روز جهانی بیابان زدایی
اخبار گردشگری

روز جهانی بیابان زدایی و بایدها و نبایدها

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱2,311

هفدهمین روز ماه ژوئن، روز جهانی بیابان زدایی است. بیابان ها پدیده ای هستند که اشتباهات انسانی نقش بزرگی را در آن ایفا می کنند. اما نامگذاری روزی به نام بیابان زدایی، اهمیت توجه به این پدیده را به ما یادآور می شود.

تبدیل مراتع و جنگل ها به بیابان هایی خشک که دیگر هرگز قابل کشت نخواهند بود، بحرانی است که می تواند در اثر بی توجهی، گریبان هر سرزمینی را بگیرد. نام گذاری این روز جهت افزایش سطح آگاهی مردم در رابطه با اقدامات کشورها برای مقابله با تخریب زمین و خشکسالی است.

روز جهانی بیابان زدایی
روز جهانی بیابان زدایی

مطالب بیشتر:

چه عواملی موجب تخریب جنگل ها می شوند؟
احترام به محیط زیست با صرفه جویی در مصرف آب
محیط زیست ایران و حفاظت از آن

افزایش بروز سیل و طوفان های شدید، از پیامدهای بیابان زایی و روش های اشتباه در بهره برداری از منابع طبیعی است.

اما چه راهکارهایی برای پیشگیری از بیابان زایی وجود دارد؟ چه عواملی موجب بیابان زایی می شوند؟ این ها سوالاتی هستند که باید با پاسخ به آن ها، هوشیار تر از پیش، با این پدیده مبارزه کنیم.

بر اساس پژوهش ها عواملی از جمله عدم استفاده از شیوه های آبیاری نوین، گسترش دامداری و رشد بی رویه باغات و مزارعی که به آب فراوان نیاز دارند، از مهم ترین دلایل بیابان زایی هستند.

دلایل بیابان زدایی
دلایل بیابان زدایی

چه عواملی موجب گسترش بیابان ها می شوند؟

مهم ترین عوامل بیابان زایی شامل:

تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوا از مهم ترین عوامل بیابان زایی است. با گرم شدن کره زمین و بروز خشکسالی ها، بیش از پیش باید نگران توسعه بیابان ها بود.

کشاورزی بی رویه

استفاده بیش از حد از کود و سموم شیمیایی نیز می تواند موجب گسترش بیابان ها شود. به این ترتیب مواد مغذی درون خاک از بین می رود و روند بیابان زایی تسریع می شود.

جنگل زدایی

کاشت درختان و درختچه های کوچک، یکی از روش های مقابله با بیابان زایی است. از بین رفتن جنگل ها در اثر آتش سوزی یا قطع درختان به منظور گسترش جاده ها و شهرها و ساختمان ها موجب گسترش بیابان ها می شوند. به این ترتیب گسترش جنگل ها با بیابان ها رابطه عکس دارند.

شهرنشینی

تبدیل زمین به اراضی کشاورزی و دامداری، شهرسازی و ویلاسازی و غیره به اکوسیستم و تنوع زیستی آسیب می زند. این موضوع به توسعه بیایان ها منجر می شود.

چرای بی رویه دام

چرای بیش از حد دام ها سبب کاهش مراتع، عدم امکان رشد مجدد گیاهان و بروز پدیده بیابان زایی است.

مبارزه با بیابان زایی
مبارزه با بیابان زایی

راهکارهایی جهت بیابان زدایی

کاشت درختان: ریشه درختان، ذرات خاک را در کنار هم نگه می دارد و به از فرسایش آن در اثر باد و باران جلوگیری می کند. باید گفت بهترین و مؤثرترین راه حل برای مبارزه با بیابان زایی، کاشت درختان و گیاهان مقاوم، متناسب با مناطق خشک است.

گیاهخواری: با رشد گیاهخواری، مصرف گوشت و در نتیجه دامپروری کاهش پیدا می کند. به این ترتیب با کاهش پرورش دام و چرای آن ها، مراتع و پوشش های گیاهی حفظ می شوند.

صرفه جویی و مصرف بهینه آب: این موضوع نیاز به عزم ملی و فرهنگ سازی دارد. در اولین گام، لازم است تا دولت ها به ضرورت آن پی برده و گام هایی قانونی و اجرایی در این زمینه بردارند. گسترش اطلاعات و آموزش به مردم در جهت بیابان زدایی و مدیریت آثار خشکسالی و بیابان زایی نیاز به سرمایه گذاری و توجه دارد.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. مسعود سلطانی

    سلام خانوم قائم مقامیان
    ممنون از مطلب مفیدی که منتشر کردید واقعا عالی بود.
    در حال حاضر خیلی از افراد اصلا به این موارد دقت نمی کنن البته میشه گفت به خیلی چیزها دقت نمی کنن
    اصلا شما فکر کنید آیا تا به حال کسی به این فکر کرده که اگر فردا خورشید طول نکنید؟ هیچوقت چون بهش فکر نکردن مهم نیست اما وقتی کمی به آن بیندیشیم میبینیم چقدر به آن نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×