بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » آداب برگزاری ماه رمضان در برخی از کشورهای دنیا
افطاری ماه رمضان
گوناگون

آداب برگزاری ماه رمضان در برخی از کشورهای دنیا

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ 8۰2,623

بار دیگر ماه رمضان است و سحر ها و افطار های دلنشینش. در این ماه مسلمانان جهان در کشورهای مختلف دنیا، لب از غذا فرو می بندند تا چشم دل باز کنند. در ماه مبارک رمضان، روزه داران در پی تحول درونی و نزدیک تر شدن با خداوند هستند. مناجات ها و عبادات این ماه، آرامش بخش است و گرسنگی اش، درمان بسیاری از بیماری ها. اما هر سرزمین و هر کشوری آدابی ویژه جهت بزرگداشت این ماه دارد. بزرگداشت ماه رمضان، تنها به کشورهای عربی محدود نمی شود و در کشورهای بسیاری، مسلمانان به استقبال این ماه می روند. همچنین طول زمان روزه داری هم در کشورها و شهرهای مختلف، یکسان نیست. در این مطلب به کشورهای مختلف دنیا سفر می کنیم تا کمی در مناجات ها و سفره هایشان شریک شویم.

افطاری ماه رمضان
افطاری ماه رمضان

رمضان در کشورهای مختلف دنیا

هندوستان

مسلمانان هند پیش از آغاز ماه رمضان، با نظافت مساجد، به استقباب ماه مبارک رمضان می روند. همچنین ۱۰ روز پایانی این ماه را نیز اعتکاف می کنند و مشغول عبادت و مناجات هستند. مردم هند هم برای افطار کردن از خرما و نمک و آب استفاده می کنند. جمعه پایانی ماه رمضان برای هندیان جایگاه خاصی دارد. در این روز نماز جمعه را در بزرگ ترین مسجد خود برگزار می کنند و همه مسلمانان در آن حضور میابند. شب ۲۷ ماه رمضان که شب قدر است، مردم به آرامگاه رفتگان سر می زنند و با شب زنده داری، به خواندن قرآن می پردازند.

آلمان

اما در آلمان، تغییری در برنامه روزانه روزه داران در طول ماه رمضان به وجود نمی آید و زندگی با همان جدیت و سرعت گذشته در جریان است. اگر در ماه رمضان به این کشور سفر کنید، متوجه تغییری در زندگی مردم آن نمی شوید اما در این کشور حدود ۳ و نیم میلیون نفر مسلمان زندگی می کنند. با این حال برخی از کمپانی ها و شرکت ها، در این ماه تسهیلاتی را برای مسلمانان در نظر می گیرند. برای مثال برخی شرکت ها، زمانی را برای نماز یا افطار در اختیار کارکنان مسلمان قرار می دهند.

نماز جماعت در ماه رمضان
نماز جماعت در ماه رمضان

مالزی

تنوع قومی گسترده در این کشور بسیار جالب توجه است. با این حال بخش بزرگی از جمعیت مالزی را مسلمانان تشکیل می دهند. در ماه رمضان، مساجد بیش از پیش فعال می شوند و مراسم دعا و تلاوت قرآن در این مکان ها با قوت بیشتری انجام می گیرد. اما نکته جالب ماه رمضان در مالزی، بازارهای ویژه ماه رمضان به نام “پاساژ مالام” هستند. این بازارها در ماه رمضان راه اندازی می شوند و مایحتاج مسلمانان را در این ماه فراهم می کنند. همچنین در نقاط مختلف شهر سفره های افطار گسترده می شود. مردم مالزی برای افطار، خرما و شربت استفاده می کنند و از یکدیگر با غذاهای محلی پذیرایی می کنند. اما یکی از سنت های ویژه مردم مالزی در ماه رمضان، نماز تراویج است. این نماز پس از نماز مغرب و عشا در مساجد به جماعت برگزار می شود و در هر نماز یک جزء قرآن تلاوت می شود.

ترکیه

ماه رمضان در ترکیه با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. این ماه برای مسلمانان ترکیه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پیش از آغاز ماه رمضان، مردم به تزیین و چراغانی مساجد و خیابان ها می پردازند و آغاز ماه رمضان را به هم تبریک می گویند. در بازارهای بزرگ شهر های ترکیه، مایحتاج و خوراکی های ویژه ماه رمضان به فروش می رسند. همچنین خیمه هایی برپا می شوند که هنگام غروب، سفره افطاری می اندازند. در برخی از شهرهای ترکیه، هنگام سحر، افرادی که به آن ها سحرخوان می گویند، مسلمانان را از خواب بیدار می کنند.

عبادت در ماه رمضان
عبادت در ماه رمضان

آذربایجان

جمعیت قابل توجهی از مردم جمهوری آذربایجان هم مسلمانان هستند. مسلمانان آذربایجان، این ماه را “ماه عروج” می نامند. جالب است بدانید که در ابن ماه، جشن های ملی در این کشور برگزار می شود. مسابقات اسب سواری بخشی از جشن های ویژه ماه رمضان در آذربایجان است. همچنین بسیاری از خانواده های آذربایجانی، غذا یا قربانی برای همسایه های خود می برند و یا به نیازمندان کمک می کنند.

مراکش

مراکش در شمال آفریقا با فرهنگی نزدیک به اروپا است. مسلمانان مراکش هم در ماه رمضان، شب ها به مساجد می روند تا نماز تراویج و نماز شب بخوانند. مراسم و مناجات مردم در مساجد، تا سحرگاه ادامه پیدا می کند و پس از نماز صبح هم به تلاوت قرآن می نشینند. افرادی به نام طبال هم سحرهای ماه رمضان، در خیابان ها راه می روند و مردم را برای خوردن سحری بیدار می کنند.

قرآنخوانی در ماه رمضان
قرآنخوانی در ماه رمضان

افغانستان

مردم افغانستان اکثرا مسلمان هستند و ماه رمضان را گرامی می دارند. افطار در افغانستان اغلب دسته جمعی به دور سفره های گسترده، صورت می گیرد. بسیاری از کنفرانس ها، مراسم و کلاس های دینی در ماه رمضان برگزار می شوند که اغلب پس از نماز عشا انجام می شوند. از جمله خوردنی های محبوب برای افطارهای ماه رمضان در افغانستان می توان به برنج و گوشت اشاره کرد. همچنین شیر و آب انار هم نوشیدنی های پرطرفدار برای بعد از افطار هستند. در این ماه، کشاورزی تقریبا تعطیل می شود و ساعت کار سایر مراکز اداری و تجاری نیز کاهش می یابد.

اسپانیا

در کشور اسپانیا که در زمان‌های گذشته از مراکز مسلمانان محسوب می‌شده و دین اسلام تا آنجا گسترش یافته است تمهیداتی برای ماه رمضان اندیشیده می‌شود. رستوران‌ها و هتل‌ها خدمات سحری و افطاری برای روزه داران فراهم می نمایند و مساجد و مراکز مذهبی اسلامی نیز برنامه‌های خاصی تدارک می‌بینند.

توجه به ماه رمضان و فراهم آوردن امکانات و خدمات مخصوص این ماه یکی از سیاست‌های دولت اسپانیا برای جذب گردشگران مسلمان در این ماه نیز تلقی می‌شود.

انگلستان

یکی از کشورهای اروپایی که جمعیت زیادی از مسلمانان در آن زندگی می‌کنند انگلیس می‌باشد. از این رو در برای ماه رمضان در انگلستان و به ویژه لندن تدارکات زیادی برای رفاه حال روزه داران تهیه می‌شود. رستوران‌ها و هتل‌ها نوشیدنی‌ها و غذاهای حلال سرو می‌کنند. مباحث اسلامی و جلسات دینی در مسجد و مراکز مذهبی برگزار می‌شود و برای افراد کم توان با وضعیت مالی نامناسب بسته‌های غذایی و یا مجالس افطاری در نظر گرفته می‌شود.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×