بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » سد نمرود روستای سله بن ییلاقی در اطراف تهران
سد نمرود روستای سله بن
جاذبه های گردشگری تهران

سد نمرود روستای سله بن ییلاقی در اطراف تهران

۴ بهمن ۱۳۹۹ 25۰16,003

 سد نمرود روستای سله بن یکی از جاذبه‌های طبیعی ایران زمین است که شاید فرصت کافی برای دیدارش باقی نمانده باشد. در واقع باید هرچه سریع‌تر و هرچه زودتر پیش از اینکه با خاطره‌ها و افسانه‌ها بپیوندد راهی آن دیار شویم و تا می‌توانیم از زیبایی ناب و حیرت ‌برانگیزش عکس بگیریم. شاید پرطرفدارترین عکس‌های جهان، همین عکس‌هایی باشند که از سد نمرود روستای سله بن می‌توانیم بگیریم.

 

این روستای جذاب اما به گونه‌ای در حال احتضار، در حد فاصل میان تهران بزرگ و فیروزکوه رؤیایی واقع شده است. در حال حاضر این روستای شگرف در کیلومتر ۱۰۰ جاده فیروزکوه – تهران جا خوش کرده است و از پایتخت بزرگ ایران زمین فقط و فقط به اندازۀ یک ساعت و نیم فاصله دارد. اما انگار آخرین دوران مهمانی را سپری می‌کند و قصد دارد به خوابی طولانی برود. چون روستای سله بن آرام آرام قصد دارد زیر آب‌های سد نمرود پنهان شود، چشم‌های نیلی‌اش را ببندد و دورانی طولانی به خواب برود. اگر مشتاق هستید بیشتر در مورد این ماجرا بدانید، کافی است تا انتهای همین مقاله با اقامت ۲۴ همراه باشید.

سد نمرود روستای سله بن

قدمت روستای سله بن

سد نمرود روستای سله بن داستانی شنیدنی دارد و حالا می‌خواهیم رازش را فاش کنیم. شاید جالب باشد بدانید که روستای سله بن ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. در واقع ۳۰۰۰ سال متوالی است که این روستای تماشایی چشم روی هم نگذاشته و حتی لحظه‌ای به استراحت نپرداخته، این ادعا را تپه‌های تاریخی و سفالینه‌هایی که در قلب آن‌ها پنهان شده‌اند اثبات می‌کنند. آب و هوای این روستا کاملاً منحصر به فرد است. یعنی به طرز عجیبی در زمستان‌ها سرد می‌شود، طوری که طاقت از کف می‌برد و با بارش‌های بسیار زیادش یادآوری می‌کند که منطقه‌ای سرد و خشن و کوهستانی است. اما روزهای سرد زمستانی که سپری شوند، دوباره روی متفاوت خودش را نشان می‌دهد و دشت‌های سبز و آسمان آبی و آرامش را پیش می‌کشد. شاید جالب باشد این را هم بدانید که در این روستای کوهستانی ۸۰۰ هکتار مزرعۀ سرسبز وجود دارد که خاکی حاصلخیز دارد و بهترین محصولات کشاورزی را به عمل می‌آورد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مردم روستای سله بن

در ادامۀ داستان باید به سراغ مردم عزیز این روستای دلنواز برویم. این مردم مهربان به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند و به نوعی در فصول سرد و گرم سال بین روستا و شهر در رفت و آمد هستند. به هر حال سرمای بسیار زیاد زمستانی باعث می‌شود عدۀ زیادی از مردم ترجیح دهند در فصل سرد روستا را ترک کنند و دوباره با فرارسیدن بهار و گرما به خانۀ خود برگردند. آن‌ها هر سال بعد از گذشتن سرمای شدید زمستانی به روستای سله بن برمی‌گردند، چون خاک حاصلخیز این روستا انواع و اقسام محصولات کشاورزی از قبیل سیب، گلابی، و آلوی ناب را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. همچنین اوضاع دام‌ها نیز بسیار خوب به نظر می‌رسد؛ چون بهترین محصولات دامی، مرغوب‌ترین لبنیات در همین منطقۀ خاص و منحصر به فرد به عمل می‌آید. به صورتی که سوغات این منطقه همین محصولات دامی و لبنیاتی و کشاورزی هستند.

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی اطراف تهران و برنامه ریزی سفر یک روزه

سد نمرود روستای سله بن

آرام آرام داریم به اصل ماجرا می‌رسیم. یعنی همان ماجرای دلخراشی که نمی‌توان گفت بد است اما اگر اتفاق بیفتد روستای چشم‌نواز و پرخاطرۀ سله بن و زمین‌های حاصلخیز و پرنعمتش را به خوابی طولانی فرو می‌برد. سد نمرود، سدی مخزنی است. این سد که احداث آن از سال ۱۳۸۴ شروع شده است، در شهرستان فیروزکوه، در فاصلۀ ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و تنها دو کیلومتر پایین‌تر از روستای سله بن، بر فراز رودخانۀ حبله و در ارتفاع ۲۰۲۰ متر از سطح دریا بنا شده است.

سد نمرود

آنچه باعث شد این کلنگ سخت و زمخت بر خاک لطیف این منطقه زده شود، مشکلات حاکی از کم آبی‌های شدید منطقۀ دشت گرمسار و شهر گرمسار بود. در واقع شهر و دشت گرمسار از آب روان و جاری حبله رود سهمی داشت و به دلیل همین سهم قرار شد سد نمرود روستای سله بن بنا شود. در حال حاضر بخش وسیعی از ساخت سد انجام شده است. این سد عظیم حالا در حال آبگیری است. حجم آبی که در سد نمرود قابلیتی ذخیره دارد، ۱۲۰ میلیون متر مکعب است. این حجم از میزان آبی که در سد لتیان قابلیت ذخیره دارد اندکی بیشتر است.

روستای جدید سله بن

در حال حاضر می‌توانید مهمان سد نمرود روستای سله بن باشید. چون این سد هنوز به طور کامل آبگیری نشده است و از سمت جاده که نگاهش کنید، چشم‌ اندازی فوق‌العاده دارد. مخصوصاً درست در همان زاویه‌ای که آب دریاچه با درختان سبز و پر شاخ و برگ و کوه‌های بلند و آسمان آبی در یک قاب قرار می‌گیرد.
سد نمرود شاید بتواند مشکل کم آبی دشت گرمسار و شهر گرمسار را حل کند، اما متأسفانه روستای سله بن و زمین‌های اطراف آن را خواهد بلعید. فکری که برای حل این مسأله صورت گرفته، احداث روستای سله بن جدید بوده که در منطقۀ چزکین صورت گرفته است. اما مگر به همین سادگی است! مردم روستای سله بن که سال‌های متمادی در همین دشت زندگی کرده‌اند، چطور می‌توانند به دشتی تازه نقل مکان کنند! ضمن اینکه خانه‌های این روستای تماشایی خانه‌هایی تاریخی محسوب می‌شوند و اگر هم قرار بر جابه‌جایی باشد ترجیح می‌دهند در منطقۀ موسیر که فاصلۀ کمتری از سله بن اصلی دارد ساکن شوند. اما به هر حال با وجود همه دردسرهای جا به جایی «سُلُه بُن» آنچه مسلم است خفتن روستا و دشت تماشایی سله بن است و کنجکاوی گردشگرانی مشتاق و ماجراجو که باید حتماً پیش از به خواب رفتن، یا غرق‌شدن روستای سله بن زیبایی عجیب این دشت شگرف را ببینند.

روستای جدید سله بن

چطور به سد نمرود روستای سله بن بروید!

برای رسیدن به روستای سله بن و سد پرماجرایش لازم است نرسیده به فیروزکوه، وارد جادۀ لاسم شوید. سپس به یک دوراهی خواهید رسید. بین دوراه راه چپ را انتخاب کنید. تا حدود نیم ساعت در همین جاده به مسیر خودتان ادامه دهید ابتدا به روستای سله بن خواهید رسید و دشت سبزش را خواهید دید. اگر در سمت جنوب روستا به اندازۀ دو کیلومتر به راه خودتان ادامه دهید، سد نمرود را به چشم خواهید دید.

۳.۴/۵ - (۳۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×