» اخبار گردشگری » چه عواملی موجب تخریب جنگل ها می شوند؟
تخریب جنگل ها
اخبار گردشگری

چه عواملی موجب تخریب جنگل ها می شوند؟

۲۲ خرداد ۱۳۹۹ 43۰11,979

هر چند وقت یک بار، همزمان با وقوع یک آتش سوزی، ناگهان صحبت از اهمیت جنگل ها نقل هر مجلس می شود. درست مانند وقتی که یک زلزله اتفاق می افتد و همه به یاد مقاوم سازی ساختمان ها می افتند. اما شاید همه ما نمی دانیم که چه کارهایی موجب تخریب جنگل ها می شوند. آسیب به جنگل، در واقع آسیب به اکوسیستم و زندگی همه موجودات است. به همین دلیل نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

مطلب مرتبط:

حفاظت از جنگل ها
حفاظت از جنگل ها

عوامل اصلی تخریب جنگل ها

عوامل متعددی می توانند موجب تخریب جنگل ها شوند. عوامل تخریب جنگل به دو دسته عامل انسانی و عامل طبیعی تقسیم می شود. عوامل انسانی تخریب جنگل ها، با بروز خطاها و سهل انگاری های انسان ها اتفاق می افتند در حالی که عوامل طبیعی تخریب جنگل ها در اثر عواملی مانند گرمای بسیار زیاد رخ می دهند. البته باید گفت که پدیده گرم شدن زمین نیز به طور غیر مستقیم از فعالیت های انسانی تاثیر می پذیرد.

تخریب جنگل ها
تخریب جنگل ها

عوامل طبیعی تخریب جنگل

باد

باد شدید می تواند موجب تخریب جنگل ها شود. هنگامی که سرعت باد از حد متعارف بیشتر می شود، به ویژه بادهای گرم و سوزان نواحی گرمسیری، موجب تبخیر و تعریق بیش از حد برگ ها می شوند و گاهی ممکن است برگ ها را سوزانده و سبب خشک شدن درختان می شود. بادهای تند می تواند موجب شکسته شدن، ریشه کن شدن و یا جابجایی ریشه های درختان شود.

گرمای شدید

پدیده گرمایش زمین و حرارت بالا، جنگل ها را دستخوش آسیب های جدی می کند. بسیاری از آتش سوزی ها در جنگل های سراسر دنیا در اثر همین افزایش دما اتفاق می افتد.

یخبندان

یخبندان های زودرس پاییزه و همچنین یخبندانهای دیر رس بهاره به طرق گوناگون آسیبهای جدی به درختان جنگلی وارد می‌نماید.

خشکسالی

کاهش بارندگی و خشکی هوا نیز موجب افزایش تبخیر می شود و ذخیره آب را در خاک کاهش می دهد. این پدیده نیز می تواند عاملی در تخریب جنگل باشد.

باران های شدید و سیلاب

باران اگر به صورت رگباری و شدید ببارد، موجب آسیب به برگ ها می شود به ویژه اگر همراه با وزش باد تند باشد. حالت اسفنجی و متخلخل خاک موجب جذب آب باران در زمین می شود اما اگر این حالت زمین بر اثر عواملی از جمله چرای دام از بین رفته باشد، آب بر روی سطح زمین جاری می شود و سیلاب پدید می آید.

چرای بی رویه دام
چرای بی رویه دام

عوامل انسانی تخریب جنگل

چرای دام

زیان های ناشی از چرای دام در جنگل شامل:

استفاده از جنگل ها به عنوان چراگاه، موجب فشردگی خاک و دگرگونی کیفیت فیزیکی خاک می شود. به این ترتیب آب باران به جای این که جذب خاک شود، بر روی سطح خاک جاری می شود. بر اثر این اتفاق، رویش و رشد دانه هایی که بر روی زمین هستند، دشوار و  غیر ممکن می شود. زیاده روی در چرای دام، موجب تخریب پوشش گیاهی می شود که نقش پیشگیری از فرسایش خاک را دارد. از سوی دیگر دام ها با جویدن پوست و ساقه ‌های درختان، آن ها را زخمی می کنند و زمینه ساز نفوذ آفات می شود. قطع درختچه ها و بوته ها نیز از دیگر عوامل تخریب جنگل ها و گسترش بیابان ها است.

آتش سوزی جنگل ها
آتش سوزی جنگل ها

آتش سوزی

بیشتر موارد آتش سوزی در جنگل ها به دلیل سهل انگاری و بی احتیاطی مردم اتفاق می افتد. سرعت انتشار آتش در همه جنگل ها یکسان نیست. برای مثال آتش سوزی در جنگل هایی با درختان سوزنی برگ با سرعت بیشتری انتشار می یابد و خسارت بیشتری هم بر جای می گذارد. ریختن زباله در جنگل را جدی بگیرید. گاهی همین زباله ها موجب آتش سوزی و انتشار بیشتر آن می شوند. برای مثال شیشه یا بطری های آب معدنی می توانند مانند ذره بین عمل کنند و باعث سوختن برگ ها شوند. همچنین اگر در جنگل آتش روشن کردید، فراموش نکنید که آتش را کاملا خاموش کنید.

جنگل ها ریه های زمین و سرمایه نه تنها هر کشوری، بلکه متعلق به همه مردم دنیا و نسل های آینده هستند. به وظایف و مسئولیت های خود در قبال محیط زیست و آیندگان آگاه باشیم و به آن احترام بگذاریم.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۱/۵ - (۳۰۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×