» گوناگون » در روز جهانی زمین، حال زمین خوب است
روز جهانی زمین
گوناگون

در روز جهانی زمین، حال زمین خوب است

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ 8۰1,597

این روزها به نظر می رسد حال زمین، خوش است. مردم دنیا به واسطه ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به سر می برند و فرصتی شده تا زمین هم نفسی تازه کند. اما امروز ۲۲ آوریل، روز جهانی زمین است. زمینی که با انواع آلودگی ها، گازهای گلخانه ای و سوخت های فسیلی، نفس هایش به شماره افتاده بود. این ویروس، اگرچه برای انسان خطرناک بود، اما کمک زیادی به بازسازی و حفظ محیط زیست کرد. زمین دوستداشتنی ما، مدتی است که همزمان با شروع فصل بهار، دوباره زنده شده و سلامت تر از گذشته است.

روز جهانی زمین
روز جهانی زمین

این روزها شاهد قدم زدن حیوانات در خیابان های شهرهای بزرگی هستیم که شهروندان آن ها همیشه فقط در باغ وحش به دیدار حیوانات می رفتند. اکنون اما حیوانات به دیدار ما آمده اند! به نظر می رسد زمین این آرامش خود را مدیون ویروسی است که هنوز برای بشر ناشناخته باقی مانده و گویا در حال اجرای ماموریتی است.

اما روز زمین بهانه ای است تا بیشتر به خانه مان بیندیشیم. هر کدام از ما وظیفه ای در قبال زمین زیبا داریم و هر یک از ما سهمی در حفاظت از آن. گرم شدن زمین، انقراض گونه های جانوری، تغییرات اقلیمی، برداشت و استفاده بی رویه از منایع طبیعی، انباشت زباله های غیر قابل بازیافت و مواردی از این دست، به همه ساکنان کره زمین مربوط است و هر یک از ما به اندازه خودمان در ایجاد یا کاهش این مشکلات سهیم هستیم.

بازگشت حیوانات در روز زمین
بازگشت حیوانات در روز زمین

اکنون ممنوعیت های تردد، قرنطینه خانگی، کاهش استفاده از وسایل نقلیه و غیره فرصتی را فراهم کرده اند تا کره زمین بتواند خود را بازسازی نماید. در روز جهانی زمین، چه بزرگداشتی بهتر از این ؟

پیامدهای ویروس کرونا بر زمین

خطر گازهای گلخانه ای برای زمین
خطر گازهای گلخانه ای برای زمین

۱- کاهش گازهای گلخانه ای

با افزایش جمعیت و جهت رفع نیازهای انسان ها، تولید گازهای گلخانه ای هم به شدت افزایش پیدا کرد به گونه ای که جو کره زمین تحت تاثیر این گازها قرار گرفت. گازهای گلخانه ای گازهایی اتمسفری هستند که موجب گرم شدن سطح زمین می شوند. افزایش این گازها موجب می شود تا گرمایی که باید از سطح زمین به خارج از آن منعکس شود، در جو بماند و به این ترتیب دمای زمین گرم تر شود.

کاهش تولید گازهای گلخانه ای در کره زمین موجب کاهش استفاده از انرژی، کاهش فرایندهای صنعتی، کاهش الزامات دفع ضایعات و کاهش مصرف آب می شود. اکنون شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی کارخانه ها و به دنبال آن کاهش قابل توجه تولید گازهای گلخانه ای شده است.

آلودگی هوا، تهدیدی برای زمین
آلودگی هوا، تهدیدی برای زمین

۲- کاهش آلودگی هوا

کرونا نه تنها در کاهش میزان گازهای گلخانه ای نقش داشته است، بلکه مصرف سوختهای فسیلی مانند بنزین را نیز به طور قابل توجهی کاهش داده است. قرنطینه و کاهش تردد در سطح شهرها و همچنین لغو شدن سفرها، از مهم ترین عوامل کاهش مصرف سوخت های فسیلی هستند.

همچنین در ایران هم هر ساله در تعطیلات عید نوروز ، شاهد انباشت مقدار زیادی زباله و انواع آلودگی در جاده ها و طبیعت بودیم که با وجود شیوع ویروس کرونا، بیشتر این سفرها لغو شد.

امنیت برای همه ساکنان زمین در روز جهانی زمین
امنیت برای همه ساکنان زمین در روز جهانی زمین

۳- امنیت حیات وحش

اما از دیگر پیامدهای قرنطینه، امنیت بیشتر حیوانات به عنوان قدیمی ترین ساکنان کره زمین است. اکنون حال حیوانات هم خوب است. ویدئوهایی که از حضور حیوانات در شهرها یا ورود برخی آبزیان به محدوده آب های شهری ضبط می شود حاکی از آن است که این روزها حیوانات هم در امنیت بیشتری به سر می برند. شاید این شرایط را بتوان دوران طلایی زندگی حیوانات بر روی کره زمین دانست.

در ونیز، همزمان با توقف عبور و مرور مردم بر فراز آب های این شهر، کانال های آب به شدت تمیز شده اند و امروز دلفین ها، قوها و ماهی ها به اقامتگاه قدیمی خود بازگشته اند.

در اکثر کشور های دنیا با خالی شدن شهرها و معابر، برخی حیوانات وارد شهر ها شدند و صحنه های فوق العاده ای را خلق کرده اند.

در این میان، تحقیقات سازمان فضایی آمریکا (ناسا) بر روی کره زمین حاکی از کاهش آلودگی های جوی است. تصاویر هوایی پیش و پس از شیوع ویروس کرونا از جو کره زمین نشان دهنده تغییرات عمده است.

شاید خوب است در روز جهانی زمین، ما ساکنان آن با یکدیگر عهد ببندیم تا بیشتر مراقب خانه خود بوده و با طبیعت مهربان تر باشیم. زمین خانه همه موجودات است، مراقب همه موجودات باشیم.

۴- کاهش زباله‌ها در محیط زیست

با اینکه شیوع بیماری مهلک کرونا تاثیر بسیار منفی بر سلامت افراد و شغل‌های مختلف داشته و تغییرات اساسی در نوع زندگی افراد پدید آورده است، اما برای محیط زیست و کره زمین تا حدی مفید واقع شده است. هر ساله افراد زیادی به قصد طبیعتگردی وارد اماکن طبیعی مختلف می‌شدند و درصدی از این افراد به پاکیزگی و حفظ محیط زیست اهمیتی نمی‌دادند و با تولید و رها سازی زباله‌های خود در طبیعت باعث آسیب رساندن به آن می‌شدند.

به دلیل شیوع بیماری کرونا و قرنطینه‌های خانگی میزان سفرها کم شد و از این رو میزان زباله‌های تولیدی افراد و رها کردن آن‌ها در طبیعت به طرز چشمگیری کاهش یافت. با آمدن ویروس کرونا بسیاری از کشورها از ورود مسافران جلوگیری نمودند و سواحل، جنگل‌ها، اماکن طبیعی و محیط زیست خیلی از مناطق خلوت‌تر از قبل شد و همین ورود کم افراد به محیط زیست باعث پاکیزگی بیشتر آن می‌باشد.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×