از سوغات همدان را می‌توانیم به انواع تنقلات اختصاص دهیم. تنقلات، خوراکی‌های خوشمزه و دلربایی هستند که اصولاً در تمام فروشگاه‌های شهر همدان پیدا می‌شوند و بسته‌بندی مناسبی برای حمل و نقل و حتی هدیه‌دادن دارند. در برخی موارد این بسته‌بندی‌ها آنقدر شکیل و زیبا هستند که دیگر نیازی به کادوپیچ کردن آن نخواهید داشت و می‌توانید به همان صورتی که خریداری کردید برای عزیزان خود به ارمغان ببرید.

همچنین حتی اگر قرار باشد در طول مسیری طولانی در فضایی محدود قرارش دهید تا به مقصد برسید باز هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد چون جای اندکی را به خود اختصاص می‌دهد و به هیچ عنوان سنگین نخواهد بود؛ در عین حال هم خوشمزه است و هم پرطرفدار و هم چشم‌نواز. بنابراین شاید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سوغات همین تنقلات باشند. تنقلات معروف و دلنشین همدان که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • گز
  • نقل
  • آب‌نبات ‌قیچی

انواع شیرینی

از جملۀ دیگر انواع سوغات همدان که طرفداران مخصوص به خودشان را دارند انواع شیرینی هستند. این شیرینی‌های محلی نیز در بسته‌بندی‌های مخصوصی ویژۀ سوغات آماده می‌شوند و تا به مقصد برسند، سالم، تازه و دلبرانه باقی خواهند ماند. این شیرینی‌های دُردانه مخصوص شهر همدان هستند و در سایر شهرهای ایران زمین کمتر به چشم می‌خورند. دو نوع از محبوب‌ترین و مهمترین شیرینی‌های همدانی عبارتند از:

  • شیرینی برساق: تهیه شده از آرد، شکر، روغن، شیر، گردو، دارچین و زردچوبه
  • شیرینی باسلق: تهیه شده از شیره انگور، نشاسته، مغز بادام یا مغز هسته زردآلو و گردو.

مطلب مرتبط: غذاهای محلی همدان چیست؟

انواع نان

پیشنهاد جذاب دیگر برای انتخاب سوغات همدان انواع نان شیرین و دلبرانۀ همدانی است که طرفداران مخصوص به خودش را دارد. خوشبختانه این گروه از خوراکی‌های ناب همدان نیز در بازارهای شهر مخصوص گردشگران در بسته‌بندی‌های شکیل و مقاوم آماده شده‌اند و به راحتی قابل تهیه هستند. انواع نان همدان زیبا عبارتند از:

  • نان چای
  • نان نارگیلی
  • نان شیرمال
  • نان کماج
  • صنل

خوراکی‌ های محلی و طبیعی

بخش دیگری از سوغات همدان ارتباط مستقیمی دارند با طبیعت این شهر لطیف؛ از خاکش برمی‌آیند و شاید به همین دلیل بهترین انتخاب برای ارمغان باشند. مهمترین و محبوب‌ترین این خوراکی‌های ناب عبارتند از:

  • شیره انگور
  • چای بغدادی
  • خشکبار
  • عسل
  • ترشی
    سوغات همدان

صنایع دستی سوغات همدان

همدان زیبا مهد تمدن و فرهنگ و هنر است. اکثر ما ایرانیان و البته گردشگران علاقه‌مند به ایران زیبا از سراسر دنیا همدان را با نشان سفال و هنر سفالگری می‌شناسند؛ البته که همدان دوست‌داشتنی در هنر سفالینه و کوزه‌گری حرف اول را می‌زند؛ اما خب به هر حال سایر هنرها نیز در این شهر عزیز رونقی دارند و در زیبایی و شکوه حرف‌های بسیاری برای بازگویی دارند. به همین دلیل از شما یاران جان دعوت می‌کنیم در ادامۀ همدان‌گردی و تهیۀ سوغات با اقامت ۲۴ همراه باشید تا با جلوه‌های تحسین‌برانگیز هنر ایرانی بیش از پیش آشنا شویم و همدان دُردانه را بهتر از قبل بشناسیم.

بعد از گشت و گذار در بازارهای همدان و خرید سوغاتی حتما به دنبال رستورانی مناسب خواهید بود تا از غذاهای خوشمزه و خاص این شهر بچشید. بنابراین بهتر است بهترین رستوران های همدان را بشناسید.

مطلب مرتبط: بهترین رستوران های همدان : معرفی و آدرس

ظروف شیشه‌ای همدان

یکی از جذاب‌ترین پیشنهادها برای تهیۀ سوغات همدان انواع و اقسام ظروف شیشه‌ای است که در زیباترین و شکیل‌ترین قالب‌ها خلق می‌شوند و به راحتی می‌توانند زینت‌بخش خانه‌های ایرانی باشند. هنر شیشه‌گری هنر عجیب و حیرت‌برانگیزی است؛ چون از طرفی قرن‌ها قدمت دارد و از طرفی دیگر بسیار تازه و نوظهور به نظر می‌رسد. البته رنگ‌های متفاوتش نیز بسیار دلربا هستند.

طلاکوبی و نقره‌کوبی

طلاکوبی و نقره‌کوبی نیز از هنرهای سخت و ظریفی است که در همدان تماشایی رواج دارد. دست ساخته های این هنر ارمغان بسیار مناسبی از همدان به نظر می‌رسند.

مسگری و قلم‌زنی

یکی دیگر از انواع سوغات همدان محصولات هنر قلم‌زنی و مسگری است.

سوغات همدان

گلیم‌بافی

هنرمندان همدانی در بافت گلیم نیز گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند. گلیم‌ها در مقایسه با نقش و رنگ و جلایی که دارند از قیمتی متناسبی برخوردار هستند و چون وزن کمی دارند و فضای اندکی را اشغال می‌کنند پیشنهاد مناسبی برای سوغات به نظر می‌رسند.

صنایع چوبی

سوغات همدان اثر دست هنرمندان همدانی است که با خراطی و کنده‌کاری روی چوب نقش می‌زنند. هردم جلوه‌ای تازه از هنر ایرانی را به رخ می‌کشند. از جمله صنایع چوبی رایج در همدان می‌توانیم به خراطی، نازک‌کاری، منبت‌کاری و معرق‌کاری اشاره‌کنیم. همچنین تولید انواع مبلمان چوبی با طرح‌های پرکار و ارزشمند در این منطقه صورت می‌گیرد. همدان به عنوان یکی از قطب‌های تولید مبل کشور نیز به شمار می‌رود.

برای یافتن سوغات و صنایع دستی همدان بهتر است با بازارهای این شهر بیشتر آشنا شوید.

مطلب مرتبط: بازار همدان ، آدرس و تصاویر

چرم

چرم همدان از گذشته تا به امروز مشهور بوده است. این روزها به دلیل قیمت بالا کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد اما همچنان بی‌همتا است.

سفالگری

همدان تماشایی قطب هنر سفال و سفالگری است. از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز و حتی قرن‌ها پس از این همدان است و سفالش. شاید هم بهتر باشد بگوییم سفال است و همدان. بنابراین افسوس که مهمان شهر همدان باشید و با دستانی خالی از ظروف سفالی به شهر خودتان برگردید. تهیه ظروف سفالی در این منطقه به ۸۰۰ سال قبل باز می‌گردد. همدان و لالجین را به عنوان مرکز سفال ایران می‌شناسند. از این رو انواع ظروف سفالی کاربردی و تزئینی با کیفیت عالی جزو سوغات همدان شناخته می‌شوند.

یکی دیگر از صنایع دستی وابسته به سفالگری در همدان، نقاشی روی سفال و رنگ آمیزی آن می‌باشد. روند کار به این صورت است که ابتدا طرحی روی سفال کشیده شده و این طرح بارنگ‌های مختلف پر می‌شود. پس از رنگ‌آمیزی طرح، سفال را در کوره قرار می‌دهند تا حرارت ببیند و به محصول نهایی تبدیل شود.

۴.۶/۵ - (۸ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. sabt3

    همدان شهر قشنگی و جاذبه های زیادی داره

  2. sabt3

    همدان شهر قشنگی و جاذبه های زیادی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×