بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » استان تهران » تهران » سفر یک روزه اطراف تهران | مقاصد پرطرفدار + مسیر دسترسی
جاهای دیدنی اطراف تهران
تهران

سفر یک روزه اطراف تهران | مقاصد پرطرفدار + مسیر دسترسی

۴ اسفند ۱۳۹۹ 25۱3,021

جاهای دیدنی اطراف تهران نه تنها تحسین‌برانگیز هستند، بلکه فرصت بسیار مناسبی برای سپری اوقات فراغت یا تعطیلات آخر هقته نیز به شمار می‌روند. به ویژه برای افرادی که با و جود عشق و علاقۀ بسیار برای گشت و گذار تمام روزهای هفته را مشغول کار و فعالیت هستند. در چنین مواردی بهترین راهکار این است که سفر یک روزه اطراف تهران انتخاب شود و برای تجربۀ چنین سفرهایی چه مقصدی بهتر از مناطق دیدنی و دلباز اطراف تهران. در این مقاله اقامت ۲۴ قصد دارد برنامۀ ویژه‌ای برای تعطیلات یک روزه پیشنهاد دهد پس از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا انتهای راه همراه ما باشید.

آیا به امروز به پایتخت تماشایی ایران زمین به عنوان مهد طبیعت و جلوه‌های بی‌نظیر آن نگاه کرده‌اید؟ جاذبه‌های گردشگری استان تهران تنها در آثار تاریخی و مدرن آن خلاصه نمی‌شود. شاید قلب تهران سرشار از ترافیک و رفت و آمد و سینما و پاساژ و آسمان‌خراش‌های بسیار و ساختمان و غیره و غیره باشد، اما اطراف تهران سرشار است از طبیعت بکر و مناظر ناب و زیبایی‌ها و شکوهی بی‌مثال. در ادامه چند تا از بهترین گزینه‌ها برای تجربۀ سفر یک روزه اطراف تهران  معرفی شده است. شاید پیشنهاد خوبی برای شما باشند!

روستاهای دیدنی اطراف تهران

بهترین و اولین انتخاب در بین جاذبه های اطراف تهران، بدون شک مناطق روستایی است. مناطق ییلاقی با آب و هوای عالی و طبیعت آرام و روستاهایی با مردم خونگرم که حس و حال زندگی ناب و بدور از شلوغی و هیاهو را برایتان تداعی می‌کنند. معروف ترین روستاهایی که فاصله کمی با تهران دارند و شرایط ایده آلی برای میزبانی از گردشگران را فراهم می کنند عبارتند از:

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

روستاهای طالقان

پیشنهاد جذاب دیگری که برای تجربۀ سفر یک روزه اطراف تهران مهیج به نظر می‌رسد بدون شک روستاهای طالقان خواهد بود. روستاهای منطقۀ طالقان ۱۲۰ کیلومتر از تهران بزرگ فاصله دارند و از اتوبان تهران – کرج به سمت قزوین قابل دسترسی هستند. این منطقه در شمال غربی پایتخت جای گرفته است. این روستاها علاوه بر آب و هوای خوش و ییلاقی، سه چشمۀ آب گرم نیز دارند که با نام‌های چشمه آب گرم گنداب، چشمه آب گرم گراب بالا و چشمه آب گرم خچیره شناخته می‌شوند. همچنین طالقان سدی تماشایی نیز دارد که حضورش حیات بخشیده است به این منطقه.

روستای وردیج و واریش

یکی دیگر از عالی‌ترین پیشنهادها برای تجربۀ سفر یک روزه اطراف تهران، دو روستای همسایه و خوش آب و هوا به نام‌های وردیج و واریش هستند. روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای حریم شمال غرب تهران به شمار می‌رود و سنگ‌های صیقلی و متفاوتش بسیار جلب توجه می‌کند. اما روستای واریش اندکی بالاتر از روستای وردیج جای دارد و به همین دلیل از آب و هوایی خوش‌تر و طبیعتی سبزتر برخوردار است.

در این دو روستای هم‌جوار انواع و اقسام باغستان‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور را خواهید دید. اما علاوه بر این زیبایی‌ها آبشار خروشانی را نیز خواهید دید که با نام لت مال شناخته می‌شود. اما در معنای این نام باید گفت، لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده‌شدن و مالش. این نام تمثیلی است از مالیده‌شدن آب روی سنگ‌های بستر آبشار که سبب می‌شود سنگ‌ها صیقل بخورند و به شکل ویژۀ صیقلی درآیند. همین سنگ‌های صیقلی یکی از مهمترین دلایل محبوبیت روستای وردیج به شمار می‌روند.

علاوه بر این موارد، جاذبۀ طبیعی تاریخی دیگری نیز در این روستا وجود دارد که با نام “قله لیچه” شناخته می‌شود. این راهی پلکانی به بالای قله‌های “پهنه حصار” ختم می‌شود. وقتی به فراز قله‌های پهنه حصار برسید امامزاده‌ای را خواهید دید که با نام “بی‌بی زرین قمر” شناخته می‌شود. البته در کنار تمام این زیبایی‌ها حضور و جریان رودخانۀ خروشان روستا را نیز نباید نادید گرفت.

روستای آهار

یکی از جاذبه‌های طبیعی که برای سفر یک روزه اطراف تهران و طبیعتگردی می‌تواند گزینه خوبی باشد، روستای آهار است. این روستا در بخش رودبار قصران منطقه شمیرانات قرار دارد و از مقاصد محبوب کوهنوردان به شمار می‌رود. این روستا به دلیل داشتن آب فراوان دارای باغ‌های سرسبزی است که مناظر فوق‌العاده ای را خلق نموده‌اند و می‌توان لحظات خوبی را در طبیعت بکر این منطقه سپری نمود.

معروف‌ترین رودخانه این روستا شکرآب می‌باشد که ۱۵ کیلومتر طول دارد و در اغلب اوقات سال دارای آب فراوانی است. رودخانه پیش کنگ نیز دیگر رودخانه روستای آهار به شمار می‌رود که در پایین این منطقه به رودخانه شکرآب می‌پیوندد و سرانجام به رود جاجرود می‌رسند. در این روستا چندین آبشار زیبا وجود دارد که برای بازدید از آن‌ها می‌توان یک سفر یکروزه را ترتیب داد.

برای استراحت و یا اقامت در این روستا می‌توانید به سراغ زائرسرا و اتاق‌های امام زاده طاهر و زاهد بروید و یا خانه‌های سنتی و محلی را اجاره نمایید.

روستای افجه

یکی از تماشایی‌ترین روستاها برای سفر یک روزه اطراف تهران با نام روستای افجه شناخته می‌شود. این روستای سرسبز  آب و هوایی کوهستانی دارد. در زمستان‌ها با سوز سرما و در تابستان‌ها با خنکای نسیم از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. افجۀ زیبا تنها به اندازۀ ۳۰ کیلومتر از تهران بزرگ فاصله دارد و در سمت شمال شرق این شهر شلوغ جای گرفته است. روستای افجه بخشی از لواسانات به شمار می‌رود و گویی قسمتی از شهرستان شمیران است. اما در هر حال زیباترین تمثال طبیعت تهران را به خود اختصاص داده است و آن جایی نیست جز دشت هویج؛ که در ادامه در موردش خواهید خواند.

زرین دشت

کافیست در فصل بهار و تابستان کوله بار سفر برداشته و حدود ۱۲۰ کیلومتر از تهران فاصله بگیرید. تا با یکی از زیباترین و پر برکت ترین روستاهای فیروزکوه به نام زرین دشت روبرو شوید. در این منطقه ی خوش آب و هوا چیزی جز آرامش، هوای پاک، رونق و برکت و صدای آب در رودخانه ی حبله رود در انتظارتان نیست. البته از چشمه های آب معدنی خمده و دریابک روستای زرین دشت نیز نمی توان غافل شد و قطعا یک روز عالی را خواهند ساخت.

روستای کن- سولقان

کن و سولقان یا سولوقون از مناطق ییلاقی در شمال غربی تهران می باشند. منطقه ای حدود ۲۵ کیلومتری که از کن شروع می شود. از سولوقان میگذرد و در نهایت به امامزاده داوود ختم میگردد. در این مسیر دره هایی مانند وسک، باغ میر، مالا، قلاچ، گرم دره و خرگوش دره به چشم میخورند. دره هایی که سرسبزی آنها بهانه ای برای جذب گردشگر شده اند. کن- سولوقان دو روستای بزرگ هستند که چهار روستای دیگر را نیز شامل میشوند. این روستاها عبارتند از: سنگان، وردیچ، واریش و طالون. با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه، بهترین زمان برای سفر به اینجا بهار و تابستان می باشد. البته طبیعت نارنجی و قرمز آنها در پاییز می تواند سوژه ای فوق العاده برای ثبت بهترین تصاویر باشد.

روستای آبنیک

در ۲۵ کیلومتری منطقه ی ییلاقی لواسان و نزدیک به فشم و در دامنه ی ارتفاعات البرز، روستای آبنیک قرار دارد. این روستا بیشتر توسط گروه های کوهنوردی مورد توجه قرار می‌گیرد. چشمه های آب معدنی، رودخانه آبنیک، غارهای دستکش و دشت های آرام و سرسبز از جمله جاذبه هایی هستند که سفر به آبنیک را تا این اندازه پرطرفدار کرده است.

دشت هویج

یکی دیگر از انتخاب‌های طبیعت گردی برای سفر یک روزه اطراف تهران، دشت هویج است. این دشت پهناور با نام گرچال نیز شناخته می‌شود. برای رسیدن به این دشت تماشایی از تهران در حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت فاصله است. در گذشته‌های خیلی دور در این دشت به مقدار بسیاری هویج کشت می‌شده است اما در حال حاضر در آن اثری از هویج نخواهید دید. این نام از گذشته بر آن باقی مانده است. اما این محدوده علاوه بر طبیعت زیبا و چشم‌نواز جاذبه‌های دیگری نیز دارد که عبارتند از: آبشار پسچویک، آبشار چرند و بوستانی از درختان میوه که در سمت شمال غربی دشت هویج واقع شده است. همچنین در این منطقه حمامی تاریخی نیز وجود دارد که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد.

دشت لار

یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر یک روزه اطراف تهران با نام دشت لار شناخته می‌شود. این دشت وسیع، از جبهۀ شمالی به رشته کوه‌ایی در شهرستان نور در استان مازندران ختم می‌شود. از سمت شرقی و شمال شرق به قلۀ بلند آوازۀ دماوند می‌رسد. در سمت جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور آمل منتهی می‌شود. از جبهۀ جنوبی با روستاهای افجه و امامه و لواسان بزرگ احاطه شده است.

در جبهۀ غربی نیز با مناطقی نضیر خاتون بارگاه و گرمابدر هم‌جوار است. تمام این همسایگان که خود جلوه‌های نابی از طبیعت بکر و سرزندگی و شکوه و حیات هستند، سبب شده‌اند که دشت لار آب و هوا و ویژگی‌های خاصی پیدا کند و بتواند به عنوان یک پارک ملی شناخته شود. دشت لار دماوند مقصدی برای طبیعت گردی در اطراف تهران است که تنها ۷۰ کیلومتر از پایتخت بزرگ ایران زمین فاصله دارد و گزینه‌ای مناسب برای سفرهای کوتاه‌مدت تعطیلات آخر هفته به شمار می‌رود؛ چون هم زیبا است، هم خوش آب و هوا.

دشت آزو

دشت آزو که به عنوان عروس دشت‌های البرز شناخته می‌شود، یکی از بهترین جاهای دیدنی زیبا برای سفر یک روزه اطراف تهران مخصوصا در فصل بهار محسوب می‌گردد. در این دشت زیبا چشمه‌های فراوانی وجود دارد و تماشای مناظر و چشم اندازهای دل انگیز با وجود گل‌های وحشی و رنگارنگ علاقمندان به طبیعتگردی را جذب می‌نماید.

همچنین با سفر به دشت آزو می‌توانید نمایی زیبا از قله دماوند را نیز ببینید. مسیرهای کوهنوردی این منطقه در فصول مختلف سال میزبان کوهنوردان می‌باشند. دشت آزو در جاده تهران به آمل و در ۸۵ کیلومتری آمل در روستای نوا قرار دارد.

چشمه آب معدنی خمده و چشمه آب معدنی دریابک

 از دیگر جاهای دیدنی اطراف تهران دو چشمه آب معدنی خمده و دریابک فیروزکوه می باشند. این چشمه‌ها در ۳۰ کیلومتری فیروزکوه در روستایی به نام خمده قرار دارد. چشمه آب معدنی خمده دارای آبی زلال و استخری طبیعی با خاصیت درمان بیماری‌های استخوانی، مفصلی، پوستی، زردی، جوش و دمل می‌باشد. همچنین شنا در آب این چشمه باعث تسلی خاطر و آرامش اعصاب می‌گردد. خمده و دریابک جزو مقاصد پرطرفدار برای سفر یک روزه اطراف تهران محسوب می‌گردند. 

چشمه آب معدنی دریابک در ۸ کیلومتری زرین دشت از توابع فیروزکوه قرار دارد. یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران به شمار می‌رود که در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت می‌باشد. آب این چشمه معدنی علاوه بر خواص درمانی برای آبیاری باغ‌های این منطقه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبشارهای اطراف تهران

با توجه به موقعیت جغرافیایی تهران و فاصله کم آن با رشته کوه های دماوند و البرز، بازدید از آبشار یکی از تفریحاتی می باشد که می توانید در روزهای پایانی هفته تجربه کنید. از معروف ترین آبشارهای اطراف تهران می توان به آبشار ۲۲۰۰ متری ایگل در جاده ی لواسانات اشاره کرد. رسیدن به ایگل نیاز به ۲ ساعت پیاده روی و عبور از کنار رودخانه پاک، روستایی زیبا با حسینیه و مساجد و حمام های تاریخی را دارد.
آبشارهای موآب و پسچویک در روستای افجه، آبشار لت مال در شمال وردآورد، هفت چشمه در روستای ارنگه کرج و آبشار تهران که روبروی دریاچه چیتگر قرار گرفته اند، از بهترین انتخاب ها برای افرادی می باشند که به دنبال داشتن سفری کوتاه و متفاوت و بازدید از جاذبه های اطراف تهران هستند.

آبشار گزو

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تهران با نام آبشار گزو شناخته می‌شود. این آبشار در شهرستان سوادکوه جای دارد و به اندازۀ ۲۵ کیلومتر از شهر زیراب قرار دارد. در مهمانی آبشار گزو با طراوت طبیعت و عطر خاک باران‌خورده از مهمانان پذیرایی می‌شود.

آبشار ساواشی تنگه واشی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی طبیعت برای سفر یک روزه اطراف تهران، تنگه واشی محسوب می‌گردد. این تنگه پرآب در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه و نزدیکی روستای جلیزجند واقع شده است. ساواشی دارای طبیعت بکر و زیبا، صخره‌های به هم پیچیده، رودخانه خروشان و آبشار می‌باشد. برای سفر یک‌روزه در فصل بهار و تابستان بسیار گزینه خوبی است.

این تنگه دارای کوه‌هایی با ارتفاع زیاد می‌باشد که باید مسیری ۳ کیلومتری را از بین آن‌ها و داخل آب برای رسیدن به آبشار طی کنید. آبشار ساواشی دارای ۱۵ ارتفاع و یک حوضچه طبیعی در پای آن است. همچنین می‌توانید در طول مسیر آثار تاریخی به جای مانده را در دل کوه و صخره‌های این تنگه ببینید که نشان از قدمت کهن این منطقه دارند.

دریاچه های اطراف تهران

یکی از بهترین جاهایی که می توان برای فرار از تابستان های گرم تهران انتخاب کرد، رفتن به دریاچه های اطراف این شهر می باشد. این دریاچه‌ها امکان قایق سواری و تفریح و لذت بردن از ورزش های آبی را برای گردشگران ارائه می دهند. دریاچه ی مصنوعی چیتگر؛ مجهزترین دریاچه ی تهران که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. دریاچه‌های تار و هویر مکانی مناسب برای ماهیگیری، سد امیرکبیر و لتیان و دریاچه شورمست در جاده فیروزکوه مواردی مناسب برای تفریح و پیکنیک های تابستانی انتخاب کنید.

دریاچه شور مست

یکی دیگر از مقاصد قابل توجه بر ای سفر یک روزه می‌تواند دریاچۀ شورمست باشد. این دریاچه تنها دریاچۀ طبیعی در شهرستان سوادکوه به شمار می‌رود. شورمست زیبا و آرام در حدود ۱۱ هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن به ۵ متر می‌رسد. حضور در کنار این دریاچۀ دلنواز و استشمام هوای تمیز و سرشار از اکسیژن تجربۀ دلچسبی است. به راحتی می‌تواند خستگی یک هفته تلاش بی‌وقفه را از بین ببرید و انرژی مضاعفی برای شروع یک هفتۀ بی‌نظیر و سرشار از موفقیت و بهروزی را به ارمغان بیاورد.

دریاچه سد لتیان

از دیگر مقاصد دیدنی برای سفر یک روزه اطراف تهران ، سد لتیان است. این سد در سال ۱۳۴۶ ساخته شده است. تفریحات مختلفی در این منطقه برای گردشگران در نظر گرفته شده است که از مهمترین آنها می‌توان به ماهیگیری، قایاق سواری، اسکی روی آب و … اشاره کرد.

کوهنوردی و جنگل نوردی در اطراف دریاچه سد لتیان از دیگر تفریحاتی است که می‌توان در سفر به این منطقه زیبا تجربه نمود.

منطقه الموت

یکی دیگر از مقاصد تماشایی برای سفر یک روزه اطراف تهران، با نام منطقۀ الموت شناخته می‌شود. در این محدودۀ وسیع و تماشایی، فرصت بازدید از قلعه‌های مربوط به اسماعیلیان از دریاچۀ اوان تا قلعۀ تاریخی الموت مهیا شده است. اما نکتۀ قابل توجه این است که منطقۀ الموت ۸۰ کیلومتر از شهر قزوین فاصله دارد. بنابراین به میزان قابل توجهی دور از پایتخت به نظر می‌رسد. به همین دلیل شاید بهتر باشد زمانی بیشتر برای این سفر مهیج در نظر بگیرید. در صورت امکان یک شب را در همان محدوده به صبح برسانید تا بتوانید با فراغ خاطر از مناطق دیدنی آن لذت ببرید. البته راه دیگری نیز وجود دارد و آن سحرخیزی و کامیابی است. اگر سحرگاهان قدم در راه رسیدن به الموت بگذارید، می‌توانید علاوه بر لذت‌بردن از طبیعت منحصر به فرد این منطقه از تماشای صحنۀ بی‌نظیر طلوع خورشید نیز بهره ببرید.

مکان های ترسناک اطراف تهران

افراد زیادی هستند که در طول سفر به جای آرامش، ترجیح میدهند هیجان و ترس را تجربه کنند. خوشبختانه برای این دسته از افراد نیز گزینه های خوبی برای سفر یک روزه اطراف تهران وجود دارد. برای مثال، غارنوردی و عبور از کنار خفاش هایی که یادآور سکانس فیلم های وحشتناک هستند. در غار رودافشان که در فاصله ی ۲۵ کیلومتری فیروزکوه واقع شده است. قدم زدن های طولانی مدت در دره زمان، عبور از جنگل مه آلود پاسند نیز می توانند لحظات هیجان انگیزی را به همراه داشته باشند.

جاهای دیدنی اطراف تهران: مکان‌های مذهبی

 طبیعت گردی می تواند لحظات خوبی را به ارمغان آورد. با این حال در بسیاری از مواقع نشستن در مکان های مذهبی و رسیدن به آرامش در آنها نیز می تواند بسیار اثربخش باشد. به همین خاطر می توانید در سفر یک روزه اطراف تهران، لحظاتی را در امامزاده ها سپری کنید. از جمله امامزاده هایی که با تهران فاصله ی کمی دارند می توان به امامزاده جعفر پیشوا در هشتگرد، امامزاده حسن در کرج، امامزاده داوود در شش کیلومتری توچال، امامزاده رحمان و زید نزدیک به اشتهارد و امامزاده زین العابدین در ۱۰ کیلومتری ورامین اشاره کرد.

۴.۹/۵ - (۱۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. مجید

    زرنان قلب طلایی تهران
    بهترین انتخاب برای سفره یک روزه و یا اقامت کوتاه مدت روستای زرنان در غرب تهران باشد. زرنان دارای ورودی مستقیم از کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج هست. روستای زرنان دارای اب و هوای بسیار دلپذیر، و باغ های چشم نواز و زمین های کشاورزی و رویایی می باشد که وجود چنین منطقه ای در درون تهران بزرگ بسیار عجیب و جذاب هست. زرنان فاصله اندکی با دریاچه خلیج فارس در منطقه ۲۲ دارد. زرنان از مناطق رو به رشد، بکر و ویلایی در اطراف تهران است. مقدار زمین‌های آزاد این منطقه کم ولی بسیار با ارزش و زیبا است زرنان به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود.
    خوشبختانه تمام روستای زرنان اعم از مناطق پایین و بالا در کنار اب و برق و انتن دهی موبایل و اینترنت از گاز بهره مند هستند و این امکانات راه را برای توسعه و پیشرفت زرنان فراهم کرده و مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است خصوصا که دسترسی عالی به پنج اتوبان غربی تهران را دارد.
    بعضی از امکانات و امتیازات زرنان عبارت است
    ۱- انشعاب گاز
    ۲- خانه بهداشت
    ۳- چمن ورزش مصنوعی
    ۴- مساجد ولی عصر وامیرالمومنین
    ۵- تالار و رستوران
    ۶- چند محل پرورش گل و گلخانه
    ۷- محل نگهداری و سوارکاری اسب
    ۸- مجموعه سینمایی و فیلم برداری
    ۹- فضای باز و طبیعت باغی و کشاورزی
    ۱۰- مزیت نزدیک بودن به تهران
    ۱۱- دسترسی به پنج بزرگراه تهران – کرج، فتح، جاده مخصوص، حکیم وهمت در عرض ۱۰-۱۵ دقیقه
    ۱۲- نزدیک بودن به دریاچه خلیج فارس
    ۱۳- امامزاده حضرتین و در کنار روستای زرنان
    طبیعت زیبای زرنان ان چنان مسحور کننده است که موجب می شود حتی بسیاری از مسافران گذری ماشین شان را برای دقایقی متوقف کنند و ناظر طبیعت رنگارنگ زرنان و چشم اندازهای دوست داشتنی ان باشند و چند عکس از این مناظر بی مانند در تهران بگیرند.
    شکوفه های باغی درختان در بهار، سر سبزی زمین کشاورزی در تابستان، نقاشی رنگارنگ
    برگ های درختان در پاییز و چشم اندازهای برفی در زمستان زرنان را تبدیل به یک تابلوی زیبا از طبیعت رنگارنگ در تمام فصل ها نموده که همه تهرانی ها می توانند با کمترین هزینه و صرف وقت به راحتی از ان دیدن کنند.
    بنابراین اگر قصد دارید آخر هفته‌ ای آرام و به‌ دور از هیاهوی تهران را داشته باشید و در هوایی با اکسیژن خالص نفس بکشید و سفر یک روزه در اطراف تهران را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما دیدن روستای زرنان را در برنامه خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×